Pagina 3 van 5

Geplaatst: 02.07.2008 - 14:49
door jan weemering
Blue Thunder schreef:Afgezien het feit dat er wel/geen problemen zijn met het differentieel en aandrijflijn zijn de volgende R varianten geleverd.
Vanaf 1997 tot 1999 de V70 R met 250pk en 240 met automaat. (4traps).
V70 R AWD handbak of automaat.
Vanaf modeljaar 2000 zijn er veranderingen doorgevoerd. Verbeterde AWD en deze zogenoemde V70 R AWD Comfort is uitgerust met een 265pk sterke motor, die te herkennen is aan het blauwe kleppendeksel en een nieuwe 5 traps automaat. Tevens was dit model standaard voorzien van de "big brake kit". (302mm schijven voor) en nog wat andere dingen zoals blauwe wijzerplaten. Ik zou zelf dus opzoek gaan naar een V70 R AWD Comfort want dit zijn de laatste en de meest complete versies.
als topic starter, wil ik iedereen bedanken voor zijn uitleg op ieder zijn eigen manier.
iedereen ervaart het dus anders, maar ik vind dit antwoordt wel het antwoodt wat ik zocht, een mooi volledig antwoordt en dat voor een starter op het forum

Geplaatst: 02.07.2008 - 20:21
door eddy3
De versies van 265pk zoals hierboven genoemd,zijn praktisch onbestaande,zijn in Belgie op 1 hand te tellen,wielrenner Peter van Peteghem heeft er nog zo een gehad!

Geplaatst: 02.07.2008 - 20:31
door V480-S60
Momenteel staat er toch eentje in Nederland te koop. Toevallig zelfs een Laserblue.

Zo te zien niet origineel nederlands en niet met R-velgen.

>>>>>>KLIKSKI<<<<<<<

Hoewel het RDW aangeeft dat ie maar 184 kW heeft, heeft ie volgens mij toch echt een blauw kleppendeksel.

Geplaatst: 02.07.2008 - 21:01
door bart simpson
@ V480-S60, dat is een modeljaar 1999 die 184kw klopt dus wel, die met 5 trapsautomaat kwam pas vanaf m.y. 2000

Geplaatst: 02.07.2008 - 21:09
door eddy3
Cilinderinhoud was trouwens ook meer dan 2319cc,iets rond de 2400cc dacht ik!

Geplaatst: 02.07.2008 - 22:28
door raymond01
Heren hier even een stukje van een V70 R AWD comfort.

http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?id=19064

Geplaatst: 03.07.2008 - 13:16
door Beers!
V480-S60 schreef:Momenteel staat er toch eentje in Nederland te koop. Toevallig zelfs een Laserblue.

Zo te zien niet origineel nederlands en niet met R-velgen.

>>>>>>KLIKSKI<<<<<<<

Hoewel het RDW aangeeft dat ie maar 184 kW heeft, heeft ie volgens mij toch echt een blauw kleppendeksel.
Is het wel een R? Ik kan maar 1 uitlaat bespeuren. Er is wel ruimte voor een tweede, maar is dat niet standaard bij een AWD?

Geplaatst: 03.07.2008 - 13:18
door bart simpson
de dubbele uitlaat was alleen op de modeljaar 2000 standaard

Geplaatst: 03.07.2008 - 13:28
door Walter
jan weemering schreef:
Blue Thunder schreef:Afgezien het feit dat er wel/geen problemen zijn met het differentieel en aandrijflijn zijn de volgende R varianten geleverd.
Vanaf 1997 tot 1999 de V70 R met 250pk en 240 met automaat. (4traps).
V70 R AWD handbak of automaat.
Vanaf modeljaar 2000 zijn er veranderingen doorgevoerd. Verbeterde AWD en deze zogenoemde V70 R AWD Comfort is uitgerust met een 265pk sterke motor, die te herkennen is aan het blauwe kleppendeksel en een nieuwe 5 traps automaat. Tevens was dit model standaard voorzien van de "big brake kit". (302mm schijven voor) en nog wat andere dingen zoals blauwe wijzerplaten. Ik zou zelf dus opzoek gaan naar een V70 R AWD Comfort want dit zijn de laatste en de meest complete versies.
als topic starter, wil ik iedereen bedanken voor zijn uitleg op ieder zijn eigen manier.
iedereen ervaart het dus anders, maar ik vind dit antwoordt wel het antwoodt wat ik zocht, een mooi volledig antwoordt en dat voor een starter op het forum
zij het dat die big brake kit en de betere awd niet kloppen.

Geplaatst: 03.07.2008 - 13:35
door bart simpson
VolvoMafia schreef:zij het dat die big brake kit en de betere awd niet kloppen.
die modeljaar 2000 had wel als eerste "R" geventileerde schijven achter, dat AWD systeem daar was geen spat aan veranderd ten opzichte van het reeds op de 850 geïntroduceerde systeem

Geplaatst: 03.07.2008 - 16:08
door Blue Thunder
Om toch nog even op het verhaal terug te komen.
Quote uit de originele V/S/XC70 folder uit 1999. (Zie foto's)
Volvo's vernieuwde V70R is met volgende dingen uitgerust:
265pk motor, AWD-permanente vierwielaandrijving, nog krachtiger remmen. ("De krachtige ABS remmen met 302mm voor en 288mm achter geventileerde schijfremmen zijn extra ruim bemeten voor veeleisende omstandigheden - en dat is altijd in uw voordeel") en uiteraard wat andere noviteiten.

En hier zit nu het verschil in de AWD's. Bij eerdere AWD's en nu nog steeds eigenlijk, werkt het systeem als volgt: normaal krijgen alleen de voorwielen de aandrijving, verliezen de voorwielen grip dan worden de achterwielen bijgeschakeld (volgens de brochure). Bij de R zijn alle wielen permanent aangedreven voor betere grip.
En zoals al is opgemerkt zijn deze edities erg zeldzaam en daarom nog begerenswaardiger (vind ik zelf dan).

Geplaatst: 03.07.2008 - 16:44
door Walter
Bart zei al dat de remmen achter geventileerd zijn uitgevoerd. AWD is gewoon identiek. De verbeteringen waarover gesproken wordt, is ten opzichte van de FWD R versie

Geplaatst: 03.07.2008 - 18:27
door raymond01
Permanente AWD is in alle gevallen permanent.
Alleen de kracht verhoudingen liggen anders dan bij een R.
Een gewone 2.5T AWD zoals de specificaties 95% voor en 5% achter.
Deze ga je wel of niet merken bij snelle bochten je krijgt dan andere verdelingen.
Heb je geen permanente AWD dan heb je een tussenbak die het systeem uit kan schakelen 2WD.

Maar het gaat volgens mij om of dit systeem deugt of niet en mijn mening is dat in de vroegere modellen dit gewoon Kl..... was.
Met zeer kostbare reparaties ik heb ze nu voor de tweede keer.
Toen ook tegen advies in van de dealer laten vervangen.

Wat zo'n AWD discussie zoal teweeg brengt......

:agrue:

Geplaatst: 08.07.2008 - 10:32
door HeZz
Ik heb toender tijd ook bewust voor een FWD/MT gekozen.
De enige problemen die ik kon vinden voor mijn aanschaf, gingen of over AWD of over AT.
Heb nu dus een '98 V70R FWD/MT.
Heb er nu 60k mee gereden (180k op teller), en heb nog geen grote problemen gehad.

Geplaatst: 08.07.2008 - 10:38
door jan weemering
HeZz schreef:Ik heb toender tijd ook bewust voor een FWD/MT gekozen.
De enige problemen die ik kon vinden voor mijn aanschaf, gingen of over AWD of over AT.
Heb nu dus een '98 V70R FWD/MT.
Heb er nu 60k mee gereden (180k op teller), en heb nog geen grote problemen gehad.
Kan je mij ff uitleggen wat de volgende afkortingen zijn:

FWD/ MT ?
AT ?

AWD = All Wheel Drive (dus die weet ik)

Geplaatst: 08.07.2008 - 10:42
door bart simpson
FWD = Front Wheel Drive
MT = Manuale Transmissie
AT = Automatische Transmissie

Geplaatst: 08.07.2008 - 10:53
door HeZz
Ow sorry ](*,)
Dacht dat iedereen die afkorting wel snapte, my bad.
Kijk ook eens op het 850 forum, daar is veel info te vinden over deze auto's.

http://www.volvo850forum.nl/

Geplaatst: 08.07.2008 - 17:29
door jan weemering
HeZz schreef:Ow sorry ](*,)
Dacht dat iedereen die afkorting wel snapte, my bad.
Kijk ook eens op het 850 forum, daar is veel info te vinden over deze auto's.

http://www.volvo850forum.nl/
NP = No Problem :D

Geplaatst: 10.07.2008 - 15:26
door V70R-obert
Die link naar Autoweek is onze V70R awd Comfort.
Ook ik heb helaas grote problemen met het awd systeem. Een modeljaar 2000 heeft dezelfde awd als een exemplaar uit 1997. De topicstarter zou ook eens kunnen rondlezen op www.volvo850forum.nl, hier staat veel info over verschillende R versies. Het verhaal wil dat de AWD met visco van Volvo niet goed is. Een kleine nuance is dat de Haakse Overbrenging bij veel awd´s sneuvelen rond de 150.000km. Reparatie kost door de bank genomen een kleine 3000,- aan materiaal en uren. 150.000km is natuurlijk niet niks. AWD systemen van bijv. een Audi zijn veel beter, maar ook stukken duurder in aanschaf. Als je een beperkt risico wilt lopen kan het beter zijn een handgeschakelde FWD te kopen. Ook de AT´s van de R zijn behoorlijk storingsgevoelig. Veel R´s van modeljaar 2000 hebben 1 of zelfs meerdere keren de AT moeten vervangen onder garantie dan al niet. Dit verhaal komt misschien negatief over, maar dat is niet de opzet. Het zijn fantastische auto´s die je veel rijplezier geven. Wanneer de AWD sneuvelt kun je door het verwijderen van de cardan as gewoon verder rijden als een FWD wat ik nu ook doe totdat ik een goede, betaalbare oplossing heb gevonden. Een AWD heeft natuurlijk wel voordelen. Ze liggen als een blok op de weg, gaan strak bochten door en verschaffen meer veiligheid bij winters weer, en bij hard optrekken blijven ze in het rechte spoor. De nadelen zijn al uitvoerig besproken.

Geplaatst: 10.07.2008 - 17:50
door HeZz
V70R-obert schreef: De topicstarter zou ook eens kunnen rondlezen op www.volvo850forum.nl, hier staat veel info over verschillende R versies.
LoL lees eens 2 reacties boven je..... :roll: