chip tuning

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
AndreK
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.12.2004 - 19:44
Locatie: Bovenkarspel

:-D

Hoeft zeker niet wetenschappelijk te zijn!!

Ervaringen tussen het een en het ander zijn welkom
Mijn ervaring met een powerbox in mijn rover is prima

Benieuwd naar ervaringen in de S60 van boxen en geherprogrammeerde chips maar ook naar de mening van een misschien passerende techneut
juweeltje
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 07.12.2004 - 14:10
Locatie: België kust

AndreK schreef:Dat had ik gelezen maar motorisch maakt dat niets uit.
De electronica van de ecu kan er prima tegen dat het andere waarden doorkrijgt
(of dat nu van werkelijke sensoren komt of een kastje maakt niets uit)

Geen overtuigende motivatie dus voor mij en ik ben benieuwd naar andere onderbouwde redenen. Ik ben redelijk op de hoogte van electronica, besturing en (on)mogelijkheden

Als een sensor iets meet, die info doorgeeft aan de chip in de ecu en met deze info vervolgens de brandstofdruk of turbodruk verhoogd wordt of dat deze info richting de ecu komt van een tussenkastje maakt de ecu werkelijk geen bal uit!

Ik kan wel bedenken dat er eerder sluiting zou kunnen ontstaan
De garantie vervalt omdat er zichtbaar iets gedaan is
Bepaalde powerboxen minder nauwkeurig zijn

Maar: er zijn op het net prima boxen te vinden die je OOK kunt afregelen;
en die van fatsoenlijke bekabeling zijn voorzien

Schiet maar gaten in de beredenering maar ik ben nog niet iets tegengekomen wat de 4 x hogere prijs rechtvaardigt

Greetingz

Andre
en toch ben ik er niet gerust in....
het klopt wel allemaal wat je zegt....maar welke powerbox is dan wel eigenlijk goed voor dat bepaald type van merk/wagen.
Met chiptunen ben je er 99% zeker van dat de vakman die dat voor U plaatst de kennis heeft van dat type motor en de juste SOFTWARE programmeerd voor uw wagen op uw ORIGINELE ecu.

de vakman herprogrammeerd uw originele ecu tot de max toegestaande limiet.....en doordat de powerbox gewoon inpluggen en wegwezen is betrouw ik gewoon de softwareprogrammatie niet echt....

bij chiptuners zijn dat meestal MERK gespecialiseerde mensen die enkel en alleen dat type merk doen....en daar kan je zekerder van zijn....

dus voor mij is die powerbox veel te gevaarlijk....

Terwijl een powerbox de waarden vervalst en dit doorstuurd naar de onderdelen.Hoe kan je wel 100% zeker zijn dat de software van die box de BESTE waarden geeft aan dat type motor/wagen.....

touwens u zegt: Dat had ik gelezen maar motorisch maakt dat niets uit.
De electronica van de ecu kan er prima tegen dat het andere waarden doorkrijgt
ik zeg: ok , de software kan er tegen, maar wat van de mechanische motoronderdelen????want het zijn deze die het meest gaan kosten bij breuk :twisted:
juweeltje
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 07.12.2004 - 14:10
Locatie: België kust

jammer dat we tot op heden eigenlijk nog niemand tegengekomen zijn met een pos. of neg. ERVARING over CHIPtuning :?
Gebruikersavatar
AndreK
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.12.2004 - 19:44
Locatie: Bovenkarspel

Ik ben het er mee eens dat een geprogrammeerde en op de bank geteste chip een optimalere afstelling biedt.
Er zijn boxen die je ook kunt aanpassen/afstellen.
Die bouw je dus in, en vervolgens doe je een vermogensbankrun bij een tune bedrijf. Zo'n run is denk ik ook voor een niet gechipte auto een aanrader omdat er altijd meer uit de auto is te halen.

Zo heb je mogelijk de voordelen van beide systemen het best benadert?
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2273
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

Je zou voor het mooie eens een auto met een p.box , moeten chippen , box eruit natuurlijk, dan merk je het verschil wel degelijk.
En als je het 4? voudige niet waard vindt , neem je een powerbox.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Gebruikersavatar
AndreK
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.12.2004 - 19:44
Locatie: Bovenkarspel

Zahlungsbestätigung und Lieferankündigung
Confirmation of payment and delivery-announcement

Datum / date: 16.12.2004
Kunden-Nr. /
Your Nr. 4590
LI-Nummer /
LI-nr. LI-200412/03102

Sehr geehrte Damen und Herren,
wir bestätigen Ihnen wie folgt / we confirm you like follows:

Menge /
Quantity Artikel-Nr. /
Item number Bezeichnung /
Name Einzelpreis /
Price per Unit
Gesamtpreis /
Total price


--------------------------------------------------------------------------------
1,000 20000 amh-Booster II CRD 149,00 EUR
149,00 EUR

- für alle Diesel-Fahrzeuge mit Common-Rail-Einspritzung -
- for all vehicles with common rail injection -
1,000 20020 Kabelbaum f. amh-Booster II CRD 49,00 EUR
49,00 EUR


1,000 22000 Verpackung / Versand 8,00 EUR
8,00 EUR

Shipping
Volvo S60




Hiermit möchten wir Ihnen den Zahlungseingang auf unserem Konto bestätigen und uns dafür recht herzlich bedanken.

Die Ware wird nun so schnell wie möglich in den Versand gebracht.

Mit freundlichen Grüßen
Ihr amh-Booster-Team

P.S. Sollten Sie Fragen haben, so stehen wir Ihnen selbstverständlich jederzeit gerne zur Verfügung.


Ervaring zit er dus aan te komen ;-)
juweeltje
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 07.12.2004 - 14:10
Locatie: België kust

ceebee schreef:Je zou voor het mooie eens een auto met een p.box , moeten chippen , box eruit natuurlijk, dan merk je het verschil wel degelijk.
En als je het 4? voudige niet waard vindt , neem je een powerbox.
en wie wil er die kost doen? :lol:
Gebruikersavatar
AndreK
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.12.2004 - 19:44
Locatie: Bovenkarspel

Technische Funktionsweise des amh–Booster II
Dank moderner Technologie ist der Dieselmotor heute ein zukunftsweisender Antrieb mit vielen Vorteilen gegenüber dem Benzinmotor. Durch Hilfe des Turboladers und leistungsstarken Einspritzanlagen (z.B: Commonrail ) hat er enorme Leistungsreserven, die sich Tuner gerne zu Nutze machen.
Gegenüber vielen anderen Boxen hat das amh-Booster II Steuermodul einen wesentlichen Vorteil:
Die meisten Tuningboxen im Handel werden vor die Dieselpumpe montiert und fangen so das Signal, welches zur Dieselpumpe gegeben wird, ab und senden eine anderes Signal weiter zur Dieselpumpe. Vereinfacht ausgedrückt wird der Dieselpumpe befohlen mehr Diesel einzuspritzen und den Einspritzdruck zu erhöhen! Hierdurch wird zwar eine Mehrleistung erreicht, jedoch fehlt jegliche Harmonie und der Turbolader läuft weiter auf den alten errechneten Werten . Schlimmer noch ist, dass viele dieser Boxen auch bei Teillast und Volllast die Werte und die Füllmengen und Einfüllzeitpunkte so verändern, dass eine Schädigung zwangsläufig die Folge ist! Mehr Leistung zu einem hohen Preis! Wir kennen sie alle die qualmenden Dieselboxenfahrer , die eine schwarze Wolke hinter sich herziehen, so dass man gezwungen wird, das Nebellicht einzuschalten.
Der amh-Booster II geht da genau in die andere Richtung. Er unterbricht nicht das Signal vom Steuergerät, sondern sendet Daten zum Steuergerät hin.
Dank der modernen Einspritzanlage Commonrail haben wir die Möglichkeit entwickelt, über diese Anlage direkt Zugriff auf das Steuergerät zu bekommen. Die Commonrailanlage wird vom Steuergerät ständig kontrolliert. Der Druck der in der Anlage herrscht wird ständig an das Steuergerät gesendet . Hier kommt der amh-Booster II, der direkt an die Commonrail-Anlage montiert wird, zum Einsatz. Dieser sendet die Daten nun direkt zum Steuergerät. Diese werden ständig angepasst an die jeweilige Fahrsituation, der Drehzahl und dem gefahrenen Gang. Das Steuergerät erhöht auf Befehl des amh-Boosters II den Druck in der Commonrail-Einspritzung und passt alle Werte optimal an (Ladedruck, Einfüllmenge, Einfüllzeitpunkt etc.)! So bekommt der Dieselmotor weiterhin ein optimales Gemisch, errechnet vom Steuergerät selber!
Es gelten weiterhin alle Parameter, die der Fahrzeughersteller als maximale Belastung des Motors vorgesehen hat - sie werden durch den amh-Booster II nicht umgangen.
Der große Clou ist, dass der Fahrer die gewünschte Leistung selber durch Einstellen am mitgelieferten Potentiometer bestimmen kann

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Bild 6 Funktionsweise und Anschluss
des amh-Booster 2
Die Informationen auf dieser Seite sollen Ihnen helfen die Funktionsweise und den Montageaufwand des amh-Booster 2 zu verstehen.
Auch mit dem Universal-Kabelbaum ist bei den meisten Fahrzeugen die Montage innerhalb von ca. 30 - 45 Minuten zu bewerkstelligen.
Der Vorteil im optional erhältlichen Kabelbaum liegt im Besonderen darin, dass jederzeit spurlos zurückgerüstet werden. So wird z.B. vor Inspektionen oder anderen Werkstattbesuchen Zeit gespart.
Bild 1: Überblick über die wichtigsten Elemente des Common-Rail-Diesel-Systemes.
Bild 2: Schematischer Aufbau des Einspritzablaufes. Der CR-Geber sendet Daten zum Steuergerät hin. Der amh-Booster 2 wird in dieser Verbindung implementiert. Die, von dem amh-Booster 2 empfangenen Daten werden von dem Steuergerät ausgewertet um danach den gesamten Verbrennungsablauf anzupassen, incl. dem Ladedruck des Turboladers - ohne dabei die maximalen Parameter des Fahrzeugherstellers zu überschreiten.
Bild 3: Sehr gut zu erkennen ist die gesamte Common-Rail-Anlage, die nach Abbau der Motor-Plastikabdeckung zum Vorschein kommt. Der Stecker am CR-Geber wird abgezogen, um hier den amh-Booster 2 einzubinden. Dies geschieht entweder mit dem Universal-Kabelsatz (Beschreibung) oder durch einen optional erhältlichen Kabelbaum (Beschreibung), der die spätere Rückrüstung erleichtert und keine Spuren hinterläßt.
Bild 4: Hier sehen Sie am Beispiel eines Smart den abgezogenen Stecker am CR-Geber. Hier benötigen Sie ein Universal-Multimeter, um die Pin-Belegung sicher festzulegen, bzw. zu überprüfen. Es handelt sich dabei um 3 Kabel, mit den Funktionen 5 V, Masse und CR-Signal. Sofern Sie den fahrzeugspezifischen Kabelbaum erworben haben, wird dieser an dieser Stelle montiert. Beim enthaltenen Universal-Kabelsatz findet mit Hilfe von Klemmverteilern und Quetschverbindern die Montage vor dem Stecker direkt am Kabelbaum statt (s. Beschreibung).
Bild 5: Abbildung des amh-Booster 2 für Dieselfahrzeuge mit Common-Rail-Einspritzung. Sofern Sie keinen fahrzeugspezifischen Kabelbaum mitbestellen, endet das Universal-Kabel in 4 Adern.
Bild 6: Die Gehäuse-Detailaufnahme des amh-Booster 2 zeigt deutlich 2 Leuchtdioden für die Montagekontrolle. Nach richtiger Montage leuchtet bei eingeschalteter Zündung die grüne Kontrollleuche, demzufolge leuchtet bei falscher Montage die rote Kontrollleuchte (Kabelbelegung überprüfen).

Wir hoffen, Ihnen mit diesen Erläuterungen einen kleinen Einblick in die Funktionsweise des amh-Booster 2 gegeben zu haben. Sollten Sie noch weitere Fragen haben, so steht Ihnen unser Team selbstverständlich jederzeit gerne zur Verfügung.

Der Einbau und die Nutzung des amh-Booster 2 ist im öffentlichen Straßenverkehr nicht zulässig.
Alle gezeigten Bilder und Texte sind Eigentum der amh-Booster GbR. Eine Verwendung der Texte und Bilder durch Dritte ist, sofern keine schriftliche Genehmigung vorliegt
juweeltje
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 07.12.2004 - 14:10
Locatie: België kust

al dat duits,pfff ik ben daar nie echt voor.....kom daar zot van :(

wel bedankt voor uw opzoeking...
juweeltje
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 07.12.2004 - 14:10
Locatie: België kust

AndreK schreef:Zahlungsbestätigung und Lieferankündigung
Confirmation of payment and delivery-announcement

Datum / date: 16.12.2004
Kunden-Nr. /
Your Nr. 4590
LI-Nummer /
LI-nr. LI-200412/03102

Sehr geehrte Damen und Herren,
wir bestätigen Ihnen wie folgt / we confirm you like follows:

Menge /
Quantity Artikel-Nr. /
Item number Bezeichnung /
Name Einzelpreis /
Price per Unit
Gesamtpreis /
Total price


--------------------------------------------------------------------------------
1,000 20000 amh-Booster II CRD 149,00 EUR
149,00 EUR

- für alle Diesel-Fahrzeuge mit Common-Rail-Einspritzung -
- for all vehicles with common rail injection -
1,000 20020 Kabelbaum f. amh-Booster II CRD 49,00 EUR
49,00 EUR


1,000 22000 Verpackung / Versand 8,00 EUR
8,00 EUR

Shipping
Volvo S60




Hiermit möchten wir Ihnen den Zahlungseingang auf unserem Konto bestätigen und uns dafür recht herzlich bedanken.

Die Ware wird nun so schnell wie möglich in den Versand gebracht.

Mit freundlichen Grüßen
Ihr amh-Booster-Team

P.S. Sollten Sie Fragen haben, so stehen wir Ihnen selbstverständlich jederzeit gerne zur Verfügung.


Ervaring zit er dus aan te komen ;-)
ik ben dus ZEEEEEEERRRR benieuwd 8) :shock:
juweeltje
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 07.12.2004 - 14:10
Locatie: België kust

Anderk,

al enig nieuws??? :? :(
Gebruikersavatar
AndreK
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.12.2004 - 19:44
Locatie: Bovenkarspel

Nog geen tijd gehad. Wordt ws volgend weekeinde
Ik meld bevindingen als het is ingebouwd
juweeltje
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 07.12.2004 - 14:10
Locatie: België kust

heb ook dit gevonden www.bsrab.se
Deze mannen lijken zeer professionel tewerk te gaan.Zij leveren de box die je gewoon moet aansluiten op de stekker van de auto.vervolgens HERPROGRAMMEERD deze de ppc software.nadien door weer aan te sluiten kan je alles in normale staat terug brengen.
Het is volgens mij hetzelfde wat de mannen in de volvogarage komen doen, behalve dat je dat zelf kan.

Je moet bepaalde code's doorgeven van het type motorblok,blijkbaar zijn er verschillende programma's geschreven.Lijkt me geloofswaardig....nu nog iemand zoeken die er één heeft voor de ervaring.

is ook niet goedkoop..... :?
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ik meen dat er op Swededemon.com wat ervaringen met die tuningsdinges waren...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
juweeltje
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 07.12.2004 - 14:10
Locatie: België kust

eindelijk, ik heb hem :D


voor deze die hem willen zien, ziehier mijn nieuwe S60 :

http://www.cardomain.com/memberpage/775770

nu nog een kleine 7000 km en dan chippen. :lol: ..

tegen dan zal "anderk" wel wat ervaringen kunnen mededelen :? :) :D
s60man
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30.01.2005 - 19:56

Voor alle duidlijkheid!! 2.4D & D5 zijn identiek enkel de soware verschilt.

Vergelijk de partnrs van de motoren eens( deze staan op de zijkant van de motor op de distributiecover). Er zijn maar 2 partnrs, een motor voor een manuele versnelingsbak en een motor voor een atomaat(ander vliegwiel en kabelboom).

Ps: Deze partnr is inclusief turbo.
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Is het zo dat als je met een nieuwe auto de eerste 5000km heel rustig rijd onder de 3000rpm dat je dan daarna meer vermogen hebt en een betere levensduur van de motor????

Dit heb ik ergens gelezen op een Porscheforum maar ik vond het nogal raar :?
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Ik heb een topic gelezen van een Amerikaanse motorentuner. Deze prepareerd fabrieksfietsen voor de racerij.

Als je hem moet geloven, dan moet inrijden heel anders. Volgens hem, let wel volgens hem, ik heb het niet bedacht, vul je een nieuw of gereviseerd blok met minerale olie ipv de syntheet van jou keuze, en rij je het blok warm.

Zodra het blok op bedrijfstemperatuur is ga je stevig accelereren, veel schakelen en flink doortrekken. Laat de motor weer tot rust komen en herhaal dit ca 300 km. Laat de motor rustig koeler worden tijdens rustig rijden voordat hij uitgezet kan worden.

Daarna vervang je de minerale olie voor de synthetische olie van je keuze (cq voorschrift) en heb je een perfect ingereden machine die geen druppel olie gebruikt en de maximale compressie heeft omdat de zuigerring perfect zijn uitgehard op de vorm van de cylinderwand.

Dit werkt echter alleen voor motoren die nog niet zijn ingereden, de zuigerringen harden namelijk uit in de eerste keren dat ze echt heet worden.

Alsdus motoman uit de US of A....
juweeltje
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 07.12.2004 - 14:10
Locatie: België kust

WAAR BLIJFT JE ERVARING ANDREK ?????? :( :( :( :(
AndreK schreef:Zahlungsbestätigung und Lieferankündigung
Confirmation of payment and delivery-announcement

Datum / date: 16.12.2004
Kunden-Nr. /
Your Nr. 4590
LI-Nummer /
LI-nr. LI-200412/03102

Sehr geehrte Damen und Herren,
wir bestätigen Ihnen wie folgt / we confirm you like follows:

Menge /
Quantity Artikel-Nr. /
Item number Bezeichnung /
Name Einzelpreis /
Price per Unit
Gesamtpreis /
Total price


--------------------------------------------------------------------------------
1,000 20000 amh-Booster II CRD 149,00 EUR
149,00 EUR

- für alle Diesel-Fahrzeuge mit Common-Rail-Einspritzung -
- for all vehicles with common rail injection -
1,000 20020 Kabelbaum f. amh-Booster II CRD 49,00 EUR
49,00 EUR


1,000 22000 Verpackung / Versand 8,00 EUR
8,00 EUR

Shipping
Volvo S60




Hiermit möchten wir Ihnen den Zahlungseingang auf unserem Konto bestätigen und uns dafür recht herzlich bedanken.

Die Ware wird nun so schnell wie möglich in den Versand gebracht.

Mit freundlichen Grüßen
Ihr amh-Booster-Team

P.S. Sollten Sie Fragen haben, so stehen wir Ihnen selbstverständlich jederzeit gerne zur Verfügung.


Ervaring zit er dus aan te komen ;-)
juweeltje
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 07.12.2004 - 14:10
Locatie: België kust

GEEN ERVARING VAN ANDERK DUS :? :?

heb hier de indruk dat dit forum niet echt "op de voet" gevolgd word.....
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”