Pagina 3 van 3

Geplaatst: 25.01.2008 - 14:13
door Donic
Geus schreef:De laatste echte Volvo?
Dat is nogal persoonlijk. De één legt de lat bij de laatste achterwielaangedreven bakstenen, de 900's. Je zou de 850 (en V70 classic, als verbeterde versie) kunnen beschouwen als laatste echte Volvo, in die zin dat het 't laatste model is dat is ontwikkeld door Volvo als zelfstandig bedrijf.
Zelf heb ik lang moeten wennen aan de "Volvo-Ford V70" (va 2000). Enerzijds dacht ik daarin te zien dat het merk naar de kl*te ging. Anderzijds zag ik ook wel oude lijnen terug.
Sindsdien ben ik alle nieuwe modellen, na een kortere of langere wenperiode, wel als echte Volvo's gaan zien.
Hier ben ik het grotendeels mee eens. Mijn laatste 850 vond ik een echte VOLVO in optima forma. Stoer, mooie lijnen, een en al kracht en daarnaast onverwoestbaar en nooit één centje pijn. Super betrouwbaar. Mijn huidige V70 uit 2001 heb ik nu 1 1/2 jaar en ik vind inmiddels dat dit ook een zeer echte Volvo is met zijn stoere maar prachtige lijnen. De allernieuwste modellen zijn te ver doorgeslagen en bekoren me absoluut niet. Het klopt ergens niet. De volgende V70 zal dus géén nieuw generatie zijn.

Geplaatst: 25.01.2008 - 15:30
door Hathu
Ga de nieuwe V70 steeds mooier vinden zelfs de achterkant die ik eerst maar niks vond. Tis toch wel een echte Volvo.

Geplaatst: 25.01.2008 - 15:41
door Volvoman
Hebben ze niet tegenwoordig bedacht dat je een Volvo van 100 meter moet kunnen herkennen? Volgens mij lukt dat geweldig. Een Volvo is karakteristiek, herkenbaar, markant en ik vind ze prachtig! Gelukkig wordt het steeds mooier op de weg!

Geplaatst: 25.01.2008 - 19:48
door olav
Mooie discussie die zich heeft ontwikkeld. In ieder geval blijkt dat zowel de 850 met hoekige lijnen past binnen het volvo plaatje (vooral 700-800-900 serie), als dat de V70 Classic met de heuplijn aansluit op het Volvo karakter voor wat betreft vormgeving, zie de heuplijn van de 100 en 200 serie. Maar de relatief kleine koplampen van de V70 Classic hebben weer weinig met de karakteristieke aquaria van de 200 serie... :?
Maar je kunt het inderdaad ook zien als wie de eigenaar is van het merk (Volvo, Ford), voor- of achterwielaandrijving, wat dan nog. En zolang Volvo auto's blijft maken die herkenbaar zijn, ook van afstand (zoals ook de V70 New dat is, alhoewel die achterpartij me nog steeds aan Mitsubishi doet denken), is de laatste Volvo nog niet gebouwd. En toch moet ik bekennen dat de V70 New mij nog niet aan het denken heeft gezet om mijn V70 Classic in te willen ruilen, sterker, ik ben extra gemotiveerd om nog een tijdje lekker door te rijden. Zelfs een nieuwe asbakhouder besteld zodat het klepje net als de rest van het toch al zes jaar oude interieur weer als nieuw is :) Want ondanks dat er op een forum altijd wel wat gedonder is met kwaliteit, rij ik nog elke dag met een grote grijns op mijn gezicht :D

groet, Olav
V70 D5 jan 2002, 189000km

Geplaatst: 28.01.2008 - 01:13
door Geus
olav schreef:In ieder geval blijkt dat zowel de 850 met hoekige lijnen past binnen het volvo plaatje (vooral 700-800-900 serie), als dat de V70 Classic met de heuplijn aansluit op het Volvo karakter voor wat betreft vormgeving, zie de heuplijn van de 100 en 200 serie.
Hier gaat denk ik wat mis wat betreft de naam V70 Classic. Ik bedoel met een Classic een verbeterde 850 zonder heupjes, gemaakt tot 2000. De auto zoals jij die hebt, noemde ik een Volvo-Ford V70.

Geplaatst: 28.01.2008 - 07:38
door arnoud
Geus schreef:
olav schreef:In ieder geval blijkt dat zowel de 850 met hoekige lijnen past binnen het volvo plaatje (vooral 700-800-900 serie), als dat de V70 Classic met de heuplijn aansluit op het Volvo karakter voor wat betreft vormgeving, zie de heuplijn van de 100 en 200 serie.
Hier gaat denk ik wat mis wat betreft de naam V70 Classic. Ik bedoel met een Classic een verbeterde 850 zonder heupjes, gemaakt tot 2000. De auto zoals jij die hebt, noemde ik een Volvo-Ford V70.
Het wordt er niet overzichtelijker van nu Volvo tegenwoordig de term 'classic' ook voor jouw 'Volvo-Ford' weer aan het gebruiken is hè?

Geplaatst: 28.01.2008 - 09:33
door olav
Ik ben even zo vrij de 850-V70 die voorheen de Classic werd genoemd te zien als 850. De V70 die tot voor kort werd gemaakt als V70classic (waar ik dus met veel plezier in rij, met die heuplijn) en de nieuwe V70 als V70new. Verwarrend inderdaad. Benieuwd hoe de opvolger van de V70new door Volvo genoemd gaat worden :?

Even voor extra verwarring een S40 erbij: jaren geleden toen de Mitsubishi Carisma en de Volvo S40 mee werden ontwikkeld in Nederland, werkte een vriend van me bij het testcentrum. Daar was hij mede verantwoordelijk voor één van de martelproeven voor de onderzijde: een testwagen werd daar een tijd lang op en neer gesleurd door een grindbak met veel pekel, met als doel een beeld te krijgen van 6 jaar slijtage van de bodem. Na die proef werd de testwagen uiteraard nagelopen, en de basiseis was dat alles nog zou functioneren. Bij de Carisma was dit voldoende, die mocht klaar zijn na zes jaar. Voor de Volvo gold dat boutjes die roestig waren geworden na de test moesten worden vervangen door betere boutjes die na die test niet begonnen te roesten.

Er vanuitgaand dat dit bij de 'middelste' V70 ook op deze manier is gegaan (gezellig door de gepekelde grindbak samen met de vorige Ford Mondeo die op dezelfde bodemplaat staat), is dat een van de redenen waarom ik er zo graag in rij :wink:

Olav

Geplaatst: 28.01.2008 - 10:36
door T5je
Ik ben dan wel benieuwd waarom in mijn portiersdeur een roestig boutje zit na 7 jaar. (Weest gerust, wordt vervangen)

Maar gaat dus om emotie.

De 850 was een echte hoekige Volvo. De V70 daarop een iets rondere Volvo. Toen kwam de Volvo met de heupen. Ik vond hem afschuwelijk lelijk. Maar na een gewenning van drie jaar werd die steeds mooier. Inmiddels vind ik het de mooiste en een echte Volvo. De nieuwste V70 vond ik ook lelijk. De neus stak er te ver uit en de kont was niet fraai. Inmiddels ben ik al diverse keren gepasseerd door die nieuwe en begin het steeds meer te waarderen. De gewenningsperiode is dus korter dan van V70 oud naar V70 tussenmodel.

Overigens, de S60/80 vond ik eerst ook niet zo mooi. Inmiddels wel. Maar die nieuwe S60 kan mij niet bekoren. De C30 vind ik vanaf het begin wel een stak model. In mijn ogen dus echte Volvo's.

En om een antwoord te geven op de vraag is lastig. Na een gewenningsperiode vind ik alle Volvo's toch weer mooi worden en vooral een echte Volvo worden. Gewoon omdat het stoer, betrouwbaar, veilig, duurzaam en noem maar op is.

Onderplaat van een Mondeo? Ik hoorde dat de laatste V70 onderplaat sterk op een Galaxy lijkt. Maar dat maakt toch allemaal niet uit? Het gaat tenslotte om het gevoel (de emotie) die je met Volvo hebt. Of heb ik het nu weer mis?

Geplaatst: 28.01.2008 - 12:50
door Carfreak
@ T5je: Is er een nieuwe s60? Heb ik iets gemist? Plaatjes graag!

Geplaatst: 28.01.2008 - 15:46
door T5je
Sorry, tikfoutje.
Bedoelde de S40. Zijaanzicht is mieters maar de rest is het net niet. Beetje S60, beetje V70 maar heeft nog geen eigen "smoel". Beetje klein, smal en daardoor kort en te hoog naar mijn idee. Komt misschien wel als de gewenningsperiode over is.

Geplaatst: 28.01.2008 - 16:21
door Carfreak
Flauw grapje van mij ;-)
Maar toch ben ik erg benieuwd naar de opvolger van de S60!

Geplaatst: 28.01.2008 - 21:07
door T5je
Het had toch gekund grapjas? Geeft trouwens wel aan dat je echte Volvo liefhebber bent.

Heb jij ook een nieuwsbrief op je e-mail adres? Zo wordt je wel steeds op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes.