Pagina 3 van 3
Geplaatst: 26.10.2007 - 21:00
door steven460
Wynn`s injector reiniger! DAT spul moet verboden worden.
Motor loopt er brakker op dan trein met vierkante wielen
Geplaatst: 27.10.2007 - 20:15
door ICEFOX
Nou, vandaag mezelf verblijd met een smerig klusje. Toch die EGR maar eens schoon maken.
Na eerst de slangen van de intercooler naar de "mixer" en van de "mixer" naar de inlaat te hebben gedemonteerd en schoon te hebben gemaakt (wat een dikke laag roet kan zich afzetten in zo'n slang) ook de "mixer" zelf gedemonteerd en uitgelepeld.
Vervolgens VADIS er bij genomen en aan de echt fijne klus begonnen.
Koelwater aftappen luchtfilter en slangen verwijderen en wat er verder nog omheen zit. En toen de rest nog, de EGR zelf.
Hier zat gelukkig minder troep in. Het is meer afgezet (droog) roet. Na alles schoon te hebben gemaakt in omgekeerde volgorde alles weer gemonteerd.
Gevolg:
Geen (minder) roeten meer met gas geven.
Hangt sneller aan het gas.
Gevoel dat ie onderin wat sneller oppakt.
En natuurlijk een mooie schone EGR en inlaat, tot aan het spruitstuk dan.
En hier nog wat foto's
VIES!!!
Schoon
Helaas heb ik geen foto's meer gemaakt van de EGR zelf.
Wel een (de)montage beschrijving :
http://vadis.icefox.nl/EGR.pdf
Geplaatst: 27.10.2007 - 21:33
door toppertje
grote klasse icefox =D>
hoelang had je nodig voor het klusje?
en is de egr een beetje goed bereikbaar? of heb je nog speciaal gereedschap nodig?
Geplaatst: 27.10.2007 - 21:52
door ICEFOX
Zoals onder aan m'n post;
Wel een (de)montage beschrijving :
http://vadis.icefox.nl/EGR.pdf
Had er inclusief het reinigen van de carterontluchting toch wel 5 uurtjes voor nodig. Het schoonmaken neemt nogal wat tijd in beslag en ik had weer eens het een en ander laten vallen waardoor ik van alles van de bodemplaat moest vissen.
Ook het "bereikbaar maken" van de EGR is wel even wat kijk- en prutswerk! Dan nog koelwater aftappen enzo.
Al met al was ik blij dat ik vandaag op tijd was begonnen...
Wat gereedschap betreft; met een goed gevulde dopsleutelset met de nodige torx-bits kom je een heel eind. Zelf had ik niet meer dan dat nodig.
Geplaatst: 27.10.2007 - 23:13
door edraket
Hee super man. Goed werk! Hoeveel heeft jouw D5 gelopen? En hoe heb je de prut er eigenlijk uit gekregen?Opgelost met benzine oid, of gewoon mechanisch verwijderd? Hoe heb je overigens de luchtfilterbox los gekregen. De vorige keer kreeg ik die niet zo snel los, en had geen tijd meer.
Geplaatst: 28.10.2007 - 10:29
door ICEFOX
edraket schreef:Hee super man. Goed werk! Hoeveel heeft jouw D5 gelopen? En hoe heb je de prut er eigenlijk uit gekregen?Opgelost met benzine oid, of gewoon mechanisch verwijderd? Hoe heb je overigens de luchtfilterbox los gekregen. De vorige keer kreeg ik die niet zo snel los, en had geen tijd meer.
Mijn autootje heeft inmiddels 215000 gelopen. Helaas ben ik vorige week ook een "dual mass flywheel slachtoffer" geworden, dus na een troetelbeurt voor de bak was de motor ook eens aan de beurt.
De meeste prut heb ik eerst met een houten spatel verwijdert, de rest met wasbenzine en een kwast. Het liet nog redelijk makkelijk los.
De luchtfilterbak zit met een soort knijpklemmetjes vast. Bak met de ene hand een beetje naar boven trekken en met de andere hand met een punttang de klemmetjes inknijpen. Dan floept ie vanzelf los. Daarvoor had ik al wel de slangen los gemaakt.
Geplaatst: 03.11.2007 - 12:20
door pieter007
kan je de egr niet gewoon afkoppelen? of er een plaatje tussen zetten ofzo ?
bij m'n v50 heb ik gewoon de stekker eraf gehaalt
Geplaatst: 04.11.2007 - 10:08
door edraket
Dat kan wel ,maar er komt dan een melding tevoorschijn. Heb jij geen melding met de V50? Welke motor heb je?
Geplaatst: 04.11.2007 - 16:03
door toppertje
pieter007 schreef:kan je de egr niet gewoon afkoppelen? of er een plaatje tussen zetten ofzo ?
bij m'n v50 heb ik gewoon de stekker eraf gehaalt
dit is denk ik wel de beste oplossing.
bij de 2.5tdi wordt dit wel veel meer gedaan, maar idd. volgens mij krijg je een melding op je bc, er zijn vast wel forumleden die weten
hoe dit te omzeilen.

Geplaatst: 05.11.2007 - 19:34
door pieter007
ik heb een 2.0D
Geplaatst: 06.11.2007 - 10:58
door edraket
toppertje schreef:pieter007 schreef:kan je de egr niet gewoon afkoppelen? of er een plaatje tussen zetten ofzo ?
bij m'n v50 heb ik gewoon de stekker eraf gehaalt
dit is denk ik wel de beste oplossing.
bij de 2.5tdi wordt dit wel veel meer gedaan, maar idd. volgens mij krijg je een melding op je bc, er zijn vast wel forumleden die weten
hoe dit te omzeilen.

Er zijn er wel die zeggen het te weten, maar willen alleen niet vertellen hoe. Beetje flauw en waarom weet ik ook niet.
Geplaatst: 06.11.2007 - 19:40
door mjeuring
ERG zorgt er voor dat de uitstoot NOx niet te hoog wordt. NOx onstaat bij een hoge verbrandingstemperatuur en een overmaat aan O2.
De ERG zorgt er voor dat de hoeveelheid O2 minder wordt, waardoor de verbrandingstemperatuur ook lager wordt. Het afsluiten van de ERG KAN er dus voor zorgen dat de verbrandingstemperatuur te hoog wordt.
Marinus
Geplaatst: 06.11.2007 - 19:50
door IkeV70
mjeuring schreef:ERG zorgt er voor dat de uitstoot NOx niet te hoog wordt. NOx onstaat bij een hoge verbrandingstemperatuur en een overmaat aan O2.
De ERG zorgt er voor dat de hoeveelheid O2 minder wordt, waardoor de verbrandingstemperatuur ook lager wordt. Het afsluiten van de ERG KAN er dus voor zorgen dat de verbrandingstemperatuur te hoog wordt.
Marinus
De EGR klep is alleen onder bepaalde deellast omstandigheden geopend. Bij volgas gaat de klep dicht. Een te hoge verbrandingstemperatuur na permanent afsluiten van de egr lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Geplaatst: 06.11.2007 - 20:41
door D.M
Ik heb ook nog nooit gehoord van een te hoge verbrandingstemperatuur,
Niet bij mij V40 met dichte EGR en ook niet met de voorgangers (een passat en 2 golfjes allen met dichte EGR)
Merkte eigenlijk alleen voordelen inlaattraject blijft schoon voor mijn gevoel meer vermogen en minder rook.
GR. Dennis
Geplaatst: 06.11.2007 - 21:01
door toppertje
edraket schreef:toppertje schreef:pieter007 schreef:kan je de egr niet gewoon afkoppelen? of er een plaatje tussen zetten ofzo ?
bij m'n v50 heb ik gewoon de stekker eraf gehaalt
dit is denk ik wel de beste oplossing.
bij de 2.5tdi wordt dit wel veel meer gedaan, maar idd. volgens mij krijg je een melding op je bc, er zijn vast wel forumleden die weten
hoe dit te omzeilen.

Er zijn er wel die zeggen het te weten, maar willen alleen niet vertellen hoe. Beetje flauw en waarom weet ik ook niet.
eR

zijn altijd mensendie bang zijn voor hun "eigen" handel,
en zo geen info willen uitwisselen op het forum, en dat is jammer
Geplaatst: 07.11.2007 - 01:30
door IkeV70
toppertje schreef:edraket schreef:toppertje schreef:
dit is denk ik wel de beste oplossing.
bij de 2.5tdi wordt dit wel veel meer gedaan, maar idd. volgens mij krijg je een melding op je bc, er zijn vast wel forumleden die weten
hoe dit te omzeilen.

Er zijn er wel die zeggen het te weten, maar willen alleen niet vertellen hoe. Beetje flauw en waarom weet ik ook niet.
eR

zijn altijd mensendie bang zijn voor hun "eigen" handel,
en zo geen info willen uitwisselen op het forum, en dat is jammer
Ik denk dat het gewoon niet kan. Heeft niets met bescherming van eigen handel te maken.
Geplaatst: 07.11.2007 - 11:12
door edraket
Maar waarom beweren die personen dan dat het gewoon kan. Als ik er dan op doorvraag krijg ik geen antwoord. Ik kan dat niet serieus nemen.
Geplaatst: 07.11.2007 - 13:37
door IkeV70
edraket schreef:Maar waarom beweren die personen dan dat het gewoon kan. Als ik er dan op doorvraag krijg ik geen antwoord. Ik kan dat niet serieus nemen.
Ik heb een keer een concrete "oplossing" gelezen, nl een klein gaatje boren in het afdekplaatje. Verder heb ik nog nooit iemand horen zeggen dat het mogelijk is.
Mensen bij wie het wel gelukt is hebben een V70-classic TDI of een D5 (of aanverwante)