Pagina 20 van 21
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 19.06.2025 - 17:35
door JohnH
Maar ik vind het erg coulant van VOLVO dit mee te nemen in hun Life time warranty 180K

De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 19.06.2025 - 18:39
door Sammmyvannorel
Slijtagedelen aan een auto zijn toch gewoon zaken die periodiek vervangen dienen te worden, volgens mij weet iedereen wat dat betekend. Aircopomp valt duidelijk niet in die categorie, ook niet na 180k
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 19.06.2025 - 18:58
door JohnH
Tussen preventief vervangen en garantie op de levensduur is wel een verschil, preventief onderhouden kan de levensduur verlengen maar nog steeds geen garantie op vervanging bij vroegtijdig (meestal na 2 jaar fabrieksgarantie) "overlijden"....
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 19.06.2025 - 19:17
door Athome
Als je het letterlijk neemt. Is alles aan een auto een slijtdeel. Alles slijt door de jaren heen.
Men bedoeld inderdaad de gangbare slijtdelen. Remmen zijn bedoeld om te slijten. Banden slijt ook gewoon. Net als veel andere dingen die regelmatig vervangen worden. Een aircopomp is normaal gesproken een onderdeel wat niet vervangen hoeft te worden bij de eerste gebruiker. Zelfs bij gebruikers die daarna komen, staat een aircopomp lang niet altijd op het lijstje van onderdelen die vervangen zijn. Vanuit die optiek is een aircopomp geen slijtdeel. ISG/Startmotor geldt eigenlijk hetzelfde verhaal voor.
Dat men de aircopomp en ISG een kilometer beperking op heeft gezet is inderdaad flauw maar de gezien de kosten die er mee gemoeid zijn, verklaart het wel.
Normaal gesproken zal de aircopomp van de D6 toch echt wel binnen 180.000 km kapot zijn. Gezien mijn eigen ervaring en meerdere ervaringen hier op het forum, geldt dit ook voor de 2.0 methode.
Zolang je maar 1x minimaal 1 euro voor een reparatie met originele Volvo onderdelen en vervangen bij Volvo dealer betaald heb. Geldt er dus een levenslange reparatie voor die reparatie. Je hoeft er dus niet nog een keer voor te betalen.
Ik heb bij de reparatie die onder deze garantie viel ook de onderzoekskosten niet hoeven betalen. Dat had er voornamelijk mee te maken dat het onderzoek en reparatie bijna op dezelfde dag viel. Waardoor de factuur in 1 keer is opgemaakt. Als er meer tijd tussen zit. Is het dus goed mogelijk dat er wel onderzoekskosten gerekend zullen worden.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 19.06.2025 - 19:44
door JohnH
@ Althome, hoeveel KM's zou een aircopomp en ISG normaal moeten meegaan zonder problemen?
De 2.0 methode lijkt wel de oplossing de voor het isolatieprobleem maar door het veelvuldig hergebruik van revisiepompen is het volgende probleem ontstaan, nl de mechanische levensduur van een pomp. Hoe vaak al gereviseerd voor vervanging?
Welke dealer zal voor eigen rekening je slechts 1 euro of zoiets ( ipv +/- 2600 euro) in rekening brengen voor de aircopomp zodat jij daarna in aanmerking komt voor levenslange garantie op die reparatie die daarna VOLVO voor rekening neemt? Neem aan dat VOLVO dit ook nog volgt.....
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 19.06.2025 - 19:56
door Gouwe
JohnH schreef: ↑19.06.2025 - 19:44
@ Althome, hoeveel KM's zou een aircopomp en ISG normaal moeten meegaan zonder problemen?
De ISG en aircopomp in mijn T8 houden het al 9 jaar en 315K vol.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 19.06.2025 - 20:01
door Athome
ISG heb ik geen ervaring mee. Maar een dynamo en zeker een startmotor gaan niet snel kapot. Dus waarom een ISG wel.
Van een Aircopomp verwacht ik toch wel een levensduur van ongeveer 250.000 km. De D6 is mijn eerste auto waarbij de aircopomp kapot is gegaan, terwijl ik toch al meerdere auto heb gehad die ruim over de 200.000 km gingen zonder dat de aircopomp kapot is geweest.
De genoemde 1 euro is alleen maar om aan te geven dat er eerder iets betaald moet zijn om de garantie te kunnen claimen.
@gouwe bevestigd eigenlijk mijn punt
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.06.2025 - 08:50
door JohnH
Een ISG is wel iets anders dan een startmotor.
Deze moet de motor via de krukas heel snel op juiste toeren kunnen brengen (afhankelijk van de actuele snelheid) wanneer de auto daarom vraagt.
Kan zijn dat het bij een 5D (diesel) een zwaardere belasting is dan bij een T8 (benzine zover ik weet... ) Lager was meestal het probleem, wat later een update gekregen heeft.
Een conventionele airco krijgt de aandrijving via een V-snaar. Deze heeft een inbouwde 3 Fase motor voor de aandrijving waarvan ik zelf twijfel of het geen ontwerpfout was want zoals Gouwe aangeeft kan het wel.
Wat ook een reden voor de 180K limiet kan zijn dat deze reparaties sinds de invoering van levenslange garantie altijd met gereviseerde onderdelen gedaan wordt. Weet niet of dit typisch voor de D6 is of algemeen.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.06.2025 - 09:30
door Athome
ISG is inderdaad wat anders. Maar voor de gewone man doen ze hetzelfde. De motor starten. Dus verwacht men ook dezelfde levensduur.
Voor de aircopomp hetzelfde verhaal. Of het nu een snaar aangedreven versie of een electrische versie is. Dat mag voor de levensduur niets uitmaken.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.06.2025 - 11:23
door WillyWortel2
De zienswijze en de verbazing van NielsPHEV zijn ook de mijne.
Om het nog spannender te maken: Garantie is in juridische zin overdraagbaar.
De voorwaarden die Volvo hanteert over de tenaamstelling van de auto zijn zeer discutabel.
Wanneer het gaat over het juridisch eigendom van de auto leidt Volvo dat af van de tenaamstelling.
Voor het Nederlandse kentekenbewijs wordt dat expliciet uitgesloten. Kijk even naar het kentekenbewijs onder letter C.
"De houder van dit kentekenbewijs kan door het kentekenbewijs niet worden aangeduid als eigenaar van het voertuig".
Garantie is in beginsel juridisch overdraagbaar al heeft Volvo daar een andere mening over.
Het lijkt mij nieuw voer voor advocaten.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.06.2025 - 11:36
door JohnH
Als je kiest voor een nieuwe generatie auto zoals deze V60 Hybride moet je de risico's aanvaarden van eventuele "gebreken" die zelfs de fabrikant niet altijd kan voorzien.
Beste leermeester is uiteraard de praktijk en Volvo nam hier wel een initiatief vanaf 2013!
De anderen zijn ondertussen ook op de markt...
Persoonlijk vind het niet aangenaam dat bij een Volvo dealer in de showroom/website ook een Chinese concurrent staat.....
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.06.2025 - 11:46
door simon50
Beste JohnH, Volvo is al jaren Chinees.....Mr Geely
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.06.2025 - 11:50
door Athome
Chinese eigenaar, ja.
Volvo wordt (grotendeels) ontwikkeld in Europa. Verschillende modellen worden ook in Europa geassembleerd. Is het dan een Chinese auto?
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.06.2025 - 12:21
door JohnH
Ja, Volvo wordt deels in China gemaakt maar is en blijft VOLVO....
Lynk & Co in de Volvo showroom als "concurrent", is dat dan ook Volvo?
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.06.2025 - 16:17
door Gouwe
WillyWortel2 schreef: ↑20.06.2025 - 11:23
....Garantie is in beginsel juridisch overdraagbaar al heeft Volvo daar een andere mening over.
Het lijkt mij nieuw voer voor advocaten.
Je moet bij garantie wel het onderscheid maken tussen wettelijke garantie en fabrieksgarantie/verkopersgarantie. Die laatste kan aan voorwaarden gebonden zijn en dus mag je ook stellen dat deze garantie niet overdraagbaar is. Volvo houdt zich hier netjes aan wat wettelijk mag.
Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.06.2025 - 16:25
door Gouwe
Athome schreef: ↑20.06.2025 - 09:30
....Of het nu een snaar aangedreven versie of een electrische versie is. Dat mag voor de levensduur niets uitmaken.
Dat ben ik op zich wel met je eens en toch is er in de praktijk een groot verschil. Een snaar aangedreven exemplaar zoals jij dat noemt heeft een uitgaande as.
Die as is het moeilijkst af te dichten en daarmee de grootste lekweg van het koudemiddel. Gemiddeld lekt zo'n "traditioneel" systeem tot wel 10% aan koudemiddel per jaar.
Dat koudemiddel bevat tevens olie voor de smering van de pomp. Minder koudemiddel is minder smering en dus meer slijtage.
Bovendien gaan die pompen aan/uit (latere modellen hebben een variabele slag compressor en die draait dus altijd mee alleen wordt het volume dus automatisch aangepast). Aan/uit levert meer slijtage op dan constant draaien.
Met een elektrische aircopomp heb je geen uitgaande as en kun je door sturing van de voeding de capaciteit afstemmen op de vraag, dus ook hier geen aan/uit. Mijn stelling is dus dat een elektrische pomp dus veel langer mee moet gaan dan een snaar aangedreven variant.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 21.06.2025 - 18:33
door WillyWortel2
Athome schreef: ↑20.06.2025 - 11:50
Chinese eigenaar, ja.
Volvo wordt (grotendeels) ontwikkeld in Europa. Verschillende modellen worden ook in Europa geassembleerd. Is het dan een Chinese auto?
Wie de eigenaar van de aandelen is heeft voor de identiteit van het product geen invloed.
Ook al zouden alle aandelen van Mercedes in handen zijn van SA dan blijft het een Duitse auto zolang die auto in Duitsland ontworpen en gebouwd wordt. SA zou Mercedes graag willen overnemen. Ook China is geïnteresseerd. Voorlopig zijn de meeste aandelen van Mercedes nog in Duitse handen.
Dat geldt ook voor Volvo. Zolang de auto in Zweden ontwikkeld en gebouwd wordt is het een Zweeds product.
In douane en handelstermen is dit het "Country of Origin" Er zit wat rek in deze begrippen. De Volvo uit Gent (B) wordt nog steeds beschouwd als een Zweedse auto.
En de Volvo's die in de VS gemaakt worden dan? Die beschouwen we nog steeds als Zweeds zolang de auto door Zweden ontwikkeld wordt. Douane en handelstechnisch is het Country of Origin de VS.
De auto's die in China ontwikkeld en gebouwd worden zijn wel Chinees.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 21.06.2025 - 18:47
door Ben
Ach, 20% van de aandelen Mercedes zijn in Chinese handen, waarvan de helft van LiShufu, de eigenaar van Geely.
De rest is verdeeld onder allerlei kleinere beleggers. Maakt het daarmee een Chinese auto ?
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 21.06.2025 - 19:20
door WillyWortel2
Zolang de auto's in Duitsland ontworpen en gebouwd worden uiteraard niet.
De Chinezen ruiken een kans nu Mercedes het financieel moeilijk heeft.
Deutsche Bank heeft ook nog een flink aandelen pakket.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 21.06.2025 - 23:30
door raspaardje
Voor mijn gevoel komen toch steeds meer componenten van de nieuwste Volvo's uit de schappen van Geely. Of iig zonder of met minder ontwikkeling uit Zweden.
De nieuwste brandstofmotor ligt in de nieuwe XC70, die drie keer raden waarom niet naar Europa komt.