Tuning/uitschakelen begrenzer

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

RobBob schreef:Hoe zit dit dan voor de 2.4D 163PK versie ? Ik beschik ook niet over genoeg feitenkennis en kan enkel beroep doen op wat er in dit forum verteld wordt of door mijn dealer verteld wordt. Die 163PK versie is naar het schijnt een 'gedowntunede' versie ... maar dus ook via tuning bewust omlaag gebracht = strafbaar :?: :?: :?:
Het is andersom, een 185pk is een geupgrade versie van de 163pk, dit is gedaan door een fabrikant die hiervoor allerlei wettelijke regels ten aanzien emissie gevolgt heeft en evenzovele typegoedkeuringsproeven in de verschillende Europese landen, en die daarnaast ook nog eens instaat voor de duurzaamheid van deze upgrade, wettelijk gezien niets op aan te merken en stuk voor stuk punten waaraan een tuner niet voldoet.
Iedere aanpassing door een ander dan de fabrikant heet in uw land wettelijk verboden te zijn, het voldoet immers aan geen enkele door uw overheid (of Europese overheid) vastgestelde milieunorm en had vaak alleen maar tot doel dat er (op verzoek van de klant) wat meer vermogen uitkomt waarmee in België wat inschrijftax wordt ontdoken.
In Nederland is het verschil tussen een 2.4D en een D5 "slechts" € 1.425,--, het tunen levert je (als je zakelijk rijdt) bijtelingstechnisch een winstje op van max € 15,-- in de maand
En of u het nu mooi vind of niet dat zijn simpele feiten.
RobBob
2nd Gear member

Damn Bart, ... je bent echt wel goed hé :wink: .

P.S. [Totaal off topic] Mijn scrollende lichtkrant zal wel nooit meer in orde komen zeker ??? Ik kan dit beter aan jou vragen dan aan mijn dealer want jij blijkt stukken meer te weten.
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Peter-V70
2nd Gear member

Het verhaal rond die 15 euro heb je al eens eerder beschreven. Dat is waarheid. Het verschil waarom de keuze valt op wel/geen D5 zit hem in de leasebijdrage per maand. Voorbeeld: metaal 1295 kost 6 euro per maand. D5 ipv 2.4 (prijsverschil 1425) kost het 10 voudige (ruim 60 euro per mnd).

Je missie rond tuning snap ik en zou ik ook in jouw positie verdedigen. Voor mij bestaat er een ethische en een marketing kant aan deze discussie. Ethisch heb je gelijk, je gebruikt waarvoor je niet betaald hebt en daarvoor is geen voorziening opgebouwd. De marketing kant aan deze begrijp ik, maar is een uitdaging om daar creatief mee om te gaan.

Mijn persoonlijke mening is dat een nette 'getunde' berijder minder schade oplevert dan een roekeloze berijder die met koude motor meteen plankt.
Het gaat ook om gezondverstand en verantwoordelijkheid.
V70 Fasttech maatwerk +220 pk 2.4D5 kinetic profesional pack + full pdc MY2009 oyster grey electrische achterklep privacyglass rondom 2 brillenhouders 5 sunblinds familiyline audioline estateline trekhaak ipodcable bagage separatie systeem
Volvo V70 2.4D
Peugeot 2.0 HDI SW
Volkswagen passat 85kw
Seat Toledo 81kw
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Je neemt (ten onrechte) aan dat een begrenzer er zomaar afgehaald kan worden zonder dat een dealer/importeur dit doorheeft, dat als er iets door eerdere manipulaties fout gaat men alles wel even terugzet zodat fabrieksgaranties alsnog ten onrechte geconsumeerd kunnen worden, daar ageer ik tegen.

Het is echt een kwestie van tijd voordat veranderingen als deze vermogenstoename (die zeer waarschijnlijk) ook een hogere CO2 en NOX uitstoot opleveren als een strafbaar delict gezien gaan worden, in België is het al min of meer zover.
Peter-V70 schreef:Het gaat ook om gezondverstand en verantwoordelijkheid.
:shock: dat in één zin tesamen met de begrippen tuning het verwijderen van begrenzingen?

Van die metaallak zie je de helft direct terug in je restwaarde (hij rijdt alleen geen 25% van € 1.295,-- beter)
Een 2.4D komt bij 40.000km/jr uit op € 1.406,-- p.mnd incl. brandstof, een D5 € 1.451,-- , bij de eerste is het brandstofcomponent daarin € 255,-- p/mnd bij de laatste € 263,-- p/mnd, netto scheelt het dus € 37,--p/mnd

(bron: www.directlease.nl)
Peter-V70
2nd Gear member

Wie kan Bart zijn scenario delen dat tuning/begrenzing werd gedetecteerd bij de dealer/importeur?
V70 Fasttech maatwerk +220 pk 2.4D5 kinetic profesional pack + full pdc MY2009 oyster grey electrische achterklep privacyglass rondom 2 brillenhouders 5 sunblinds familiyline audioline estateline trekhaak ipodcable bagage separatie systeem
Volvo V70 2.4D
Peugeot 2.0 HDI SW
Volkswagen passat 85kw
Seat Toledo 81kw
Bover
8th Gear member

Peter-V70 schreef:Wie kan Bart zijn scenario delen dat tuning/begrenzing werd gedetecteerd bij de dealer/importeur?
Beste mensen:
Ik heb mijn in eigendom zijnde XC getunend. 8)

De volvo werkplaats liet me zien dat bij de eerste beste infuuscheck de motor PC "uitgelezen wordt" en laat zien
dat er gewerkt is aan het motormanagment!

Men ziet dat aan de uitlees codes. :wink:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
pedro sr.
2nd Gear member
Contacteer:

De begrenzer krijgen we eraf, geen punt.
Vooral door deze ophef en verwijzingen/contact met " een directe concurrent " doen we het niet of voor een "voor ons interessant" bedrag.
Er wordt zoveel gejat en gekopieerd dat ik m'n ontelbare uren niet zomaar te grabbel gooi.
@peter, ik heb je eerste e-mail al beantwoord.....daar staat ongeveer hetzelfde in als hierboven.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
Peter-V70
2nd Gear member

Hoi Pedro,

Ik mail je.

Gr,

Peter
Volvo V70 2.4D
Peugeot 2.0 HDI SW
Volkswagen passat 85kw
Seat Toledo 81kw
Rene68
4th Gear member

bart simpson schreef:Het is echt een kwestie van tijd voordat veranderingen als deze vermogenstoename (die zeer waarschijnlijk) ook een hogere CO2 en NOX uitstoot opleveren als een strafbaar delict gezien gaan worden, in België is het al min of meer zover.
Ik ben met Mr. Simpson eens dat het kietelen van een motor best weleens tegen de wet zou kunnen zijn. Tenslotte is er typegoedkeuring gegeven voor een 2.4d met 163pk en niet voor een 2.4d met 229 pk.

Vwb de verhoogde CO2 en/of NOX ben ik het niet per definitie eens. Ten eerste kun je een motor ook laten 'eco' tunen maar bovendien is er gebleken dat auto's die getuned zijn vaak minder verbruiken bij gelijke rijstijl. Het verschil in uitstoot is dus niet per definitie slechter.

Dan nog het garantieverhaal, zelfs als je bij de merk dealer de auto laat chippen vervalt je fabrieksgarantie. Dat is geen probleem maar ik vind dus dat ik dat met mijn lease auto niet kan doen. De auto is uiteindelijk niet van mij en dus moet ik toestemming vragen aan de eigenaar. Die zegt nee, dat hoef ik niet eens te vragen natuurlijk.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Is er hier ooit een tuner geweest die een verlaagde CO2 uitstoot c.q. NOX waarde als unique sellingpoint presenteerde? ik heb dit soort informatie nog niet getroffen omdat deze er zeer waarschijnlijk niet is.

Het lijkt mij niet te moeilijk om een dergelijke verlaging (als deze bestaat) dan ook meteen ter typegoedkeuring aan te gaan bieden en de teveel betaalde slurptax/bpm (ivm met een verlaagde CO2 uitstoot) terug te gaan vangen, heb je ook meteen een lagere fiscale bijtelling, een uitdaging aan de heren tuners.

Maar..... is er sprake van een verhoging (van de steeds zorgvuldiger vastgelegde) CO2 waarde reken er dan onder dit rigide CO2 regime ook op dat je vroeg of laat bij mag gaan betalen voor je extra CO2 uitstoot, dit in BPM maar zeer wel mogelijk ook in bijtelling
Bover
8th Gear member

van milieu aspect kan ikniets zeggen.
Wel dat ook voor Fasttech Neede geen probleem is iets met de begrenzer te doen.

Er kunnen af fabriek drie waardes worden ingesteld.
Anders gewoon FAsttech Neede bellen.

Persoonlijk snap ik niet zo goed het begrenzings gebeuren. Wanneer rij je nu boven de 210km/u?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Rene68
4th Gear member

@Bart: http://chiptuning-diagnose.nl/page1.html

En dit is er maar 1 van de vele.
pedro sr.
2nd Gear member
Contacteer:

Ja precies, 25% brandstofbesparing. Dat kan wel, maar dan heb je 50% minder koppel............
Bij gelijkblijvend of hoger koppel is dat simpelweg onmogelijk.
Wij testen heel veel met eco-software, de hoogste verbruiksreductie die haalbaar was tot nu toe is 7% bij een gelijkblijvend of iets hoger max. koppel.
En dan hebben we het over een zeer geavanceerd maatprogramma, geen habbidabbi.............
.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Rene68 schreef:@Bart: http://chiptuning-diagnose.nl/page1.htmlEn dit is er maar 1 van de vele.
er wordt hier alleen maar een brandstofbesparing gesuggereerd, meer niet volgens mij
Rene68
4th Gear member

Quote van de site:

Door de software in het motormanagement aan te passen zijn besparingen tot wel 25% op uw brandstofkosten te realiseren. U haalt altijd een minimale besparing van 15%. Minder Co2 uitstoot en ook minder pijn in de portemonee, het mes snijdt dus aan twee kanten.
pedro sr.
2nd Gear member
Contacteer:

Als je daadwerkelijk veel minder koppel krijgt dan ook lagere vullingsgraad, lagere CO2 uitstoot en lager verbruik, dat klopt, maar wie wil dat?
Wij doen dit op relatief grote schaal voor bedrijven met chauffeurs, maar nooit voor particulieren.
Als ik een 100pk 200Nm dieselmotor ga ecotunen naar 50pk 100Nm wordt het verbruik fors lager en is de uitstoot veel beter/schoner/lager. Hier zit bijna niemand op te wachten, tenzij het je niet interesseert natuurlijk.
.
Rene68
4th Gear member

Dat denk ik ook niet maar het is dus niet per definitie zo dat tuning meer CO2 uitstoot veroorzaakt. Dus met gelijke rijstijl maar met meer vermogen zul je dus in theorie minder uitstoten doordat het verbruikt lager is. Die twee zaken zijn toch onlosmakelijk aan elkaar verbonden lijkt mij.

En als het verbruik niet 15% lager is dan vallen alle tuners door de mand, want dat is wel wat ze beweren. Maar het blijft niet bij een bewering, mensen die hier een auto hebben alten tunen melden ook een lager verbruik (en dus minder uitstoot).

Of het dus slecht is voor het milieu ligt dus niet aan de auto maar aan de berijder....
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Rene68 schreef:Quote van de site:

Door de software in het motormanagement aan te passen zijn besparingen tot wel 25% op uw brandstofkosten te realiseren. U haalt altijd een minimale besparing van 15%. Minder Co2 uitstoot en ook minder pijn in de portemonee, het mes snijdt dus aan twee kanten.
een D5 van 2005 verbruikte +/- 15% minder dan een nieuwe die op zijn beurt weer een lagere CO2 uitstoot van een procent of 15 kent, een lager verbruik betekend niet zonder meer een lagere CO2 uitstoot
Rene68 schreef:Dat denk ik ook niet maar het is dus niet per definitie zo dat tuning meer CO2 uitstoot veroorzaakt. Dus met gelijke rijstijl maar met meer vermogen zul je dus in theorie minder uitstoten doordat het verbruikt lager is. Die twee zaken zijn toch onlosmakelijk aan elkaar verbonden lijkt mij.
Ik vraag tuners die bewering te staven met harde cijfers, ik heb deze aanname namelijk nog nooit onderbouwt gezien.
Als men deze aanname hard kan maken kan de bijtelling omlaag
Ben
Executive Member
Contacteer:

Mods break
verplaatst naar Tuning
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Rene68
4th Gear member

Maar we vergelijken hier niet een D5 van 2005 en een D5 van nu, we vergelijken dezelfde D5 voor en na tuning. Exact dezelfde motor alleen met aangepast motormanagement. Maar ik begrijp wat je zegt. Ik hoop dat je ook begrijpt wat ik zeg: dat tuning per definitie niet slechter is voor het milieu. Daaraan kan worden toegevoegd dat het dus ook niet per definiie beter is voor het milieu.

Verbruikcijfers zijn overigens idd alleen op de band te bepalen. Als je mijn gemiddeld verbruik met mijn 2.5t GT tegen een andere berijder zet dan weten we inmiddels dat er zeer grote verschillen zijn.

Maar heren/dames tuners: kan het worden aangetoond met cijfers?
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”