Pagina 3 van 5

Geplaatst: 27.06.2008 - 14:28
door Rob2u
Balen Arnoud, van die condensor.......

Maar waarom persé de dealer, ben je al eens bij Marans langs geweest of een merkonafhankelijk bedrijf op airco gebied?

Geplaatst: 27.06.2008 - 15:17
door arnoud
Nee, ben ik nog niet langs geweest, maar heb al wel besloten dat deze reparatie in ieder geval niet door de dealer gedaan hoeft te worden, als het niet echt hoeft hou ik toch niet van geld weggeven...

Geplaatst: 27.06.2008 - 15:33
door gerbenh
arnoud. schreef:Ik denk dat het feit dat je aan één kant meer koude lucht hebt dan aan de andere kant (dat is ook wat de monteur als eerste opviel) te maken heeft met het feit dat beide zijden van elkaar gescheiden systemen zijn (er zitten ook twee temperatuur regelaars) en de bestuurderskant waarschijnlijk als eerste aan de beurt is?
Zou kunnen. Ik hoop dat het zoiets is. Straks ophalen, ben benieuwd. Ik zal het even posten!

Geplaatst: 27.06.2008 - 21:05
door gerbenh
Net weer opgehaald en inderdaad doet hij het aan twee kanten weer even goed. Lekker fris :-)

Geplaatst: 27.06.2008 - 21:48
door toppertje
paul45 schreef:Hoi arnoud, ik had hetzelfde en heb hem laten vullen.
Maar na een paar dagen toch weer leeg en dan draait je pomp droog.
Je zit dan ook niet lekker want je bent constant aan het voelen of hij
nog wel koud genoeg is en je pomp niet droog draait. Weg 100 euro!
Ik heb een nieuwe condensor gekocht met een beetje korting voor 158 euro,
maar bij korver kost hij 225 euro.
De condensor moet van onderen eruit gehaald worden en is niet te moeilijk maar wel lastig bij te komen, dus je moet op een brug staan.
Vandaag wordt hij weer afgevuld en het is weer klaar, alleen moet ik nu weer 100 euro storten! dus zonde, maar een stuk goedkoper dan jou 1000 euro!!!!!!!!!! Succes.
je pomp draait niet stuk bij te weinig koelmiddel.
hij wordt dan vanzelf uitgeschakeld.

Geplaatst: 27.06.2008 - 21:59
door arnoud
Nou, de airco van mij is ook weer lekker koud (meteen een stijve nek op de terugweg gekregen :D )...

Hij is afgepompt, en er zat nog 380 gram koelmiddel in, daarna gespoeld met stikstof dacht ik dat het was, en weer gevuld met 1000 gram koelmiddel.

Het gaatje in de condensor blijkt heel erg klein te zijn, met een soort geiger-teller nog nagemeten, en de kans is groot dat ik er nog tijden mee vooruit kan. Mocht hij nu toch binnenkort weer leeg zijn kan ik altijd nog steeds de condensor vervangen, maar de verwachting was dat dat wel mee zou vallen.

Het totale kostenplaatje was €60,- en een klein uurtje later was het gepiept, dus voor nu ben ik koud en tevreden.

Geplaatst: 30.06.2008 - 18:15
door hub
Ik had ook een slecht werkende airco, deze laten controleren, er zat nog maar 200 gr. koelmiddels in terwijl er 900 in moet zitten. Bij vullen kost inderdaad rond de €100,- maar dat koelmiddels verdwijnt niet zomaar. Tenminste niet in die hoeveelheid. Uiteindelijk bleek de condensor lek te zijn. Vervangen en bijvullen heeft mij totaal €377,- gekost. Dat is dus incl de droger. Werkt weer perfect.

Geplaatst: 30.06.2008 - 18:37
door arnoud
Als de verhalen kloppen dat een normale airco 10% van zijn koelmiddel per jaar verliest zou ik zonder lekkage met mijn huidige leeftijd (dik 7 jaar) nog ongeveer 450-500 gram koelmiddel over moeten hebben. Tegen dat licht vind ik 380 gram met een klein lek in de condensor nog helemaal niet zo gek...

Ik heb 'm laten vullen, en ik zie wel hoe de airco zich gaat houden, voorlopig blijft deze condensor mooi zitten...

Geplaatst: 02.07.2008 - 17:41
door Kroon
Heb de laatste tijd het idee dat de Airco pomp constant aan het in en uitschakelen is in een vrij korte periode (binnen en minuut) Heb niet het idee dat er niet genoeg koude lucht uitkomt aangezien deze bij de standvan 20 graden, een koude lucht van zeker 15 graden uitblaast.

Daarnaast is het zo dat je onder het rijden de pomp nogal heftig voelt aan en uitslaan waardoor de auto ook even shokt.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Geplaatst: 03.07.2008 - 10:03
door arnoud
Wat je zou kunnen doen is even voelen aan de retourleiding die uit het dashboard komt en de motorruimte in komt. Deze moet nog koud zijn (hiermee wordt o.a. de pomp zelf ook gekoeld).

Mijn gok is dat je met het bijvullen van de airco al een heel eind bent.

Geplaatst: 04.07.2008 - 21:01
door kalkaanslag
Lekker benauwd buiten, en ja hoor airco kapot! Eerst verliest de rechterhelft van de auto zijn koude en de capaciteit aan de linkerkant blijft beperkt tot een afnemend koel briesje.

Na een simpele check middels UV-licht op de condensor (voorzijde auto, onder kentekenplaat) blijkt dus de condensor lek te zijn!! &#@&*##@@#$

Ik heb het idee dat dit wel regelmatig voorkomt, mede omdat steenslag ongehinderd tegen de condensor aan kan komen. Zit eraan te denken om iets van gaas achter de voorbumper te doen. Iemand die zulke maatregelen heeft ondernomen?

Geplaatst: 04.07.2008 - 22:11
door aertssenhjc
slim idee, maar ik dank dat je het in de kwaliteit van de condensor moet zoeken. dit heeft niets met steenslag te maken volgens mij.

Maar balen voor je dat je dit hebt man., ik moet maandag ook naar de groene in goes (dealert) voor een airco check. werkt nog steeds niet goed naar mijn idee

Groet,

Hans

Geplaatst: 17.07.2008 - 11:21
door Oceanracer
kalkaanslag schreef:Ik heb het idee dat dit wel regelmatig voorkomt, mede omdat steenslag ongehinderd tegen de condensor aan kan komen. Zit eraan te denken om iets van gaas achter de voorbumper te doen. Iemand die zulke maatregelen heeft ondernomen?
Als ik mij niet vergis heeft Jasper (alias NOS) zijn pa iets van gaas laten plaatsen na het vernieuwen van de condensor. Vraag hem anders even.

Geplaatst: 22.07.2008 - 15:17
door fluz
Nog steeds airco problemen! Soms doet íe 't soms valt hij uit en dan met name als ik langzaam rij en het erg warm is, dus in de file bij warm weer (was 2 weken terug 38ºC in zuid Frankrijk). Oftewel juist als je 'm erg goed kan gebruiken.

Ondertussen zijn de volgende zaken vervangen/gebeurd:
nieuwe condensor, vloeistoffen op peil gebracht, compressor door speciale apparatuur goed bevonden, interieur sensor vervangen.
De specialist die in Frankrijk hier naar gekeken heeft adviseerde in NL nog een of ander filter te vervangen. Gaat dat de oplossing zijn?
Graag advies.

Groet,

Fluz

Geplaatst: 22.07.2008 - 15:24
door arnoud
Is de koppeling bijgesteld? Dit is blijkbaar met deze symptomen een goeie kandidaat..

Geplaatst: 22.07.2008 - 16:41
door 24AB2
De specialist die in Frankrijk hier naar gekeken heeft adviseerde in NL nog een of ander filter te vervangen. Gaat dat de oplossing zijn?
zit maar 1 filter in ( onder dashboardkastje )

even dat VADIS gebeuren erop nageslagen :
tamelijk complexe toestand dat ECC
vele oorzaken mogelijk : ECC unit - tal van sensoren - tal van motoren

zal kijken of ik er "screen print " in jpeg van kan maken

Geplaatst: 22.07.2008 - 20:11
door 24AB2
jpeg1

Geplaatst: 22.07.2008 - 20:12
door 24AB2
jpeg 2

Geplaatst: 22.07.2008 - 20:13
door 24AB2
jpeg 3

Geplaatst: 22.07.2008 - 20:14
door bart simpson
even zelf calibreren lijkt me vooralsnog best een opgave (als het je al lukken gaat)