Dus je S80 is terug naar de fabriek gestuurd? Ik bedacht vandaag dat ze wellicht een oliemonster zouden opsturen, maar deze gedachte is nogal dom aangezien hier niet al het verbruik aan te wijten is.
Wij wachten rustig af.
De S80 van vaders heeft inmiddels 11000 gereden en moet hier en daar ''gemaakt'' worden (waarover meer in een ander topic). Wellicht dat de dealer ook iets te melden heeft over het verbruik. Al denk ik van niet.
Verbruik nieuwe S80 D5
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33164
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik hoorde vandaag een verhaal over een S60, die is ook zo weggegaan en uiteindelijk ergens in zweden terecht gekomen vanwege een storing in de ECC.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- yofresh
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 15.11.2005 - 09:25
- Locatie: Grootegast
Ivo,Ivolvo schreef:Hendrik,
wat is je gemiddeld verbruik voor en na de tuning?
Welke tuning is er uitgevoerd?
Ivo.
De wagen is getuned afgeleverd, dus met deze wagen helaas geen vergelijkingsmateriaal.
Zogezegd met de S60 die ik hiervoor had, kreeg ik een duidelijke verbetering van het brandstofverbruik na de tuining, van gemiddeld 1 l/100 km.
Er is Rica tuning uitgevoerd.
Hendrik.
-
mindbrother
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 21:04
Het door eddy3 vermelde verbruik heb ik ook met mijn S80/2.4D (handbak) na 22.000 km (volgens de BC en min of meer ook volgens eigen berekening). Ik rijd redelijk bescheiden qua rijstijl en het aantal files en stadsgebruik is doorsnee, getuige ook de verbruikscijfers van de 163pk diesels die ik in voorgaande Volvo's had (V70's). En het verbruik is toch hoger in de S80, want in voorgaande V70's lag het gemiddelde op circa 5,8 l/km resp. 6,3 l/km. En in de brochure wordt een gemiddeld verbruik aangegeven dat ergens rond de 6,3 l/km ligt. Zou niet weten hoe ik dat moet bereiken, of wellicht alleen provinciale wegen gaan berijden buiten de spits, in de 6e versnelling...
- Ivolvo
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 29.12.2007 - 23:34
- Locatie: Meise
Een verbruik van 7l voor de 2.4D lijkt mij zeer goed.
Ik heb met laatste tank (S80 D5 GT) het grootste gedeelte op de autosnelweg gereden. Mijn gemiddelde is op 8.1l/100km blijven steken (zowel BC als berekend).
Ik heb de indruk dat het verbuik van de D5 zeer hoog is gedurende de eerste 10min na het starten. Het gemiddelde verbruik schiet dan snel omhoog.
Wat ik bij de D5 ook merk is een dof bromgeluid als je de motor zachtjes belast rond een toerental van 1500t/min in hogere versnelling (rond 60km/h in 5de, rond 90km/h in 6de).
Ik weet niet of iemand anders dit ook merkt. Het lijkt of de GT in een te hoge versnelling draait maar kan misschien ook de een ratelende EGR klep zijn zoals Johan beschrijft.
Dit gezegd zijnde, blijf ik de D5 wel een aangename en soepele motor vinden, maar het motormanagement lijkt beter te kunnen ...
Ivo.
Ik heb met laatste tank (S80 D5 GT) het grootste gedeelte op de autosnelweg gereden. Mijn gemiddelde is op 8.1l/100km blijven steken (zowel BC als berekend).
Ik heb de indruk dat het verbuik van de D5 zeer hoog is gedurende de eerste 10min na het starten. Het gemiddelde verbruik schiet dan snel omhoog.
Wat ik bij de D5 ook merk is een dof bromgeluid als je de motor zachtjes belast rond een toerental van 1500t/min in hogere versnelling (rond 60km/h in 5de, rond 90km/h in 6de).
Ik weet niet of iemand anders dit ook merkt. Het lijkt of de GT in een te hoge versnelling draait maar kan misschien ook de een ratelende EGR klep zijn zoals Johan beschrijft.
Dit gezegd zijnde, blijf ik de D5 wel een aangename en soepele motor vinden, maar het motormanagement lijkt beter te kunnen ...
Ivo.
-
mindbrother
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 21:04
Waar baseer je dit op? De brochure belooft betere prestaties op dit punt. En ook mijn oude V70 (met roetfilter) met de 2.4D 163 pk deed het een stuk beter. Dus 'zeer goed' zou niet mijn kwalificatie zijn.Ivolvo schreef:Een verbruik van 7l voor de 2.4D lijkt mij zeer goed.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Als ik dit zo lees, ben ik niet eens verdrietig met een gemiddeld verbruik van 8,3 l / 100 km, met mijn "oude" benzine turbo. Welliswaar relatief veel snelweg en prov. wegen op CC (ca. 75%, incl. enkele files!), maar toch ............

S80 2,5T AUT5 2004
-
johanVC
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25
Nu mijn wagen nog steeds niet terug is heb ik de eerste tankbeurt achter de rug met een S80 2,4D, manueel, die ik als vervangwagen gebruik.
De resultaten zijn verbluffend:
66,02 liter getankt, 1042,4 km sinds laatste tankbeurt, gemiddeld verbruik 6,33 liter.
Dat maakt een verschil van 2 liter per honderd kilometer. Wel een beetje veel om toe te schrijven aan D5 aut versus 2,4d man.
De resultaten zijn verbluffend:
66,02 liter getankt, 1042,4 km sinds laatste tankbeurt, gemiddeld verbruik 6,33 liter.
Dat maakt een verschil van 2 liter per honderd kilometer. Wel een beetje veel om toe te schrijven aan D5 aut versus 2,4d man.
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
Hi Johan,
Ik vind het wel erg vreemd dat ze twee weken nodig hebben om dit uit te zoeken, het lijkt er meer op dat ze de motor uit elkaar halen en een paar seals vervangen.
Vandaag nog even bij de dealer geweest zie me post op een andere plek op dit forum, V70-XC70 2008.
Vandaag bij de garage geweest voor de Airbag software upgrade.
Na een halve uurtje kreeg ik de wagen weer mee met de mededeling dat er ook nieuwe software ingezet was voor het injectie system voor de D5 motor. Volgens de Chef van de Garage moet deze update het hoge brandstof gebruik van de D5 een beetje terug brengen. Heeft iemand al deze software upgade gehad?
Ik vind het wel erg vreemd dat ze twee weken nodig hebben om dit uit te zoeken, het lijkt er meer op dat ze de motor uit elkaar halen en een paar seals vervangen.
Vandaag nog even bij de dealer geweest zie me post op een andere plek op dit forum, V70-XC70 2008.
Vandaag bij de garage geweest voor de Airbag software upgrade.
Na een halve uurtje kreeg ik de wagen weer mee met de mededeling dat er ook nieuwe software ingezet was voor het injectie system voor de D5 motor. Volgens de Chef van de Garage moet deze update het hoge brandstof gebruik van de D5 een beetje terug brengen. Heeft iemand al deze software upgade gehad?
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
-
johanVC
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25
Ik ben vandaag mijn wagen gaan terughalen bij Volvo. Mijn volvo-liefde zit vandaag op een zeer laag peil. Er is immers niets gebeurt, en ik moet afwachten tot er verder resultaat vanuit Zweden komt.
Het enige dat ik vaststel is dat men ongeveer 500 km heeft rondgereden, en een zeer goedkope uitleg.
- men beweert dat het normaal is dat er diesel in de olie zit, en dat dit te wijten is aan het roetfilter. De olie is daarop voorzien. Dit vind ik waanzinnig als uitleg. Ik weet immers heel goed waar het resultaat eindigt met olie die zwaar verontreinigd is.
- een D5 verbruik veel als hij met brede banden is uitgerust (de rolwaarstand bedraagt nochtans slechts enkele procenten van het totaal van het brandstofverbruik
- een wagen met roetfilter verbruikt altijd meer dan de fabrieksopgave (heel eigenaardig dat de vervangwagen S80 2,4 d 6M minder verbruikt bij mij dan de fabrieksopgave en dit gedurende 1500 km)
Mijn conclusie blijft dat het niet snor zit, en dat het verhaal wordt vervolgt.
Zijn er nog mensen die een update kregen voor een D5, en wat is het verschil met het verbruik?
Het enige dat ik vaststel is dat men ongeveer 500 km heeft rondgereden, en een zeer goedkope uitleg.
- men beweert dat het normaal is dat er diesel in de olie zit, en dat dit te wijten is aan het roetfilter. De olie is daarop voorzien. Dit vind ik waanzinnig als uitleg. Ik weet immers heel goed waar het resultaat eindigt met olie die zwaar verontreinigd is.
- een D5 verbruik veel als hij met brede banden is uitgerust (de rolwaarstand bedraagt nochtans slechts enkele procenten van het totaal van het brandstofverbruik
- een wagen met roetfilter verbruikt altijd meer dan de fabrieksopgave (heel eigenaardig dat de vervangwagen S80 2,4 d 6M minder verbruikt bij mij dan de fabrieksopgave en dit gedurende 1500 km)
Mijn conclusie blijft dat het niet snor zit, en dat het verhaal wordt vervolgt.
Zijn er nog mensen die een update kregen voor een D5, en wat is het verschil met het verbruik?
-
johanVC
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25
Ik ben vandaag mijn wagen gaan terughalen bij Volvo. Mijn volvo-liefde zit vandaag op een zeer laag peil. Er is immers niets gebeurt, en ik moet afwachten tot er verder resultaat vanuit Zweden komt.
Het enige dat ik vaststel is dat men ongeveer 500 km heeft rondgereden, en een zeer goedkope uitleg.
- men beweert dat het normaal is dat er diesel in de olie zit, en dat dit te wijten is aan het roetfilter. De olie is daarop voorzien. Dit vind ik waanzinnig als uitleg. Ik weet immers heel goed waar het resultaat eindigt met olie die zwaar verontreinigd is.
- een D5 verbruik veel als hij met brede banden is uitgerust (de rolwaarstand bedraagt nochtans slechts enkele procenten van het totaal van het brandstofverbruik
- een wagen met roetfilter verbruikt altijd meer dan de fabrieksopgave (heel eigenaardig dat de vervangwagen S80 2,4 d 6M minder verbruikt bij mij dan de fabrieksopgave en dit gedurende 1500 km)
Mijn conclusie blijft dat het niet snor zit, en dat het verhaal wordt vervolgt.
Zijn er nog mensen die een update kregen voor een D5, en wat is het verschil met het verbruik?
Het enige dat ik vaststel is dat men ongeveer 500 km heeft rondgereden, en een zeer goedkope uitleg.
- men beweert dat het normaal is dat er diesel in de olie zit, en dat dit te wijten is aan het roetfilter. De olie is daarop voorzien. Dit vind ik waanzinnig als uitleg. Ik weet immers heel goed waar het resultaat eindigt met olie die zwaar verontreinigd is.
- een D5 verbruik veel als hij met brede banden is uitgerust (de rolwaarstand bedraagt nochtans slechts enkele procenten van het totaal van het brandstofverbruik
- een wagen met roetfilter verbruikt altijd meer dan de fabrieksopgave (heel eigenaardig dat de vervangwagen S80 2,4 d 6M minder verbruikt bij mij dan de fabrieksopgave en dit gedurende 1500 km)
Mijn conclusie blijft dat het niet snor zit, en dat het verhaal wordt vervolgt.
Zijn er nog mensen die een update kregen voor een D5, en wat is het verschil met het verbruik?
-
frans80
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 23:49
Over laatste 20.000 kms heb ik een gemiddeld verbruik van 7,5 liter / 100 kilometer. Gemiddelde snelheid rond de 45 km. S80 D5 MY 2007 Summum Geartronic met nu 47.000 op de teller. Met mijn vorige D5 (MY 2004) en 5 traps automaat was het 7,2 over 30.000 kilometer. Snelheid lag iets lager omdat ik toen in Engeland zat (nu in Duitsland). Verschil valt dus mee denk ik zeker het roetfilter in ogenschouw nemend plus het feit dat de umpf van de nieuwe D5 uitnodigt tot een wat zwaardere voet.
XC60 2025 Ultimate PHEV voorafgegaan door XC40 T5 Hybrid Inscription MY2021, XC70 (2015) & XC60 (2017), S80 2007, S80 2003, S80 2000, 945 1998, 740 1988 = 36 jaar Volvo
-
johanVC
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25
Blijkbaar is er afhankelijk van de wagen toch een zeer groot verbruiksverschil te noteren. Met de vervangwagen S80 2,4d 6M kon ik zonder problemen 1060 km rijden met één tank. Met mijn wagen (die ze stilletjes aan mogen in orde brengen) haal je zelden 800 kilometer met één tank.
De geartronic en het verschil tussen D5 en 2,4d kunnen dit m.i. niet verklaren.
Het valt mij enorm op dat mijn D5 een zeer hard motorgeronk laat horen, waar de 2,4 D zeer zoetjes draaide.
Beiden waren modeljaar 2007. Meer dan 20 % verschil, en een onregelmatig lopende motor na koudstart maken me niet echt gelukkig
De geartronic en het verschil tussen D5 en 2,4d kunnen dit m.i. niet verklaren.
Het valt mij enorm op dat mijn D5 een zeer hard motorgeronk laat horen, waar de 2,4 D zeer zoetjes draaide.
Beiden waren modeljaar 2007. Meer dan 20 % verschil, en een onregelmatig lopende motor na koudstart maken me niet echt gelukkig
-
eddy3
- 4th Gear member
- Berichten: 736
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11
Huidige kilometerstand:7700.Nu weer es getankt,gemiddeld verbruik 6,9l op 100 km,zowel boordcomputer als uitgerekend.Gemiddelde snelheidboordcomputer:90 km/u,en dit nu met 19" velgen,geeft tot hiertoe ook weinig verschil.Ik vind dit zuinig,heel tevreden op dit gebied.
- YGS
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 19.01.2008 - 21:59
- Contacteer:
Gisteren 2e maal tank gevuld. 62,99L en 877km. Is 1 op 13,9. Veel rijksweg maar ook provinciaal en even doortrekken. Verbruik voorlopig duidelijk hoger dan oude, gechipte, D5 in S60. Keep you posted.
V40/S60-D5/S80-D5/XC60-D5/XC70-D5/XC90-T8
-
Belgianmac
- 3rd Gear member
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 12.01.2008 - 23:49
- Locatie: Antwerpen
Na 23000 heeft mijn V70 2,4D GT 8,28l/100km verbruikt. Dit werd berekend over alle tankbeurten.
YGS je mag dus zeker niet klagen! Jij komt na je 2e tankbeurt op 7,18l/100km! Bij mij zat hij toen op 8,9l/100km.
YGS je mag dus zeker niet klagen! Jij komt na je 2e tankbeurt op 7,18l/100km! Bij mij zat hij toen op 8,9l/100km.
Sinds 02/01/2014 V60 D6 PIH Geartronic/Summum/Xenium Pack/Business Motion Pack/Advanced Safety pack/Winter Pack/Black Sapphire/Beechwood/offblack
Sinds 30/09/2010: V70 D3 Geartronic/Summum /Xenium pack/security pack/Njord 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder
Sinds 31/02/08: V70 2,4D Geartronic/Summum/mobility pack/security pack/iPod Interface/zonnebrilhouder/Meissa 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder[/s]
Sinds 30/09/2010: V70 D3 Geartronic/Summum /Xenium pack/security pack/Njord 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder
Sinds 31/02/08: V70 2,4D Geartronic/Summum/mobility pack/security pack/iPod Interface/zonnebrilhouder/Meissa 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder[/s]
- YGS
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 19.01.2008 - 21:59
- Contacteer:
Vandaag 3e maal tank gevuld 806km en 63,07L. Is 1 op 12,7. Wordt niet blijer.........YGS schreef:Gisteren 2e maal tank gevuld. 62,99L en 877km. Is 1 op 13,9. Veel rijksweg maar ook provinciaal en even doortrekken. Verbruik voorlopig duidelijk hoger dan oude, gechipte, D5 in S60. Keep you posted.















