Pagina 3 van 4

Geplaatst: 10.03.2007 - 09:50
door Johan s60
Als je echt zwaar moet gaan trekken zou ik iets boven het toerental van het max. koppel gaan zitten als ie dan nog zwaarder moet gaan trekken dan zal het toerental wel zakken maar de motor wordt alleen maar sterker, zit je al onder het toerental v/h max. koppel dan wordt ie alleen zwakker en zakt snel verder.

Geplaatst: 10.03.2007 - 10:21
door Iwema
Als de inlaatklep nog gesloten is spuit je in op de klep; verdampt de LPG in het inlaat kanaal.
Zo als je stelt neemt dampgas meer ruimte in dan in vloeibare vorm.
Weg is je vollume winst.
Alleen het temperatuurvoordeel is er nog.

Maar spuit LPI op deze manier in?

Hugo Iwema

Geplaatst: 10.03.2007 - 12:00
door Johan s60
Ik bedoel natuurlijk, inlaat klep open, dan inspuiten en gauw dicht die inlaatklep.

Dat kan alleen maar als er electronisch gestuurd wordt en dan ook nog voor iedere cil. apart

Bovendien is LPi ook zeer geschikt voor turbo motoren mits de uitlaatkleppen bestand zijn tegen de hogere termische belasting

Ook de dosering is beter te regelen (dus schoner)

Lpi neemt het signaal over van de benzine injectoren en past hier een correctie op toe waarmee de LPi injectoren worden aangestuurd

Maar bij sommige motoren (DAF autobus) hebben ze een eigen onafhankelijk systeem

Geplaatst: 10.03.2007 - 18:37
door Ludo
Johan s60 schreef:Dat kan alleen maar als er electronisch gestuurd wordt en dan ook nog voor iedere cil. apart
ja maar jammer genoeg nog steeds niet voor iedere cilinder individueel.

Geplaatst: 10.03.2007 - 20:04
door Johan s60
Het nadeel met lpg systemen met verdampers is dat deze vroeg of laat altijd vervuilen dat probleem heb je niet met LPi van vialle

Geplaatst: 10.03.2007 - 23:29
door Ludo
Johan s60 schreef:Het nadeel met lpg systemen met verdampers is dat deze vroeg of laat altijd vervuilen dat probleem heb je niet met LPi van vialle
het voordeel daarvan is dat je een verdamper kan reinigen.
een verdamper gaat doorgaans 2 ton of nog méér mee.
dat kan je van de waardeloze LPi pompen niet zeggen... :roll:

Geplaatst: 11.03.2007 - 13:09
door Johan s60
De pompen worden steeds beter, zolang zijn ze er nog niet.
Beter zou het zijn als er aan LPG een additief wordt toegevoegd die en de pompen smeert en de uitlaatkleppen beschermd, en die niet schadelijk is voor de verdampers

Geplaatst: 11.03.2007 - 13:27
door Ludo
Johan s60 schreef:De pompen worden steeds beter, zolang zijn ze er nog niet.
dat is wat men jouw wil laten geloven.
de ervaringen wijzen anders uit.
Johan s60 schreef:Beter zou het zijn als er aan LPG een additief wordt toegevoegd die en de pompen smeert en de uitlaatkleppen beschermd, en die niet schadelijk is voor de verdampers
de pomp word niet gesmeerd door de lpg maar door olie.
het advies van enkele specialisten is de pompen van nieuwe olie voorzien op 30-35000km.
Vialle zegt hier niet nee of ja op, het is voor hun een tussenoplossing omdat ze zelf met een definitieve oplossing voor de dag willen komen.
echter, tot op heden is hun dat nog altijd niet gelukt na méér dan 10 jaar produkverbetering. :roll:

Geplaatst: 11.03.2007 - 13:43
door Johan s60
Ja je moet ergens van uitgaan, tot nu toe heb ik geen problemen gehad met LPi systemen wel met verdampers die rond de 80000 km al vervuild waren.

En mengstukken die los trillen en aparte lambda regel units die de geest gaven en stelmotortje die stuk of zwaar gingen (ook door vervuiling).

Ik vindt het LPi systeem van vialle gewoon mooi alleen al omdat er zo weinig onderdelen zijn en weinig ruimte nodig hebben.

Maar misschien kom ik nog wel een keer aan de beurt voor een pomp, maar ik heb nog garantie al duurt die niet meer zolang

Geplaatst: 11.03.2007 - 13:53
door Ludo
en wat heeft het je gekost om de verdamper weer te reinigen?.

het LPi is zeker een mooi systeem.
geen enkel gasinjectie systeem heeft het tot nu toe geevenaard, al zit Prins Vialle zéér dicht op de hielen met het VSI systeem, zo niet beter(koop) met hoogvermogen motors!.
het enige nadeel met LPi zijn dus nog altijd de pompen.
een onderzoek heeft ook uitgewezen dat meer dan 80% van de pompen stuk gingen nét na de garantie periode.
als je als fabrikant je dan zo opstelt dat er niks mis is met de pompen zou je van hun kant dan ook wel een regeling mogen verwachten als het wél tegenzit, zeker omdat ze bij het standpunt blijven volhouden.
en dat is jammer genoeg niet het geval, Vialle laat hier een grote steek vallen.

Geplaatst: 11.03.2007 - 17:46
door Johan s60
De verdamper was een (opel) koltec vaak reinigde ik alleen het stationair gedeelte en als het daarna weer vuil was dan deed ik er een nieuw rep.setje in

Het reinigen deed ik zelf, en een nieuw rep.setje was toen ong 150 gulden dacht ik

Je kon het merken als ie stationair afsloeg of slecht overnam, maar na het reinigen was ie weer perfect opzich een goede verdamper maar ja zo nu en dan even reinigen, wel heb ik 4x dat lambda stuur kastje a`100 gulden stuk gehad.

Wel knap dat ze het zo kunnen timen pomp kapot net na de garantie, als dit mij overkomt probeer ik wel coulance te krijgen.

Ik wist niet dat deze pompen apart met olie gesmeerd werden, maar waarom mag je dan je tank niet leeg rijden is dit vanwege de koeling ofzo, ik ben het wel gewend om mijn tank leeg te rijden

Geplaatst: 11.03.2007 - 18:33
door Ludo
oke dus zelf zuiver maken, of een nieuw setje á 150 gulden. (dat is toch zowat 75 euro meen ik?)
dat is nog altijd beter dan telkens een pomp van 600 euro.
een coulance moet je altijd proberen als de pomp het begeeft.
ook een beetje druk naar Vialle van de installateur kan soms helpen.

dat de tank niet leeggereden mag worden werd idd altijd naar voren gehaald.
Vialle zelf zegt er nu dit over:
Het leegrijden van de LPG tank kan niet direct leiden tot schade aan de pomp.

Geplaatst: 11.03.2007 - 18:53
door Johan s60
Ja als het zover is zal ik zeker de gasdruk opvoeren

Dat van het leegrijden is mooi want dat deed ik toch al, anders is de netto inhoud nog kleiner.

Geplaatst: 12.03.2007 - 07:50
door Iwema
Voor het reviseren van de door ons geleverde verdampers ben je ongeveer 25.00 EURO excl. BTW kwijt.

Revisie is afhankelijk van de LPG kwaliteit.
Als er (wat soms voorkomt )oplosmiddelen in zitten dan is de verdamper snel aan reparatie toe.

Wij hebben klanten die meer dan 250.000 km op de zelfde verdamper hebben gereden.
Om dit te halen is onderhoud aan de verdamper noodzakelijk.

De meeste klanten rijden probleemloos 100.0000km tot 150.000 km terwijl zij geen onderhoud pleegden.

In mijn LPG noek "Dual fuel conversions for automotive engines" boek staat naast veel andere informt hoe onze verdamper te de- en monteren.

http://www.iwemaenterprise.nl/Book.htm

Hugo Iwema

Geplaatst: 12.03.2007 - 07:54
door williewortel
Tja mijn idee v.w.b. de pompen. Rij de tabk nooit volledig leeg. Ik rij al zeker 200.000 km met lpi. Eerst een saab900-2.3 (120dkm naar een eindstand van 290dkm. LPI vanaf 50dkm) en nu een S80 die ik kocht op 130dkm en die nu op 190dkm staat waar zover ik weet vanaf het begin lip in zit. Ik weet niet of mijn voorgangers de tank wel of niet leegreden maar ik doe het in iedere geval niet en tot op heden geen pomp probleem. Misschien geluk :)

Geplaatst: 12.03.2007 - 10:00
door Johan s60
25 Euro is niet duur voor een gereviseerde verdamper, ik weet nog dat ze bij de opel een ruilverdamper hadden, deze moest toen (10 jaar geleden) 270 gulden kosten

Mijn vorige auto was een P.. 406 ook met LPi van vialle en deze ging eruit met 215000 km gekocht op 100000, hier heb ik ook geen problemen mee gehad v.w.b de gasinstallatie.

Hiervan weet ik niet of er al een pomp was vernieuwd

Met mijn volvo rij heb ik nu 60000 op gas, meestal rij ik de tank wel bijna leeg maar niet zover dat de motor begint te stotteren, ik zal eens bij mijn gas specialist navragen of het olieverversen van de pomp kan en zinvol is.

Geplaatst: 12.03.2007 - 13:16
door Iwema
25.00 EURO is voor de revisieset.

Deze moet je dan wel zelf monteren.
Werktijd ongeveer 1 uur.

Een nieuwe verdamper kost 116.00 EURO voor motoren van 30 tot 250 pk

Hugo Iwema

Geplaatst: 12.03.2007 - 14:58
door Ludo
Iwema schreef:Een nieuwe verdamper kost 116.00 EURO voor motoren van 30 tot 250 pk
zo dan, dat is goedkoop!.
en dat kan op alle merken?.
heb je ook pompen aan zo'n lage prijzen?. Afbeelding

Geplaatst: 12.03.2007 - 17:41
door Iwema
Deze verdamper past op alle merken auto's en kan bij alle merken LPG-systemen worden ingezet.

Het moeten wel mixersystemen zijn.

Deze 2-traps-tandem-verdamper (master/slave constructie) kan zo wel kleine als grote LPG hoeveelheden perfect doseren.

Dit kan met mixers tot 50mm venturie doorlaat.
Deze 50mm venturie geeft bij 303 pk 0.09% vermogensverlies over de mixer.

Geen gas injectie!

Wij werken principieel niet met vloeibaar-gas-injectie

Hugo Iwema

Geplaatst: 12.03.2007 - 21:16
door Barry (Grillmeister)
Het lijkt wel een grote Iwema reclame hier.