V60 PIH - rijervaringen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Momenteel met dit weer. zonder moeite 45km per lading. stadswerk en 80km wegen en wat rondwegen met 70km/u
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

@rsnhakan
Die tik in pure bij het wegrijden: Jazeker, je voelt het onder je voet, 2 of 2 tikjes.

En daar bedoel ik niet het even aanslaan van de motor mee wat je ook regelmatig ziet gebeuren.
Ik heb altijd performance wijzerplaat op staan, dan zie je het meteen als de motor bijspringt
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

2 of 2 tikjes? ;) Inderdaad, we hebben het over hetzelfde. Dit is alleen wanneer je elektrisch rijdt. Pure of Hybrid maakt niet veel uit. Moet er wel bij vermelden dat de PiH echt heerlijk rijdt en we er eigenlijk geen noemswaardige problemen mee hebben.

Volvo On Call bevalt mij niet echt super, omdat hij vaak niet in één keer contact met de auto kan maken. Verder werkt het grootlichtassistent niet super. Als je op een lange rechte weg rijdt, ziet de auto de tegenliggers erg laat waardoor bijna elke tegenligger knippert. Behalve als er een auto binnen een x aantal meters voor je rijdt, dan werkt het goed. Oh trouwens, de melding dat Pure niet beschikbaar is door tijdsbeperkingen hebben we 2 keer gehad. En de timer voor het preconditionen vergeet dat hij moet verwarmen/koelen als je hem voor 12 uur 's nachts instelt (voor de volgende dag). Voor de rest niets bijzonders. :)
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Ik ben wel enthousiast over de grootlicht assistent. Vooral in de bergen werkt het prima, vaak reageert de assistent al eerder dan ikzelf zou doen.

Lange rechte weg heb ik niet echt getest, maar omdat het met veel bochten al zo goed gaat...
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Met bochten gaat het inderdaad prima!
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Ik weet niet of het de tik is die jullie voelen maar sinds mijn 30k beurt, merk ik dat wanneer ik in hybrid rij en gas los laat een soort "tik" hoor. Wanneer ik gas weer in trap hoor je ook weer kleine tik. Ik zal eens kijken bij performance of ik wat kan zien aan de toeren teller. Het lijkt alsof hij 1. overschakelt naar elektro om te regenereren (als je gas los laat) en 2. overschakelt op de elektro om te accelereren (als je gas in trapt)

Ik weet niet of dit dezelfde tik is die jullie horen, maar zo ver ik het mij kon herinneren had ik dit niet voor de 30k beurt.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

bovenstaande tik is van een andere orde dan die tik tijdens het wegrijden naar een lange stop.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Morgen naar de dealer voor een tussentijdse check-up. De grote update vwb het Sensus Connect systeem zal hoogstwaarschijnlijk uitgevoerd gaan worden. Nog tips voor andere updates?
Gebruikersavatar
Hansvg
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.03.2014 - 21:54
Locatie: Weert

rsnhakan schreef: Morgen naar de dealer voor een tussentijdse check-up. De grote update vwb het Sensus Connect systeem zal hoogstwaarschijnlijk uitgevoerd gaan worden. Nog tips voor andere updates?
Ben benieuwd naar die update!
Weet je hoe lang die update duurt?
Laat je ons wat weten?
Hans

2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

De update was nog niet beschikbaar, helaas. Over 2 weken gaan we het weer proberen :)

De problemen met het preconditionen is bekend bij Volvo. Binnen een aantal weken komt daar een update voor. Reactie van Volvo voor het feit dat Pure niet beschikbaar was door tijdsbeperkingen: "verouderde brandstof". Ja ja, in 7 weken tijd meer dan 11.500 km op de teller en verouderde brandstof?
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hansvg
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.03.2014 - 21:54
Locatie: Weert

Dank je!
Jammer dat ie er nog niet was, ben wel benieuwd hoe dit gaat.
Half Mei dus, dan maar...
Hans

2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Hansvg schreef: Dank je!
Jammer dat ie er nog niet was, ben wel benieuwd hoe dit gaat.
Half Mei dus, dan maar...
De update wordt gedownload op een speciale USB-stick van Volvo. Dat downloaden duurt al ruim een kwartier. Daarna wordt de USB-stick in de auto gestopt en begint het updateproces. Dit duurt over het algemeen ongeveer 45 minuten. Het vervelende voor een dealer is dat de betreffende computer niet gebruikt kan worden om andere auto's uit te lezen bijvoorbeeld. Veel dealers hebben maar één of twee computers met VIDA.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Dus als ze die USB stick eenmaal hebben, kunnen ze die voor alle auto's gebruiken toch? Of is alle software specifiek voor elke V60 afzonderlijk.
V60Majolee
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 27.07.2013 - 14:20
Locatie: Leusden
Contacteer:

Bijna 30.000 km gereden, grotendeels op Nokian 17-inch winterbanden en inmiddels ca 8.000 km met 18-inch 235-45 Michelin zomerbanden. Mijn ervaring met de PIH op hoge snelheden is net als Tom Tom e.a. meldden: boven de 130 km/h ervaar ik de wegligging gewoon als slecht: dweilerig, vaag, alsof je op eieren rijdt. Hij rijdt wel keurig kaarsrecht. Maar boven de 130 km/h zit ik gewoon met zweet in de handen.
Vorige week bij Volvo dealer Scholten de auto een middag gebracht en die geeft aan dat het subframe (voor) niet goed onder de auto zit. Dit moet eerst aangepast voordat de uitlijning verbeterd kan worden. Iemand ook deze tip gekregen?
Heeft iemand andere tips? (behalve de bandenspanning, want daarover lees ik tegenstrijdige verhalen)
Is het heico onderstel de enige oplossing? Wat betekent dit voor de slijtage van de banden etc.?
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
Gebruikersavatar
Hansvg
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.03.2014 - 21:54
Locatie: Weert

V60Majolee schreef: Bijna 30.000 km gereden, grotendeels op Nokian 17-inch winterbanden en inmiddels ca 8.000 km met 18-inch 235-45 Michelin zomerbanden. Mijn ervaring met de PIH op hoge snelheden is net als Tom Tom e.a. meldden: boven de 130 km/h ervaar ik de wegligging gewoon als slecht: dweilerig, vaag, alsof je op eieren rijdt. Hij rijdt wel keurig kaarsrecht. Maar boven de 130 km/h zit ik gewoon met zweet in de handen.
Vorige week bij Volvo dealer Scholten de auto een middag gebracht en die geeft aan dat het subframe (voor) niet goed onder de auto zit. Dit moet eerst aangepast voordat de uitlijning verbeterd kan worden. Iemand ook deze tip gekregen?
Heeft iemand andere tips? (behalve de bandenspanning, want daarover lees ik tegenstrijdige verhalen)
Is het heico onderstel de enige oplossing? Wat betekent dit voor de slijtage van de banden etc.?
Dit herken ik niet in mijn V60 (non-PIH).
Gisteren 220+ gereden op de Autobahn en super-strak op de weg. Bepaald geen zweet in de handen, maar teveel langzamere bestuurders in de buurt ;-)
Hans

2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
Gebruikersavatar
@je
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 28.12.2008 - 09:57

Ik ervaar hetzelfde met mijn V60 PIH.
Wazige wegligging op snelheid en wat deinen en overhellen.
Echter op een klinker weg lijkt hij stugger dan mijn BMW met M-onderstel.
Ook mijn BMW was 1800Kg dus dat is niet het excuus.

In de Leen V60 (geen PIH) had ik dit probleem niet.
Die stuurde echt een stuk strakker.

Ik ga voor het Heico setje.
Iemand samen voor wat extra korting gaan?
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Banden op 2,8 bar zetten maakt een groot verschil! (merkte ik afgelopen weekend)
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik heb de banden op 3 bar staan sinds de wissel naar zomerrubber. Echt een wereld van verschil. Controleer dat dus eerst voordat je allerlei trucken uit gaat halen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
V60Majolee
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 27.07.2013 - 14:20
Locatie: Leusden
Contacteer:

hans c.s. Het is overduidelijk dat een gewone V60 dit niet heeft. Het gaat juist om de PIH.
De bandenspanning blijkt inderdaad verschil te geven. Maar het is volgens mij toch vooral het relatief hoge wagengewicht icm het gewicht achterin. Het gewicht had beter tussen de assen of voor de achteras kunnen liggen. Ik merk ook dat met 2 of 3 mensen achterin de auto beter ligt. Ondanks het hogere gewicht.
Ik ben het helemaal met de forumleden eens die aangeven dat een auto met zoveel vermogen en voor dit bedrag gewoon een betere wegligging moet hebben.
Wat miet verklaart waarom sommigen er wel en sommigen geen last hebben!
Het productiejaar zou niet uit hoeven maken? Misschien de fabriek waar hij vandaagnkomt?
Of toch de soort banden? 40 ipv 45 als maat?
Kent iemand een (Volvo)specialist die iets anders aanbiedt dan de 30 mm verlaging van Heico? Zoals het R-design onderstel (10 mm verlaging) van de gewone V60. Echt jammer dat die niet voor de PIH komt. Dat zou een uitkomst zijn.
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Het R onderstel komt waarschijnlijk op de PIH MY15 beschikbaar.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”