Pagina 20 van 28
Geplaatst: 07.12.2013 - 16:58
door daaldijk
DutchVolvo schreef:Even een bijtellingsvraagje.... ik heb gisteren mijn PIH opgehaald. tot gisteren had in een Audi A4 buiten de bijtelling. Mag ik nu de rest van deze maand lekker privé rijden in de PIH vanwege de (toch) 0% bijtelling of loop ik dan het risico alsnog de Audi over 11 maanden te moeten afrekenen in de bijtelling? vast al eens besproken maar ik kom er niet helemaal uit!
geldt voor mij ook. Ik zou het risico niet lopen. De site van de belastingdienst is er duidelijk over: gaat over een heel kalenderjaar.
Geplaatst: 07.12.2013 - 18:23
door RichieB
Je mag natuurlijk max 500 km per jaar privé rijden. Hopelijk heb je die er nog niet opzitten met je Audi.
Geplaatst: 28.12.2013 - 12:49
door rsnhakan
Gisteren de aanvraag gedaan bij het Agentschap. Het bedrag was een paar honderd euro lager ingevuld, en omdat je geen verhoging kunt doen, een extra aanvraag gedaan voor de correctie. Dus in principe heb je nu 2 aanvragen, aanvraag 1 is bijna het gehele bedrag en aanvraag 2 is een paar honderd euro. Dit kan gewoon neem ik aan?
Geplaatst: 28.12.2013 - 14:45
door jvov60
rsnhakan schreef:Gisteren de aanvraag gedaan bij het Agentschap. Het bedrag was een paar honderd euro lager ingevuld, en omdat je geen verhoging kunt doen, een extra aanvraag gedaan voor de correctie. Dus in principe heb je nu 2 aanvragen, aanvraag 1 is bijna het gehele bedrag en aanvraag 2 is een paar honderd euro. Dit kan gewoon neem ik aan?
Ja. Zo moet het. In de tweede aanvraag heb je het nummer van de eerste genoemd als het goed is.
Geplaatst: 01.01.2014 - 09:26
door V60_PHEV
De nieuwe regels voor 2014 zijn ook bekend:
- Geen KIA/Vamil meer voor de V60
- MIA voor de V60 is 13,5 % van 12.500 euro (=1687 euro)
- 7 % bijtelling
Code E 3112
Bijtelling was 0 %
nu 7 % (€ 65.000 x 7 % x 5 jr = € 22.750
MIA was 36 % van € 65.000
nu € 1687
KIA was max. € 15.470
nu € 0
dus de V60 PIH is voor ondernemers € 60.000 duurder geworden vannacht
Geplaatst: 01.01.2014 - 09:43
door RichieB
Je bedoelt dat hij nu opeens echt geld kost.

Ik heb er namelijk nog geen € 61.000 voor betaald.
Maareh, MIA en KIA zijn bedragen die je mag aftrekken van je belastbare winst. Geen bedragen die je krijgt uitgekeerd. Dus het voordeel wat je misloopt varieert van 20% (kleine BV) tot 52% (grote ZZP) hiervan.
Geplaatst: 01.01.2014 - 09:52
door Marc Apeldoorn
Mooi dat de subsidie kraan dichtgaat. Voor lease rijders nog wel zeer aantrekkelijk in 2014, zal wel het laatste jaar zijn, gezien de toestroom aan hybride auto´s.....
Geplaatst: 01.01.2014 - 09:53
door rsnhakan
Wij wachten nog wel op de goedkeuring voor de betreffende posten. Aanvraag is op 27 dec. gedaan. Zal de pot leeg zijn? Anders is de investering helemaal niet interessant.
RichieB, gefeliciteerd!
Geplaatst: 01.01.2014 - 09:55
door XC30
Oef, wat zullen de dealers het rustig krijgen.... Mogelijk dat en nu met een instapversie gaat komen die iets goedkoper is dan de 64k. Een V60 PIH Base of zoiets. Dan zal de auto nog steeds wel verkopen, wel iets minder lijkt me.
Geplaatst: 01.01.2014 - 10:02
door Marc Apeldoorn
Voor lease rijders nog steeds wereld deal. Zelf aanschaffen loont de moeite niet meer, lage bijtelling wordt door hoge aanschafprijs + verwachte lage restwaarde teniet gedaan
Geplaatst: 01.01.2014 - 10:06
door V60_PHEV
RichieB schreef:Je bedoelt dat hij nu opeens echt geld kost.

Ik heb er namelijk nog geen € 61.000 voor betaald.
Maareh, MIA en KIA zijn bedragen die je mag aftrekken van je belastbare winst. Geen bedragen die je krijgt uitgekeerd. Dus het voordeel wat je misloopt varieert van 20% (kleine BV) tot 52% (grote ZZP) hiervan.
Dan heb je of lease of heel strak onderhandeld
Klopt dat ik wat kort door de bocht reken, maar iedere euro die je investeert levert ook weer minder winst, dus 50 % minder belasting op.
Geplaatst: 01.01.2014 - 10:11
door Poni
Ach, het hangt er maar vanaf hoeveel spiegeltjes, kralen, uitjes en augurken zijn bijbesteld, maar in de basis kost hij voor een btw ondernemer geen €65k.
Geplaatst: 01.01.2014 - 10:24
door Paul
Voor de leaserijders die nu het budget ook had van een 5-serie A6, die blijven wel dikke Summums nemen.
Voor de ondernemers denk ik dat Volvo het goed zou doen een Momentum neer te zetten zoals ook in Zweden voor 53k
Geplaatst: 01.01.2014 - 11:04
door RichieB
V60_PHEV schreef:Dan heb je of lease of heel strak onderhandeld

Nee hoor, ik kreeg op mijn MY13 in België zelfs helemaal geen korting, en moest iets minder dan € 56.000 betalen.
maar iedere euro die je investeert levert ook weer minder winst, dus 50 % minder belasting op.
Was het maar waar. Ik krijg betaald per uur, en die maak ik al genoeg.

Geplaatst: 01.01.2014 - 11:42
door RoaldH
@RichieB: 56000 excl of incl BTW?
Geplaatst: 01.01.2014 - 11:46
door RichieB
Ex btw, anders had ik er 2 gekocht!

Geplaatst: 01.01.2014 - 11:57
door NielsPHEV
nu het levering in 2013 voordeel in NL weg is verwacht ik dat de prijzen van de PIH in NL zullen gaan dalen tot ca D en B nivo. Het blijft met 7 % bijtelling nog steeds een fiscaal interessante auto.
Geplaatst: 01.01.2014 - 12:23
door plugger
Volgens mijn dealer (die vorige week navraag heeft gedaan bij VCNL) gaat de prijs niet veranderen. Maar het zou me toch verbazen als de prijs niet een paar procent omlaag zou gaan in MY15.
Geplaatst: 01.01.2014 - 12:31
door plugger
rsnhakan schreef:Wij wachten nog wel op de goedkeuring voor de betreffende posten. Aanvraag is op 27 dec. gedaan. Zal de pot leeg zijn? Anders is de investering helemaal niet interessant.
Ja er is een budgetoverschrijding, maar geen zorgen want die wordt doorgeschoven naar volgend jaar:
Staatscourant 2013 nr. 35120 30 december 2013 schreef:Voor het kalenderjaar 2013 wordt een overschrijding verwacht van het budget voor de MIA en de Vamil. De MIA en Vamil zijn gebudgetteerde belastinguitgaven met een systematiek van meerjarige budgetegalisatie. Onderuitputtingen worden gereserveerd om toekomstige overschrijdingen te financieren. De verwachte overschrijding van de MIA en de Vamil in 2013 kan niet geheel worden opgevangen door de gereserveerde onderuitputtingen uit het verleden. In verband met deze overschrijdingen is het budget voor de MIA en voor de Vamil herijkt. Er vindt een structurele schuif plaats van de MIA naar de Vamil van € 8 miljoen. De schuif heeft tot gevolg dat het budget voor de Vamil groeit naar € 38 miljoen per 2014 en het budget voor de MIA daalt naar € 93 miljoen per 2014. Daarnaast wordt een deel van de overschrijding van het budget voor de Vamil, te weten € 13 miljoen, intertemporeel gecompenseerd in 2014. Dit leidt ertoe dat in 2014 het beschikbare budget voor de Vamil € 25 miljoen bedraagt.
Geplaatst: 01.01.2014 - 13:34
door rsnhakan
plugger schreef:rsnhakan schreef:Wij wachten nog wel op de goedkeuring voor de betreffende posten. Aanvraag is op 27 dec. gedaan. Zal de pot leeg zijn? Anders is de investering helemaal niet interessant.
Ja er is een budgetoverschrijding, maar geen zorgen want die wordt doorgeschoven naar volgend jaar:
Staatscourant 2013 nr. 35120 30 december 2013 schreef:Voor het kalenderjaar 2013 wordt een overschrijding verwacht van het budget voor de MIA en de Vamil. De MIA en Vamil zijn gebudgetteerde belastinguitgaven met een systematiek van meerjarige budgetegalisatie. Onderuitputtingen worden gereserveerd om toekomstige overschrijdingen te financieren. De verwachte overschrijding van de MIA en de Vamil in 2013 kan niet geheel worden opgevangen door de gereserveerde onderuitputtingen uit het verleden. In verband met deze overschrijdingen is het budget voor de MIA en voor de Vamil herijkt. Er vindt een structurele schuif plaats van de MIA naar de Vamil van € 8 miljoen. De schuif heeft tot gevolg dat het budget voor de Vamil groeit naar € 38 miljoen per 2014 en het budget voor de MIA daalt naar € 93 miljoen per 2014. Daarnaast wordt een deel van de overschrijding van het budget voor de Vamil, te weten € 13 miljoen, intertemporeel gecompenseerd in 2014. Dit leidt ertoe dat in 2014 het beschikbare budget voor de Vamil € 25 miljoen bedraagt.
Goed om te horen. Dankje!