Pagina 3 van 7
Geplaatst: 29.12.2006 - 11:42
door bart simpson
IkeV70 schreef:Voor een racewagen snap ik het (kleine) voordeel van een 6-bak wel, voor een normale auto niet, noch voor benzine/lpg, noch voor diesel.
Op de 80km zones in Amsterdam en Rotterdam staat toch heel expliciet dat je daar in 5 moet rijden, daar baal ik van, ik moet iedere keer een versnelling terug....
Geplaatst: 29.12.2006 - 11:53
door Volvorijden
« IkeV70 » :Voor een racewagen snap ik het (kleine) voordeel van een 6-bak wel, voor een normale auto niet, noch voor benzine/lpg, noch voor diesel.
Op de 80km zones in Amsterdam en Rotterdam staat toch heel expliciet dat je daar in 5 moet rijden, daar baal ik van, ik moet iedere keer een versnelling terug....
Daar sluit ik me helemaal bij aan!!!! In de praktijk is ook voor mij het voordeel van een 6bak niet duidelijk.
Ik het alleen in de autovisie gelezen dat het vaak wordt gedaan om milieu-nornen te halen. Het meest extreme voorbeeld hiervan is de corvette waarbij een 6e versnelling zat die de auto ongeveel 1000 a 1500 tmp liet draaien als je over de highway cruisde om zo de milieunorm te halen.
Geplaatst: 29.12.2006 - 12:10
door V480-S60
Even terug naar de te maken keuze.
Als Topic Starter (TS) nu naar tevredenheid in zijn 1.6D rijdt. En geen caravan trekt. Gewoon gaan voor de 1.6D. Ruim voldoende voor het gewone dagelijks gebruik.
Heb je een caravan en ga je daarmee naar Frankrijk geen twijfel neem de 2.0D.
Heb in beide uitvoeringen gereden. De 2.0D is voor mij de optie vanwege de caravan en het daarmee rijden in heuvel-/bergachtig gebied.
In België en Nederland en zelfs in Duitsland voldoet de 1.6D solo verder goed.
Geplaatst: 29.12.2006 - 12:58
door Volvorijden
Ik zou als advies geven het beste te kiezen van 2 werelden. De luxe van een 5bak het vermogen van een 2.0 en met een momentum zijn er in mijn opinie voldoende zaken standaard aanweizig waar ik het mee uit zou kunnen houden.
Geplaatst: 29.12.2006 - 13:38
door Pulseke
snap niet waarom sommige mensen nu ineens terugwillen naar een 5 bak bij een 2.0D. De 6 bak is er toch gekomen om zuinig op de snelweg te kunnen rijden?
De wereld op zijn kop ofzo?????
Geplaatst: 29.12.2006 - 13:48
door Volvorijden
snap niet waarom sommige mensen nu ineens terugwillen
Heb je een 6bak gehad? Mijn advies rijd er een half jaar in en.......
Ik vond het persoonlijk geen vooruit gang. Ik was de 6 bak liever kwijt, te veel geschakel. Uit eindelijk resulteerde het in versnellingen overslaan maar dat is ook niet echt comfortabel. Persoonlijk ken ik geen mensen die blij waren het de 6bak, meestal onstonden de irritaties dat na een langere tijd.
Geplaatst: 29.12.2006 - 13:50
door bart simpson
Met een 6 traps automaat vraagt het bij voluit acceleren (nogal) wat tijd alvorens hij in zijn 3 lekker weggaat, dat was bij o.a. de 4traps T6 wel anders
Geplaatst: 29.12.2006 - 13:54
door Volvorijden
Tips omtrent overname eigen wagen, en wat je extra kan krijgen (volgens de dealer niks, vanwege fleetkorting) zijn altijd welkom!
Fleetkorting, ligt aan je werkgever. Er zijn werkgevers waarbij de extra fleetkorting verplicht aan hun afgedragen moet worden. Maar geld is er altijd, geen grote hoeveelheden maar een extratje moet te regelen zijn.
Is de anderhalf jaar oude S40 een leaseauto via een leasemaatschappij of een auto aangeschaft door het bedrijf?
Geplaatst: 29.12.2006 - 14:00
door Volvorijden
Met een 6 traps automaat vraagt het bij voluit acceleren (nogal) wat tijd alvorens hij in zijn 3 lekker weggaat, dat was bij o.a. de 4traps T6 wel anders
Een 4 of een 6 traps automaat kan je op dat gebied niet helemaal met elkaar vergelijken. Dat is het zelfde als een 4 bak nu in je auto. Tipje trek eens op in de 2e versnelling vanuit stilstand en dan door naar 4,5 en 6. Er vaar het verschil met normaal schakelen.
Ik de USA had ik als huurauto een F150 5,4V8 met een 3 trapsautomaat, die bleef ook lang in de versnellingen hangen terwijl dat met de Explorer met een trapje meer een stuk minder was.
Geplaatst: 29.12.2006 - 14:08
door bart simpson
Volvorijden schreef:Met een 6 traps automaat vraagt het bij voluit acceleren (nogal) wat tijd alvorens hij in zijn 3 lekker weggaat, dat was bij o.a. de 4traps T6 wel anders
Een 4 of een 6 traps automaat kan je op dat gebied niet helemaal met elkaar vergelijken. Dat is het zelfde als een 4 bak nu in je auto. Tipje trek eens op in de 2e versnelling vanuit stilstand en dan door naar 4,5 en 6. Er vaar het verschil met normaal schakelen.
Waarom kun je die niet vergelijken? het waren in het jaar 2005 de topuitvoeringen van Volvo (ik vergelijk geen 6 traps automaat met een 4 bak uit een 2.5 960) Heb behoorlijke ervaring met beiden en vind zelf toch de 4 trapsautomaat van een T6 erg lekker gaan en reageren.
Geplaatst: 29.12.2006 - 14:24
door Pulseke
Eindeloze discussies, denk dat sommige mensen appelen met peren aan het vergelijken zijn!
Denk dat je best een combinatie vergelijkt met steeds dezelfde motor (dit is fictief):
1.6 met 4 bak = trage acceleratie door lange versnellingen
1.6 met 5 bak = betere acceleratie door iets kortere versnellingen, waarschijnlijk ook beter gespreid en dus ook lager toerental bij hogere snelheden, dus ook zuiniger
1.6 met 6 bak = idem 5 maar nog beter gespreid, kortere tussenversnellingen dus betere acceleratie en hernemingen en in 6 wss een beter verbruik
Dat een T6 met 4 bak goed gaat zal wel grotendeels aan die T6 liggen en niet aan die 4 bak. Koppel zo een 4 bak eens aan een "normale" motor en je hebt wss de traagste slak die er bestaat.
Geplaatst: 29.12.2006 - 14:25
door Volvorijden
Waarom kun je die niet vergelijken?
Je kan ze wel vergelijken maar het is dan de vraag wat je aan het vergelijken bent. Auto en auto of moto/versnellingbak combinatie maar een vergelijking in versnellingsbakken met daaraan gekoppelt een andere motor vind ik een 'te kort door de bocht' vergelijking omdat er zoveel andere factoren een rol spelen. Als je goed een versnellingsbak wil vergelijken moet op z'n minst het model het zelfde zijn (bijv. een S80) en minimaal ook de motor hetzelfde dus een T6 met 4 trappen en met 6 trappen en eigenlijk zal bij bedie bakken de electronica naar "jouw hand/voet" moeten staan (Ik dacht dat een T6 alleen leverbaar was met een 4 trapper, maar als ik dat fout heb zou je ze goed kunnen vergelijken.)
De vergelijking tussen een volvo 2.0D 5 en 6 bak is de bak in mijn ogen heel goed te vergelijken.
Geplaatst: 29.12.2006 - 14:35
door Volvorijden
1.6 met 4 bak = trage acceleratie door lange versnellingen
1.6 met 5 bak = betere acceleratie door iets kortere versnellingen, waarschijnlijk ook beter gespreid en dus ook lager toerental bij hogere snelheden, dus ook zuiniger
1.6 met 6 bak = idem 5 maar nog beter gespreid, kortere tussenversnellingen dus betere acceleratie en hernemingen en in 6 wss een beter verbruik
Zo zou ik het niet helemaal willen stellen. Op een gegeven moment speelt de snelheid van schakelen een rol bij accelereren. Bij een 5-bak is de eerste versnelling langer dan bij een 6 bak enz. In de praktijk zal het bij 120km/h het verschil ca. 50 a 200 tmp tussen een hoogste versnelling in een 5 of 6 bak.
Eindeloze discussies, denk dat sommige mensen appelen met peren aan het vergelijken zijn!
Dat ben ik ook van mening!!!
Geplaatst: 29.12.2006 - 14:52
door bart simpson
Ik melde alleen dat er een 2.0D met een 5 bak kwam, men lijkt er hier niet onverdeeld gelukkig mee...
Geplaatst: 29.12.2006 - 15:01
door Volvorijden
Ik melde alleen dat er een 2.0D met een 5 bak kwam, men lijkt er hier niet onverdeeld gelukkig mee...

Geplaatst: 29.12.2006 - 15:13
door Pulseke
Volvorijden schreef:Ik melde alleen dat er een 2.0D met een 5 bak kwam, men lijkt er hier niet onverdeeld gelukkig mee...

LOL

Geplaatst: 29.12.2006 - 15:24
door bart simpson
Hij komt desondanks toch!

Geplaatst: 29.12.2006 - 15:55
door Volvorijden
Ik melde alleen dat er een 2.0D met een 5 bak kwam, men lijkt er hier niet onverdeeld gelukkig mee...
Ik bedoelde

Geplaatst: 29.12.2006 - 19:06
door depeljo
Volvorijden schreef:Tips omtrent overname eigen wagen, en wat je extra kan krijgen (volgens de dealer niks, vanwege fleetkorting) zijn altijd welkom!
Fleetkorting, ligt aan je werkgever. Er zijn werkgevers waarbij de extra fleetkorting verplicht aan hun afgedragen moet worden. Maar geld is er altijd, geen grote hoeveelheden maar een extratje moet te regelen zijn.
Is de anderhalf jaar oude S40 een leaseauto via een leasemaatschappij of een auto aangeschaft door het bedrijf?
De S40 is m'n eigen wagen...vandaar dat ik toch een degelijke overnameprijs wil. De fleetkorting gaat idd naar het bedrijf.
Geplaatst: 29.12.2006 - 21:07
door Volvorijden
Je bedoelt je eigen auto wordt overgenomen door je werkgever. Een dealer taxatie laten maken en het verhaal aan je dealer uit laten leggen. Dan komt het vaak wel goed. Een andere tip is goed zoeken op autoscout.nl, autotrack.nl en op volvocars.nl en kijken wat ze voor een vergelijkbaar exemplaar vragen.
Fleetonwers korting:
Bestaat uit twee delen standaard fleetownerkorting en nog een berijderskorting. Die laatste kan aan de berijder toe komen maar soms ook wel aan de werkgever dat is ca. 0,5 tot 4% van de Netto catalogusprijs. De vraag is of deze bij jouw aan je werkgever toe komt.