Pagina 3 van 4
Geplaatst: 22.11.2007 - 16:46
door bart simpson
Oceanracer schreef:En daar doelde Bart dus ook op, dat er daarom van die dombo's zijn die in de veronderstelling zijn dat ze hun licht aan hebben en vervolgens zonder het te weten zonder licht in het duister rondrijden!
Zie hier:
bart simpson schreef:Het grappige(?) is dat als het licht uitkan je ineens tot de categorie Volvorijders behoort die in donker zonder licht op rijden, zaken in eigen hand hebben betekend nog niet dat het dan ineens goed gaat
Idd, denk ook dat het std. voeren van verlichting substantieel meer voordelen dan nadelen heeft.
Geplaatst: 22.11.2007 - 21:14
door Gast
bart simpson schreef:....denk ook dat het std. voeren van verlichting substantieel meer voordelen dan nadelen heeft.
Helemaal eens!
Geplaatst: 22.11.2007 - 21:37
door Rogier64
Jah hoor, helemaal mee eens om permanent met dimlicht te rijden. Doe ik ook. Maar als ik dat wil kunnen ze lekker uit. :mrgreen:
Geplaatst: 24.11.2007 - 15:09
door Sander_S60
Om terug te komen op de oorspronkelijke stelling van dit topic:
Na navraag te hebben gedaan of het mogelijk was de automatische
dimlichten uit te schakelen, werd mij geadviseerd even langs te komen,
omdat het bij bepaalde uitvoeringen wel gelijk zonder kosten kon
en bij andere uitvoeringen moest software geladen worden en
dat zou 40 a 50 euro kosten.
Vanmorgen bij de locale Volvo dealer langsgeweest,
de S60 aan de computer gehangen, en het bleek niet direct mogelijk.
De functie stond er niet bij dus er kon ook niks aangepast worden.
Er zou software geladen moeten worden.
Heb ik echter niet laten doen, 50 euro vond ik toch een beetje
teveel van het goede en voor dat geld kan ik toch een paar setjes
halogeenlampjes van kopen.
Nu ik daar toch was heb ik gelijk een set nieuwe montageclips
gevraagd voor de sierstrip naast de voorruit, die tot achter doorloopt.
De clips waren kapot waardoor de strip niet meer goed vast zat
en met de rijwind een zeer irritant geklapper veroorzaakte.
Waarschijnlijk is er een keer een nieuwe ruit gemonteerd en de clips
kapot getrokken waren. Er bleken er 4 kapot te zijn.
De monteur zei dat hun altijd gelijk die clips vervangen als er een
nieuwe ruit in gaat, is toen waarschijnlijk niet gebeurt.
Uiteindelijk heb ik alleen de 4 clips hoeven te betalen a 7,50 euro,
verder geen montage kosten en geen kosten voor het uitlezen.
Viel me uiteindelijk toch mee, goede service, werd vrijwel gelijk geholpen.
Heb bij de Fiat dealer wel eens anders meegemaakt.
''Examiner test (lees aan de computer hangen) daar moet u een afspraak
voor maken meneer.''
Kosten? Iets van 45 euro een paar jaar geleden, alleen voor 't uitlezen [-(
Geplaatst: 24.11.2007 - 16:32
door paQ
mijn saab 9000 had ook een daglicht stand en dus licht wat niet uitkon.
wel had die 9000 een aparte zekering. Zekering eruit, en op 0 was het licht ook daadwerkelijk uit
Geplaatst: 09.06.2009 - 16:13
door Carlsson 900
Sorry oud topic, maar toch.
paQ schreef:mijn Saab 9000 had ook een daglicht stand en dus licht wat niet uitkon.
wel had die 9000 een aparte zekering. Zekering eruit, en op 0 was het licht ook daadwerkelijk uit
Bij mijn vorige Saab's 900 & 9.
3 was het ook simpel;
zekering 15 uit nemen in de zekeringkast, en de bestuurder is weer "baas over het licht".
Dat een officiële Volvo dealer een bedrag van € 15,00 tot € 50,00 durft te berekenen aan zijn klant,
voor een handeling die slechts enkele minuten kost in de software van de door hem,
nieuw aan zijn klant geleverde auto......, is ook in deze moeilijke tijd, echt te gek voor woorden!
Nooit van service gehoord waarschijnlijk.
Ik ben ook voorstander om de verlichting zelf te kunnen schakelen, en wel om meerdere redenen.
-In het argument besparen op de xenon lampen kan ik me goed vinden.
-Het geringe extra gebruik van brandstof vind ik persoonlijk minder belangrijk,
een grote "schoenmaat" verbruikt heel veel meer.
-Het volgende vind ik echter wel zwaarwegend.
Een "gezonde" accu blijkt met plotselinge koude, soms bijna "overleden", de startmotor draait nog nauwelijks.
Toch heb ik meegemaakt, dat wanneer je wacht tot de buiten temperatuur iets is gestegen,
en de verlichting is uitgeschakeld er alsnog gestart kan worden.
Dat is wanneer er niet direct pechhulp kan zijn op dat moment dan de oplossing van het startprobleem.
Overigens daarna wel asp. een nieuwe accu gemonteerd.
P.S. sinds de 70-er jaren van de vorige eeuw, rij ik met "dimlicht"
want van het nut daarvan ben ik 100% overtuigd!
Geplaatst: 09.06.2009 - 19:34
door Battlecruiser
Dat van die lampen uit en de accu is net andersom: doordat je de lampen even aanzet vóór het starten, heeft de accu nét wat meer power bij het starten daaropvolgend.
Klinkt gek, maar het is toch zo.
Dus die lampen altijd aan!
Geplaatst: 09.06.2009 - 19:36
door Battlecruiser
Overigens zie ik niet alleen als automobilist, maar ook als MTBer steeds vaker op donkere boswegen (die ik regelmatig moet oversteken) onverlichte auto's met moeite aankomen. En ja, daar zitten zelfs steeds meer Volvomobilisten bij die blijkbaar denken dat ze het gezichtsvermogen van een ander goed kunnen inschatten.
Niet dus!
Geplaatst: 09.06.2009 - 19:37
door Battlecruiser
GRATIS tip van mij: laat je airbags loskoppelen dan gaan ze net zo lang mee als uitstaande Xenonverlichting...
Geplaatst: 09.06.2009 - 20:07
door Oceanracer
Hihi....
En Carlsson, dagrijverlichting is iets van 2008. Ik vrees dat jij doelt op stadslicht, maar dat dient, zeker overdag, geen enkel doel. Dat kun je dus net zo goed uit laten staan.
Geplaatst: 09.06.2009 - 22:03
door Carlsson 900
Oceanracer schreef:Hihi....
En Carlsson, dagrijverlichting is iets van 2008. Ik vrees dat jij doelt op stadslicht, maar dat dient, zeker overdag, geen enkel doel. Dat kun je dus net zo goed uit laten staan.
Ik bedoel met "dagrijverlichting"
dimlicht.
"Stadslicht" = parkeerlicht.
Geplaatst: 09.06.2009 - 22:26
door Oceanracer
Ik zie dat je de tekst hebt aangepast. Begrijp ik alleen het relaas over baas over eigen lichten nog niet, maar dat geeft niet. Ik hoef ook niet alles te snappen.

Geplaatst: 09.06.2009 - 22:34
door Carlsson 900
Battlecruiser S80 schreef:GRATIS tip van mij: laat je airbags loskoppelen dan gaan ze net zo lang mee als uitstaande Xenonverlichting...
Ik meen ergens gelezen te hebben, dat airbags en gordels na 10 jaar vervangen moeten worden.
Geplaatst: 10.06.2009 - 08:10
door bart simpson
Carlsson 900 schreef:Battlecruiser S80 schreef:GRATIS tip van mij: laat je airbags loskoppelen dan gaan ze net zo lang mee als uitstaande Xenonverlichting...
Ik meen ergens gelezen te hebben, dat airbags en gordels na 10 jaar vervangen moeten worden.
ze moeten gecontroleerd worden, zou ze graag vervangen voor je
Geplaatst: 10.06.2009 - 15:00
door Laurent
Je kunt toch ook gewoon de stadslampjes (parkeerlicht) uit de koplampen halen en de schakelaar dan op de middelste stand zetten.
Je lampen blijven dan uit als je motor aanstaat, alleen brandt je achterlicht wel nog natuurlijk. Enne niet vergeten je schakelaar weer terug te draaien als je de motor afzet, anders blijft het parkeerlicht gewoon branden natuurlijk.
Grtz
Geplaatst: 10.06.2009 - 15:24
door bart simpson
de foutmeldingen ook voor lief nemend?
Geplaatst: 10.06.2009 - 15:52
door Ramon&Ramon
Wat is de reden van uitschakelen???
Nog even en het wordt hier ook verplicht,licht overdag!
Geplaatst: 10.06.2009 - 17:03
door Carlsson 900
Ramon&Ramon schreef:Wat is de reden van uitschakelen???
Nog even en het wordt hier ook verplicht,licht overdag!
Lees even de berichten op vorige bladen van dit topic
"
Nog even" duurt in Nederland gemiddeld 10 jaar. :shock:
Geplaatst: 10.06.2009 - 17:15
door Ramon&Ramon
Tja,de raderen draaien hier in dit land tergend langzaam!:)
Geplaatst: 10.06.2009 - 17:47
door Battlecruiser
En natuurlijk toont een Volvo zich superieur t.o.v. (bijna) alle andere merken door automatisch de lampen aan en uit te laten gaan bij starten en uitzetten. Die andere automobilisten met die andere prutsmerken kijken vol ontzag en bewondering naar die altijd alerte Volvomobilist, terwijl ze denken: "Licht aan, ja, goed idee, moet ik ook eens doen..."