V40 T4 afgeschreven:( ! Brandje+Foto's
- V480-S60
- Geartronic member
Brutus,
Dat is flink balen. Ook al dat je die eerdere problemen had en nu dit weer.
Blij dat je er heelhuids uitgekomen bent, tezamen met de belangrijke spullen, en verder geen anderen hebt behoeven te duperen door je adequate reactie.
Sterkte verder en succes met het zoeken naar een nieuwe wagen.
Dat is flink balen. Ook al dat je die eerdere problemen had en nu dit weer.
Blij dat je er heelhuids uitgekomen bent, tezamen met de belangrijke spullen, en verder geen anderen hebt behoeven te duperen door je adequate reactie.
Sterkte verder en succes met het zoeken naar een nieuwe wagen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Fok...Wa. Knap dat je in zo'n stress-situatie de boel nog weet te redden, iig zonder schade aan je medeweggebruikers. Ken de weg niet zo heel goed onder de X40-kap maar remvloeistofreservoir zit toch niet zo heel veel onder? Wist niet dat die remvloeistof brandbaar was trouwens...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- menjo
- 7th Gear member
Wow, ongelofelijk verhaal. Gelukkig heb je er zelf niets aan overgehouden en heb je ook alle medeweggebruikers kunnen ontwijken. Toch wel de grootste schrik die je kunt krijgen denk ik als je remmen het ineens niet meer doen. Nu maar hopen dat je met je volgende auto wat meer geluk hebt.
-
- 1st Gear member

Foto de dag erna genomen op het opslagterrein de Brandweer heeft de kap open gemaakt met breekijzer en betonschaar.

En ik was zo blij met de orginele T4 velgen die ik erop gezet had.

Tja wat moet ik hiervan zeggen, ik wordt er verdrietig van!

I rest my case.
De foto's vertellen genoeg denk ik!!
menjo bedankt voor de uitleg
-
- 1st Gear member
De verkeerspolitie heeft het vermoeden dat het begonnen is ter hoogte van de ABS computer en de junctionbox waar je ook de relais in vind van de verlichting etc. als je goed op de foto's kijkt is dat gedeelte er gewoon niet meer. (ahum zoals zoveel er niet meer is)lingsper schreef:Dat ziet er niet erg fraai uit. Weet je inmiddels al hoe het is ontstaan?
Kortsluiting dus ofzoiets. hmmm wie weet haperde de motor daardoor?
- menjo
- 7th Gear member
De ABS computer zit toch tegen de ABS pomp aan, aan de andere kant van de motor? Kan ik fout hebben hoor. Is bij mij ook een keer doorgebrand, maar gelukkig toch niet met dit resultaat :shock: , dat kwam toen door kortsluiting in de kabelboom die richting de ABS pomp loopt. Maar als je daar kortsluiting hebt lijkt me dat niet te merken te zijn in de motor.
De ECU zit toch ook daar ergens? Maar dat werkt allemaal met zwakstroom lijkt me, dus dat kan niet zo snel beginnen te branden.
De ECU zit toch ook daar ergens? Maar dat werkt allemaal met zwakstroom lijkt me, dus dat kan niet zo snel beginnen te branden.
-
- 1st Gear member
Hmmm 12volt 55amp geeft toch wel een aardige warmtebronmenjo schreef:De ABS computer zit toch tegen de ABS pomp aan, aan de andere kant van de motor? Kan ik fout hebben hoor. Is bij mij ook een keer doorgebrand, maar gelukkig toch niet met dit resultaat :shock: , dat kwam toen door kortsluiting in de kabelboom die richting de ABS pomp loopt. Maar als je daar kortsluiting hebt lijkt me dat niet te merken te zijn in de motor.

- joost
- 7th Gear member
Brrrr. Niet fijn allemaal.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
-
- 1st Gear member
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat op het moment dat wanneer er ergens kortsluiting optreed, en er zit geen zekering tussen, gaan er echt hele hoge kortsluitstromen lopen, die veroorzaken zoveel warmte dat brand een gevolg is.menjo schreef:Ja dat zal dan voor de ABS pomp zijn? Zo'n regeleenheid zelf heeft niet zo veel nodig lijkt me.
- Turbodesk
- 5th Gear member
Dit is echt zwaar balle voor je.
Ik denk alleen wel te weten hoe het is onstaan. Mijn auto is bijna door kortsluiting in de lichtschakelaar in vlammen opgegaan.
Mijn vrouw reed in de auto op de snelweg toen er opeens rook en een brandlucht bij de lichtschakelaar vandaan kwam. Godzijdank heeft ze door heel kundig te reageren, direct naar de vluchtstrook en contact uit te zetten, de auto weten te redden.
Naderhand heb ik de lichtschakelaar uitgebouwd en het bleek dat de contacten (was bijna niet meer te zien) op de een of andere manier kortsluiting hadden veroorzaakt en de boel werd daardoor zo heet dat de schakelaar begon te smelten en de bedrading die daarop was aangesloten. Ik heb een deel daarvan moeten vervangen. De stekker die je op de schakelaar aansluit was zelfs helemaal weggesmolten.
Het vreemde vind ik nog steeds dat ondanks de hoge stroom er geen enkele zekering was gesprongen.
De dealer zei dat hij het wel vaker had gehoord.
Ik hoop voor je dat je nog wat vergoed krijgt.
Ik denk alleen wel te weten hoe het is onstaan. Mijn auto is bijna door kortsluiting in de lichtschakelaar in vlammen opgegaan.
Mijn vrouw reed in de auto op de snelweg toen er opeens rook en een brandlucht bij de lichtschakelaar vandaan kwam. Godzijdank heeft ze door heel kundig te reageren, direct naar de vluchtstrook en contact uit te zetten, de auto weten te redden.
Naderhand heb ik de lichtschakelaar uitgebouwd en het bleek dat de contacten (was bijna niet meer te zien) op de een of andere manier kortsluiting hadden veroorzaakt en de boel werd daardoor zo heet dat de schakelaar begon te smelten en de bedrading die daarop was aangesloten. Ik heb een deel daarvan moeten vervangen. De stekker die je op de schakelaar aansluit was zelfs helemaal weggesmolten.
Het vreemde vind ik nog steeds dat ondanks de hoge stroom er geen enkele zekering was gesprongen.
De dealer zei dat hij het wel vaker had gehoord.
Ik hoop voor je dat je nog wat vergoed krijgt.
Niet te geloven! Ik ben benieuwd wat de garage hier op te zeggen heeft.
Is het een officiële dealer?
Wat schadeverhaal betreft: even de polisvoorwaarden erop naslaan om zekerheid te krijgen. Schade agv zelfontbranding ook door kortsluiting valt in de regel onder WA+ dekking. Je zult alleen niet meer terugkrijgen dan de dagwaarde van de auto ttv het voorval. Daar heb je dus geen nieuwe voor.
Wat schadeverhaal betreft: even de polisvoorwaarden erop naslaan om zekerheid te krijgen. Schade agv zelfontbranding ook door kortsluiting valt in de regel onder WA+ dekking. Je zult alleen niet meer terugkrijgen dan de dagwaarde van de auto ttv het voorval. Daar heb je dus geen nieuwe voor.
-
- 4th Gear member
De teering hee!!!
Wat een drama zeg. Hier word ik echt verdrietig van, Brutus. Echt heel matig.
Maar goed, door koel en instinctief reageren heb je in elk geval ongeluk en ernstiger schade vermeden, maar blij word je er niet van.
Wat een drama zeg. Hier word ik echt verdrietig van, Brutus. Echt heel matig.
Maar goed, door koel en instinctief reageren heb je in elk geval ongeluk en ernstiger schade vermeden, maar blij word je er niet van.
-
- 1st Gear member
Ik heb de auto niet gekocht bij een officilële Volvo Garage maar wel in laten repareren en onderhouden bij een officiele Volvo Garage.jellespa schreef:Niet te geloven! Ik ben benieuwd wat de garage hier op te zeggen heeft.
Ik heb gisteren een brief aan Volvo Nederland geschreven ik ben benieuwd wat hun eventuele reactie is.
Brutus,
Het lijkt mij dat Volvo, dat toch een reputatie hoog te houden heeft, er belang bij heeft dat deze zaak wordt uitgezocht.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten, raad ik je aan om de zaak daar te melden, vooral ook omdat Volvo zal stellen dat je zelf aan die auto gesleuteld hebt. Het is dan ook handig als je (technisch onderbouwd) kunt aan tonen dat dat geen verband houdt met de zelfontbranding. Vraag iig een kopie van het expertiserapport van jouw autoverzekeraar op en kijk of er een voldoende diepgaand onderzoek naar de oorzaak is ingesteld, ofdat ze alleen de schadehoogte hebben vastgesteld. Als het rapport niet toereikend is, kan de rechtsbijstandverzekeraar met een specifieke opdracht een expert inschakelen.
Als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten, kun je zelf een expert inschakelen (bijv CED Bergweg of Dekra => Google). Ik zou het wrak dus nog even beschikbaar houden, ookal brengt dat stallingskosten met zich mee, want die kun je in het geval van gelijk verhalen)
Wat schade betreft: mocht er sprake zijn van een foute constructie in de electronica of een fout van de garage, dan kun je je (eventuele) no claimverlies als schade verhalen. Je zult alleen nooit meer kunnen vorderen dan de dagwaarde, maar misschien is Volvo, als er aan hun kant iets mis is gegaan, bereid je te tegemoet te komen bij een nieuwe 2e hands (als jij tenminste nog een Volvo wil). Wie weet.
Jellespa
Het lijkt mij dat Volvo, dat toch een reputatie hoog te houden heeft, er belang bij heeft dat deze zaak wordt uitgezocht.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten, raad ik je aan om de zaak daar te melden, vooral ook omdat Volvo zal stellen dat je zelf aan die auto gesleuteld hebt. Het is dan ook handig als je (technisch onderbouwd) kunt aan tonen dat dat geen verband houdt met de zelfontbranding. Vraag iig een kopie van het expertiserapport van jouw autoverzekeraar op en kijk of er een voldoende diepgaand onderzoek naar de oorzaak is ingesteld, ofdat ze alleen de schadehoogte hebben vastgesteld. Als het rapport niet toereikend is, kan de rechtsbijstandverzekeraar met een specifieke opdracht een expert inschakelen.
Als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten, kun je zelf een expert inschakelen (bijv CED Bergweg of Dekra => Google). Ik zou het wrak dus nog even beschikbaar houden, ookal brengt dat stallingskosten met zich mee, want die kun je in het geval van gelijk verhalen)
Wat schade betreft: mocht er sprake zijn van een foute constructie in de electronica of een fout van de garage, dan kun je je (eventuele) no claimverlies als schade verhalen. Je zult alleen nooit meer kunnen vorderen dan de dagwaarde, maar misschien is Volvo, als er aan hun kant iets mis is gegaan, bereid je te tegemoet te komen bij een nieuwe 2e hands (als jij tenminste nog een Volvo wil). Wie weet.
Jellespa