Geplaatst: 22.02.2011 - 20:53
Ben verbaasd over het hoge vebruik van de d5jes , mijn 330d vebruikte 1 op 20 bij 120 km per uur :thumbleft:
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
derre schreef:Ben verbaasd over het hoge vebruik van de d5jes , mijn 330d vebruikte 1 op 20 bij 120 km per uur :thumbleft:
750km op een tank?! Dan moeten de klinkers goed in het rond vliegen als jij bij 't stoplicht wegvlamt. In mijn 185pk D5 tank ik altijd bij ± 1000km en dan gaat er zo'n 68 liter in. Ok, ik tank op het randje :roll:Turbodesk schreef:Dan ben ik benieuwd op welke snelheid je de CC insteld als je 1200 km kan rijden op een volle tank.
Ik haal net aan 750 km op een tank.
Ja, en dat doe ik dus echt niet. Ik heb nog nooit 1000 km op een tank kunnen rijden. Ik begrijp het ook niet. Ik ben geen sprinter of hardrijder.joeri1974 schreef:750km op een tank?! Dan moeten de klinkers goed in het rond vliegen als jij bij 't stoplicht wegvlamt. In mijn 185pk D5 tank ik altijd bij ± 1000km en dan gaat er zo'n 68 liter in. Ok, ik tank op het randje :roll:Turbodesk schreef:Dan ben ik benieuwd op welke snelheid je de CC insteld als je 1200 km kan rijden op een volle tank.
Ik haal net aan 750 km op een tank.
Hoeveel gaat erin bij 750km?Turbodesk schreef:Ja, en dat doe ik dus echt niet. Ik heb nog nooit 1000 km op een tank kunnen rijden. Ik begrijp het ook niet. Ik ben geen sprinter of hardrijder.
Betreft het hier ook een geartronic?MN-NL schreef:Zo'n 10 tot 20 km boven de toegestane snelheid meestal. Dus grote stukken met 140 op de teller.Turbodesk schreef:Dan ben ik benieuwd op welke snelheid je de CC insteld als je 1200 km kan rijden op een volle tank.MN-NL schreef:Ik ben nu juist op mijn 2e volle tank hard op weg de 1200 km te halen. Zit wel een retourtje Groningen op de CC bij (en daar woon ik dus niet in de buurt....).
Marc
D5 185pk Summum MY2006
Ik haal net aan 750 km op een tank.
Als ik hem weer volgegooid heb zal ik een verbruik posten, daar zit dan nog een beetje spread in vanwege 'hoe vol is vol' bij elke tankbeurt![]()
Marc
(de eerste volle tank reed ik een dikke 900 km mee maar het bonnetje is inmiddels weg, weet niet meer precies hoeveel liter. Je moet ook niet alles willen onthouden nietwaar :roll: )
nope, een handgeschakelde 6-bak.diesel01 schreef:Betreft het hier ook een geartronic?
Je kunt het daar niet mee eens zijn maar de cijfers op spritmonitor bewijst anders. En dat is toch best een significante steekproef.v40jlt4 schreef:Daar ben ik het niet mee eens, mijn handgeschakelde 2007 2.4D zuipt ook als een tempelier en is bepaald niet de enige in zijn soort als ik de verscheidene fora zo lees.edraket schreef:..Maar de handgeschakelde variant verbruikt weer minder dan zijn voorganger zonder RPF. ..?
Ik haal dat ook (MY06 2.4D). het lijkt wel of de 2007 modellen echt een stuk meer verbruiken. Het grappige is dat de '06 diesels ook in de lijstjes voor stijgend motoroliepeil niet voorkomen. De 2007 modellen wel.MN-NL schreef:Ik ben nu juist op mijn 2e volle tank hard op weg de 1200 km te halen. Zit wel een retourtje Groningen op de CC bij (en daar woon ik dus niet in de buurt....).
Marc
D5 185pk Summum MY2006
Dat zijn waardes die te vergelijken zijn met die van mij, ook ca. 1 op 12, al zou ik met een handgeschakelde uitvoering verwachten iets zuiniger uit te zijn. Wel heb ik er relatief veel korte stads ritten bij zitten (ca. 25%) en regelmatig de standkachel aan (of dat veel scheelt weet ik eigenlijk niet)Dieselross schreef:Gisteren 70,8 (ja, echt!!) liter getankt na 852 km.
1 op 12,03 dus.... niet echt zuunig te noemen.
Oh ja, mijn BC denkt dat hij 1 op 15,15 weg tikt (6,6/100), klopt niets van.
Volgens instructieboekje kan er in een D5 AWD/D5 XC70 zelfs maat 68 liter.Dieselaar schreef:ik ben nooit verder gekomen dat 68 liter maar ik snap het niet, er kan toch maar 70 liter in de tank??
ja, dat herken ik ook, is een goede manier om het verbruik bij het klimmen niet omhoog te krijgenmehrzahl schreef: In tunnels kun je het beste gas bijgeven helling af en gas terugnemen helling op, om zo precies op de ingestelde snelheid uit te komen als je weer uit de tunnel bent (betekent wel dat je 140 rijdt in de tunnel als je met 120 uit wil komen).
Dat is interessant; zou er iets verandert zijn aan het motor management door Volvo, zou dat met de uitstoot te maken kunnen hebben? en waarom wordt het dan meer je zou minder verwachten met modernere motoren??mehrzahl schreef: De latere D5's zijn minder afhankelijk van rijstijl is mijn ervaring. Met de oude D5 kon je als je rustig aandeed echt zuinig rijden, met de nieuwe maakt het niet zo heel veel uit - zuinig wordt-ie nooit.
Zal voor auto's met geartronic zeker zo zijn. Met handbak, zoals die van mij gaat dit volgens mij niet op.EVV schreef:Klopt inderdaad dat het verbruik bij het uitrollen in de versnelling bijna nooit 0 is, alleen als de bak nog in lockup is, is de koppelomvormer overbrugd en slipt dus niet. Als de lockup niet actief is moet de motor wel brandstof krijgen, anders kan het toerental zoveel zakken door het slippen dat de motor afslaat.
Ik heb gisteren even gechecked, de mijne doet bij 140 km/h op de cc 7,3l/100 km. Gemiddeld 7,4 op de BC. (Overigens, mijn 2002 S60 D5 doet 5,9 bij 140 !!) Je zou verwachten dat deze cijfers ongeveer gelijk zouden moeten zijn voor handbak en automaat (want lock up).Als ik 130 op de teller heb dan geeft de BC ongeveer 7,8 liter per 100km aan. Maar je hoeft het pedaal maar iets aan te tikken en hij gaat al over de 10 liter. Mijn gemiddelde staat nu op 8,1 liter.
Ik heb op dit moment winterbanden van Pirelli eronder liggen, in de maat 215/50/16.mehrzahl schreef:@Turbodesk
Ik heb gisteren even gechecked, de mijne doet bij 140 km/h op de cc 7,3l/100 km. Gemiddeld 7,4 op de BC. (Overigens, mijn 2002 S60 D5 doet 5,9 bij 140 !!) Je zou verwachten dat deze cijfers ongeveer gelijk zouden moeten zijn voor handbak en automaat (want lock up).Als ik 130 op de teller heb dan geeft de BC ongeveer 7,8 liter per 100km aan. Maar je hoeft het pedaal maar iets aan te tikken en hij gaat al over de 10 liter. Mijn gemiddelde staat nu op 8,1 liter.
Welk merk/maat banden heb je? Is de uitlijning recent gecontroleerd?
Wat me nog meer opviel, is dat de regeneratie bij mij in korte stukjes wordt uitgevoerd. Je ziet dan het verbruik zonder aanleiding 1-2l hoger worden, en na 5 sec alweer terug op normaal. En dat dan een keer of 4. Iemand anders die dit ook heeft waargenomen?