XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20789
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

(ABS?)-Sensor die de geest gaat geven. Had ik met de XC60 last van.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1947
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

V480-S60 schreef: 20.06.2022 - 13:47 (ABS?)-Sensor die de geest gaat geven. Had ik met de XC60 last van.
thx voor de tip! Ook dat is idd een mogelijkheid. Bij de beurt maar even laten uitlezen, wellicht geeft dat richting. Je merkt nu wel hoe fijn het is om cruise te hebben ;-)
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27525
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Of rempedaal sensor, dat is geloof ik ook wel eens een aanstichter.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1947
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Ha die Ferdie, je gaat door voor de magnetron !!
inderdaad een dag of 14 geleden voor een beurt en APK bij de dealer geweest en daar bleek dit onderdeel inderdaad de boosdoender te zijn.
Ik kan het ook wel enigszins verklaren, dat het vaak alleen na een koude start gebeurde . Omdat het pedaal dan "harder" is door weggelopen vacuum, je trapt dus minder diep in bij starten. Na een herstart en meestal ook de rest van de dag ging het 99 van de 100 keren wel goed,. dan geen probleem, immers pedaal in andere stand en dan deed ie het wel... nou ja, ik heb het ding gezien. wel even verbaasd over de prijs, maar goed, betalen en weer doorrrrr.

zoals ik al schreef onder het topic van Johan, was er ook weer een stuurkogel aan het eind van zijn latijn. , deze had ik eigenhandig al eens vervangen. de kwaliteit zal dus wel niet helemaal des OEM zijn geweest, maar goed. Weten we dat ook weer.
Op mijn vraag waarom dit nu al de 2e aan de rechterzijde is, kwam een verhaal over stoeprandjes etc.
nou geloof ik daar niks van, want ik mijdt stoeprandjes als de pest. daar waag ik mijn Erakirs en banden niet aan.
dan moet het al zijn omdat ik veel binnedoor rijd en dan wel eens de grasblokken of betonribbels moet gebruiken bij een tegenligger. dat geeft natuurlijk ook wat extra trilling en slijtage.
anderzijds, als de rampen niet groter zijn dan dit, dan gaan we weer vrolijk verder . nog elke dag weer een genot om in te rijden. noem het maar een afwijking, ik ben er nog steeds blij mee. ook na 12 ,5 jaar XC ;-)
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27525
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Slijtage hoort erbij zeggen we dan maar.
Dat rechts sneller slijt is ergens logisch, zijn het geen stoepranden dan is het wel een berm of iets zoals je zelf al aan geeft.
Kan ook nog eens een gevalletje pech zijn geweest met de kwaliteit. Ik heb wel eens een OEM draagarm van de S60 laten vervangen en binnen 2 weken het rubber weer stuk.
Dat rubber is toen apart vervangen en toen nog in ieder geval een ton mee gegaan.

Zag je reactie nog bij Tom "wat zou een eventuele opvolger kunnen zijn" en dat je daar ook geen antwoord op hebt.
Hier is dat net zo, de huidige auto is een alleskunner en ik zou hem vooralsnog vervangen voor eenzelfde model.
Die eer heeft de S60 ook al eens gehad en denk dat dat een groot compliment is.
Vooralsnog lekker genieten van je XC :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21225
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ja hier ook soms door bermen, over grasblokken, zeker door de berm doe ik stapvoets.
Je kunt niet altijd zien wat er ligt, een kei uit een rooimachine kan er maar zo liggen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1947
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Keihard is dan wel passend inderdaad Tom... dus beetje voorzichtigheid met een uitstapje neem ik ook meestal in acht, tenzij ik onverwacht gedwongen wordt doordat de wet van de polder door een tegenligger wel heel erg ruim uitgelegd word... ha ha
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21225
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Klopt dat kennen we hier ook.
Ze zijn soms een beetje lomp en onhandig maar we kunnen ook niet zonder ze😉
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1947
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Even een schopje omhoog. Behalve het normale onderhoud ging het aardig goed, tot een week of 4 geleden de beide achterveren gebroken waren. De ene iets langer geleden dan de andere, die was op een veel beroerdere plek doormidden, en dat was goed te horen. , maar goed. Beide vlot vervangen door nieuwe veren met schokdempers en rubbers. Rijdt weer lekker strak achter. Nu ineens afgelopen vrijdag melding oliepe laag onderweg…. Erg raar, tot nu tussen de beurten nog nooit hoeven bijvullen en u na 4000km ineens wel? Auto naar kant, snel halve liter erbij en eerst door. Thuisgekomen maar melding al weer terug. Vandaag bij war redelijker weer ff op onderzoek, het blijkt dat mijn hele blok links onder de olie zit. Het beruchte klepje, die ik al eens heb vervangen, blaast vrolijk de olie in het rond. Ligt zeker 2-3 liter overal in het rond. Een grote bende. De rubber slang / buis die normaal aan de nippel zit, en verderop op een ander nippeltje aansluit is nergens te zien of te vinden. Echt een hele vreemde situatie. Heb met een klein stukje slang en een boutje in het open einde de zaak afgeplugd en ik hoop morgen zo de dealer te kunnen bereiken. Ik houd jullie op de hoogte
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3743
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Dit is wel kwalitatief uitermate teleurstellend. Volgens mij heb je Volvo Assistance, toch? Ik zou die bellen en de auto laten afvoeren naar Bouwsema, dan krijg je gratis vervoer. Wel dan even boutje en slang weghalen ;-).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Sanco dit is iets dat je niet wilt meemaken pottieknoppie...In ieder geval op tijd ontdekt en geen motorschade hopelijk...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Bover schreef: 26.11.2024 - 21:32 Sanco dit is iets dat je niet wilt meemaken pottieknoppie...In ieder geval op tijd ontdekt en geen motorschade hopelijk...
sanco schreef: 24.11.2024 - 23:39 Het beruchte klepje, die ik al eens heb vervangen, blaast vrolijk de olie in het rond. Ligt zeker 2-3 liter overal in het rond. Een grote bende. De rubber slang / buis die normaal aan de nippel zit, en verderop op een ander nippeltje aansluit is nergens te zien of te vinden. Echt een hele vreemde situatie. Heb met een klein stukje slang en een boutje in het open einde de zaak afgeplugd en ik hoop morgen zo de dealer te kunnen bereiken. Ik houd jullie op de hoogte
Sanco ik heb dezelfde auto dus vraag me nu af wat je beschrijft. "Het beruchtjeklepje" kun je dat duiden of met foto aanwijzen aub? Want de vraag is of dit met preventief onderhoud te voorkomen is.?

De achterveren heb ik ook vernieuwd en dat geeft toch een verschil in beleving. Ik heb veren preventief vervangen met km stand 200.000.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8509
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

sanco schreef: 24.11.2024 - 23:39 Even een schopje omhoog. Behalve het normale onderhoud ging het aardig goed, tot een week of 4 geleden de beide achterveren gebroken waren. De ene iets langer geleden dan de andere, die was op een veel beroerdere plek doormidden, en dat was goed te horen. , maar goed. Beide vlot vervangen door nieuwe veren met schokdempers en rubbers. Rijdt weer lekker strak achter. Nu ineens afgelopen vrijdag melding oliepe laag onderweg…. Erg raar, tot nu tussen de beurten nog nooit hoeven bijvullen en u na 4000km ineens wel? Auto naar kant, snel halve liter erbij en eerst door. Thuisgekomen maar melding al weer terug. Vandaag bij war redelijker weer ff op onderzoek, het blijkt dat mijn hele blok links onder de olie zit. Het beruchte klepje, die ik al eens heb vervangen, blaast vrolijk de olie in het rond. Ligt zeker 2-3 liter overal in het rond. Een grote bende. De rubber slang / buis die normaal aan de nippel zit, en verderop op een ander nippeltje aansluit is nergens te zien of te vinden. Echt een hele vreemde situatie. Heb met een klein stukje slang en een boutje in het open einde de zaak afgeplugd en ik hoop morgen zo de dealer te kunnen bereiken. Ik houd jullie op de hoogte
Als het weer dat klepje is zou ik mij bijna gaan afvragen hoe dit komt. Kwaliteit van het kunstof?
Wel weer €80 voor een stukje plastic.
Was het op het Zweedse forum ook al eens tegengekomen. Daar had iemand er flink wat motorschade aan over gehouden.
Hopeljk valt het allemaal mee en kan je weer snel de weg op.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21225
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Niet zo mooi Klaas.
Hopelijk valt het mee.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1947
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Hoi allemaal, jullie hebben nog een geruststelling van me tegoed, nou ja , kost weer 1000 pegels maar daarmee is het probleem nu ook weer verholpen.
Wat is er gebeurd: de vacuumpomp die door de nokkenas wordt aangedreven , bevat een as met daarin een schotje die excentrisch in zijn huis ronddraait en daardoor dus de vacuum voor de remmerij creeert. Deze vacuumpomp is olie gaan aanzuigem via de as vanuit de kop. die olie kon op den duur natuurlijk nergens anders heen dan via het kleine vacuumklepje naar buiten, maar doordat het dan al bijna alleen nog vloeistof , lees olie is, kan deze dat nooit tegenhouden en is ook de slang er afgedrukt, soort hydraulisch pomp zeg maar. Toen het slsngetje verdwenen was en het kleine keerklepje in de nipple stuk, wetd elke druppel olie die aangezogrn werd vanuit de kop vrolijk uitgeblazen over het blok en de versnellingsbak ( onder de accubak) en dan is een paar liter niets.
Resume gelukkig geen inwendige motorschade.
Vacuumpomp vervangen, keerklepje en slangetje vernieuwd en olie wat opgeruimd, en ik rij nu gelukkig al weer 4 weekjes rond zonder problemen.

Met deze kennis kun je je inderdaad afvragen of de eerste vervanging door mij, van het klepje, niet al een eerste voorteken is geweest
Het begint natuurlijk langzaam, maar naarmate er meer lekolie in de pomp komt, krijgt het klepje het steeds zwaarder.
Overigens kun je deze vacuüm pomp voor de helft van het geld ook zelf aanschaffen en monteten, maar goed, daar koop ik nu niets meer voor.

Allen alvast een gezond en gelukkig 2025 gewenst !!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27525
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Belangrijkste is dat het weer is opgelost en de ellende voorbij lijkt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29897
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Probleem is opgelost en gelukkig geen verder motorschade.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Sanco wat een kosten allemaal.... Wens je een storingsvrij 2025 toe met de XC70..:)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3743
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Zolang het rijdt is een XC70 fantastisch. Maar bij tijd en wijle moet je flink in de portemonnee om het leuk te houden. Ik verdenk de XC70 er van dat het een “zij” is ;-).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6717
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volgens mij is dat af en toe de portemonnee trekken toch ook een "probleem" van ouder wordende auto's... Daar staat dan lage afschrijving tegenover.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”