Rijden op slaolie of ZBO

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

my 2cents
de Zee produceerd 70 giga ton? en wij mensen met alle fabrieken en auto's 4 giga ton co2......

Ik denk dat het niet het CO2 is maar de prut die ook uit de knalpijp komt.. Fijnstof klinkt veeel aannemelijker dan CO2.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

steven460 schreef:my 2cents
de Zee produceerd 70 giga ton? en wij mensen met alle fabrieken en auto's 4 giga ton co2......

Ik denk dat het niet het CO2 is maar de prut die ook uit de knalpijp komt.. Fijnstof klinkt veeel aannemelijker dan CO2.
heel erg veel (> 80%?) van het fijnstof is ook van natuurlijke oorsprong
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

ik bedoelde 70 giga ton co2 door de Zee.
Wat de auto's produceren (en de zee niet , maar vulkanen mischien) is die ontzichtbare maar schadelijke fijnstof. Gelukkig heben we geen last van vulkaan uitbarstingen, maar wel van die 4 wielers qua fijnstof uitstoot.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
2.5D
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 21.02.2007 - 15:44
Locatie: Easterwood

Battlecruiser S80 schreef:Ik rij zelf met (gedeeltelijk) PPO in een oldtimer Mercedes, maar met een moderne diesel zou ik het absoluut niet doen. Ramon heeft gewoon gelijk daarin.

Bij de oude generatie diesels van vóór de common rail kan men zonder gevaar zonder aanpassingen tot ongeveer 30-50% gaan, afhankelijk van buitentemperatuur: 's winters weinig, 's zomers heel veel. Mét ombouw kan je bij die diesels tot 100% gaan, hoewel velen betwijfelen of de dieselpomp dat op de lange duur uithoudt.

Moderne inspuitpompen kunnen de PPO moeilijk verdragen, o.a. door de grotere stroperigheid van PPO t.o.v. diesel.

Afgezien van wat Ramon noemt, is er nog iets:

PPO mengt slecht met diesel. Als je bij een volle tank een paar liter slaolie oid bijmengt, denk je al gauw dat het geen kwaad kan. Maar omdat de vermenging moeizaam gaat, kan het dus gebeuren dat je enkele tientallen kilometers op pure slaolie rijdt. Dat is niet goed voor de moderne dieselpomp.

En zo'n ding is duuuuur! Daar kan je een paar duizend kilometer van rijden.....op diesel.
Okee, ik kan dus met mijn "niet commenrail" gewoon op slaolie rijden?
Volvo V70 2.5D (2000) 140 + 38 pk
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

2.5D schreef:Okee, ik kan dus met mijn "niet commenrail" gewoon op slaolie rijden?
Jawel hoor, maar niet lang :evil:
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

maar volgens mij zit er op een 2.5d geen commenrail,toch?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

euerw schreef:maar volgens mij zit er op een 2.5d geen commenrail,toch?
Oeps, jij gelijk!
Gebruikersavatar
2.5D
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 21.02.2007 - 15:44
Locatie: Easterwood

Nu heb ik dus nog steeds geen antwoord!!

En inderdaad een 2.5D is GEEN commenrail diesel.

Iemand verder nog sugesties?
Volvo V70 2.5D (2000) 140 + 38 pk
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

2.5D schreef:Nu heb ik dus nog steeds geen antwoord!!
En inderdaad een 2.5D is GEEN commenrail diesel.
Iemand verder nog sugesties?
volgens mij was het juist wel beter mogelijk met jou type motor, tevens is er het eea ook op het forum tevinden betreft een HTS ing die al jaren met veel plezier dit doet zonder aanpassingen, maar geen aan dat de verhouding wel juist moet zijn
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”