Pagina 3 van 5

Geplaatst: 21.02.2007 - 16:58
door Richard
Inderdaad met dumlicht aan rijden ook overdag is gewoon een stuk veiliger. Kijk maar eens om je heen naar auto's die het wel voeren en die het niet voeren dan zijn de auto's met een stuk eerder zichtbaar. En daarbij als je niet met dimlicht wilt rijden waarom zou je dan wel met stadslicht willen rijden. Kun je beter zonder licht rijden. Maar qua verbruik maakt het niks uit. Dus mijn idee; licht aan is veiliger.

Geplaatst: 21.02.2007 - 17:06
door bart simpson
paQ schreef:
bart simpson schreef:even speciaal voor PaQ uit www.GratisTheorie.nl:
Auto - Gebruik van lichten Stadslicht, dimlicht en grootlicht

Als je lichten aan moet hebben, dan is dit minimaal dimlicht. Gelijktijdig met stads, dim of grootlicht moeten de achterlichten en verlichting van de achterkentekenplaat branden. Grootlicht mag je in sommige situaties niet aanhebben.

Mocht je je rijbewijs nog moeten halen ga je daarop dus zakken!
wat is nu je punt?
lees het eerste zinsdeel van de definitie nog eens.
Als je lichten aan moet hebben
Standaard Volvo´s hebben altijd hun licht aan, het is daarbij dus niet zozeer een kwestie van licht aan moeten maar een kwestie dat het licht gewoon altijd aan is, in die hoedanigheid is het rijden met stadslichten niet toegestaan.

Geplaatst: 21.02.2007 - 17:14
door Richard
paQ schreef:nog zo'n opmerking


gezellig forum he
Als ik dit zo lees ben je zelf met zulke opmerkingen begonnen door te reageren op een ander met het woord "onzin". Dat werkt ook niet bepaald zweer verhogend.
Maar als ik vragen mag welke functie bij de verkeerspolitie heb je? Dat je dit zo goed weet. Kijkend naar de rvv en de uit te schrijven bekeuringen denk ik dat je er met je stadslicht wel naast zit namelijk.

Geplaatst: 21.02.2007 - 17:17
door Gast
Stadslicht bestaat idd al lang niet meer.
Het heet parkeerverlichting en wat zou je daar mee doen?

................................................JUIST! :P

Geplaatst: 21.02.2007 - 17:19
door Richard
AlexV70 schreef:Stadslicht bestaat idd al lang niet meer.
Het heet parkeerverlichting en wat zou je daar mee doen?

................................................JUIST! :P

Precies.

Geplaatst: 21.02.2007 - 17:26
door paQ
Richard S schreef:
paQ schreef:nog zo'n opmerking


gezellig forum he
Als ik dit zo lees ben je zelf met zulke opmerkingen begonnen door te reageren op een ander met het woord "onzin". Dat werkt ook niet bepaald zweer verhogend.
Maar als ik vragen mag welke functie bij de verkeerspolitie heb je? Dat je dit zo goed weet. Kijkend naar de rvv en de uit te schrijven bekeuringen denk ik dat je er met je stadslicht wel naast zit namelijk.
als je even goed terugkijkt zul je zien dat opmerkingen als "pech gehad" het startsignaal hebben gegeven. En dat dan in navolging van zelf verzonnen wetten. En ja als je dan die juiste interpretatie niet voor waar wilt aannemen, dan kan ik niet anders concluderen dat de zelf-uit-de-duim-gezogen wet onzin is...

Daarbij kun je in de stadslicht (parkeer) stand van een volvo gewoon met stadslicht aanrijden dus als de TS lampjes wilt sparen kan hij dat op die wijze doen, volstrekt legaal ook nog.

Er zal geen agent zijn die je gaat aanhouden voor onrechtmatig voeren van verlichting, simpelweg omdat het niet verboden is.



maar kijk rustig even op het politieforum:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=15627

Geplaatst: 21.02.2007 - 18:06
door Ben
paQ schreef: Daarbij kun je in de stadslicht (parkeer) stand van een volvo gewoon met stadslicht aanrijden dus als de TS lampjes wilt sparen kan hij dat op die wijze doen, volstrekt legaal ook nog.
Jongens, jongens wat een gekibbel weer.

Dat je er mee kunt rijden betekent niet dat het ook mag.

De gequote delen uit het verkeersreglement zijn duidelijk.
Rijden met 'stads'/'parkeer'lichten is in Nederland alleen toegestaan in combinatie met gedimd groot licht. Rijden met alleen die kleine lampjes is niet toegestaan.

Volvo kiest er voor om te rijden met verlichting. Dat is dus minimaal gedimd groot licht. De 'stads'/'parkeer'verlichting is dan automatisch ook aan. Desgewenst kan deze veiligheidsvoorziening door de dealer worden uitgezet.

Dat is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. :lol:

Geplaatst: 21.02.2007 - 18:40
door bart simpson
Heb het politieforum even geraadpleegt, ben de beroerdste niet, dat werkt zeker niet verhelderend, blijf dus gewoon bij wat ik al eerder schreef..

Geplaatst: 21.02.2007 - 19:00
door Oceanracer
Ik ben het met Bart eens. De vraag is echter of je er een bekeuring voor zult krijgen.

Het zelfde probleem doet zich voor als je overdag (bij goed weer) dimlicht voert en 1 H7 lamp is defect. Je mag alleen verlichting voeren die is opgenomen in het Voertuigreglement. Daarin staat kort gezegd dat je 2 lampen met de zelfde kleur en strerkte moet voeren. Daar kun je dus een bekeuring voor krijgen, als dit niet het geval is. Maar het voeren van dimlicht is niet verplicht bij goed weer, dus als je hem uitschakelt is het probleem met het voertuigreglement opgelost, dus geen bekeuring meer.

Geplaatst: 21.02.2007 - 19:16
door Battlecruiser
paQ schreef:
bart simpson schreef:@PaQ, nee hoor, als je in Nederland woont is het voeren van stadslicht al vele jaren verboden, we zijn op een Nederlands Volvo forum, en je woont toch in Nederland?
voeren van stadslicht is helemaal niet verboden.
Hoe kom je daar nou bij?

Zo lang het voeren van dimlicht niet nodig is (zeer slecht weer, mist, regen of donker) dan mag je gewoon met stadslicht aan rijden.
Niet waar: de wet zegt dat het ALLEEN (of slechts) voeren van stadslicht (=parkeerlicht voor de wet) niet mag. En dat is al tientallen jaren zo.
Stadslicht mag tijdens het rijden alleen in combinatie met dimlicht of ander licht (zoals ongedimd licht) gevoerd worden.

Het "stadslicht" is feitelijk parkeerlicht, dat alleen gebruikt mag worden als de auto geparkeerd is.

Geplaatst: 21.02.2007 - 19:26
door Battlecruiser
En ON TOPIC:

waarom zou je niet met automatisch dimlicht willen rijden?

1) Een grijze/zilveren auto valt nauwelijks op in het Nederlands klimaat; met licht aan wél.

2) Het kost bijna niks, het geeft veel veiligheid voor jezelf én anderen. Als je die paar euro per jaar niet kan betalen kan je beter besparen door één ritje naar je schoonmoeder te laten vervallen.

3) Het is internationaal aangetoond dat het rijden met licht aan veiliger is. En nu komt het misverstand: velen denken abusievelijk dat dat alleen geldt voor duistere Scandinavische klimaatjes. Maar óók in zonovergoten landen levert licht aan een hogere attentiewaarde op, o.a. door de diepere schaduwen daar.

4) "bink-automobilisten" denken zelf altijd beter te weten wanneer het licht aan en uit kan. Toch vergeten zij het vaak aan te doen, vooral als ze zélf goed zicht hebben en amateurshalve vergeten dat een ander dan misschien door een laagstaande zon minder zicht heeft.

Geplaatst: 21.02.2007 - 20:20
door olav
Battlecruiser S80 schreef:En ON TOPIC:

waarom zou je niet met automatisch dimlicht willen rijden?

1) Een grijze/zilveren auto valt nauwelijks op in het Nederlands klimaat; met licht aan wél.

2) Het kost bijna niks, het geeft veel veiligheid voor jezelf én anderen. Als je die paar euro per jaar niet kan betalen kan je beter besparen door één ritje naar je schoonmoeder te laten vervallen.

3) Het is internationaal aangetoond dat het rijden met licht aan veiliger is. En nu komt het misverstand: velen denken abusievelijk dat dat alleen geldt voor duistere Scandinavische klimaatjes. Maar óók in zonovergoten landen levert licht aan een hogere attentiewaarde op, o.a. door de diepere schaduwen daar.

4) "bink-automobilisten" denken zelf altijd beter te weten wanneer het licht aan en uit kan. Toch vergeten zij het vaak aan te doen, vooral als ze zélf goed zicht hebben en amateurshalve vergeten dat een ander dan misschien door een laagstaande zon minder zicht heeft.
Na deze stof opwaaiende discussie ben ik er zoals ik al eerder schreef van overtuigd dat je gelijk hebt. Prima karretje, die Volvo. Dus zien jullie een zilveren V70 met dimlicht, dan zou ik het wel eens kunnen zijn. Groet, Olav

Geplaatst: 21.02.2007 - 20:31
door IkeV70
Battlecruiser S80 schreef:En ON TOPIC:

1) Een grijze/zilveren auto valt nauwelijks op in het Nederlands klimaat; met licht aan wél.
Is dit een goed voorbeeld? Naar het schijnt zijn zilveren auto's minder vaak betrokken bij ongelukken dan andere kleuren.

(maar dat terzijde)

Geplaatst: 21.02.2007 - 20:33
door bart simpson
De zichtbaarheid van zilver is statistisch toch heel erg laag, laser bleu is trouwens even goed/slecht zichtbaar..

Geplaatst: 21.02.2007 - 20:40
door IkeV70
"De zichtbaarheid is statistisch laag" ?


Ik ga er voor het gemak (maar verder totaal ongefundeerd) even van uit dat er een relatie is tussen zichtbaarheid en aantal ongelukken. En vervolgens concludeer ik dat zilveren auto's kennelijk beter zichtbaar zijn dan andersgekleurde auto's.

Geplaatst: 21.02.2007 - 20:44
door bart simpson
zichtbaarheid alle metaallakken (!!) < 4%, signaalrood zichtbaarheid > 15% en wit zichtbaarheid > 25% kan die tabellen niet reproduceren maar ze waren laat jaren 90 van www.folksam.se, keek zelf nogal op van de relatieve onzichtbaarheid van om het even welke metaallakkleur

Geplaatst: 21.02.2007 - 21:02
door Ben
Linkje doet het niet Bart

Geplaatst: 21.02.2007 - 21:03
door bart simpson
Ben schreef:Linkje doet het niet Bart
http://www.folksam.se/forskning/ deze doet het wel...

Geplaatst: 21.02.2007 - 21:48
door paQ
Ben schreef:
De gequote delen uit het verkeersreglement zijn duidelijk.
Rijden met 'stads'/'parkeer'lichten is in Nederland alleen toegestaan in combinatie met gedimd groot licht. Rijden met alleen die kleine lampjes is niet toegestaan:
waar tover je die quote vandaan?


maar voor de rest begrijp ik jullie niet.
er zijn rij instruccteurs op verkeersforums die zeggen: ja het mag gewoon... en waarom niet?

er zijn agenten op het politieforum die zeggen: ja het mag

ik vraag me af wat er nog aan te twijfelen valt?

Geplaatst: 21.02.2007 - 22:02
door Oceanracer
Er is slechts 1 rij-instrukteur op 't verkeersforum die zegt dat het mag, maar die ziet voor het gemak de rest van de vraag van de TS over het hoofd. Het voeren van mistlicht is in de vraag van deze TS niet toegestaan. Het CBR staat het gebruik van enkel stadslicht niet toe. TS heeft dus vraag 1 fout en vraag 2 goed beantwoord. En dus niet andersom, wat de rij-instructeur beweert. Aldus mij zelf: Rijschoolhouder/rij-instruteur.

Verder zijn er op het politie-forum ook agenten die menen dat het niet is toegestaan.

Om nog even verder te gaan: De wet staat diverse verlichting toe, of verplicht onder verschillende omstandigheden diverse verlichting. Andere dan in de wet omschreven verlichting is niet toegestaan. Simpel toch?!!