Ik denk dat je abuis bent. In 1980 werd namelijk het motoren project genaamd X-100 gestart. (zie ook "The Challenge" uitgave van Volvo Car Corporation). Op pagina 20 staat letterlijk: "Volvo's engine designers received the go-ahead to develop a 5-cylinder X-100 engine- but only a 5-cylinder. Porsche were instead going to be asked to develop the 6-cylinder engine from the 4 cylinder concept.Battlecruiser S80 schreef:Nee, de 6 cilinder is ouder dan je denkt. Het blok stamt al uit de jaren 30 !!! Ooit door aston Martin bedacht met 2922cc en dezelfde boring en slag. Veel later heeft Volvo het mogen overnemen en het gebruikt in de 960 en vervolgens zijn er 4 cilinder en 5 cilinders van afgeleid.
John Petersson, an engine designer, found this difficult to accept and began to "design" a 6-cylinder engine in his spare time.
As a result of his commitment, the six-cylinder engine was eventually disgned by Volvo and Porsche's contribution was limited to the fine tuning and optimisation."
In 1985 werd het tijd dat er betere motoren in de 760 en 780 kwamen. De X-100 series heeft ook hier als basis gestaan. De hieruit afgeleide B6304F heeft het uiteindelijk niet in de 760/780 gehaald, maar kwam in de 960 in 1991.
En zo gaat het verhaal verder aldus "The Challenge".