Volvo werkt aan een biturbo ‘sportdiesel’

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
gerbenh
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 28.08.2007 - 16:38
Locatie: Utrecht

Het nut van die 2 turbo's is dat er een 'gewone' turbo wordt gebruikt en een kleintje die al bij heel weinig toeren aan de slag gaat. Je hebt dus over een breder toerenbereik profijt van de turbo's.
Volvo S60 D5 Edition '04
Gebruikersavatar
gerbenh
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 28.08.2007 - 16:38
Locatie: Utrecht

kmser schreef:"Men kan bij PSA zo die 2.7V6D met 2 turbo's pakken, dat ding weegt alleen zoveel meer dat de kg/pk verhouding gelijk blijft tegen een hogere CO2 uitstoot, dat wordt hem daardoor dus ook niet."

Die motor komt er voor de XJ en de XF.

Alle logica (en mijn bronnen) zegt ook dat volvo de 2.2HDI van PSA zal gerbruiken, eventueel wel in een licht angepaste versie. Als de d5 dan wil voortbestaan zal die meer vermogen en koppel nodig hebben.
Ik denk ook dat er gewoon een groter model motor boven de D5 moet komen, Volvo doet dat wel met de V8 benzinemotor, maar nog niet bij de diesels. Je moet gewoon een zescylinder in je programma hebben van minstens 3 liter inhoud. Kijk maar eens hoeveel 320cdi's er bij Mercedes rondrijden, 530d / 535d bij BMW en de 2.7 / 3.2 tdi bij audi.
Volvo S60 D5 Edition '04
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

en toch heeft Volvo een te kleine markt voor grote diesels. Met turbo's is ook veel te doen.
De V6 van de Ford-PSA groep wordt door Volvo bewust structureel gemeden.

Hoofdargument: V6 is te breed voor een goede kreukelzone.
Waarschijnlijk ook een sterk punt: Volvo wil haar eigen D5 in het vaandel houden.
Gebruikersavatar
gerbenh
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 28.08.2007 - 16:38
Locatie: Utrecht

Ik lees net dat FIAT ook met grote een V6 diesel komt en daarbij ook mikt op de VS! Het lijkt me een bevestiging dat zo'n V6 diesel niet kan uitblijven voor Volvo....

Ook op dieselgebied roert het concern zich: aan de bovenkant van het motorenpalet komen twee nieuwe turbodiesels. De kleinste van de twee is een exemplaar met een cilinderinhoud van 2,5 liter, met een vermogen tussen de 200 en 220 pk en een maximumkoppel van ongeveer 400 Nm. De dieseltopper wordt de 3.0 V6, die tussen 240 en 260 pk op zal hoesten en een koppel tussen de 450 en 500 Nm ophoest. Opvallend genoeg acht Fiat deze motor cruciaal voor een doorbraak op de Amerikaanse markt, terwijl de Verenigde Staten traditioneel niet bepaald bekendstaat als een land van dieselliefhebbers.
Volvo S60 D5 Edition '04
Gebruikersavatar
HV
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 01.12.2007 - 22:50
Locatie: Nijmegen

Volvo hoeft niet met een V6 diesel te komen, wel met meer power. Denk eens aan de 4 cylinder BMW 123d met 204 PK, is dat zoveel minder dan de 207 pk PSA V6 diesel :wink: .
Ik heb ook begrepen dat de D5 wordt opgekieteld, las ergens tot 210 pk. 230 zou al stuk beter zijn. Volvo hoeft zich naar mijn idee niet direct met de toppers van Audi/BMW/Mercedes te meten, maar moet zich anderzijds wel zo blijven ontwikkelen dat er een antwoord is tov de (meeste V6 diesels. Begreep dat die nieuwe D5 er niet eerder zou zijn dan medio 2009...
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

4 cilinder diesel kan inderdaad ook wel. Maar er gaat toch niks boven de sound van een 5 cilinder hoor.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

En Mercerdes komt nu met een 2.1 liter turbo diesel met 204 pk en 500nm koppel (!)... het verhaal vertelt niet of dat een enkele of twinturbo is.

Ik denk dat dat toch de trent gaat worden: meer vermogen uit kleinere motors...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2229
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Die Mercedes 2 liter turbo is een twinturbo, net als die van BMW en VW :wink: .
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Klopt downsizen is een trent momenteel. Beter voor milieu etc. Op zich best knap om zoveel vermogen uit een 2 liter te trekken.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Grotere motoren spreken mij sowieso niet aan. Klein met veel vermogen vind ik veel spannender, al is het maar omdat er iets veel geavanceerders onder je kap zit dan een lompe V8. Buiten dat, vind ik Volvo qua image niet het merk dat met enorme motoren moet komen (gelukkig halen ze zich dat ook niet teveel in hun hoofd).
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Poolrev schreef:Die Mercedes 2 liter turbo is een twinturbo, net als die van BMW en VW :wink: .
kostdatdan?
balky
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 11.09.2005 - 21:43
Locatie: Volvo XC70 D5 SUMMUM MY2006

twin turbo 4 cilinder is de toekomst - kijk maar naar Mercedes.

D5 gaat het niet lang meer redden.....wil Volvo de initiatieven van BMW (efficient dynamics, diesel hybride), Audi (TDI !!) en Mercedes (Blue Tec) kunnen bijhouden....erg jammer dat Volvo zich door deze Duitse merken laat inhalen...zal waarschijnlijk met de budgetten van Ford te maken hebben......
_______________________
Volvo XC70 D5 geartronic momentum audio II black sapphire metallic
Vanaf 2010: XC60/90 hybrid
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2229
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

bart simpson schreef:
Poolrev schreef:Die Mercedes 2 liter turbo is een twinturbo, net als die van BMW en VW :wink: .
kostdatdan?
De enige die momenteel al verkrijgbaar is, is die van BMW. In de 123d, prijzen begint bij € 43.780,- voor de 3-deurs versie. Goedkoop is anders dus...
Gebruikersavatar
HV
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 01.12.2007 - 22:50
Locatie: Nijmegen

Tja, wat opvoeren van de prestaties van de 2.0D zou inderdaad wel wenselijk zijn gezien concurrentieveld..
nitwit
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.04.2008 - 02:24

http://www.amt.nl/web/Videos/Video-BMW- ... -actie.htm

de verstuiver/zuigertechniek gaat ook steeds beter
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

toch heeft volvo net een nieuwe 2.0 liter diesel met veel koppel. kijk maar op volvocars
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

balky schreef:twin turbo 4 cilinder is de toekomst - kijk maar naar Mercedes.

D5 gaat het niet lang meer redden.....wil Volvo de initiatieven van BMW (efficient dynamics, diesel hybride), Audi (TDI !!) en Mercedes (Blue Tec) kunnen bijhouden....erg jammer dat Volvo zich door deze Duitse merken laat inhalen...zal waarschijnlijk met de budgetten van Ford te maken hebben......
ik denk dat je bij audi de afgeleide van vw's bluemotion bedoeld. De TDI motoren zijn namelijk niet zo heel bijzonder. Helemaal nu VAG ook overgestapt is op common rail techniek. Die kracht explosie als bij de oude TDI's is nu weg.

Persoonlijk zou ik het jammer vinden als de D5 het veld moet ruimen voor een 4 cilinder. De vijcilinder roffel is toch wel een erg mooi geluid en voor mij ook een van de redenen geweest om voor deze v70 te gaan. Een 2 liter vier cilinder zal er toch minder snel in komen bij mij. Dan kun je bijze van spreken net zo goed in een passat gaan rijden. Heb je ook geen emotie bij het motor geluid.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33131
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Wanneer komt dit ding?

Vrienden van ons willen nieuwe XC70 kopen met deze motor.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

gertsan schreef:toch heeft volvo net een nieuwe 2.0 liter diesel met veel koppel. kijk maar op volvocars
Bedoel je de nieuwe 2.0D voor in de V70 en S80? Die heeft volgens fabrieksopgave 136 pk en 320 Nm koppel... Dat is toch niet helemaal hetzelfde als 204 pk en 500 Nm. En is voor zover ik weet geen twin-turbo. Dus helemaal vergelijkbaar met de BMW/MB twinturbo diesels is het niet...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

ook qua prijs niet vergelijkbaar, dus "alle waar naar zijn geld"?
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”