Natuurlijk zit daar marge op. We leven allemaal van geld verdienen. De een doet dat met het ontwikkelen en verkopen van software. De ander koop meel en bakt broden.V50 R schreef: En software kost idd geld, dat wordt niet gratis verstrekt. Daar betaald de dealer geld voor, maar er zit natuurlijk wel marge op!
PiH Tuning
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- lint
- Geartronic member
Dat zeg ik ook niet, alleen met een V60 PIH bijna 240 km/h te rijden als je weet dat de stabiliteit boven de 200 km/h al stukken minder wordt is niet zo verstandig.V50 R schreef: Kom op Leo, als je een keer op een recht stuk snelweg de auto uitprobeert, dan is dat niet gelijk onverantwoord. Jij bent in je leven nooit boven de 130 geweest begrijp ik?
En software kost idd geld, dat wordt niet gratis verstrekt. Daar betaald de dealer geld voor, maar er zit natuurlijk wel marge op!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- ptimmermans
- 1st Gear member
Die snelheid heb ik gehaald in België op laat op de avond op de E19 van Antwerpen naar Brussel.vaudi schreef:@ptimmermansptimmermans schreef: Ik heb zonder tuning 244 op de teller gehad toen de standaard velgen en banden er nog op zaten.
Wie voelt zich geroepen om eens het overtuigende bewijs te leveren dat die tuning echt iets doet???
haal je die 244 met de niet standaard velgen niet meer?
Velen komen niet verder dan 243 op de teller. Daar zit je dan toch maar mooi 1km boven.
Voor mij het bewijs dat de auto is afgeregeld op die snelheid. Zal wel ongeveer 230 echte km/h zijn.
Ik heb intussen 19" Genesis Volt (op maat gemaakt voor V60 PIH) velgen met 245/35/19 banden.
Wegligging is hierdoor wel sterk verbeterd en snelheid teller benadert dichter de echte snelheid volgens mij.
Ik zal nog eens een keer kijken hoever ik nu kom. (ook in echte kilemeters)
2013 - Volvo V60 PIH, Inscription Black Metallic, SCT, DSL, SL, PL, CAM
2010 - Lexus 220D +ML + Leather
2007 - Lexus 220D +ML
2002 - Volvo S40 1.9D - European Sports Navigator
1998 - Ford Cougar
1997 - Ford Focus
2007 - Lexus 220D +ML
1998 - Ford Cougar
1997 - Ford Focus
- ptimmermans
- 1st Gear member
Dat de auto met het standaard onderstel (schokbrekers/veren/velgen/banden/bandendruk) zich in bochten niet optimaal gedraagt is bekend, maar als je je zaken goed voor elkaar hebt, is er niets mis met de rechtelijn stabiliteit van de standaard PIH. Ook niet bij 200+lint schreef:Dat zeg ik ook niet, alleen met een V60 PIH bijna 240 km/h te rijden als je weet dat de stabiliteit boven de 200 km/h al stukken minder wordt is niet zo verstandig.V50 R schreef: Kom op Leo, als je een keer op een recht stuk snelweg de auto uitprobeert, dan is dat niet gelijk onverantwoord. Jij bent in je leven nooit boven de 130 geweest begrijp ik?
En software kost idd geld, dat wordt niet gratis verstrekt. Daar betaald de dealer geld voor, maar er zit natuurlijk wel marge op!
Dat er simpele verbeteringen mogelijk zijn voor dit weggedrag wordt uitgebreid in een ander topic besproken, dus laat ik hier achterwege.
Dat stuk E19 in België heeft 3 rijstroken.
Zondagavond na 23.00u is die bijna leeg en is er geen probleem om hier even het gaspedaal volledig in te drukken.
Enfin, uiteindelijk wilde ik alleen een knuppeltje gooien in het beruchte hoenderhok....dat is gelukt denk ik...

Ik heb doordat mijn snelheid op de meters regelmatig ver boven de 230 uitkwam mijn twijfels gehad over die begrenzer, maar misschien doet die toch z'n werk.
Die topsnelheid is eigenlijk ook veel minder belangrijk dat het acceleratievermogen tussen 120 en 200.
Ik lees dat de terugval die bij 150/160 nu duidelijk te merken is, aanzienlijk minder wordt (logisch) en dat vind ik dan interessant omdat ik mij daar meer en meer aan begin te ergeren.
Dan de keuze tussen Polestar of Rica.
Een van de voordelen die ik zie in de Rica tuning is dat je met die softloader voor je naar de garage gaat de originele instellingen kunt terugzetten, zodat ze daar niets merken.
Daarnaast vind ik dat de standaard PIH bij een snelheid van 130-150 een veel te hoog verbruik heeft vergelijkbaar met andere voitures in deze klasse. Als ik daar met de tuning wat kan "terugverdienen" ben ik daar zeker voor in. Ik heb nog niet veel gelezen over eventuele verschillen tussen beide tuners.
Laatst gewijzigd door ptimmermans op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
2013 - Volvo V60 PIH, Inscription Black Metallic, SCT, DSL, SL, PL, CAM
2007 - Lexus 220D +ML
1998 - Ford Cougar
1997 - Ford Focus
2007 - Lexus 220D +ML
1998 - Ford Cougar
1997 - Ford Focus
-
- 2nd Gear member
Laten we het er maar op houden dat we Volvo (natuurlijk niet alleen de werkplaats) kunnen feliciteren met de winstgevende handel. Iedereen kiest er immers uiteindelijk zelf voor om het wel of niet te doen.
Update na 400 km snelweg onder wisselende omstandigheden vanmorgen. Hybrid modus is ook echt overtuigend beter. De stilte vind ik het grootste winstpunt. Verbazingwekkend dat verschil in geluid. Heerlijk rijden met een bijna onhoorbare dieselmotor tot 120km/h continue. Bij accelereren hoor je hem minder dan voorheen.
Het schakelen is ook anders. Het schakelt iets minder snel terug. Het verschil is bij handmatig schakelen het duidelijkst. Bij flink accelereren bemoeiende Geartronic er zich toch mee en gooide hem een versnelling terug. Heel irritant als ik zelf wil schakelen. Helaas gebeurt dat nog steeds wel maar veel minder snel, pas bij een kickdown en onder sommige omstandigheden iets eerder. Ik ben blij.
Dan nog een raar gevoel waar ik niet zeker van ben. Ik weet dat software de toerental van de motor bij een bepaalde snelheid en versnelling niet gaat kunnen beïnvloeden. Lockup komt er in en dan is er een mechanische verbinding zonder koppelomvormer. Bij 120km/h cc en manueel in zijn 6 geeft de toerenteller nu 2050 rpm aan. Bij rijders met oorspronkelijke software ook? Heb namelijk het gevoel dat de wijzer van de toerenteller lager staat dan voorheen. Dat zou dan dus puur de visuele weergave moeten zijn. Of een verbeelding door mij.
Update na 400 km snelweg onder wisselende omstandigheden vanmorgen. Hybrid modus is ook echt overtuigend beter. De stilte vind ik het grootste winstpunt. Verbazingwekkend dat verschil in geluid. Heerlijk rijden met een bijna onhoorbare dieselmotor tot 120km/h continue. Bij accelereren hoor je hem minder dan voorheen.
Het schakelen is ook anders. Het schakelt iets minder snel terug. Het verschil is bij handmatig schakelen het duidelijkst. Bij flink accelereren bemoeiende Geartronic er zich toch mee en gooide hem een versnelling terug. Heel irritant als ik zelf wil schakelen. Helaas gebeurt dat nog steeds wel maar veel minder snel, pas bij een kickdown en onder sommige omstandigheden iets eerder. Ik ben blij.
Dan nog een raar gevoel waar ik niet zeker van ben. Ik weet dat software de toerental van de motor bij een bepaalde snelheid en versnelling niet gaat kunnen beïnvloeden. Lockup komt er in en dan is er een mechanische verbinding zonder koppelomvormer. Bij 120km/h cc en manueel in zijn 6 geeft de toerenteller nu 2050 rpm aan. Bij rijders met oorspronkelijke software ook? Heb namelijk het gevoel dat de wijzer van de toerenteller lager staat dan voorheen. Dat zou dan dus puur de visuele weergave moeten zijn. Of een verbeelding door mij.
- diesel01
- Geartronic member
Nee Ben jij ziet dat verkeerd!!Ben schreef:Natuurlijk zit daar marge op. We leven allemaal van geld verdienen. De een doet dat met het ontwikkelen en verkopen van software. De ander koop meel en bakt broden.V50 R schreef: En software kost idd geld, dat wordt niet gratis verstrekt. Daar betaald de dealer geld voor, maar er zit natuurlijk wel marge op!
Alleen de zielige ondernemers die allemaal een V60 PIH hebben aangeschaft mogen marge maken.
Voor de rest geldt...Ruilhandel.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
Op de onze zonder tuning, is het ook 2050 rpm bij 120km /u. Of hij in manueel staat of auto maakt niets uit. Tenzij de auto in automaat niet in de 6 staat.Donker schreef: Laten we het er maar op houden dat we Volvo (natuurlijk niet alleen de werkplaats) kunnen feliciteren met de winstgevende handel. Iedereen kiest er immers uiteindelijk zelf voor om het wel of niet te doen.
...Bij 120km/h cc en manueel in zijn 6 geeft de toerenteller nu 2050 rpm aan. Bij rijders met oorspronkelijke software ook? Heb namelijk het gevoel dat de wijzer van de toerenteller lager staat dan voorheen. Dat zou dan dus puur de visuele weergave moeten zijn. Of een verbeelding door mij.
Bij constante snelheid van 120km/u heeft de automaat ook de 6e al ingeschakeld.
- Tukker999
- 4th Gear member
Verschil voor en na tuning?
Geluid valt niet te meten, het wegdek is de allesbepalende factor.
Wissel maar eens van de linker naar de rechter rijstrook op de snelweg.
Met Roskilde decibel zag ik geen verschil tussen voor en na bij 120 km/u.
Acceleratietest 80-120
Op de toerenteller is het verschil zichtbaar af te lezen.
Hij lijkt (met de nadruk op lijkt) iets sneller te vertrekken.
Het zichtbare verschil zit rond de 3250 toeren waar de motor voor de tuning duidelijk meer inhoudt dan na de tuning.
Schakelmomenten blijven gelijk.
Acceleratietest 80-120
Op de toerenteller is het verschil zichtbaar af te lezen.
Hij lijkt (met de nadruk op lijkt) iets sneller te vertrekken.
Het zichtbare verschil zit rond de 3250 toeren waar de motor voor de tuning duidelijk meer inhoudt dan na de tuning.
Schakelmomenten blijven gelijk.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

-
- 2nd Gear member
HeinvdW schreef: Verschil voor en na tuning?
Precies. Wegdek, wind en vooral meetmethode. Het is niet te meten voor en na tuning. 3 dB verschil betekent een verdubbeling of halvering van het geluidsniveau. Dus met spielerei telefoonappie gaat het zeker niet werken als we het hebben over twee cijfers achter de komma. Temeer dB(A)'s ons subjectieve gehoor met veel moeite een beetje benaderen en dB's helemaal niets zeggen over de menselijke waarneming. Een laboratorium opstelling krijgt het al moeilijk.
Maar subjectief: hoor jij geen verschil? Ik vind het echt een groot verschil. Zowel geluid als rauwheid.
- jp-v60
- 4th Gear member
Ik ben in het bezit van een db meter en die van mij zal 26 sept de polestar tuning krijgen. Ik zal wat metingen doen voor en na de tuning op dezelfde snelheid en dezelfde weg.Donker schreef:HeinvdW schreef: Verschil voor en na tuning?
Precies. Wegdek, wind en vooral meetmethode. Het is niet te meten voor en na tuning. 3 dB verschil betekent een verdubbeling of halvering van het geluidsniveau. Dus met spielerei telefoonappie gaat het zeker niet werken als we het hebben over twee cijfers achter de komma. Temeer dB(A)'s ons subjectieve gehoor met veel moeite een beetje benaderen en dB's helemaal niets zeggen over de menselijke waarneming. Een laboratorium opstelling krijgt het al moeilijk.
Maar subjectief: hoor jij geen verschil? Ik vind het echt een groot verschil. Zowel geluid als rauwheid.
-
- 2nd Gear member
Ok. Succes. http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidssterkte
- Tukker999
- 4th Gear member
Filmpje voor en na in AWD mode.
Te groot om te uploaden vandaar dropbox link: https://www.dropbox.com/sh/lppugz9p7n81 ... WpEEa?dl=0
O ja, tijd voor = 6.3 sec en tijd na = 6,1 sec.
En je kan ook luisteren of er geluidsverschil is.
Meten van de tijd is gedaan met avidemux, een film editor
Te groot om te uploaden vandaar dropbox link: https://www.dropbox.com/sh/lppugz9p7n81 ... WpEEa?dl=0
O ja, tijd voor = 6.3 sec en tijd na = 6,1 sec.
En je kan ook luisteren of er geluidsverschil is.
Meten van de tijd is gedaan met avidemux, een film editor
Laatst gewijzigd door Tukker999 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 PIH 2013:

Volvo V60 PIH 2013:

-
- 2nd Gear member
@Hein, had je mijn test nog niet gelezen? 
80-120km test obdlink mx en Torque Pro
Standaard : powermodus 4,2 hybride 4,6
Polestar : powermodus 4,0 hybride 4,4
Rica stage 1: powermodus 3,7 hybride 4,1
Rica stage 2: powermodus 3,6 hybride 3,9
Nu alles op dezelfde manier getest en zo goed als mogelijk is geijkt
Wat mij opviel, was dat de standaard file veel rauwer klinkt.
Polestar en Rica zelfde gevoel qua geluid en aandrijving
Veel plezier en wijze beslissingen
standaard D5 blijkbaar al 235 pk en 486nm op de rollenbank, dus Rica stage 2 is maar 10-15 %meer en niet overdadig veel meer.
de volvo monteur gevraagd of hij kan uitlezen of een auto getuned is, lukt ze niet, en al helemaal niet als de foutcodes of overschrijding van de kenvelden weer gewist zijn met de i softloader.
Nog even tav de andere link over de rollenbanktest die met een standaard file is gedaan, blijkt er meer vermogen te zijn dan is opgegeven, in feite zal de d5 in de pih meer vermogen en koppel leveren dan in een gewone d5, immers in een gewone d5 wordt de airco,stuurbekrachtiging en oliepomp voor de versnellingsbak door de motor zelf aangedreven, en in de pih electrisch.

80-120km test obdlink mx en Torque Pro
Standaard : powermodus 4,2 hybride 4,6
Polestar : powermodus 4,0 hybride 4,4
Rica stage 1: powermodus 3,7 hybride 4,1
Rica stage 2: powermodus 3,6 hybride 3,9
Nu alles op dezelfde manier getest en zo goed als mogelijk is geijkt
Wat mij opviel, was dat de standaard file veel rauwer klinkt.
Polestar en Rica zelfde gevoel qua geluid en aandrijving
Veel plezier en wijze beslissingen
standaard D5 blijkbaar al 235 pk en 486nm op de rollenbank, dus Rica stage 2 is maar 10-15 %meer en niet overdadig veel meer.
de volvo monteur gevraagd of hij kan uitlezen of een auto getuned is, lukt ze niet, en al helemaal niet als de foutcodes of overschrijding van de kenvelden weer gewist zijn met de i softloader.
Nog even tav de andere link over de rollenbanktest die met een standaard file is gedaan, blijkt er meer vermogen te zijn dan is opgegeven, in feite zal de d5 in de pih meer vermogen en koppel leveren dan in een gewone d5, immers in een gewone d5 wordt de airco,stuurbekrachtiging en oliepomp voor de versnellingsbak door de motor zelf aangedreven, en in de pih electrisch.
V60 D6 MY14 Rood
- Tukker999
- 4th Gear member
@HFH jazeker heb ik die gelezen.
Daarom juist publiceer ik hier mijn eigen cijfers.
Vandaag in Powermodus met Polestar van 80-120 kom ik echt niet sneller uit dan 4,65 seconden
Die 6,3 voor en 6,1 seconden van 80-120 is gemeten in AWD modus
(zie de nieuwe filmpjes in de dropbox)
Misschien zit in mijn V60 PIH een D3 motor of zo....
Daarom juist publiceer ik hier mijn eigen cijfers.
Vandaag in Powermodus met Polestar van 80-120 kom ik echt niet sneller uit dan 4,65 seconden
Die 6,3 voor en 6,1 seconden van 80-120 is gemeten in AWD modus
(zie de nieuwe filmpjes in de dropbox)
Misschien zit in mijn V60 PIH een D3 motor of zo....
Volvo V60 PIH 2013:

Volvo V60 PIH 2013:

-
- 1st Gear member
80-120 is een meting die vaak gedaan wordt in een hoge versnelling. De kickdown/gas intrappen bij 80 en dan accelereren naar 120 geeft niet echt betrouwbare waarden; auto gaat eerste de juist versnelling zoeken. Als je door de versnelling heen 80 - 120 wilt meten zou je bij een lagere snelheid moeten beginnen.
Laatst gewijzigd door ErikV60D6 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6
Mini Cooper S
Mini Cooper S
- Tukker999
- 4th Gear member
Ik mag toch veronderstellen dat als er vergeleken wordt van 80 naar 120 dat dit dan onder normale omstandigheden is.
Dus iedere test vind plaats vanaf een constante snelheid van 80 km/u.
En dan maakt het niet uit of je in een automaat of in een handgeschakelde auto rijdt.
Het moet niet zo worden dat je voor een testje de V60 handgeschakeld in z'n 5 of 4 gaat zetten en dan gaat testen.
Dat staat ver van de realiteit.
Als de autofabrikanten dan bijvoorbeeld gaan meten midden in een sprint van 0 naar 200 km en dan tussentijds de 80 tot 120 tijd opmeten, dan kan je totaal andere beelden krijgen.
(ik denk hierbij even aan de verbruikstests van de fabrikanten)
Daarnaast wil het toeval dat de V60 vanaf 80 niet terugschakelt, in één kaar naar 117 km/u sprint en dat op dat moment geschakeld wordt.
Dat doet de auto zowel voor als na de tuning en zowel in hybride, als in AWD en in power mode.
Dus iedere test vind plaats vanaf een constante snelheid van 80 km/u.
En dan maakt het niet uit of je in een automaat of in een handgeschakelde auto rijdt.
Het moet niet zo worden dat je voor een testje de V60 handgeschakeld in z'n 5 of 4 gaat zetten en dan gaat testen.
Dat staat ver van de realiteit.
Als de autofabrikanten dan bijvoorbeeld gaan meten midden in een sprint van 0 naar 200 km en dan tussentijds de 80 tot 120 tijd opmeten, dan kan je totaal andere beelden krijgen.
(ik denk hierbij even aan de verbruikstests van de fabrikanten)
Daarnaast wil het toeval dat de V60 vanaf 80 niet terugschakelt, in één kaar naar 117 km/u sprint en dat op dat moment geschakeld wordt.
Dat doet de auto zowel voor als na de tuning en zowel in hybride, als in AWD en in power mode.
Volvo V60 PIH 2013:

Volvo V60 PIH 2013:

-
- 1st Gear member
80 - 120 metingen worden gedaan in 4de of 5de versnelling om de souplesse van de motor te meten. Door het koppel van de d6 zou dit een goede tijd moeten zijn. Natuurlijk heeft elke auto andere "gearing" dus zegt dit niet heel veel over de versnelling als er geschakeld wordt. Het is meer om aan te geven dat je zonder terug hoeft te schakelen kan inhalen.
Metingen met anderen vergelijken op basis van de snelheidsmeter heeft heeft niet veel zin; bandmaat, weer, 1 of meerdere mensen in de auto heeft veel invloed op je tijden. Net zoals 0-100 ook niet veel zegt over voor en na tunen;het wegdek, banden, weer etc. Heeft veel invloed. Hoe hoger je koppel bij lage toeren hoe moeilijker het is om gedoseerd weg te rijden zonder te veel wielspin.
Wil je betrouwbare metingen doen om voor en na tunen te vergelijken moet je een vbox kopen en metingen doen van bijv. 70 - 150, bij 30 beginnen en versnellen tot 160, dit voor en na tunen vergelijken. Verder alle variabelen gelijk houden (gewicht, wegdek, richting etc). De vbox geeft je een grafiek waar je dan duidelijke de tussentijden kunt aflezen.
Metingen met anderen vergelijken op basis van de snelheidsmeter heeft heeft niet veel zin; bandmaat, weer, 1 of meerdere mensen in de auto heeft veel invloed op je tijden. Net zoals 0-100 ook niet veel zegt over voor en na tunen;het wegdek, banden, weer etc. Heeft veel invloed. Hoe hoger je koppel bij lage toeren hoe moeilijker het is om gedoseerd weg te rijden zonder te veel wielspin.
Wil je betrouwbare metingen doen om voor en na tunen te vergelijken moet je een vbox kopen en metingen doen van bijv. 70 - 150, bij 30 beginnen en versnellen tot 160, dit voor en na tunen vergelijken. Verder alle variabelen gelijk houden (gewicht, wegdek, richting etc). De vbox geeft je een grafiek waar je dan duidelijke de tussentijden kunt aflezen.
V60 D6
Mini Cooper S
Mini Cooper S
-
- 2nd Gear member
Zojuist post uit Zweden ehhh Weesp (?) van Polestar; echter alleen een 'certificaat'. Ik begreep dat anderen ook stickers / logo's / weet ik veel wat voor andere zaken na tuning (en registratie) hadden ontvangen? Van de dealer heb ik niks meegekregen, anders dan de rekening