V60 PIH - rijervaringen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

V60Majolee schreef: Bijna 30.000 km gereden, grotendeels op Nokian 17-inch winterbanden en inmiddels ca 8.000 km met 18-inch 235-45 Michelin zomerbanden. Mijn ervaring met de PIH op hoge snelheden is net als Tom Tom e.a. meldden: boven de 130 km/h ervaar ik de wegligging gewoon als slecht: dweilerig, vaag, alsof je op eieren rijdt. Hij rijdt wel keurig kaarsrecht. Maar boven de 130 km/h zit ik gewoon met zweet in de handen.
Vorige week bij Volvo dealer Scholten de auto een middag gebracht en die geeft aan dat het subframe (voor) niet goed onder de auto zit. Dit moet eerst aangepast voordat de uitlijning verbeterd kan worden. Iemand ook deze tip gekregen?
....
Als de auto keurig kaarsrecht rijdt. Waarom omschrijf je de wegligging dan als dweilerig en vaag.

Als de auto alle kanten opgaat en je zit al die snelweg km's met zweet in de handen, dan is dat gewoon gevaarlijk. Als het zo erg is als je omschrijft zou ik het nog geen 1000km volhouden in die auto, laat staan bijna 30000km.

Een subframe wat niet goed onder de auto zit, kan gesteld worden. Dit is onderdeel van het uitlijn proces. Kunnen ze de wielstanden niet goed krijgen, dan komt het ook bij andere merken wel voor dat het subframe eerst gesteld wordt. Dit alles gebeurd gewoon op de uitlijn brug.
Wellicht mag je van je dealer wel een keer naar een gespecialiseerd uitlijnbedrijf.

Als een of meer draagarmen teveel speling heeft of verkeerde rubbers dan gaat je auto op slechte wegen ook ongewenst sturen. Dan is je keurig kaarrecht volledig weg.
V60Majolee
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 27.07.2013 - 14:20
Locatie: Leusden
Contacteer:

Vaudi, dank voor je reactie, maar blijkbaar heb jij geen ervaringen zoals anderen en ik ze ervaar. De uitlijning is prima.

Het dweiligere weggedrag is iets anders dan rechtuit rijden. Het is dat je op hogere snelheid het gevoel dat je de auto niet onder controle hebt, dat hij gaat zweven en inderdaad van links naar rechts gaat. Alsof hij op hoge poten staat en er 'lucht' tussen de auto en de weg zit ipv dat er goed contact is. De auto kleeft gewoon niet aan de weg zoals hij op lagere snelheid wel doet En zoals mijn V50's altijd hebben gedaan.

En aangezien ik al 24 jaar ca. 50.000 km per jaar rijdt (waaronder 4 x V50) ben ik aardig ervaringsdeskundige als het gaat om weggedrag. Dat is bij de PIH -in ieder geval die van mij en naar ik begrijp wisselend bij meer mensen- gewoon niet goed.

Ik weet niet of jij aanpassingen aan je auto hebt gedaan die dit gedrag verbeterd hebben?
Wat voor maat wielen en banden heb jij? Heb jij een aangepast onderstel? En heb jij bv instelbare stuurbekrachtiging.
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
kameel1
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 20.02.2007 - 15:42

Ik kan me helemaal vinden in de ervaring van V60Majolee, mijn xc70 (fourc) is koersvaster op hoge snelheden en stuurt dan veel meer ontspannen dan mijn pih.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Gebruikersavatar
@je
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 28.12.2008 - 09:57

Mijn bandenspanning controleer ik regelmatig en dit maakt ook zeker uit.

Echter volgens mij ligt het probleem in het "bovenste stuk" van de vering.
Als ik dus alleen met een lege auto op weg ben.
Dan voelt de auto wat wazig op snelheid, meer iets zweverig.

Echter als de auto snel in moet veren dan voelt hij ineens redelijk hard!
Zoals b.v. op een klinker weg.

met 2 volwassenen op de achterbank gaat het al heel wat beter.

Een R setje met 10mm verlaging zou voor mij ideaal zijn.
De 30mm van de Heico vind ik best veel, maar als er geen alternatief is komt die er toch echt onder.
V60Majolee
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 27.07.2013 - 14:20
Locatie: Leusden
Contacteer:

@je schreef: Mijn bandenspanning controleer ik regelmatig en dit maakt ook zeker uit.

Echter volgens mij ligt het probleem in het "bovenste stuk" van de vering.
Als ik dus alleen met een lege auto op weg ben.
Dan voelt de auto wat wazig op snelheid, meer iets zweverig.

Echter als de auto snel in moet veren dan voelt hij ineens redelijk hard!
Zoals b.v. op een klinker weg.

met 2 volwassenen op de achterbank gaat het al heel wat beter.

Een R setje met 10mm verlaging zou voor mij ideaal zijn.
De 30mm van de Heico vind ik best veel, maar als er geen alternatief is komt die er toch echt onder.
helemaal eens. Ik ben geen snelheidsduivel en wil alleen af en toe even doorrijden of inhalen. Maar het gaat mij om het veilige gevoel en de controle die ik over de auto wil hebben.
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

V60Majolee schreef: Ik weet niet of jij aanpassingen aan je auto hebt gedaan die dit gedrag verbeterd hebben?
Wat voor maat wielen en banden heb jij? Heb jij een aangepast onderstel? En heb jij bv instelbare stuurbekrachtiging.
Nee, die van ons is origineel met standaard velgen en michelin sportcontact 3. Ook de basis niet instelbare stuurbekrachtiging.

De rijeigenschappen zijn het fijnst bij 2.9bar rondom. Vandaag getest met 3.0 en daarbij is met name de voortrein wat minder fijn. Achter kan die die spanning heel goed aan. Ook vind ik de auto lekkerder rijden als deze met 4 of 5 personen is bezet. Dan is de vering op de snelweg zeer comfortabel zonder te deinen.

We hebben een paar audi's en mb's rijden, dat zijn de referenties. Let wel de beoordeling is op basis van "met het verkeer meerijden" en niet op basis van zo snel mogelijk binnenweggetjes pakken danwel het snelwerk op de snelweg.

In vergelijk tot onze vorige privé A6 tdi 6 cil. is het totaalplaatje qua weggedrag minder. Doch bij normale gebruik valt dit niet zo op en rijdt de V60 wat comfortabeler, maar zeker niet meer vermoeiend.
Blijkbaar zit er wel verschil in de diverse V60 PIH's.

Het is me tijdens het doorlezen van dit forum ook niet opgevallen dat model 2014 beter zou zijn dan de 2013 modellen.

De scherpte van een V50 zul je niet krijgen, want dat is over het algemeen echt top. Net zo, zo niet, nog beter, dan dat van een Focus.
Markgp
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.06.2013 - 22:34

Na 6 maanden en 10.000 km heb ik absoluut niets te klagen over het weggedrag.

Afgelopen weekeind 950 km duitse autobahn gereden (niet op één tank natuurlijk), deels met hoge snelheden en geen enkel onzeker gevoel.
Rechtdoor met 220km/h plus geen probleem, lange doordraaiers met 190km/h plus ook rotsvast.

Mijn PIH is model 2014-2 heeft instelbare stuurbekrachtiging (staat op zwaarste stand), 18 inch velgen met de 235/45/18 conti sportcontact 5, standaard onderstel.

Er is geen sprake van vermoeiend rijden.

Enige puntje van kritiek, maar dat wist ik van te voren, is dat de acceleratie boven de 160 behoorlijk traag is, in vergelijking met mijn vorige auto.
Maar goed een bmw 545i heeft 120pk meer en weegt 250 kg minder.

Verder niets dan lof over deze volvo, de auto is 100% meegevallen en ik heb nog geen moment spijt gehad
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Ik hoor wel eens wat geruchten over het geluid van de dakdragers waar mensen zich aan ergeren. Welnu, ik hoor die niet want de banden maken al herrie zat!

Ik heb nu Bridgestone Potenza op de 18" Titania's. Scheelt dat veel en welk merk is aan te bevelen?
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
V60Majolee
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 27.07.2013 - 14:20
Locatie: Leusden
Contacteer:

[quote="hans98"]
Ik hoor wel eens wat geruchten over het geluid van de dakdragers waar mensen zich aan ergeren. Welnu, ik hoor die niet want de banden maken al herrie zat!

Ik heb nu Bridgestone Potenza op de 18" Titania's. Scheelt dat veel en welk merk is aan te bevelen?
[/quote

Zelf heb ik Titania;s 18-inch met Michelin. Behoorlijk stil. Behalve rond 130 km. Maar dat kan uitlijning zijn, teveel toespoort.
Momenteel is mijn auto bij Broekhuis Harderwijk voor de 30.000 km beurt. En ze onderzoeken of en hoe ze de wegligging van mijn auto kunnen verbeteren. Zoals Vaudi terecht had gesignaleerd hebben ze eerst mijn subframe gecorrigeerd, daarna de uitlijning aangepast en de bandenspanning iets verlaagd.
Ik ben benieuwd of dit effect heeft. Een monteur rijdt nu 3 dagen in mijn auto

Van Broekhuis heb ik een PIH gekregen om te ervaren of die beter stuurt.
Die staat ook op Michelin 18-inch en is behoorlijk stil.

Laatst is er nog een bandentest geweest. Weet niet hoe de Bridgestone daar uit kwam qua geluid.
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Net even een ritje van 200 km gemaakt. Adaptief cruise control is echt geweldig! Achter een vrachtwagen rijden en afstand op maximum zetten. Lekker comfortabel! Grootlichtassistent werkte net perfect trouwens. Een auto die ik niet eens zag, zag de camera blijkbaar wel en ging gelijk van het grootlicht af. Alleen op lange rechte wegen kun je hem beter uit zetten, als de tegenliggers ver weg zijn. Die hebben er dan alleen maar last van!

Trouwens als je in de Hybrid modus de automaat in de handmatige stand zet, hoort de auto toch geen stroom van de accu te gebruiken? Waarom had ik na een tijd op de cruise control gereden te hebben (30-40 km) nog maar 5 km actieradius terwijl deze op 10 stond?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

@Hakan, Trouwens als je in de Hybrid modus de automaat in de handmatige stand zet, hoort de auto toch geen stroom van de accu te gebruiken? Waarom had ik na een tijd op de cruise control gereden te hebben (30-40 km) nog maar 5 km actieradius terwijl deze op 10 stond?

Exact het zelfde heb ik ook ervaren. Ben daar nu dagelijks bedacht op. Heb het nu 2x ervaren.
Wel had ik daarvoor even op AWD gereden. Lijk wel of een bepaalde modes soms onterecht blijft hangen.

Vandaag werkt het trucje van pook naar links wel goed.

Ik doe dat overigens alleen als ik stroom wil besparen voor in de stad en ook alleen als de accu voorraad minder is dan 20km. Ik wil voorkomen dat er op save extra stroom door de diesel opgewekt wordt.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Same here! Ervoor even op AWD gereden en daarna steeds switchen tussen AWD en Hybrid (handmatig).
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Alles is fantastisch Hakan, maar dat wist je toch al! :-)

Wat ik ook erg mooi vind gedaan aan de software van de ACC is dat als je achter een vrachtwagen zit op de snelweg, de ingestelde snelheid is 120 km/u en je rijdt op dat moment 90, dat als je de richtingaanwijzer naar links doet en je geeft een klein beetje stuurbeweging dat de auto dan meteen gaan accelereren, in plaats van pas te gaan accelereren als je op de lege baan bent. Dat hebben ze heel mooi gedaan!
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1592
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Hakan, alles wat elektrisch maakt ook gebruik van de accu, in Hybrid stand bijv. ook de airco.
Zet hem maar eens op Pure, zet de airco aan en je zult zien dat je kilometrage op elektrisch direct afneemt (als de airco flink aan de slag moet).
Zet de airco weer uit en je kilometrage neemt weer toe.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik heb het niet over elektrisch rijden. De diesel draait in de Hybrid stand, omdat de pook in de handmatige stand staat. Maar hij gebruikt bij constante snelheden nog steeds elektriciteit vanuit de accu. Ook als de airco uit staat.
V60 PIH Power Blue
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 30.06.2010 - 18:18

Hakan, regel 1 van het antwoord van Jeroen is toch echt wat er ook bij mij gebeurt en volgens mij ook antwoord op jouw vraag.

Degene van Prodrive die mij de tip gaf van de pook in handmatig vertelde er ook meteen het verhaal van de andere stroombronnen bij.
Ik heb de voorzichtige indruk dat bij mij 'streaming audio' meer stroom vraagt dan de gewone radio (maar nog niet serieus getest).

Daarnaast: volgens mij probeert de software ook te voorspellen: laatst reed ik met volle accu weg in een veel te hete auto.
Op de snelweg vond ik het af en toe nodig/lekker om de airco aan te zetten. Toen ik 'm daarna weer uitzette (ja, ja, zuinigheid met vlijt...) ging de elektrische actieradius van 20 naar 25 km.
V60 PIH Power Blue met Belgische packs Xenium, Hybrid Technology, Business Motion, Advanced Safety, Security en Winter.
V70 Cedar Green 2.5 T
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Dus samengevat: als je in Hybrid stand rijdt met de pook naar links dan *rij* je volledig op de dieselmotor maar alle andere stroomverbruikers blijven zich voeden vanuit de accu?
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1592
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Yep !!!
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Dat wist ik niet, thanks heren!

Trouwens, hebben jullie die twee gele lijnen (zonder onderbrekingen) ook? Staat als foto in de MY15 prijslijst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

rsnhakan schreef: Dat wist ik niet, thanks heren!

Trouwens, hebben jullie die twee gele lijnen (zonder onderbrekingen) ook? Staat als foto in de MY15 prijslijst.
Deze strepen heb ik ook, zijn je wielen. Ik hou de onderbroken strepen aan om van de stoep af te blijven. Dat vind ik het enige nadeel van de V60. Met achteruitrijden zie je de onderzijde niet in je spiegel, bij normale afstelling. Ik heb de spiegels één keer afgesteld op linkerspiegel naar beneden bij achteruit, maar dat is helemaal een drama.
Laatst gewijzigd door jp-v60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”