Pagina 3 van 4

Geplaatst: 03.07.2007 - 20:16
door plim
Battlecruiser S80 schreef:Nee, de 6 cilinder is ouder dan je denkt. Het blok stamt al uit de jaren 30 !!! Ooit door aston Martin bedacht met 2922cc en dezelfde boring en slag. Veel later heeft Volvo het mogen overnemen en het gebruikt in de 960 en vervolgens zijn er 4 cilinder en 5 cilinders van afgeleid.
Ik denk dat je abuis bent. In 1980 werd namelijk het motoren project genaamd X-100 gestart. (zie ook "The Challenge" uitgave van Volvo Car Corporation). Op pagina 20 staat letterlijk: "Volvo's engine designers received the go-ahead to develop a 5-cylinder X-100 engine- but only a 5-cylinder. Porsche were instead going to be asked to develop the 6-cylinder engine from the 4 cylinder concept.
John Petersson, an engine designer, found this difficult to accept and began to "design" a 6-cylinder engine in his spare time.
As a result of his commitment, the six-cylinder engine was eventually disgned by Volvo and Porsche's contribution was limited to the fine tuning and optimisation."

In 1985 werd het tijd dat er betere motoren in de 760 en 780 kwamen. De X-100 series heeft ook hier als basis gestaan. De hieruit afgeleide B6304F heeft het uiteindelijk niet in de 760/780 gehaald, maar kwam in de 960 in 1991.

En zo gaat het verhaal verder aldus "The Challenge".

Geplaatst: 03.07.2007 - 21:37
door Gast
@Plim, ik wil ook zeker niet beweren dat er méér 6 cilinder motoren dan 5 cilinder motoren zijn gemaakt. Maar ik denk dat de 6 cilinder kwalitatief niet minder is dan de 5 cilinder en de geluidsbeleving is nog fraaier dan de 5 cilinder. Ik heb ook een uitgebreide proefrit gemaakt met een 170 pk 5 cilinder S80 en dat is zeker een zeer fijne motor maar ik vind m'n 6 cilinder toch nog net iets fijner.

Geplaatst: 03.07.2007 - 21:49
door plim
lingsper schreef:@Plim, ik wil ook zeker niet beweren dat er méér 6 cilinder motoren dan 5 cilinder motoren zijn gemaakt. Maar ik denk dat de 6 cilinder kwalitatief niet minder is dan de 5 cilinder en de geluidsbeleving is nog fraaier dan de 5 cilinder. Ik heb ook een uitgebreide proefrit gemaakt met een 170 pk 5 cilinder S80 en dat is zeker een zeer fijne motor maar ik vind m'n 6 cilinder toch nog net iets fijner.
helemaal mee eens. Hoe meer cylinders hoe leuker is mijn mening. En een 6 in lijn is natuurlijk echt prachtig. Hoewel ik het geluid van de originele 850 nog steeds mooier vind.
Wat betreft de aantallen, ik dacht dat je de mening van battlecruiser onderschreef, waarin hij zegt dat de S80 in de US meer in 6 cylinder vorm is verkocht, en dat daarom het wel meevalt dat er veeeel meer 5 cylinders zijn gemaakt dan 6 cylinders.

Toch denk ik dat het interessant zou zijn als we ergens de echte productie aantallen zouden kunnen opvragen !

Geplaatst: 03.07.2007 - 23:36
door Gast
Dat zou ik ook wel willen weten, ik denk dat er inderdaad wel een stuk meer 5 cilinders worden verkocht wereldwijd. Het aandeel in Amerika zal kleiner zijn maar zoals je al aangeeft werden in de 850 en de latere S60, S70 en V70 modellen alleen de 5 cilinder motoren geleverd. Daar zullen de 960, S80, S90 en V90 niet tegenop kunnen op het gebied van aantallen.

Geplaatst: 04.07.2007 - 12:30
door Battlecruiser
plim schreef:
Battlecruiser S80 schreef:Nee, de 6 cilinder is ouder dan je denkt. Het blok stamt al uit de jaren 30 !!! Ooit door aston Martin bedacht met 2922cc en dezelfde boring en slag. Veel later heeft Volvo het mogen overnemen en het gebruikt in de 960 en vervolgens zijn er 4 cilinder en 5 cilinders van afgeleid.
Ik denk dat je abuis bent. In 1980 werd namelijk het motoren project genaamd X-100 gestart. (zie ook "The Challenge" uitgave van Volvo Car Corporation). Op pagina 20 staat letterlijk: "Volvo's engine designers received the go-ahead to develop a 5-cylinder X-100 engine- but only a 5-cylinder. Porsche were instead going to be asked to develop the 6-cylinder engine from the 4 cylinder concept.
John Petersson, an engine designer, found this difficult to accept and began to "design" a 6-cylinder engine in his spare time.
As a result of his commitment, the six-cylinder engine was eventually disgned by Volvo and Porsche's contribution was limited to the fine tuning and optimisation."

In 1985 werd het tijd dat er betere motoren in de 760 en 780 kwamen. De X-100 series heeft ook hier als basis gestaan. De hieruit afgeleide B6304F heeft het uiteindelijk niet in de 760/780 gehaald, maar kwam in de 960 in 1991.

En zo gaat het verhaal verder aldus "The Challenge".
Nee, klopt niet.
En is ook logisch: die marketing mannetjes gaan natuurlijk niet vertellen dat ze iets uit de oude doos hebben getoverd.

Het onderblok is dus al heel oud (en dus heeeel goed!) en het bovenblok is sterk verbeterd in de jaren 80 om bij de tijd te blijven (koelvloeistofkanalen verbeterd e.d.).

Geplaatst: 04.07.2007 - 16:31
door plim
Beste Battlecruiser, welke bron heb jij dan ? En waarom zou er een heel boek worden geschreven over de ontwikkeling van de 850 (nadat de 850 al lang een succes was) en daar hele onzin verhalen worden geschreven over de ontwikkeling van o.a. de motoren familie ?

Je gaf in een eerdere posting aan dat het oorspronkelijk om een Aston Martin blok zou gaan met dezelfde boring en slag. Nu heb je het over het onderblok...

Noem trouwens een Aston Martin model van voor de tweede wereld oorlog, die meer dan 4 cylinders heeft. Ik kan er geen vinden. Volgens mij is het pas bij de DB2 dat er 6 cylinder lijn motoren worden gebruikt, maar die hebben weer een hele andere cylinder inhoud en werden pas in 1950 geproduceerd.

Ik ben echt benieuwd... want dan zouden de banden familiebanden tussen Volvo en Aston al wat ouder zijn...
(maar ik denk van niet hoor !)

Geplaatst: 04.07.2007 - 17:07
door Battlecruiser
Nou een motorblok en een onderblok spreken elkaar niet tegen hoor! Trouwens bovenblokken worden voortdurend doorontwikkeld en de onderblokken blijven veel langer ongewijzigd.

Vorig jaar heb ik dat spoor op internet helemaal zitten uitzoeken en hier op de site gemeld. Niemand reageerde.
Snel maar weer even opgezocht en de initiële ontwikkelaar was Bentley, die het blok later (ik dacht v.a. 1951) aan aston Martin leverde of verkocht, weet ik veel.
En weer later bemachtigde Volvo het blok omdat niemand het verder gebruikte. Enig speurwerk op internet levert de specificaties op, maar ik ga niet verder meer zoeken, want ik heb het te druk.
En als je me niet wilt geloven, ook goed...

Geplaatst: 04.07.2007 - 17:49
door plim
De motor in de DB2 werd idd. oorspronkelijk door Bentley ontwikkeld.

Begrijp me goed. Ik ben juist zeer geinteresseerd, maar als ik het gevoel heb dat hiet niet helemaal klopt, heb ik de onhebbelijkheid dat ik dingen niet klakkeloos aanneem. The Challenge, daar had ik minder moeite mee omdat dit van Volvo zelf afkomstig is en ik er een logisch verhaal in kon ontdekken.

In jouw verhaal begon je over een Aston Martin blok met dezelfde boring en slag uit de jaren 30, terwijl Aston Martin voor de oorlog alleen 4 cylinders had. Later zeg je dat het alleen om het onderblok ging. Nu heb je het over het blok uit de DB2 (dat nog steeds niet dezelfde boring en slag heeft) en eigenlijk van Bentley afkomstig is (hetgeen op zich klopt de DB2 had een motor die door Bentley ontwikkeld was).

Ik ben op zoek naar de link met Volvo. Misschien dat je later tijd hebt om er wat meer over te zeggen ? Ik zou het jammer vinden als je afhaakt wanneer er discussie is. (intussen zoek ik jouw posting van vorig jaar).

Geplaatst: 04.07.2007 - 17:56
door plim
Battlecruiser S80, bedoel je dit http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=673 draadje ?

Hier staat toch niet hoe die link is tussen die ouwe DB2 motor en de huidige 5 en 6 cylinder motoren bij Volvo ?
Of zit ik in het verkeerde topic te lezen ?

Geplaatst: 05.07.2007 - 16:36
door Battlecruiser
Ja, goede topic.

Nee. de link staat er niet maar is er wel.

Geplaatst: 05.07.2007 - 17:25
door +++t blijft behelpen+++
het zou zomaar kunnen dat dit waar is, maar dan is internet een te magere bron.
Iedereen kan hier zomaar iets beweren dat half waar is. Bewust of onbewust.
Helaas worden er nogal eens beweringen kort door de bocht genomen.

(zoals dat D5+ verhaal en het feit dat iemand dacht dat de 6 cylinder later was dan de 5 cylinder)

Ik geloof het pas als ik het zie op een officiele berichtgeving van Volvo op papier.

Geplaatst: 05.07.2007 - 17:28
door Battlecruiser
Dan geloof ik het juist weer niet, omdat officiële berichtgeving van fabrikanten altijd iets van de waarheid achter houdt...

Geplaatst: 05.07.2007 - 17:43
door +++t blijft behelpen+++
dan zullen we het nooit weten ben ik bang.
Maar hoe dan ook, het is een mooi blok dat 6 cylinder in lijn blok.
ik zou er voor gaan!

Geplaatst: 05.07.2007 - 19:48
door plim
Battlecruiser S80 schreef:Ja, goede topic.

Nee. de link staat er niet maar is er wel.
Nogmaals, je hebt mijn interesse. Laat zien die link !

Geplaatst: 31.07.2007 - 21:55
door coolyo0o
dus als ik alles zo lees kan ik rustig een 2.9 kopen (heb er 1 op het oog) met 220000 op de teller als ik 45000 per jaar rij of is hij dan met een jaartje al op? of kan hij 4of 5 ton mee?

Geplaatst: 03.08.2007 - 19:56
door +++t blijft behelpen+++
makkelijk!
220.000 is helemaal niks bij zo'n auto.
maar het is wel belangrijk om te weten hoe het onderhoud is geweest.

Geplaatst: 01.02.2008 - 20:46
door St8tig
Heb sinds Juli 2007 een S80 comfort T6 geartronic 270 pk twin turbo...wooowww wat een power zo,n sloep, in pakweg 7 sec naar 100 alsof je in een boeing zit! ben erg blij met mijn powersloep hahaha.Heerlijk zo,n volvo.

Geplaatst: 17.03.2008 - 21:53
door Volvo1080
Wil je een beetje vlot, maar nog betaalbaar rijden is de 2.9 of de 2.4 170pk een goede optie. De 140pk motor moet echt te veel werken om de 1500kg van de plek te krijgen. De T6 loopt erg mooi, maar is qua onderhoud echt duur rijden. Al zijn er natuurlijk altijd mensen die anders beweren.

Geplaatst: 17.03.2008 - 22:06
door St8tig
Vandaag een trieste gebeurtenis...heb een aanrijding gehad en mijn sloep is zeker voor 4000 euro aan de beurt ::? dikke schade aan achterwiel en scherm en deur..gelukkig niet mijn schuld...maar mijn volvootje moet well ff naar Care voor een metamorfose.....in de USA zeggen ze ..this car needs TLC wat betekend Tender Love and Care :iroc:

Geplaatst: 26.03.2008 - 13:08
door kookpunt
Ik zou altijd voor de T6 gaan heb hem nu twee jaar en 50000km mee gereden en hij is heerlijk!!! wat betreft onderhoud tja wat heb je er voor over zo'n wagen te rijden, het valt reuze me al lust hij wat bandjes.

helaas gaat iet bij mij er uit (denk ik) ik ga vor 12 cylinders en die heeft volvo niet.....