Je hebt meerdere soorten.
Een T4 en een T5 hebben een geintergreerde. Dat betekent dat op het slakkehuis van de compressor een gat zit tussen de lucht inlaat VOOR het compressorwiel en in in verbinding staat met de pijp NA het compressorwiel.
In dit gat zit een membraam van rubber met een dikke veer. Dit membraam sluit het gat lekvrij af totdat de luchtdruk zo hoog wordt dat de veer het niet meer aan kan. Op dat moment circuleert de lucht van NA het compressorwiel terug naar VOOR het compressorwiel.
M.a.w. als je schakeld of gas terug neemt, drijft je uitlaat gas de turbine nog steeds aan, dus de as en het compressorwiel spint nog als een gek. Ook al is de wastegate open gegaan om te zorgen dat je geen druk blijft opbouwen, je wil niet dat het compressorwiel keihard remt of zelfs tegen gesteld gaat draaien doordat je niet voldoende druk in het blok kunt brengen.
Dus zodra er een overdruk ontstaat, blijft te turbo spinnen en recirculeert de lucht door dit gat in de compressor net zo lang totdat de druk laag genoeg is om de DV te sluiten.
Deze DV hoor je alleen zachtjes sissen, tenzij je een zgn open luchtfilter hebt, dan hoor je hem stevig rochelen.
Jij hebt het over een 2-voudige DV, JE BEDOELT, een 2 zuiger DV, bijvoorbeeld van Bailey's. We hebben het dan over een externe DV, die je heel hard hoort sissen, klinkt vooral erg stoer. Schijnt toch minder effectief te zijn als de geintergreerde, maar toch, stoer is ook belangrijk
Deze DV heeft ipv een membraam een kunstof zuiger met een veer constructie. Omdat een DV bij stationair draaien gewoon open staat, wil je niet dat er valse lucht en vooral geen rotzooi zoals stof, zand en andere puinbende in je motor komt, ZEKER niet met een LMM, want die gaat dan lopen klieren. Daarom hebben ze aan de onder kant van de zuiger een kunstof rondje wat met een zwakker veertje de opening af dekt als de zuiger open staat. Dus eigenlijk is het niet 2-zuiger, maar 1-zuiger met dekseltje...., maar dat klinkt wat zielug.
Even over het principe van de DV. Een DV wordt bedient door 3 principes. Vacuum, overdruk en een veer.
Als er een te hoge druk onstaat, dan is die sterker dan de veer en drukt de DV open. Dus met de veer kun je bepalen hoe snel je DV open gaat en welke overdruk er minimiaal gehaald moet worden, wil deze open gaan. Daarnaast TREKT het vacuum aan aan het membraam of aan de zuiger. Waardoor de DV in principe open komt te staan. Het vacuum bij stationair is errug sterk. Deze combi zorgt er voor dat bij schakelmomenten overdruk wordt afgevoerd of gerecirculeerd, zodat geen kwalijke overdruk ontstaat, je turbo blijft spinnen en je turbo niet onnodig zwaar belast wordt.
Een lekkende DV, waardoor je druk verliest kan er overigens vooor zorgen dat je turbo overtoeren gaat maken in een poging druk op te bouwen, dus het is wel zaak dat je de juiste dingen doet.