Pagina 20 van 21

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 20.06.2022 - 13:47
door V480-S60
(ABS?)-Sensor die de geest gaat geven. Had ik met de XC60 last van.

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 20.06.2022 - 14:39
door sanco
V480-S60 schreef: 20.06.2022 - 13:47 (ABS?)-Sensor die de geest gaat geven. Had ik met de XC60 last van.
thx voor de tip! Ook dat is idd een mogelijkheid. Bij de beurt maar even laten uitlezen, wellicht geeft dat richting. Je merkt nu wel hoe fijn het is om cruise te hebben ;-)

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 20.06.2022 - 17:05
door Fredhead
Of rempedaal sensor, dat is geloof ik ook wel eens een aanstichter.

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 07.09.2022 - 21:02
door sanco
Ha die Ferdie, je gaat door voor de magnetron !!
inderdaad een dag of 14 geleden voor een beurt en APK bij de dealer geweest en daar bleek dit onderdeel inderdaad de boosdoender te zijn.
Ik kan het ook wel enigszins verklaren, dat het vaak alleen na een koude start gebeurde . Omdat het pedaal dan "harder" is door weggelopen vacuum, je trapt dus minder diep in bij starten. Na een herstart en meestal ook de rest van de dag ging het 99 van de 100 keren wel goed,. dan geen probleem, immers pedaal in andere stand en dan deed ie het wel... nou ja, ik heb het ding gezien. wel even verbaasd over de prijs, maar goed, betalen en weer doorrrrr.

zoals ik al schreef onder het topic van Johan, was er ook weer een stuurkogel aan het eind van zijn latijn. , deze had ik eigenhandig al eens vervangen. de kwaliteit zal dus wel niet helemaal des OEM zijn geweest, maar goed. Weten we dat ook weer.
Op mijn vraag waarom dit nu al de 2e aan de rechterzijde is, kwam een verhaal over stoeprandjes etc.
nou geloof ik daar niks van, want ik mijdt stoeprandjes als de pest. daar waag ik mijn Erakirs en banden niet aan.
dan moet het al zijn omdat ik veel binnedoor rijd en dan wel eens de grasblokken of betonribbels moet gebruiken bij een tegenligger. dat geeft natuurlijk ook wat extra trilling en slijtage.
anderzijds, als de rampen niet groter zijn dan dit, dan gaan we weer vrolijk verder . nog elke dag weer een genot om in te rijden. noem het maar een afwijking, ik ben er nog steeds blij mee. ook na 12 ,5 jaar XC ;-)

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 07.09.2022 - 21:58
door Fredhead
Slijtage hoort erbij zeggen we dan maar.
Dat rechts sneller slijt is ergens logisch, zijn het geen stoepranden dan is het wel een berm of iets zoals je zelf al aan geeft.
Kan ook nog eens een gevalletje pech zijn geweest met de kwaliteit. Ik heb wel eens een OEM draagarm van de S60 laten vervangen en binnen 2 weken het rubber weer stuk.
Dat rubber is toen apart vervangen en toen nog in ieder geval een ton mee gegaan.

Zag je reactie nog bij Tom "wat zou een eventuele opvolger kunnen zijn" en dat je daar ook geen antwoord op hebt.
Hier is dat net zo, de huidige auto is een alleskunner en ik zou hem vooralsnog vervangen voor eenzelfde model.
Die eer heeft de S60 ook al eens gehad en denk dat dat een groot compliment is.
Vooralsnog lekker genieten van je XC :)

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 08.09.2022 - 10:21
door diesel01
Ja hier ook soms door bermen, over grasblokken, zeker door de berm doe ik stapvoets.
Je kunt niet altijd zien wat er ligt, een kei uit een rooimachine kan er maar zo liggen.

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 09.09.2022 - 20:38
door sanco
Keihard is dan wel passend inderdaad Tom... dus beetje voorzichtigheid met een uitstapje neem ik ook meestal in acht, tenzij ik onverwacht gedwongen wordt doordat de wet van de polder door een tegenligger wel heel erg ruim uitgelegd word... ha ha

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 09.09.2022 - 21:00
door diesel01
Klopt dat kennen we hier ook.
Ze zijn soms een beetje lomp en onhandig maar we kunnen ook niet zonder ze😉

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 24.11.2024 - 23:39
door sanco
Even een schopje omhoog. Behalve het normale onderhoud ging het aardig goed, tot een week of 4 geleden de beide achterveren gebroken waren. De ene iets langer geleden dan de andere, die was op een veel beroerdere plek doormidden, en dat was goed te horen. , maar goed. Beide vlot vervangen door nieuwe veren met schokdempers en rubbers. Rijdt weer lekker strak achter. Nu ineens afgelopen vrijdag melding oliepe laag onderweg…. Erg raar, tot nu tussen de beurten nog nooit hoeven bijvullen en u na 4000km ineens wel? Auto naar kant, snel halve liter erbij en eerst door. Thuisgekomen maar melding al weer terug. Vandaag bij war redelijker weer ff op onderzoek, het blijkt dat mijn hele blok links onder de olie zit. Het beruchte klepje, die ik al eens heb vervangen, blaast vrolijk de olie in het rond. Ligt zeker 2-3 liter overal in het rond. Een grote bende. De rubber slang / buis die normaal aan de nippel zit, en verderop op een ander nippeltje aansluit is nergens te zien of te vinden. Echt een hele vreemde situatie. Heb met een klein stukje slang en een boutje in het open einde de zaak afgeplugd en ik hoop morgen zo de dealer te kunnen bereiken. Ik houd jullie op de hoogte

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 25.11.2024 - 19:19
door DB200
Dit is wel kwalitatief uitermate teleurstellend. Volgens mij heb je Volvo Assistance, toch? Ik zou die bellen en de auto laten afvoeren naar Bouwsema, dan krijg je gratis vervoer. Wel dan even boutje en slang weghalen ;-).

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 26.11.2024 - 21:32
door Bover
Sanco dit is iets dat je niet wilt meemaken pottieknoppie...In ieder geval op tijd ontdekt en geen motorschade hopelijk...

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 27.11.2024 - 08:49
door Bover
Bover schreef: 26.11.2024 - 21:32 Sanco dit is iets dat je niet wilt meemaken pottieknoppie...In ieder geval op tijd ontdekt en geen motorschade hopelijk...
sanco schreef: 24.11.2024 - 23:39 Het beruchte klepje, die ik al eens heb vervangen, blaast vrolijk de olie in het rond. Ligt zeker 2-3 liter overal in het rond. Een grote bende. De rubber slang / buis die normaal aan de nippel zit, en verderop op een ander nippeltje aansluit is nergens te zien of te vinden. Echt een hele vreemde situatie. Heb met een klein stukje slang en een boutje in het open einde de zaak afgeplugd en ik hoop morgen zo de dealer te kunnen bereiken. Ik houd jullie op de hoogte
Sanco ik heb dezelfde auto dus vraag me nu af wat je beschrijft. "Het beruchtjeklepje" kun je dat duiden of met foto aanwijzen aub? Want de vraag is of dit met preventief onderhoud te voorkomen is.?

De achterveren heb ik ook vernieuwd en dat geeft toch een verschil in beleving. Ik heb veren preventief vervangen met km stand 200.000.

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 27.11.2024 - 09:14
door Urbexpeditie
sanco schreef: 24.11.2024 - 23:39 Even een schopje omhoog. Behalve het normale onderhoud ging het aardig goed, tot een week of 4 geleden de beide achterveren gebroken waren. De ene iets langer geleden dan de andere, die was op een veel beroerdere plek doormidden, en dat was goed te horen. , maar goed. Beide vlot vervangen door nieuwe veren met schokdempers en rubbers. Rijdt weer lekker strak achter. Nu ineens afgelopen vrijdag melding oliepe laag onderweg…. Erg raar, tot nu tussen de beurten nog nooit hoeven bijvullen en u na 4000km ineens wel? Auto naar kant, snel halve liter erbij en eerst door. Thuisgekomen maar melding al weer terug. Vandaag bij war redelijker weer ff op onderzoek, het blijkt dat mijn hele blok links onder de olie zit. Het beruchte klepje, die ik al eens heb vervangen, blaast vrolijk de olie in het rond. Ligt zeker 2-3 liter overal in het rond. Een grote bende. De rubber slang / buis die normaal aan de nippel zit, en verderop op een ander nippeltje aansluit is nergens te zien of te vinden. Echt een hele vreemde situatie. Heb met een klein stukje slang en een boutje in het open einde de zaak afgeplugd en ik hoop morgen zo de dealer te kunnen bereiken. Ik houd jullie op de hoogte
Als het weer dat klepje is zou ik mij bijna gaan afvragen hoe dit komt. Kwaliteit van het kunstof?
Wel weer €80 voor een stukje plastic.
Was het op het Zweedse forum ook al eens tegengekomen. Daar had iemand er flink wat motorschade aan over gehouden.
Hopeljk valt het allemaal mee en kan je weer snel de weg op.

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 27.11.2024 - 09:49
door diesel01
Niet zo mooi Klaas.
Hopelijk valt het mee.

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 31.12.2024 - 23:31
door sanco
Hoi allemaal, jullie hebben nog een geruststelling van me tegoed, nou ja , kost weer 1000 pegels maar daarmee is het probleem nu ook weer verholpen.
Wat is er gebeurd: de vacuumpomp die door de nokkenas wordt aangedreven , bevat een as met daarin een schotje die excentrisch in zijn huis ronddraait en daardoor dus de vacuum voor de remmerij creeert. Deze vacuumpomp is olie gaan aanzuigem via de as vanuit de kop. die olie kon op den duur natuurlijk nergens anders heen dan via het kleine vacuumklepje naar buiten, maar doordat het dan al bijna alleen nog vloeistof , lees olie is, kan deze dat nooit tegenhouden en is ook de slang er afgedrukt, soort hydraulisch pomp zeg maar. Toen het slsngetje verdwenen was en het kleine keerklepje in de nipple stuk, wetd elke druppel olie die aangezogrn werd vanuit de kop vrolijk uitgeblazen over het blok en de versnellingsbak ( onder de accubak) en dan is een paar liter niets.
Resume gelukkig geen inwendige motorschade.
Vacuumpomp vervangen, keerklepje en slangetje vernieuwd en olie wat opgeruimd, en ik rij nu gelukkig al weer 4 weekjes rond zonder problemen.

Met deze kennis kun je je inderdaad afvragen of de eerste vervanging door mij, van het klepje, niet al een eerste voorteken is geweest
Het begint natuurlijk langzaam, maar naarmate er meer lekolie in de pomp komt, krijgt het klepje het steeds zwaarder.
Overigens kun je deze vacuüm pomp voor de helft van het geld ook zelf aanschaffen en monteten, maar goed, daar koop ik nu niets meer voor.

Allen alvast een gezond en gelukkig 2025 gewenst !!

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 01.01.2025 - 11:30
door Fredhead
Belangrijkste is dat het weer is opgelost en de ellende voorbij lijkt

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 01.01.2025 - 12:31
door lint
Probleem is opgelost en gelukkig geen verder motorschade.

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 01.01.2025 - 18:00
door Bover
Sanco wat een kosten allemaal.... Wens je een storingsvrij 2025 toe met de XC70..:)

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 01.01.2025 - 23:02
door DB200
Zolang het rijdt is een XC70 fantastisch. Maar bij tijd en wijle moet je flink in de portemonnee om het leuk te houden. Ik verdenk de XC70 er van dat het een “zij” is ;-).

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 02.01.2025 - 09:22
door Gouwe
Volgens mij is dat af en toe de portemonnee trekken toch ook een "probleem" van ouder wordende auto's... Daar staat dan lage afschrijving tegenover.