alarm

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:Dus al die mensen (de meerderheid van de autokopers) is dom omdat ze wél een alarm erbij kopen?
Wat een sukkels toch allemaal...
Als het is zo als ik je schets zijn die inderdaad wat dom... ze investeren op verzoek van hun verzekeraar voor eigen rekening in "schijnveiligheid"....
Sleutels weg betekend dan auto weg, en de dief kan hem gelukkig als hij onderweg is wel op het alarm zetten... mooi systeem zo'n klasse 3.
IkeV70
5th Gear member

Battlecruiser S80 schreef:\
O ja, Ike; veel alarminstallaties zijn tegelijkertijd een startblokkering, dus daarom kan men er geen statistisch onderscheid in maken.
En daarom kun je deze statistieken dus niet te gebruiken wanneer je moet bepalen of het zinvol is achteraf een klasse 3 alarm in te bouwen in een 2005 S80.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:Dus dankzij het aantal startblokkeringen en alarminstallaties is het aantal diefstallen afgenomen. Zelfs jij bent het met de statistiek eens! Jippie!
Zeker wel, ik stel alleen ook dat een alarm niet veel toevoegt aan de vanaf 1997 al standaard aanwezig zijnde startblokkering, en dat is denk ik de essentie van deze discussie, is dat ding zijn geld waard? en voegt het wat toe? is het daardoor redelijk dat een verzekeraar het eist?
Battlecruiser S80 schreef:O ja, Ike; veel alarminstallaties zijn tegelijkertijd een startblokkering, dus daarom kan men er geen statistisch onderscheid in maken.
ALLE alarmsystemen zijn tevens een startblokkering, je kunt juist daardoor niet onderbouwen dat een voor veel geld toegevoegt alarm de diefstal voorkwam of dat het het standaard (gratis) aanwezige startonderbrekingsysteem was.
Zie je zelf wel toegevoegde waarde in een alarm moet je het alijd doen, moet het van een verzekeraar kost het je serieus geld brengt het je geen financieel voordeel en heeft het imho daardoor volstrekt geen toegevoegde waarde.

@ BC, zat er een alarm in jouw S80 toen je hem kocht? of heb je het zelf laten monteren? heb je ook een jaarlijks gestempeld SCM certificaat bij het systeem?
Gast

Stickers van een sloopauto halen met een scheermesje.
Werkt ook preventief. :P
Wat @Bart zegt; zonder sleutels geen Volvo!
Battlecruiser
8th Gear member

O.K. afgesproken, jullie kopen nooit meer een alarmsysteem!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:O.K. afgesproken, jullie kopen nooit meer een alarmsysteem!
Je gaat een discussie in dat het dom is om geen alarm te hebben, je komt met statistieken waar niet uit blijkt dat een alarm slim is danwel echt toegevoegde waarde heeft, daar een std. startonderbreker een dief zo ook wel stopt, en dan is dit je antwoord?
Je hebt in het geheel niets onderbouwd wat voor een alarmsysteem zou spreken, iets van € 850,-- (zeker op een gebruikte auto die al 3 jaar zonder alarm rondrijdt) is eigenlijk best erg veel geld om een ander een plezier te doen.

Ik twijfelde er ook zomaar aan of je dat alarm zelf wel gekocht hebt, mijn vraag aan jou was eerder dan ook of jij het zelf gekocht had of dat het er al inzat toen je de S80 kocht.
davidjoost
2nd Gear member

Komop zeg, iedereen kan toch bedenken dat een alarm klasse 3 (met bewegingssensoren en hellinghoeksensor) wel degelijk zijn nut kan bewijzen. Stel dat de dief je auto zonder sleutel en geluid open weet te krijgen, dan kan hij er rustig in gaan zitten en de boel zodanig sabotteren dat hij hem aan de praat krijgt en start. Ook zou hij rustig de evt. aanwezige bagage er uit kunnen halen. Niemand die wat merkt.

Met bewegingsensoren gaat er keihard een geluidssignaal af wanneer er beweging in het interieur van de auto geregistreerd wordt. Een raam wat geopend wordt is dus al genoeg om het alarm af te laten gaan. Dit schrikt de inbreker af en waarschuwt de omgeving (het kan voor je huis gebeuren).

Verder kan men je auto ook rustig op een aanhanger opladen, als je geen hellinghoeksensor hebt die het alarm af laat gaan zodra de hoek van de auto verandert.

Het is dus logisch dat verzekeraars bij dure auto's als een 2 jaar oude S80 vereisen dat er een klasse 3 alarm in zit. Ook lijkt het me volstrekt begrijpelijk dat steeds meer mensen er voor kiezen een dergelijk alarm voor hun nieuwe auto te bestellen.
Maarre, het begint langzamerhand te lijken op een discussie met rokers of roken wel of niet ongezond is....
Inderdaad! Daar doen sommige reacties hier me een beetje aan denken. Alarm klasse 3 is geen wondermiddel maar het nut wordt hier wel erg ontkent en onderschat.

Groeten,

David Joost
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ David Joost, je heb ook direct een nieuw alarm laten monteren? (of zat het er al in?)
Volvo for life
IkeV70
5th Gear member

davidjoost schreef: Stel dat de dief je auto zonder sleutel en geluid open weet te krijgen, dan kan hij er rustig in gaan zitten en de boel zodanig sabotteren dat hij hem aan de praat krijgt en start.
Knappe jongen die dit voor elkaar krijgt, een S80 starten zonder sleutel.

davidjoost schreef: Ook zou hij rustig de evt. aanwezige bagage er uit kunnen halen. Niemand die wat merkt.

Met bewegingsensoren gaat er keihard een geluidssignaal af wanneer er beweging in het interieur van de auto geregistreerd wordt. Een raam wat geopend wordt is dus al genoeg om het alarm af te laten gaan. Dit schrikt de inbreker af en waarschuwt de omgeving (het kan voor je huis gebeuren).
Het gaat in dit topic niet om diefstal van goederen uit de auto, maar om diefstal van de auto zelf. Naar mijn mening heeft een klasse 3 alarm inderdaad nut om diefstal van spullen uit de auto te voorkomen, maar niet heel veel.

davidjoost schreef: Verder kan men je auto ook rustig op een aanhanger opladen, als je geen hellinghoeksensor hebt die het alarm af laat gaan zodra de hoek van de auto verandert.
Dit klopt, je kunt de auto inderdaad niet zonder herrie op een aanhanger laden. Maar dan moet je je afvragen of dieven die de moeite nemen om met een aanhanger je S80 komen stelen zich hier veel van aantrekken.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
davidjoost
2nd Gear member

In de 9-5 zit een klasse 3 alarm, in de S80 weet ik het niet - ik heb nergens sensors zien hangen maar er zit wel een knopje voor (om het uit te schakelen?) onderaan het dashboard. Maargoed de S80 is toch al een auto van 8 jaar oud, mijn eigen auto heb ik ook een soort van alarm met een apart slotje (aan de buitenkant van de auto, valt niet op - zeker in het donker) en bijbehorend sleuteltje als extra startblokkering en ook met geluidssignalen als er een deur open getrokken wordt als het aan staat. Ook dat zat er al op maar heb ik weer werkend laten maken.

Maar ik snap wel wat je wilt zeggen, als het er al in zit heb je namelijk makkelijk praten. Dat klopt, 850 euro is veel geld maar ik snap best dat een verzekeraar dit eist bij dure auto's die in een bepaalde regio of in bepaalde steden rijden en geparkeerd staan. Zij betalen uit wanneer je auto gestolen wordt en dan praten we over nog veel hogere bedragen.

Groeten,

David Joost
davidjoost
2nd Gear member

Knappe jongen die dit voor elkaar krijgt, een S80 starten zonder sleutel.
Je zult er versteld van staan wat er tegenwoordig mogelijk is met een laptop en bijbehorend zendapparatuur.
Het gaat in dit topic niet om diefstal van goederen uit de auto, maar om diefstal van de auto zelf. Naar mijn mening heeft een klasse 3 alarm inderdaad nut om diefstal van spullen uit de auto te voorkomen, maar niet heel veel.
Het werkt inderdaad preventief en het waarschuwt de omgeving.
Dit klopt, je kunt de auto inderdaad niet zonder herrie op een aanhanger laden. Maar dan moet je je afvragen of dieven die de moeite nemen om met een aanhanger je S80 komen stelen zich hier veel van aantrekken.
Zodra die auto een paar cm omhoog komt heb jij nog even tijd om te reageren na het alarmsignaal. Voldoende tijd voor jou (en evt. andere omwonenden) om naar buiten te rennen en de dieven op heterdaad te betrappen. Verder zal het ook opvallen als het alarm blijft loeien terwijl hij opgeladen staat.

Groeten,

David Joost
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

De toegevoegde waarde van een alarm is overigens wel een stuk beperkter dan hier aangenomen wordt,
ze slaan je raam er nog steeds uit om je handschoenkastje te openen,
je hebt nog steeds hetzelfde eigen risico,
bij niet originele systemen treden (te) vaak storingen op,
het acoustisch signaal gaat ook regelmatig zonder reden af,
auto's vallen zelfs stil door alarmsystemen.

Om jouw Volvo te jatten breken ze gewoon in om de sleutels mee te nemen, en een alarm stelt dan ineens helemaal niets meer voor, zonder die sleutels is het meenemen een vrijwel onbegonnen verhaal.

In die contekst vind ik een verplichting om € 850,-- te moeten investeren wat eigenaardig, de uit te keren schades zijn exact gelijk...
als ze nu (net als bij een roetfilter) een korting op de premie geven vind ik dat er een soort tegenpresatie voor die investering geboden wordt.
Nogmaals, zie je zelf meerwaarde in een alarm moet je het altijd doen.
putters
2nd Gear member

heren het was maar een simpele vraag ik wilde er geen oorlog mee ontketenen,inderdaad kan het een schijn veiligheid zijn maar mij geeft het straks in Italie en Frankrijk mischien net dat beetje geruststelling om rustig te slapen als de auto voor de deur staat ,zolang wij hier op dit forum zo enthousiast over een S80 kunnen praten zijn er genoeg gasten die jouw dit niet gunnen en mischien , maar dat weet je toch nooit zeker lopen deze lieden dan door naar de volgende auto , het alarm wordt trouwens wel ingebouwd , beter mee verlegen dan om verlegen.
gr Karel
davidjoost
2nd Gear member

In die contekst vind ik een verplichting om € 850,-- te moeten investeren wat eigenaardig, de uit te keren schades zijn exact gelijk...
niet als wordt voorkomen dat de complete auto opgeladen wordt en richting polen of afrika gaat

ook niet wanneer de dief die schrikt van het geluidssignaal de benen neemt en de spullen van waarde in je auto laat liggen

ook niet wanneer een inbreker besluit niet jouw auto maar die van een ander waar niet zo'n alarm op zit open te breken (en diegene betaalt terecht een hogere premie dan jij)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Als de investering gedaan wordt puur voor jouw gemoedsrust is het de investering mogelijk best waard, berg alleen altijd goed je sleutels op.
Volvo for life
putters
2nd Gear member

Het inslaan van een raam om je dashbord kastje open te maken kan je simpel voorkomen door het elke keer bij het parkeren open te zetten.
Voor wat betreft het inbreken in je woning ,dit is mij trouwens al een keer overkomen ook hier geldt voor dat beveiligen de enige optie hier voor is ,advies van de politie is ook: maak het zo moeilijk mogelijk door verlichting en lawaai dat zijn twee dingen die het inbrekers gilde niet op prijs stellen .
gr Karel
davidjoost
2nd Gear member

Ik denk dat je een verstandige keuze hebt gemaakt, Karel!

Groeten,

David Joost
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

davidjoost schreef:
niet als wordt voorkomen dat de complete auto opgeladen wordt en richting polen of afrika gaat

ook niet wanneer de dief die schrikt van het geluidssignaal de benen neemt en de spullen van waarde in je auto laat liggen

ook niet wanneer een inbreker besluit niet jouw auto maar die van een ander waar niet zo'n alarm op zit open te breken (en diegene betaalt terecht een hogere premie dan jij)
Ik kan je gedachte best volgen maar veel van waarde ligt er doorgaans toch niet in een auto (als je slim bent) men slaat er een raam uit om de laptop van de achterbank te grissen of doet het handschoenkastje even open om de TomTom mee te nemen, of gewoon even om te kijekn of er wat is, dat gebeurd razend snel, een alarm doet daar echt helemaal niets tegen.

Het is en blijft toch echte schijnveiligheid, vandaag de dag verdwijnen auto's met klasse 4-5 systemen gewoon compleet, ze gaan een container in en zijn "weg", vaak duiken ze dan weer op in Rusland waar niemand ze nog gaat halen.

Een knipperend ledje heeft vrijwel iedere auto tegenwoordig en stickertjes met alarm erop heb je ook zo maar gevonden.
davidjoost
2nd Gear member

@ bart simpson: Wat stel je dan voor? Dat we voortaan onze auto's compleet leeg achterlaten, met de deur open (en nog net niet het sleutel in het contact)?! Natuurlijk is een alarmsysteem 'schijnveiligheid', net zoals airbags dat zijn, maar dat is nog geen reden om een auto dan maar niet van airbags te voorzien.... Als je met 150 op een stilstaande vrachtwagen in een file in rijdt ben je toch dood, met of zonder airbags. Het gaat erom dat airbags de kans op letsel verkleinen. Het bevordert daarmee dus wel degelijk de veiligheid van de inzittenden. Zo is het ook met alarmsystemen, het maakt de kans weer wat kleiner dat jou auto leeggeroofd of gejat wordt.

Ik kan me dus niet vinden in jouw standpunt en redenaties.
V480-S60
Geartronic member

En wat bart simpson in zijn een na laatste alinea zegt is een waar woord.
Elders las ik het verhaal van een gedupeerde eigenaar van een Cayenne.

Deze was dus voorzien van Klasse 5 alarm. Stond in Wit Rusland of Rusland.

Mooi dat de verzekering zei. Zoek maar een nieuwe uit. Die gaan we echt niet ophalen!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “S80”