Pagina 3 van 3
Geplaatst: 28.07.2009 - 22:35
door pieter007
ik moet hem eens nameten , hoe hij nu staat
zal ik morgen eens doen hoe lang hij nu is van middengat van de linkse en rechtste bout
ik had hem eerst redelijk gecentreerd staan , maar na plaatsen van de brede velgen (195band erop)
raakte de wielkast rechts , heb m'n as nu verder naar links gezet en geen problemen meer
als je ze inkort , zou ik altijd opteren voor een bout erin , dan kan je altijd terug gaan vanwaar je komt , zelfs verder en korter
het verschil voel ik niet , welllicht als je achter de amazon rijd zie je misschien dat de voor en achterwielen niet op 1 lijn staan
Geplaatst: 28.07.2009 - 22:46
door pieter007
Geplaatst: 28.07.2009 - 22:53
door oudevolvo
Ben benieuwd, ik zal ter vergelijking daarna die van mij ook eens opmeten.
Wat een plaatje trouwens!
Mooie kleur en supermooie velgen.
Zijn dat origineel brede Lemmerz 1538 velgen?
Geplaatst: 28.07.2009 - 23:02
door pieter007
er staat gewoon volvo in het hart van de velg
dus het gaat normaal om het hart van een smalle dat in een nieuw velgbed gelast is ,
binnen een tijdje (als ik terug tijd heb)zal ik het zien want de voorste gaan eraf (hangt te laag zo , bij een oprit oprijden waar een borduur zit en je draait bijna volledig af) raken de wielen de wielkast bij inveren
nu staat er 195/65/15 op
en er komt 185/65/15 op deze is een beetje lager en smaller en komt zo hopelijk minder snel tegen de wiekast
thnx

Geplaatst: 29.07.2009 - 08:07
door oudevolvo
Is 185/65/15 niet wat klein?
Origineel was de Amazon voorzien van 165/80/15.
Als je er dan 185/65/15 op gaat zetten krijg je een teller afwijking van 3,6%.
Zie een handige rekentool hier:
http://www.carbibles.com/tyre_bible.html
En wat meer info over de Amazon en banden hier:
http://oudevolvo.nl/volvo/handige-infor ... mazon.html
Geplaatst: 29.07.2009 - 09:06
door pieter007
Dat de teller gaat afwijken is niets , dat is nu ook al het geval
Heb je al eens naar het banden aanbod en prijs gekeken bij 185/70? En dan bij 185/65? Deze avond meet ik de stang op , ik vermoed dat ze langer gaat zijn nu dan ze was
Geplaatst: 29.07.2009 - 11:12
door oudevolvo
Dat je teller gaat afwijken is inderdaad niet zo'n probleem, maar wel de fundamentele oorzaak die daarachter ligt. Doordat je afrol omtrek kleiner wordt, moet je motor meer toeren draaien om dezelfde snelheid te halen. Dit zorgt dus voor onnodig hogere toeren op de snelweg.
Een overdrive (J-type) zorgt voor een reductie van circa 20% toeren als je hem inschakelt. Het is dan wel zonde als je banden daar weer 3,6% vanaf halen.
Qua prijs, de 185/65 en 195/65 zijn gangbare maten voor moderne auto's en dan koop een een standaard goede band (bijvoorbeeld de goedkopere range van Vredestein) voor iets van 50 a 60 euro per stuk.
De 185/70 worden een stuk minder geproduceerd en worden vooral nog ingezet bij de duurdere klassiekers. Deze kosten rond de 100 a 110 euro per stuk. Het dubbele dus ongeveer.
Als je wilt kun je bij de 185/65 en 195/65 nog wat meer shoppen en ook wel goedkoper uitkomen. Vergelijk het aantal opties maar eens op bijvoorbeeld
http://www.novarota.nl/ (gewoon een willekeurige site)
185/65 = 71 banden gevonden
185/70 = 2 banden gevonden
195/65 = 150 banden gevonden
Is de ET waarde in combinatie met de breedte van jouw velgen niet zodanig dat ze te ver naar buiten komen?
(Of lopen ze niet aan de buitenkant aan?)
Als ik mijn eigen velgen zo bekijk, originele Kronprinz 6136B velgen met een breedte van 5,5J en een ET waarde van 15 verwacht ik geen problemen wat betreft aanlopen zodra ik ga verlagen.
Geplaatst: 29.07.2009 - 17:21
door Erik_M
Hieronder een foto van een originele Lemmertz velg, welk nummer erin staat weet ik niet. Ik weet wel dat de velgen waar pieter007 het over heeft, een oud hart met een nieuwe rand, 6J breed kunnen zijn (niet smaller maar wel nog breder n.l. 7J) en de Lemmertz van de foto hieronder is 5,5J.
gRoet,
eRik

Geplaatst: 29.07.2009 - 18:12
door pieter007
er zit een overdrive onder dus geen probleem vind ik ,
zoals ik al kan zien op de foto hierboven is mijn ET waarde al anders ,
de mijne komen verdernaar buiten dus het hart staat verder naar binnen als de lemmers velgen
ik heb de panhard stang gemeten van bout tot bout (center hiervan) en dit is ongeveer 73.5 cm
als ik m'n meter door de velg steek (zo'n ovaal gat) dan meet ik ongeveer18 cm denk ik (is moeilijk te meten)
als je een smalle velg neemt dan staat het hart langs achter bekeken even ver in de velg als de brede dus breder naar buiten allesinds
ze lopen inderdaad aan de buitenkant aan , enkel achteraan
en dan ja vooraan als je op een borduur rijd met af draaien
als je traag genoeg rijd is het geen probleem
ik vermoed dat de velgen 6.5 J zullen zijn , want ik heb de buitenkant van de velg gemeten , en de J waarde is nog iets minder omdat dit niet de buitenkant is maar de daar waar de hiel van de band in de velg valt
Geplaatst: 29.07.2009 - 18:46
door oudevolvo
Door het randje in de foto van Pieter007 dacht ik even dat het om Lemmerz velgen ging, maar later toen ik beter keek zag ik inderdaad dat ze daarvoor te breed waren.
18 cm = 7,0inch (dan zijn ze dus 7J)
In mijn ogen is het het mooiste om te gaan voor 5,5J met 195/65/15 (qua prijs compromis). Aangezien jij deze velgen al hebt en ze mooi in de lak zitten kan ik me voorstellen dat je ze houdt en het probeert met de 185/65 banden, zeker als je die -3,6% niet erg vindt.
Binnenkort zal ik even de lengte van mijn panhardstang meten.
Geplaatst: 29.07.2009 - 23:17
door pieter007
de velgen zijn niet meer mooi in de lak , moetten geschuurt / gestraalt en mooi gespoten worden
binnenkort ga ik de 2 voorste eraf halen en 2 smalle erop , en dan de 2 voorste banden de vuilbak in want ze zijn kaal en dan de velges klaarmaken en 185/65 erop
en dan als de achterste op zijn de achterste doen
stel ik doe 4000toeren met de huidige banden erop tegen 120km/h
ik zet de lagere erop , dan doe ik 4144 toeren .. dat is nu niet een echt heel groot verschil dus vind het niet zo erg trouwens ... nergens kan je nog doorrijden zonder een foto te krijgen van de achterkant van je auto...
inderdaad ze lijken op de lemmerz enkel zijn ze breder
ik zocht al een tijd brede velgen (niet verbreed door een ring)
maar originele brede of zoals deze het hart overgezet en dan een tubelles rand erin
gevonden

Geplaatst: 31.07.2009 - 20:52
door AR
Pieter, zijn jouw veren ook progressief? en liggen bij jouw de windingen ook tegen elkaar?
Amazon 3cm verlaagd met 7J velgen 205/65/15 achter en 195/65/15 voor:
Groetjes Arco
Geplaatst: 31.07.2009 - 23:27
door pieter007
Ja , net hetzelfde als bij jou
Geplaatst: 01.08.2009 - 11:52
door oudevolvo
Als ik die foto zo zie dan vraag ik me af: Is het nodig om het onderste stootrubber (die samen met de fusee op de draagarm zit) in te korten?
Of is de veer dusdanig stijf dat hij daar niet tegenaan stuitert?
Geplaatst: 01.08.2009 - 12:29
door AR
Het werd me wel geadviseerd om er ongeveer 2 cm vanaf te halen, dit zou het een en ander aan "bonken" verminderen. Hij komt nu namelijk heel snel tegen dat stootrubber.
Gr
Arco
Geplaatst: 02.08.2009 - 22:16
door pieter007
inderdaad , moet er bij mij ook nog een stuk afhalen
heb jij nog niet gehad met je 195 banden dat ja bij afdraaien tegen het spatbord kwam ? en lopen de 205 banden niet aan achteraan, ?
heb je soms een foto van het geHeel ?
Geplaatst: 02.08.2009 - 22:19
door pieter007
links zie je dat ze op elkaar liggen
ik dacht dat de korte windingen onderaan hoorde ?
wat ik eigenlijk raar vind is dat ze al op elkaar liggen , dit mag volgens mij toch niet ?
Geplaatst: 03.08.2009 - 10:46
door AR
Ik dacht juist dat de korte veren bovenaan moesten, echter het zal in de praktijk niets uitmaken verwacht ik. Achter heb ik ook progressief en daar zit de korte winding ook boven. Op zich is het vreemd dat de ringen al tegen elkaar aan zitten, maar volgens Ben Flierman (waar mijn veren vandaan komen) is dit normaal.
Overigens na het inkorten van het stootrubber is het bonken aan de voorzijde zo goed als over.
Ik had met de doorgezakte "oude" veren dat mijn rechterachterwiel tegen het spatbord aan kwam bij het afrijden van een drempel.
Dit is met deze veren niet meer het geval. Ik heb nog geen aanloopgeluiden en sporen kunnen vinden.
Hierbij wat afbeeldingen (telefoonkwaliteit):
7J verbrede velgen (geen idee wat de offset is)
195/65/15 voor
205/65/15 achter
Ik heb overigens de normale panhardstang eronder zitten en geen zichtbaar last van het op-zij komen van de achteras.
Groetjes Arco
Geplaatst: 03.08.2009 - 11:06
door oudevolvo
Gisteren heb ik even een standaard panhardstang opgemeten en deze is (hart tot hart) 74 cm.
Binnenkort ga ik beginnen met de algehele upgrade.
Updates zullen t.z.t. volgen.
Groeten Lars