Pagina 3 van 3

Geplaatst: 14.08.2007 - 21:55
door arnoud
Om JosS80's vragen te beantwoorden ben ik net nog maar even in de auto gestapt :)

Metingen in de 5e versnelling, afgelezen op de tellers:

1500 rpm -- 60 km/u
2000 rpm -- 82 km/u
2500 rpm -- 102 km/u
3000 rpm -- 121 km/u
3500 rpm -- 142 km/u
4000 rpm -- 162 km/u

170pk benzine 2.4l handgeschakelde S60

Geplaatst: 14.08.2007 - 22:14
door JosS80
Arnoud, bedankt voor je metingen! Het verbaast mij echt dat er zo'n verschil zit in de hoogste versnelling tussen automaat en schakel, terwijl we het toch over dezelfde (170 pk) motoren hebben. Bij 225 km/u zit er dus een verschil van 1000 toeren tussen automaat en schakelversie! Is er iemand op dit forum die dit uit kan leggen?

Geplaatst: 14.08.2007 - 22:17
door arnoud
Het simpele antwoord: de overbrenging van de automaat zal wel anders zijn als van de handgeschakelde?

Geplaatst: 14.08.2007 - 22:59
door JosS80
Arnoud zegt:
Het simpele antwoord: de overbrenging van de automaat zal wel anders zijn als van de handgeschakelde?
Ja, dat is mij helemaal duidelijk anders kan dit verschil niet! Dat alle versnellingen lager dan de hoogste ook grote verschillen vertonen bij de diverse uitvoeringen is mij ook helemaal duidelijk, 5 bak, 6 bak, 4 en 5 traps automaat, maar de hoogste versnelling zou bij eenzelfde motor toch wel ongeveer dezelfde overbrengingsverhouding moeten hebben.

Geplaatst: 15.08.2007 - 21:09
door Volvolof
Heel veel Volvo's zijn begrensd op 210km/u.
Alle XC modellen, maar ook diverse versies van de s60, v70, s80.
Laatst bij de dealer de computer uitgelezen en daarin stond ook dat mijn v70 (140pk) begrensd is op 210km/u. Dat zou dus 220+ op de teller zijn. Hij stop er al eerder mee, dus mij maakt het niet uit.

Die 214 zou dus best kunnen kloppen met een iets andere bandomtrek

Geplaatst: 16.08.2007 - 20:14
door plim
Ik heb vandaag even gelet op de toerenteller:
100 km/h => 2000 toeren per minuut
140 km/h => 2900 toeren per minuut

in mijn S60 benzine met een vijftraps automaat

Van de week had ik een V70 2.0T handgeschakeld en het viel me op dat deze idd. veel meer toeren maakt.

Geplaatst: 16.08.2007 - 22:33
door JosS80
Dat zijn dan dezelfde resultaten als bij Ceppie en bij mij, je kunt dus stellen dat de 2.4 motor (140 of 170 pk) automaat in de hoogste versnelling per 1000 toeren 50 km/u doet.
Als wij dus 4000 toeren rijden in de hoogste versnelling dan kom je aan 200 km/u en maakt Arnoud met de handgeschakelde versie en dezelfde motor ook 4000 toeren dan komt hij aan 162 km/u, vreemd, ik ben echt benieuwd waarom er zo'n verschil zit in de overbrengingsverhouding van die hoogste versnelling.

Geplaatst: 17.08.2007 - 00:22
door arnoud
Dat is vast omdat de automaten zijn om mee te cruisen en de handgeschakelde om mee te racen :D

Maar is dat alleen in de 5e versnelling zo, of geldt dat ook voor de lagere?

Geplaatst: 17.08.2007 - 20:22
door plim
Een automaat is een oude mannen auto, Arnoud.... ;-)

In de lagere versnellingen gebeurd het volgende:
Kick down en de toerenteller gaat tot 6400 toeren per minuut, wanneer er door de automaat wordt overgeschakeld naar de volgende versnelling.
(Dit is wel na de tuning, want daarvoor schakelde de auto bij een lager toerental op).
Verder is het niet te zien in welke versnelling de automaat zit (bij mij staat er alleen D op het display) en moet ik zelf gaan tellen. Maar ja, informatici kunnen niet zo goed tellen: nul, een, veel

Geplaatst: 19.08.2007 - 09:56
door Hansworst
plim schreef:.... Maar ja, informatici kunnen niet zo goed tellen: nul, een, veel
Hahaha, ik heb hier hetzelfde probleem :) :) :) "Hoeveel wielen heeft je auto ?" "uhh, veel !!!!"