Pagina 3 van 4

Geplaatst: 26.05.2008 - 19:54
door arnoud
Net trouwens even onder de motorkap gekeken, en gezien dat ze er in ieder geval niet een gereviseerd exemplaar in hebben gezet maar een extreem blinkende nieuwe:

Afbeelding

Ik heb de oude ETM mee terug gevraagd, nog geen idee wat ik er mee ga doen, misschien alleen maar voor de lol eens openschroeven :)

Geplaatst: 26.05.2008 - 21:50
door Rob2u
arnoud. schreef:Ik heb uiteindelijk 15% korting gekregen over de hele reparatie, waardoor ik voor het ETM gedeelte (was icm met een 190.000 beurt) in totaal €444,25 ex BTW, dus €528,66 heb moeten betalen.
Daar gaat je vakantiegeld.......... :( Maar hopelijk kun je nu net weer zo soepel met je S60 rijden als ik in mijn V70 met gereviseerde ETM :D

Geplaatst: 27.05.2008 - 19:18
door Robert
Maar wat zit er nou eigenlijk voor bijzonders in een ETM ?
Een klep en wat tandwieltjes toch ?

Zou een grondige schoonmaak beurt niet voldoende zijn ?

Geplaatst: 27.05.2008 - 21:42
door arnoud
Robert schreef:Maar wat zit er nou eigenlijk voor bijzonders in een ETM ?
Een klep en wat tandwieltjes toch ?

Zou een grondige schoonmaak beurt niet voldoende zijn ?
Nee, helaas is het niet zo simpel, zie deze site voor meer info:

http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html

Geplaatst: 29.05.2008 - 17:22
door Robert
Idd, ik zie wat je bedoelt :lol:

Ik ben bang dat ik er ook aan moet geloven. :(

Geplaatst: 29.05.2008 - 21:21
door joostb
de volgende groep ETM patienten kunnen zich beter clusteren want dan kunnen ze een leuke prijs afspreken (per 10 20% korting??)

Geplaatst: 29.05.2008 - 21:23
door arnoud
Zijn bij jou trouwens alle hikken weg? Bij mij de meeste wel, maar soms blijft ie nog wat hikken hier...

Geplaatst: 29.05.2008 - 21:35
door joostb
bij mij zijn alle hikken weg zowel op benzine als op gas , warm of koud geen verschil.

Geplaatst: 29.05.2008 - 21:57
door Oceanracer
Kleine hikjes worden door de airco veroorzaakt.

Geplaatst: 29.05.2008 - 22:15
door arnoud
Nee, hij hikt ook als de airco uit staat. Bijvoorbeeld als je in de tweede versnelling het gas los laat, en op de motor zou willen afremmen bokt ie soms een beetje... Waar hij het voorheen ook tijdens het accelereren deed doet ie dat niet meer, maar tussendoor is ie nog steeds niet hik-vrij gek genoeg...

Geplaatst: 29.05.2008 - 22:18
door Oceanracer
Hmmm, ik vond de wagen met nieuwe ETM geheel schokvrij rijden, zowel bij het optrekken als bij gaslos. De laatste tijd hikt ie wel eens wat bij gaslos, maar omdat ik bijna in m'n lesgolf woon ben ik zo gewend aan die auto, dat het ook door mezelf (en m'n tomeloze oplettendheid) kan komen.

Geplaatst: 30.05.2008 - 18:44
door arnoud
Ik zat net onder de motorkap te kijken, en zag dat deze pijp een heel stuk los zat. Net niet helemaal er vanaf geschoven, maar toch een paar centimeter 'losser'... Iemand een idee wat deze pijp zou doen? Loopt van het motorblok richting het luchtfilterhuis zo te zien?

Afbeelding

Maar vast gezet en ook de ECM nog een keertje gereset, zometeen nog maar even een rondje rijden om te kijken of het verschil maakt...

Geplaatst: 02.06.2008 - 23:32
door niles
Wie met het "ETM probleem" kan aangeven hoe erg het hikken is?

Ik ervaar zelf wat hikken bij deellast, constante snelheid, waarbij de motor kortstondig lijkt uit te vallen om vervolgens weer vanzelf aan te slaan. Soms gaat het zo snel dat je het nauwelijks merkt, maar soms is het zo heftig dat je in je gordel wordt gedrukt. Mijn pasagier schrok zich rot.
Komt niet elke dag voor maar wel regelmatig. Eén maal sloeg de motor zelfs helemaal uit, geen stuurbekrachtiging meer, moest al rollende opnieuw starten, een nare ervaring als je net een rotonde moet nemen.

Dealer heeft de auto bij een beurt uitgelezen maar niets geconstateerd.
Ik heb een 2.4D gechipt tot 163PK. Wat denken jullie, komt het jullie bekent voor en is er een gemiddelde km-stand waarop zich dit ETM probleem voordoet?

Geplaatst: 02.06.2008 - 23:39
door Pikantje
Oei Niles, da's niet zo'n handige opmerking: een diesel heeft namelijk geen ETM....... Maar goed, niet iedereen weet dat, dus het is je vergeven.

ETM is de Engelstalige afkorting van elektronisch gasklephuis en komt alleen voor in benzine/gasmotoren.

Geplaatst: 03.06.2008 - 00:06
door niles
@Pikantje
Ja ik zag het net ook, ik meende met de zoekfunctie bij problemen met de EGR te zijn uitgekomen ....maar bedankt voor je meedenken. Ik vermoed dus eerder een relatie met de EGR.
Over meedenken gesproken :P heb je ook nog een antwoord?

Geplaatst: 03.06.2008 - 00:19
door arnoud
Oh, over het plaatje hierboven, dat is blijkbaar de pijp waarmee (voor 's winters) warme lucht vanaf de motor bij de koude lucht uit het luchtfilter wordt vermengd. Zou het loszitten van die buis problemen kunnen geven? Valse lucht misschien? Een kabelklem erop zetten misschien?

Geplaatst: 03.06.2008 - 08:14
door Oceanracer
Als die buis los zit, zuigt ie toch ook lucht naar binnen, zonder gebruik te maken van je luchtfilter? Lijkt me geen gezonde situatie.

Geplaatst: 06.06.2008 - 14:07
door eXite
Ik had het inhouden precies zoals het hier wordt beschreven rond 2200rpm en kreeg zojuist te horen dat ze het gasklephuis hebben schoongemaakt. Dat zou voldoende zijn? (87.000km)

Geplaatst: 06.06.2008 - 15:48
door arnoud
Oceanracer schreef:Als die buis los zit, zuigt ie toch ook lucht naar binnen, zonder gebruik te maken van je luchtfilter? Lijkt me geen gezonde situatie.
Heb het aan de dealer gevraagd, en die dacht niet dat het loszitten van deze buis iets zou kunnen veroorzaken...

Maar iedere keer schuift deze buis in een paar dagen (misschien wel eerder, maar ik kijk niet steeds) 3/4 van de buis af. Dus ik heb gisteren toch maar een kabelklem gekocht en eromheen gezet zodat hij blijft zitten.

Afbeelding

Het leek vandaag in ieder geval een stuk beter, maar even afwachten of het niet tussen m'n oren zit dat ik alleen maar denk dat het nu beter is :-)

Oh, en nee, de buis komt samen met de koude lucht vanaf de grille nog voor het luchtfilter, dus helemaal zo dramatisch was het nog niet... Hebben we meekijkende monteurs die iets zinnigs over deze buis kunnen zeggen? Zou een bijna loshangende buis het stoterige gedrag van de motor kunnen verklaren?

Geplaatst: 06.06.2008 - 19:12
door Oceanracer
Mijn V70 wil de laatste tijd ook nog wel eens wat bokken bij lage toerentallen. Er rammelt ook iets ter hoogte van het (twee jaar geleden al eens vervangen) flexstuk. Vandaag contact met de garage gehad en die vermoedt een lekkage van de uitlaat, waardoor er valse lucht voor een onregelmatige loop van de motor kan zorgen. Over twee weken weten we meer...