Pagina 3 van 3

Geplaatst: 15.09.2008 - 23:10
door sjoerdb
en waren de roetmeting waardes onder het max?

Geplaatst: 16.09.2008 - 08:11
door HQ
Nee, waren fractie hoger maar binnen tolerantie maar de motor had ook al een tijdje idle gelopen en hij meette hem maar 1 keer dus weet niet of dat helemaal representatief was.

Geplaatst: 16.09.2008 - 09:49
door gevanje
AlexV70 schreef:Ik heb hier ergens gelezen dat bij afdichten je een storingsmelding krijgt.
Ik meende dat software matig dan wel iets kon worden opgelost, maar het exacte weet ik het niet meer.
Gaat inderdaad niet goed, je krijgt een storingsmelding. Of het softwarematig kan/mag weet ik niet. Heb inderdaad wel eens gelezen dat dit gebeurt.

Geplaatst: 30.10.2008 - 23:35
door Gast
Niet meer bereikbaar.
Wilde het iemand laten lezen........................ en weg. :?

Geplaatst: 31.10.2008 - 00:05
door menjo
Via Google Cache nog wel te lezen.

Geplaatst: 31.10.2008 - 00:40
door Geus
Beetje creatief en je vind hem zo weer:
http://home.planet.nl/~quiri008/ppo_pagina.html

Erg leuk project trouwens, succes!

Geplaatst: 03.04.2010 - 14:38
door HQ
Zo na wat surfen kwam ik hier toevallig weer eens terecht . De site ten aanzien van de PPO brandstof is intussen verhuist naar een andere server namelijk:
http://www.hqracing.nl/ppo_pagina.html

Intussen 80.000 km gereden op de plantaardige olie terwijl de diesel weer de lucht instijgt 1,15 /ltr (regionaal drente) tegen 0,65/ltr ppo.Total mileage 236.500 km. Winst begint weer op te lopen. Nu de wegenbelasting er nog af met het rekeningrijden. Verbruik is constant op 1:15.

PS de auto geeft soms wel eens de code hoge emissie waarde maar dat is puur ter informatie. Heeft geen invloed op het rijden. Bovendien heeft de lambda sonde maar een hele nauw meet bereik. Bij de geringst overschrijding geeft de ECU al deze code.

De EGR is nu al enige tijd afgedicht en geen rommel meer in de inlaatzijde van de motor. Blijft allemaal brandschoon. Verontreiniging komt ook voor bij een gewone D5 diesel volgens een volvo garage waar ik een keer was. Lijkt me logisch. Als je uitlaatgas terugvoert moet de roet ergens blijven want die verbrand echt niet allemaal op.

Geplaatst: 11.04.2010 - 20:26
door mightyspawn
bart simpson schreef:is het wettelijk toegstaan?
is dat een reden om het niet te doen?

Maar ik ga volgend jaar op PPO rijden. Heb een 740 diesel van 1986 gekocht voor 250 euro haha. Ga ik ombouwen in de loop van volgend jaar, zodat die in december 2011 klaar is. Ik ga zelf filteren in het tuinhuisje, in de winter aanmengen met wat diesel.

Meteen 2 vliegen in klap, belastingvrij en nagenoeg geen brandstofprijs meer voor mij. Ja af en toe een krat bier bij een paar friettenten in de buurt waarvan ik de eigenaren goed ken.

Ik laat me niet meer oplichten door die accijznen

Geplaatst: 11.04.2010 - 20:59
door bart simpson
lachen als douane je een keer stilzet, kan niet heel lang duren, ze ruiken je al op afstand :lol:

Geplaatst: 11.04.2010 - 21:21
door HQ
Dat is dus een foute veronderstelling. Als je de auto goed ombouwt ruik je helemaal niks. De geur walm wordt namelijk veroorzaakt door een slechte/ onvolledige verbranding die ontstaat als je de PPO niet voorverwarmd. (slechte verstuiving) Dat heeft bovendien het risico dat je koolaanslag op de verstuiver krijgt die later voor schade kan zorgen als deze "bloemkooltjes" van de stuiver losbreken en tussen zuiger en cilinder wand komen.
Dus preheaten is het device...

Overigens zelf filteren klinkt makkelijk maar is wel redelijk omslachtig. Ik ken mensen die het professioneel doen en waartegen ik niet kan filteren in mijn schuurtje bovendien kun je ook je eigen olie aanleveren. Veel makkelijker.

Geplaatst: 24.07.2010 - 22:25
door HQ
Ben hier even niet geweest. Intussen heeft de auto nu 90.000 km op PPO gereden. De prijs van de olie ligt eigenlijk al die tijd op € 0,65 per liter tegen een gemiddelde dieselprijs van 1,15. Het verbruik welke ik heel nauwkeurig bijhoud is nog steeds 1:15,2. De auto heeft nu 245.000 km gereden. (ombouw bij 155.000 km) De auto rijd voornamelijk lange afstanden (200 km/rit).
De brandstof is van een gemelleerde samenstelling. D.w.z. aragide olie met soja en andere plantaardige oileen. De laatste 3000 liter is bakolie geweest welke een afval produkt van de visindustrie was. Overigens is deze olie dusdanig professioneel gereinigd dat het net zo zuiver is als een nieuwe fles slaolie (bezinking, filtering en centrifuge). Ik was van plan om de cilinderkop te lichten bij 100.000 km maar heb besloten dat niet te doen. zolang de motor goed loopt ga ik hem toch niet open maken. Overigens had ik zelf niet verwacht dat de motor het zolang zou vol houden...

Ik heb nu zitten denken om een XC90 met de zelfdemotor te kopen en de zaak over te bouwen.