Pagina 3 van 5
Geplaatst: 15.05.2008 - 20:12
door the fonz
Dus je S80 is terug naar de fabriek gestuurd? Ik bedacht vandaag dat ze wellicht een oliemonster zouden opsturen, maar deze gedachte is nogal dom aangezien hier niet al het verbruik aan te wijten is.
Wij wachten rustig af.
De S80 van vaders heeft inmiddels 11000 gereden en moet hier en daar ''gemaakt'' worden (waarover meer in een ander topic). Wellicht dat de dealer ook iets te melden heeft over het verbruik. Al denk ik van niet.
Geplaatst: 15.05.2008 - 20:22
door Paul
Ik hoorde vandaag een verhaal over een S60, die is ook zo weggegaan en uiteindelijk ergens in zweden terecht gekomen vanwege een storing in de ECC.
vebruik
Geplaatst: 15.05.2008 - 21:45
door yofresh
Ivolvo schreef:Hendrik,
wat is je gemiddeld verbruik voor en na de tuning?
Welke tuning is er uitgevoerd?
Ivo.
Ivo,
De wagen is getuned afgeleverd, dus met deze wagen helaas geen vergelijkingsmateriaal.
Zogezegd met de S60 die ik hiervoor had, kreeg ik een duidelijke verbetering van het brandstofverbruik na de tuining, van gemiddeld 1 l/100 km.
Er is Rica tuning uitgevoerd.
Hendrik.
Geplaatst: 16.05.2008 - 20:17
door johanVC
Naar het fabriek sturen hoeft echt niet in dergelijk geval. Door de komst van electronica kan men in Zweden immes alles opvolgen vanop afstand via computer, en instructies overmaken.
Geplaatst: 16.05.2008 - 22:18
door eddy3
S80 2,4d 6V is de 5000 km gepasseerd,en verbruik blijft nog steeds schommelen rond de 7l/100km(uitgerekend),en daar ben ik zeer tevreden mee!Snelle autobahnkilometers hebben ook weinig invloed op het verbruik.
Geplaatst: 16.05.2008 - 22:37
door mindbrother
Het door eddy3 vermelde verbruik heb ik ook met mijn S80/2.4D (handbak) na 22.000 km (volgens de BC en min of meer ook volgens eigen berekening). Ik rijd redelijk bescheiden qua rijstijl en het aantal files en stadsgebruik is doorsnee, getuige ook de verbruikscijfers van de 163pk diesels die ik in voorgaande Volvo's had (V70's). En het verbruik is toch hoger in de S80, want in voorgaande V70's lag het gemiddelde op circa 5,8 l/km resp. 6,3 l/km. En in de brochure wordt een gemiddeld verbruik aangegeven dat ergens rond de 6,3 l/km ligt. Zou niet weten hoe ik dat moet bereiken, of wellicht alleen provinciale wegen gaan berijden buiten de spits, in de 6e versnelling...
Geplaatst: 18.05.2008 - 14:25
door Ivolvo
Een verbruik van 7l voor de 2.4D lijkt mij zeer goed.
Ik heb met laatste tank (S80 D5 GT) het grootste gedeelte op de autosnelweg gereden. Mijn gemiddelde is op 8.1l/100km blijven steken (zowel BC als berekend).
Ik heb de indruk dat het verbuik van de D5 zeer hoog is gedurende de eerste 10min na het starten. Het gemiddelde verbruik schiet dan snel omhoog.
Wat ik bij de D5 ook merk is een dof bromgeluid als je de motor zachtjes belast rond een toerental van 1500t/min in hogere versnelling (rond 60km/h in 5de, rond 90km/h in 6de).
Ik weet niet of iemand anders dit ook merkt. Het lijkt of de GT in een te hoge versnelling draait maar kan misschien ook de een ratelende EGR klep zijn zoals Johan beschrijft.
Dit gezegd zijnde, blijf ik de D5 wel een aangename en soepele motor vinden, maar het motormanagement lijkt beter te kunnen ...
Ivo.
Geplaatst: 19.05.2008 - 00:54
door mindbrother
Ivolvo schreef:Een verbruik van 7l voor de 2.4D lijkt mij zeer goed.
Waar baseer je dit op? De brochure belooft betere prestaties op dit punt. En ook mijn oude V70 (met roetfilter) met de 2.4D 163 pk deed het een stuk beter. Dus 'zeer goed' zou niet mijn kwalificatie zijn.
Geplaatst: 19.05.2008 - 07:01
door Frumpy
Als ik dit zo lees, ben ik niet eens verdrietig met een gemiddeld verbruik van 8,3 l / 100 km, met mijn "oude"
benzine turbo. Welliswaar relatief veel snelweg en prov. wegen op CC (ca. 75%, incl. enkele files!), maar toch ............

Geplaatst: 22.05.2008 - 18:50
door johanVC
Nu mijn wagen nog steeds niet terug is heb ik de eerste tankbeurt achter de rug met een S80 2,4D, manueel, die ik als vervangwagen gebruik.
De resultaten zijn verbluffend:
66,02 liter getankt, 1042,4 km sinds laatste tankbeurt, gemiddeld verbruik 6,33 liter.
Dat maakt een verschil van 2 liter per honderd kilometer. Wel een beetje veel om toe te schrijven aan D5 aut versus 2,4d man.
Geplaatst: 22.05.2008 - 22:17
door xc-men
Hi Johan,
Ik vind het wel erg vreemd dat ze twee weken nodig hebben om dit uit te zoeken, het lijkt er meer op dat ze de motor uit elkaar halen en een paar seals vervangen.
Vandaag nog even bij de dealer geweest zie me post op een andere plek op dit forum, V70-XC70 2008.
Vandaag bij de garage geweest voor de Airbag software upgrade.
Na een halve uurtje kreeg ik de wagen weer mee met de mededeling dat er ook nieuwe software ingezet was voor het injectie system voor de D5 motor. Volgens de Chef van de Garage moet deze update het hoge brandstof gebruik van de D5 een beetje terug brengen. Heeft iemand al deze software upgade gehad?
Geplaatst: 26.05.2008 - 20:44
door johanVC
Ik ben vandaag mijn wagen gaan terughalen bij Volvo. Mijn volvo-liefde zit vandaag op een zeer laag peil. Er is immers niets gebeurt, en ik moet afwachten tot er verder resultaat vanuit Zweden komt.
Het enige dat ik vaststel is dat men ongeveer 500 km heeft rondgereden, en een zeer goedkope uitleg.
- men beweert dat het normaal is dat er diesel in de olie zit, en dat dit te wijten is aan het roetfilter. De olie is daarop voorzien. Dit vind ik waanzinnig als uitleg. Ik weet immers heel goed waar het resultaat eindigt met olie die zwaar verontreinigd is.
- een D5 verbruik veel als hij met brede banden is uitgerust (de rolwaarstand bedraagt nochtans slechts enkele procenten van het totaal van het brandstofverbruik
- een wagen met roetfilter verbruikt altijd meer dan de fabrieksopgave (heel eigenaardig dat de vervangwagen S80 2,4 d 6M minder verbruikt bij mij dan de fabrieksopgave en dit gedurende 1500 km)
Mijn conclusie blijft dat het niet snor zit, en dat het verhaal wordt vervolgt.
Zijn er nog mensen die een update kregen voor een D5, en wat is het verschil met het verbruik?
Geplaatst: 26.05.2008 - 20:46
door johanVC
Ik ben vandaag mijn wagen gaan terughalen bij Volvo. Mijn volvo-liefde zit vandaag op een zeer laag peil. Er is immers niets gebeurt, en ik moet afwachten tot er verder resultaat vanuit Zweden komt.
Het enige dat ik vaststel is dat men ongeveer 500 km heeft rondgereden, en een zeer goedkope uitleg.
- men beweert dat het normaal is dat er diesel in de olie zit, en dat dit te wijten is aan het roetfilter. De olie is daarop voorzien. Dit vind ik waanzinnig als uitleg. Ik weet immers heel goed waar het resultaat eindigt met olie die zwaar verontreinigd is.
- een D5 verbruik veel als hij met brede banden is uitgerust (de rolwaarstand bedraagt nochtans slechts enkele procenten van het totaal van het brandstofverbruik
- een wagen met roetfilter verbruikt altijd meer dan de fabrieksopgave (heel eigenaardig dat de vervangwagen S80 2,4 d 6M minder verbruikt bij mij dan de fabrieksopgave en dit gedurende 1500 km)
Mijn conclusie blijft dat het niet snor zit, en dat het verhaal wordt vervolgt.
Zijn er nog mensen die een update kregen voor een D5, en wat is het verschil met het verbruik?
Re: Verbruik nieuwe S80 D5
Geplaatst: 28.05.2008 - 01:25
door V50 R
Delete
Verbruik over 20.000 kms
Geplaatst: 03.06.2008 - 17:50
door frans80
Over laatste 20.000 kms heb ik een gemiddeld verbruik van 7,5 liter / 100 kilometer. Gemiddelde snelheid rond de 45 km. S80 D5 MY 2007 Summum Geartronic met nu 47.000 op de teller. Met mijn vorige D5 (MY 2004) en 5 traps automaat was het 7,2 over 30.000 kilometer. Snelheid lag iets lager omdat ik toen in Engeland zat (nu in Duitsland). Verschil valt dus mee denk ik zeker het roetfilter in ogenschouw nemend plus het feit dat de umpf van de nieuwe D5 uitnodigt tot een wat zwaardere voet.
Geplaatst: 03.06.2008 - 20:27
door johanVC
Blijkbaar is er afhankelijk van de wagen toch een zeer groot verbruiksverschil te noteren. Met de vervangwagen S80 2,4d 6M kon ik zonder problemen 1060 km rijden met één tank. Met mijn wagen (die ze stilletjes aan mogen in orde brengen) haal je zelden 800 kilometer met één tank.
De geartronic en het verschil tussen D5 en 2,4d kunnen dit m.i. niet verklaren.
Het valt mij enorm op dat mijn D5 een zeer hard motorgeronk laat horen, waar de 2,4 D zeer zoetjes draaide.
Beiden waren modeljaar 2007. Meer dan 20 % verschil, en een onregelmatig lopende motor na koudstart maken me niet echt gelukkig
Geplaatst: 22.06.2008 - 12:46
door eddy3
Huidige kilometerstand:7700.Nu weer es getankt,gemiddeld verbruik 6,9l op 100 km,zowel boordcomputer als uitgerekend.Gemiddelde snelheidboordcomputer:90 km/u,en dit nu met 19" velgen,geeft tot hiertoe ook weinig verschil.Ik vind dit zuinig,heel tevreden op dit gebied.
Geplaatst: 22.06.2008 - 18:34
door YGS
Gisteren 2e maal tank gevuld. 62,99L en 877km. Is 1 op 13,9. Veel rijksweg maar ook provinciaal en even doortrekken. Verbruik voorlopig duidelijk hoger dan oude, gechipte, D5 in S60. Keep you posted.
Geplaatst: 22.06.2008 - 20:15
door Belgianmac
Na 23000 heeft mijn V70 2,4D GT 8,28l/100km verbruikt. Dit werd berekend over alle tankbeurten.
YGS je mag dus zeker niet klagen! Jij komt na je 2e tankbeurt op 7,18l/100km! Bij mij zat hij toen op 8,9l/100km.
Geplaatst: 25.06.2008 - 20:47
door YGS
YGS schreef:Gisteren 2e maal tank gevuld. 62,99L en 877km. Is 1 op 13,9. Veel rijksweg maar ook provinciaal en even doortrekken. Verbruik voorlopig duidelijk hoger dan oude, gechipte, D5 in S60. Keep you posted.
Vandaag 3e maal tank gevuld 806km en 63,07L. Is 1 op 12,7. Wordt niet blijer.........