Pagina 3 van 4

Geplaatst: 25.02.2008 - 11:55
door gerbenh
Het nut van die 2 turbo's is dat er een 'gewone' turbo wordt gebruikt en een kleintje die al bij heel weinig toeren aan de slag gaat. Je hebt dus over een breder toerenbereik profijt van de turbo's.

Geplaatst: 25.02.2008 - 12:01
door gerbenh
kmser schreef:"Men kan bij PSA zo die 2.7V6D met 2 turbo's pakken, dat ding weegt alleen zoveel meer dat de kg/pk verhouding gelijk blijft tegen een hogere CO2 uitstoot, dat wordt hem daardoor dus ook niet."

Die motor komt er voor de XJ en de XF.

Alle logica (en mijn bronnen) zegt ook dat volvo de 2.2HDI van PSA zal gerbruiken, eventueel wel in een licht angepaste versie. Als de d5 dan wil voortbestaan zal die meer vermogen en koppel nodig hebben.
Ik denk ook dat er gewoon een groter model motor boven de D5 moet komen, Volvo doet dat wel met de V8 benzinemotor, maar nog niet bij de diesels. Je moet gewoon een zescylinder in je programma hebben van minstens 3 liter inhoud. Kijk maar eens hoeveel 320cdi's er bij Mercedes rondrijden, 530d / 535d bij BMW en de 2.7 / 3.2 tdi bij audi.

Geplaatst: 25.02.2008 - 19:58
door Maurice Pierik
en toch heeft Volvo een te kleine markt voor grote diesels. Met turbo's is ook veel te doen.
De V6 van de Ford-PSA groep wordt door Volvo bewust structureel gemeden.

Hoofdargument: V6 is te breed voor een goede kreukelzone.
Waarschijnlijk ook een sterk punt: Volvo wil haar eigen D5 in het vaandel houden.

Geplaatst: 11.03.2008 - 09:57
door gerbenh
Ik lees net dat FIAT ook met grote een V6 diesel komt en daarbij ook mikt op de VS! Het lijkt me een bevestiging dat zo'n V6 diesel niet kan uitblijven voor Volvo....

Ook op dieselgebied roert het concern zich: aan de bovenkant van het motorenpalet komen twee nieuwe turbodiesels. De kleinste van de twee is een exemplaar met een cilinderinhoud van 2,5 liter, met een vermogen tussen de 200 en 220 pk en een maximumkoppel van ongeveer 400 Nm. De dieseltopper wordt de 3.0 V6, die tussen 240 en 260 pk op zal hoesten en een koppel tussen de 450 en 500 Nm ophoest. Opvallend genoeg acht Fiat deze motor cruciaal voor een doorbraak op de Amerikaanse markt, terwijl de Verenigde Staten traditioneel niet bepaald bekendstaat als een land van dieselliefhebbers.

Geplaatst: 11.04.2008 - 15:10
door HV
Volvo hoeft niet met een V6 diesel te komen, wel met meer power. Denk eens aan de 4 cylinder BMW 123d met 204 PK, is dat zoveel minder dan de 207 pk PSA V6 diesel :wink: .
Ik heb ook begrepen dat de D5 wordt opgekieteld, las ergens tot 210 pk. 230 zou al stuk beter zijn. Volvo hoeft zich naar mijn idee niet direct met de toppers van Audi/BMW/Mercedes te meten, maar moet zich anderzijds wel zo blijven ontwikkelen dat er een antwoord is tov de (meeste V6 diesels. Begreep dat die nieuwe D5 er niet eerder zou zijn dan medio 2009...

Geplaatst: 11.04.2008 - 17:15
door Richard
4 cilinder diesel kan inderdaad ook wel. Maar er gaat toch niks boven de sound van een 5 cilinder hoor.

Geplaatst: 11.04.2008 - 17:55
door MDA
En Mercerdes komt nu met een 2.1 liter turbo diesel met 204 pk en 500nm koppel (!)... het verhaal vertelt niet of dat een enkele of twinturbo is.

Ik denk dat dat toch de trent gaat worden: meer vermogen uit kleinere motors...

Geplaatst: 11.04.2008 - 18:04
door Poolrev
Die Mercedes 2 liter turbo is een twinturbo, net als die van BMW en VW :wink: .

Geplaatst: 11.04.2008 - 18:56
door Richard
Klopt downsizen is een trent momenteel. Beter voor milieu etc. Op zich best knap om zoveel vermogen uit een 2 liter te trekken.

Geplaatst: 11.04.2008 - 19:52
door Thuurc
Grotere motoren spreken mij sowieso niet aan. Klein met veel vermogen vind ik veel spannender, al is het maar omdat er iets veel geavanceerders onder je kap zit dan een lompe V8. Buiten dat, vind ik Volvo qua image niet het merk dat met enorme motoren moet komen (gelukkig halen ze zich dat ook niet teveel in hun hoofd).

Geplaatst: 11.04.2008 - 20:07
door bart simpson
Poolrev schreef:Die Mercedes 2 liter turbo is een twinturbo, net als die van BMW en VW :wink: .
kostdatdan?

Geplaatst: 11.04.2008 - 21:22
door balky
twin turbo 4 cilinder is de toekomst - kijk maar naar Mercedes.

D5 gaat het niet lang meer redden.....wil Volvo de initiatieven van BMW (efficient dynamics, diesel hybride), Audi (TDI !!) en Mercedes (Blue Tec) kunnen bijhouden....erg jammer dat Volvo zich door deze Duitse merken laat inhalen...zal waarschijnlijk met de budgetten van Ford te maken hebben......

Geplaatst: 11.04.2008 - 21:28
door Poolrev
bart simpson schreef:
Poolrev schreef:Die Mercedes 2 liter turbo is een twinturbo, net als die van BMW en VW :wink: .
kostdatdan?
De enige die momenteel al verkrijgbaar is, is die van BMW. In de 123d, prijzen begint bij € 43.780,- voor de 3-deurs versie. Goedkoop is anders dus...

Geplaatst: 11.04.2008 - 21:40
door HV
Tja, wat opvoeren van de prestaties van de 2.0D zou inderdaad wel wenselijk zijn gezien concurrentieveld..

Geplaatst: 12.04.2008 - 12:27
door nitwit
http://www.amt.nl/web/Videos/Video-BMW- ... -actie.htm

de verstuiver/zuigertechniek gaat ook steeds beter

Geplaatst: 12.04.2008 - 12:34
door gertsan
toch heeft volvo net een nieuwe 2.0 liter diesel met veel koppel. kijk maar op volvocars

Geplaatst: 13.04.2008 - 13:54
door Richard
balky schreef:twin turbo 4 cilinder is de toekomst - kijk maar naar Mercedes.

D5 gaat het niet lang meer redden.....wil Volvo de initiatieven van BMW (efficient dynamics, diesel hybride), Audi (TDI !!) en Mercedes (Blue Tec) kunnen bijhouden....erg jammer dat Volvo zich door deze Duitse merken laat inhalen...zal waarschijnlijk met de budgetten van Ford te maken hebben......
ik denk dat je bij audi de afgeleide van vw's bluemotion bedoeld. De TDI motoren zijn namelijk niet zo heel bijzonder. Helemaal nu VAG ook overgestapt is op common rail techniek. Die kracht explosie als bij de oude TDI's is nu weg.

Persoonlijk zou ik het jammer vinden als de D5 het veld moet ruimen voor een 4 cilinder. De vijcilinder roffel is toch wel een erg mooi geluid en voor mij ook een van de redenen geweest om voor deze v70 te gaan. Een 2 liter vier cilinder zal er toch minder snel in komen bij mij. Dan kun je bijze van spreken net zo goed in een passat gaan rijden. Heb je ook geen emotie bij het motor geluid.

Geplaatst: 13.04.2008 - 16:19
door Paul
Wanneer komt dit ding?

Vrienden van ons willen nieuwe XC70 kopen met deze motor.

Geplaatst: 14.04.2008 - 10:25
door MDA
gertsan schreef:toch heeft volvo net een nieuwe 2.0 liter diesel met veel koppel. kijk maar op volvocars
Bedoel je de nieuwe 2.0D voor in de V70 en S80? Die heeft volgens fabrieksopgave 136 pk en 320 Nm koppel... Dat is toch niet helemaal hetzelfde als 204 pk en 500 Nm. En is voor zover ik weet geen twin-turbo. Dus helemaal vergelijkbaar met de BMW/MB twinturbo diesels is het niet...

Geplaatst: 14.04.2008 - 11:31
door bart simpson
ook qua prijs niet vergelijkbaar, dus "alle waar naar zijn geld"?