Pagina 20 van 36
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 09:48
door Frits V70
Vandaag die van mij aan de beurt. Zit me net af te vragen. er komt afkeur en ik ga het "afkopen" bij de RDW. Dan kan ik het roetfilter er net zo goed onder vandaan slopen, toch? Gaat hij waarschijnlijk beter presteren dan nu.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 10:21
door Bover
ik zou m dan maten zotten en eventueel doorslaan binnenzijde...maar je hebt nog geen afkeur.....beetje spnnend inderdaad.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 10:21
door Fredhead
Correct, qua prestaties zal het wel meevallen (winst is erg klein) maar hij wordt er wat zuiniger van en de motor een stukje blijer.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 11:10
door redracer
maar wel zwarte wolken achter de auto bij volgas
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 11:31
door Urbexpeditie
redracer schreef: ↑03.03.2023 - 11:10
maar wel zwarte wolken achter de auto bij volgas
Onzin. Zwarte rook wordt veroorzaakt door een motor in slechte condities. Bv bij een kapotte injector, geen goed werkende brandstofpomp, slecht functionerend EGR, turbodruk of lekkage, etc...
Mijn XC70 heeft ook geen roetfilter. En nergens last van.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 11:42
door V480-S60
Inmiddels weet ik dat een afgekeurde V40D2 na 2 dagen een nieuw roetfilter heeft ontvangeen à € 1350,00 en daarna glansrijk door de meting is gekomen.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 11:43
door Urbexpeditie
Valt enigszins nog mee met de prijs.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 11:50
door Fredhead
Urbexpeditie schreef: ↑03.03.2023 - 11:31
redracer schreef: ↑03.03.2023 - 11:10
maar wel zwarte wolken achter de auto bij volgas
Onzin. Zwarte rook wordt veroorzaakt door een motor in slechte condities. Bv bij een kapotte injector, geen goed werkende brandstofpomp, slecht functionerend EGR, turbodruk of lekkage, etc...
Mijn XC70 heeft ook geen roetfilter. En nergens last van.
Dit dus, ik heb bij de eerste S60 gehad dat daar rookwolken uit kwamen bij volgas en dat kwam door een lekkende intercooler.
Verder nooit gehad bij een diesel dat er een zwarte pluim uit kwam. Ook niet bij hard werken.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 11:57
door redracer
teveel aan diesel icm tuning

Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 12:22
door Fredhead
Kortom: iets niet op orde
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 12:54
door SchneiderXB
Ik heb me specifiek aangemeld om mijn ervaringen van de afgelopen dagen te delen. Vooraf veel van de posts hier (op het forum en in deze slinger) gelezen. Dank voor de informatie!
Mijn V50 (bouwjaar 2011) met de bekende 1.6 diesel moest voor vandaag door de APK. Plan dat normaliter ruim voor de verloopdatum ter voorkoming van verrassingen. Deze keer érg druk bij de garage dus APK uiteindelijk gepland voor afgelopen woensdag. Auto kwam er verder glansrijk door, maar de deeltjesteller zag het totaal niet zitten. Twee keer getest en twee keer "gezakt". Begreep van de garagehouder dat het nog wel eens invloed heeft om de test te doen bij een volledig afgekoelde motor. Derde keer getest later op de dag. Weer gezakt.
Was ik natuurlijk niet echt blij mee, zeker niet na het lezen van al het fraais in deze slinger. Toen heb ik voorgesteld om de auto een nachtje te laten staan (zou immers gaan vriezen) en 's ochtends direct weer te testen. Ondertussen heb ik me verdiept in de weg langs de RDW en / of het vervangen van het filter.
's Ochtends telefoontje van de garagehouder: auto is door de test gekomen... APK voor elkaar en ik kan nu weer een jaar verder.
Vraag me niet hoe, want ik ben absoluut geen kenner, maar ik wilde dit hier toch delen. Succes voor alle "slachtoffers"!
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 13:44
door Bover
Tja bovenstaand van SchneiderXB is toch hoogst merkwaardig...
het zou toch wetenschap moeten zijn toch die deeltjes teller. Ik zie geen eenduidigheid v.w.b. de info wat maakt dat een auto wel of niet wordt goedgekeurd. Soms leveren ingrijpende dure reperatie soelaas , echter net zo vaak niet.
Een nieuw DPF plaatsen geeft geen garantie op goedkeuring, andere reparaties ook niet. Belgie horror verhalen. Ik ben niet tegen deeltjes teller maar wel tegen dat de uitslag deeltesten vermoedelijk niet eenduidig zijn. Finacieel pijnlijk is dat je diesel dus van ene jaar APK naar de andere APK afgeschreven kan worden of reparaties krijgt voorgeschoteld die geen garantie bieden op goedkeuring met die deeltjes test.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 13:58
door SchneiderXB
Er past nog één aanvulling op mijn verhaal (net vergeten): ik begreep van de garagehouder wél dat het aantal deeltjes dat werd gemeten opliep tijdens de vierder (succesvolle) meting. Er is echter nergens vastgesteld op wélk moment de meting moet plaatsvinden... Ik denk dat ik mijn zegeningen moet tellen en misschien het proberen waard voor anderen. Desondanks blijft het, inderdaad, merkwaardig en blijkt het om een test te gaan die lang niet altijd eenduidige resultaten oplevert. Vanuit mijn professionele achtergrond vind ik daar van alles van. Het kan niet van tweeën één zijn.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 14:00
door Frits V70
Krijg bijna een neiging om bij een foute uitslag en vervolgens (mogelijk) een aanhouding het voor de rechter te laten komen. Ben eigenlijk wel benieuwd wat bv een Bovag hier nou van vindt.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 14:10
door Fredhead
Dat is toch wel heel bijzonder, uitgaand van deze uitkomst is ofwel een groot deel van de afkeuren onterecht of juist een deel van de goed gekeurde auto's niet.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 14:35
door E.T.
Ik zou als keurmeester geen willekeur willen en een uniforme methode aan willen houden. Bij een eventuele steekproef zal de auto opnieuw aan de deeltjestester moeten en als de auto dan zonder twijfel te veel deeltjes uitstoot, heb je als keurmeester wat uit te leggen.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 14:49
door Frits V70
Ik heb Bovag gebeld, maar dan moet je lid zijn. Ik heb de ANWB gebeld, moet je ook lid zijn. Tja..... Toen met Rai Vereniging gebeld. Ik wordt terug gebeld.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 15:14
door Henry82
E.T. schreef: ↑03.03.2023 - 14:35
Ik zou als keurmeester geen willekeur willen en een uniforme methode aan willen houden. Bij een eventuele steekproef zal de auto opnieuw aan de deeltjestester moeten en als de auto dan zonder twijfel te veel deeltjes uitstoot, heb je als keurmeester wat uit te leggen.
APK is een momentopname, dus als je als keurmeester een uitdraai maakt dat de auto op het moment van testen goed was, dan lijkt me dat je niet veel uit hoeft te leggen toch?
Frits, is je auto nu afgekeurd op de deeltjesteller?
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 15:43
door Urbexpeditie
Frits V70 schreef: ↑03.03.2023 - 14:49
Ik heb Bovag gebeld, maar dan moet je lid zijn. Ik heb de ANWB gebeld, moet je ook lid zijn. Tja..... Toen met Rai Vereniging gebeld. Ik wordt terug gebeld.
Je kan beter een journalist van een vakblad benaderen. De andere partijen hebben te veel belangen bij wat de politiek er van vind en zullen het waarschijnlijk niet zo serieus nemen.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 03.03.2023 - 15:55
door Urbexpeditie
Bover schreef: ↑03.03.2023 - 13:44
Tja bovenstaand van SchneiderXB is toch hoogst merkwaardig...
het zou toch wetenschap moeten zijn toch die deeltjes teller. Ik zie geen eenduidigheid v.w.b. de info wat maakt dat een auto wel of niet wordt goedgekeurd. Soms leveren ingrijpende dure reperatie soelaas , echter net zo vaak niet.
Een nieuw DPF plaatsen geeft geen garantie op goedkeuring, andere reparaties ook niet. Belgie horror verhalen. Ik ben niet tegen deeltjes teller maar wel tegen dat de uitslag deeltesten vermoedelijk niet eenduidig zijn. Finacieel pijnlijk is dat je diesel dus van ene jaar APK naar de andere APK afgeschreven kan worden of reparaties krijgt voorgeschoteld die geen garantie bieden op goedkeuring met die deeltjes test.
Ben van mening dat het allemaal best meevalt. Ik lees die zgn horrorverhalen niet. Ja, wel als ik er op ga zoeken. Maar dat lees je ook bij falende tandarts verhalen. Het percentage wat afkeur heeft gekregen heeft dit grotendeels wijten aan een technisch mankement.
Snap ook niet helemaal waar die angst bij een aantal plots vandaan komt. Je moet jezelf niet gek laten maken door oa "wilde verhalen"
Overigens betwist ik het verhaal van SchneiderXB

Het roetfilter heeft de warmte nodig om de deeltjes te laten hechten aan de lamellen in het filter. Bij een koude motor hechten deze niet en gaat het mee met de uitlaatgassen de uitlaat uit.
Lees ook het geel geaccentueerde deel.
Bron: deeltjestest.nl