Pagina 19 van 83

Geplaatst: 21.01.2013 - 12:49
door The Saint
Bedankt voor je uitleg Marcel. Ik ga het meemaken. Stembesturing gebruik ik nu ook op mijn TomTom 720GO en dat bevalt op zich goed. Maar dat 'Thuis' meerdere commando's behoeft is natuurlijk niet bijster slim. Volvo gaat er blijkbaar vanuit dat je de weg naar huis wel weet, maar dat hangt er maar vanaf waar je bent he.... ::wink:

Geplaatst: 21.01.2013 - 13:03
door Elsje
Wat betreft het niet kunnen zien van het groen ledje op de lichtschakelaar om te controleren of de lichten branden....: Bij twijfel kun je gewoon blindelings met je linkerhand aan de lichtschakelaar voelen. Als de binnenste greep vd lichtschakelaar vertikaal staat, staat de schakelaar op auto en branden je lichten. Het "voelen" is een veiliger manier om de "aan-stand" te controleren omdat je je ogen op het verkeer kan houden. Elk nadeel hebbe zijn voordeel....

Geplaatst: 21.01.2013 - 13:05
door Mir
TomB schreef:
Fmol11 schreef:
Marcel schreef: De bediening is een drama, bestemming invoeren of opslaan is bepaald onlogisch en tijdrovend. Het systeem is erg traag bij bediening. Verder kan ik niet vinden hoe ik zelf bepaal of omleidingen vanuit tmc nodig zijn. De essentie, de voorgestelde routes, zijn in basis niet logisch. Onder andere wordt ik straten ingestuurd waar ik echt niet in mag rijden. Laatst moest ik een afslag nemen op de A2 en meteen de oprit naar dezelfde A2. Dat soort flauwekul. Hier zit een duidelijk leermoment voor Volvo.
Ik deel de mening van Marcel op dit punt. Ik vind de navigatie erg tegenvallen, zowel qua besturing als qua routeplanning. Vooral het ontbreken van een Autozoom en het met 1 knop ingeven van de thuislocatie vind ik missers. Ik was de navigatiesystemen van Audi en Ford gewend, en die vind ik beide veel beter.
Ik moet zeggen dat de navigatie mij 100% meevalt. Ik gebruik altijd de stembesturing en dat werkt erg goed. Invoeren met het draaiwieltje is inderdaad onhandig, maar als je het dan toch met de knoppen wil doen vind ik het numerieke toetsenbord goed werken (sms-stijl). Ik gebruik de navigatie zo'n 10x per dag, en moet zeggen dat ik nog geen rare dingen heb meegemaakt. Het ontbreken van een makkelijk 'navigeer naar huis' commando is inderdaad wel een misser. Via spraak moet je het hele riedeltje 'navigatie' > 'ga naar' > 'opgeslagen bestemming' > 'thuis' > bevestig 'thuis' afdraaien.
Je kan in 1 keer 'navigatie ga naar opgeslagen locatie' roepen :)

Geplaatst: 21.01.2013 - 13:14
door Marcel
Elsje schreef:Wat betreft het niet kunnen zien van het groen ledje op de lichtschakelaar om te controleren of de lichten branden....: Bij twijfel kun je gewoon blindelings met je linkerhand aan de lichtschakelaar voelen. Als de binnenste greep vd lichtschakelaar vertikaal staat, staat de schakelaar op auto en branden je lichten. Het "voelen" is een veiliger manier om de "aan-stand" te controleren omdat je je ogen op het verkeer kan houden. Elk nadeel hebbe zijn voordeel....
Nou, ik woon in een bosrijke omgeving waar het overdag verplicht is dimlicht te voeren. Er wordt in ieder geval voor bekeurd als je dat niet doet. Probleem van de automatische verplichting is dat hij niet altijd licht inschakelt en je dus met de hand de knop om moet zetten. Door die willekeur zou een controlelampje dus handig zijn. Nu zet ik hem iedere keer met de hand aan om zeker te zijn.

Geplaatst: 21.01.2013 - 13:16
door Elsje
Wat de navigatie betreft om naar huis te rijden: je kunt je woonplaats in favorieten opslaan wat toch vlug en handig werkt, maar je kunt dit ook koppelen aan een zelfingesproken stemcommando dat je wel eerst moet aanleren aan de gps.
Maar wat gebruiksgemak betreft kan alles inderdaad wel beter, maar dat geldt ook voor de Duitse of andere systemen. In de toekomst zou ik graag zien dat het volledige dashboard digitaal wordt met weergave van alle functies op een groot scherm.
Het TFT systeem vd V40 in het groot dus. Alle gegevens + hun keuzemenus overzichtelijk naast elkaar en in het gezichtsveld ipv via submenus te moeten gaan op een 2e scherm in het midden.

Geplaatst: 21.01.2013 - 18:47
door Johann
Elsje schreef:In de toekomst zou ik graag zien dat het volledige dashboard digitaal wordt met weergave van alle functies op een groot scherm.
Lexus GS heeft zo'n bioscoop scherm maar je moet natuurlijk wel op de weg letten ipv iets te zoeken tussen de overload aan informatie op al die vierkante centimeters LCD scherm.

Geplaatst: 21.01.2013 - 21:26
door Tsjemp
Je kan de verlichting gewoon continu aan zetten, knop helemaal naar rechts.
Gaat vanzelf uit als je de motor af zet.

Wat de navigatie betreft, vorige bestemmingen zijn makkelijk op te zoeken, maar de verkeersinfo snap ik niets van. Je ziet niks, je kan niks lezen. Het ding vraagt af en toe een andere weg, maar waarom is een raadsel.
Ik gebruik nog steeds de Tomtom als het druk is.

Weet iemand hoe de verkeersinfo in de Volvo navigatie werkt?

Geplaatst: 21.01.2013 - 21:31
door Poolrev
Wat betreft die navigatie: het is maar net wat je gewend bent. Ik vind het in ieder geval een prima systeem! Via stembediening werkt het uitstekend, via de knopjes is het wat meer werk.

Andere ervaring: vandaag naar de dealer geweest, omdat m'n achterruit-sproeier maar zeer weinig sproeide, en dat is met dit weer niet zo handig. Er is een nieuw pompje geplaatst.
Voor mij was dit eigenlijk een ervaring die ik eerder bij de C30 ook heb gehad, dus niet heel erg nieuw eigenlijk :-). Dat de achterkant snel vies wordt was ik ook al gewend van de C30.

Geplaatst: 22.01.2013 - 15:21
door v70bio
Tsjemp schreef:Je kan de verlichting gewoon continu aan zetten, knop helemaal naar rechts.
Gaat vanzelf uit als je de motor af zet.

Wat de navigatie betreft, vorige bestemmingen zijn makkelijk op te zoeken, maar de verkeersinfo snap ik niets van. Je ziet niks, je kan niks lezen. Het ding vraagt af en toe een andere weg, maar waarom is een raadsel.
Ik gebruik nog steeds de Tomtom als het druk is.

Weet iemand hoe de verkeersinfo in de Volvo navigatie werkt?
Als het goed is krijg je een melding dat er een alternatieve route is, deze route kun je dan bekijken. Je kunt ook de details van de melding zien via het # teken in te drukken. Dat laatste heb ik nooit begrepen want wil je de details van de omleiding/melding zien moet je de hand van het stuur halen en via het numerieke toetsenbord een # ingeven en dat weer bevestigen etc..... Voor de rest de NAVI doet waar hij voor bedoelt is. Ik weet er zijn betere systemen maar dat zijn voor zover mij bekend allemaal after market systemen.

Geplaatst: 22.01.2013 - 19:34
door Meeratne
Tsjemp schreef:Je kan de verlichting gewoon continu aan zetten, knop helemaal naar rechts.
Gaat vanzelf uit als je de motor af zet.

Wat de navigatie betreft, vorige bestemmingen zijn makkelijk op te zoeken, maar de verkeersinfo snap ik niets van. Je ziet niks, je kan niks lezen. Het ding vraagt af en toe een andere weg, maar waarom is een raadsel.
Ik gebruik nog steeds de Tomtom als het druk is.

Weet iemand hoe de verkeersinfo in de Volvo navigatie werkt?
Als je een bestemming hebt ingevoerd kan je wel een lijst met stremmingen op de route vinden viavia (weet het exacte pad niet, maar is iig via ok en dan verkeersinformatie), maar wat ik irritant vind is dat je dus geen lijst met stremmingen kan oproepen als je géén bestemming hebt ingevoerd! Dan ben je dus genoodzaakt dat geklooi met het nummerieke gedeelte te doen om zo door de kaart van Nederland te scrollen om vervolgens op # te drukken en weet ik veel allemaal.

BTW, iemand een idee hoe ik een bestemming stop (dus niet pauzeer)? Als ik op ok druk, is dit geen optie in het menu...

Geplaatst: 22.01.2013 - 19:58
door RLB
Exit ingedrukt houden, dan OK en dan de onderste optie :)

Geplaatst: 22.01.2013 - 20:25
door Meeratne
Gelijk even geprobeerd en verdomd! Held!

Geplaatst: 23.01.2013 - 10:32
door v70bio
Wat je ook kunt doen is de FAVORIETEN gebruiken. Ik heb zelf daar de mogelijkheid toegevoegd om een route te stoppen. Scheelt paar keer [enter] geven.

Geplaatst: 23.01.2013 - 11:22
door Meeratne
Ja klopt, maar daar heb ik de mute knop voor die chef! ;-)

Geplaatst: 23.01.2013 - 11:24
door Marcel
Meeratne schreef:Ja klopt, maar daar heb ik de mute knop voor die chef! ;-)
Bij mij staat idem de mute onder de favorietenknop......

Geplaatst: 23.01.2013 - 12:24
door HakanC
Marcel schreef:
Meeratne schreef:Ja klopt, maar daar heb ik de mute knop voor die chef! ;-)
Bij mij staat idem de mute onder de favorietenknop......
Bij mij ook.. Soms zeurt "ZE" te veel :p

Geplaatst: 23.01.2013 - 12:48
door Cavallino
HakanC schreef:
Marcel schreef:
Meeratne schreef:Ja klopt, maar daar heb ik de mute knop voor die chef! ;-)
Bij mij staat idem de mute onder de favorietenknop......
Bij mij ook.. Soms zeurt "ZE" te veel :p
same here!

Geplaatst: 23.01.2013 - 15:11
door v70bio
De mute van de navi? is die apart te doen?

Geplaatst: 23.01.2013 - 15:27
door Cavallino
Je kunt functie MUTE onder de FAV knop onderbrengen. Zo leg je madam met een druk op de knop het zwijgen op, handig omdat ze soms een beetje babbelziek is.

Geplaatst: 23.01.2013 - 16:05
door v70bio
Ga het straks meteen proberen!