Pagina 3 van 3
Geplaatst: 21.08.2008 - 20:41
door v4O
Ludo schreef:dat is onmogelijk om daar een tijd op te zetten, het is te verschillend van auto tot auto.
is afhankelijk van meerdere factoren.
kan gaan van 10 seconden tot max 4 minuten.
je hebt blijkbaar nog een oud systeem met vierkant schakelaartje zoals het AMS systeem.
anders een keer informeren als een nieuwer type schakelaar ook mogelijk is, dan kun je wel zien wanneer de motor overgaat naar lpg.
Het duurt een aantal minuten voor het stotteren begint en dan duurt het nog een paar minuten tot het voorbij is. Misschien is dat wel de 4 minuten waar je het over hebt? Ik zal het eens gaan opmeten met de stopwatch
Revenge schreef:V40,
Laat je het nog even weten? Heb topic met veel interesse gevolgd i.v.m. zelfde probleem.
Ben benieuwd of jouw oplossing werkt.
Groet,
Johan
Is het een zelfde soort probleem of precies hetzelfde?
Voel je vrij om in dit topic een uiteenzetting te geven van de problemen mbt jouw S/V40.
Geplaatst: 27.08.2008 - 12:21
door v4O
Nou kwam ik laatst exact dit probleem tegen in een ander topic op dit forum, volgens mij 440/460, daar bleek de oorzaak te liggen in het gasklephuis; iets electronisch een sensor of eoa regeldingetje. Helaas heb ik dit topic niet gebookmarked en ik kan het niet meer terugvinden

Iemand die weet welk topic dit is? Of suggesties mbt gasklephuis en electronica?
Als je iets roept, geef dan svp ook een beetje aan waar het is te vinden en hoe te testen ed.
Geplaatst: 27.08.2008 - 13:20
door Bart Giesen
-Gasklep Positie Schakelaar
-ACC-Valve
-?
Geplaatst: 27.08.2008 - 19:01
door Ludo
heb je inmiddels de benzinedruk gecontroleerd?.
Geplaatst: 02.09.2008 - 13:50
door v4O
Ludo schreef:heb je inmiddels de benzinedruk gecontroleerd?.
Nope, enig idee hoe ik dat kan controleren?
Geplaatst: 02.09.2008 - 14:08
door Mir
Bij mijn oude ford was nieuwe olie en een olie-schoonmaak middel voldoende om van het stotteren af te komen!
M'n motor had het te zwaar... ook alleen als 'ie koud was.
Geplaatst: 02.09.2008 - 22:51
door Ludo
v4O schreef:Ludo schreef:heb je inmiddels de benzinedruk gecontroleerd?.
Nope, enig idee hoe ik dat kan controleren?
tja, een beetje creatief zijn en een bandendrukmeter even 'ombouwen' en op de injectorrail aansluiten.
óf je gaat even naar de dealer, die een mooie manometer hiervoor heeft...

Geplaatst: 09.09.2008 - 13:30
door v4O
@Ludo
Zou je aan kunnen geven in hoeverre jouw probleem identiek was aan het mijne? Ik kan nl. niet goed begrijpen dat als hij altijd zonder problemen op benzine rijdt, hier iets mis mee zou zijn. Het probleem doet zich altijd en alleen voor op hetzelfde moment (een paar minuten na de start).
Geplaatst: 09.09.2008 - 21:50
door Ludo
v4O schreef:@Ludo
Zou je aan kunnen geven in hoeverre jouw probleem identiek was aan het mijne? Ik kan nl. niet goed begrijpen dat als hij altijd zonder problemen op benzine rijdt, hier iets mis mee zou zijn. Het probleem doet zich altijd en alleen voor op hetzelfde moment (een paar minuten na de start).
ongeveer dezelfde problemen als jij.
stotteren en inhouden met koude motor.
je kon zelfs bijna niet vertrekken zonder met de koppeling te spelen, anders sloeg de motor af.
probleem speelde zich enkel op benzine, en ook enkel als de motor koud was.
eenmaal op temperatuur, geen enkel vuiltje aan de lucht.
uiteindelijk de drukmeter aangesloten op de injectorrail en s' morgens de motor gestart, die draaide dus beroerd maar wel een benzinedruk van 2.6 bar.
als ik wilde vertrekken, zakte de druk ogenblikkelijk naar 1.2-1.3 bar tijdens het loslaten van het koppelingspedaal.
ook weer enkel met koude motor, warme motor bleef de druk goed.
ik heb daarop de brandstofpomp vervangen, en de benzineinjectors gereinigd.
ik zeg niet dat het bij jouw hetzelfde is, maar meten = weten.

Geplaatst: 24.02.2009 - 18:18
door v4O
Even een update:
Het probleem bestaat nog steeds, maar ik heb een soort 'work-around' gevonden waardoor ik geen last meer heb van het stotteren,
Dit gaat als volgt: Ik start de (koude) motor en laat deze 1-2 minuten lopen (motor stottert dan nog niet). Dan schakel ik de motor zo'n 10 seconden uit. Als ik de motor vervolgens opnieuw start, heb ik totaal geen last van stotteren.
Het lijkt erop dat door even OFF/ON te schakelen een soort reset plaatsvindt. Misschien is het inderdaad een benzine(pomp) probleem zoals Ludo aangeeft, en wordt er bij herstarten eerder overgeschakeld op LPG dan anders. Wat het ook is, het werkt en ik kan er mee leven

Geplaatst: 24.02.2009 - 19:30
door hadico
Vialle schakelt koud na 180sec over van benzine naar gas ,warm is dit 20sec mogelijk loopt hij in koude toestand op twee brandstoffen het injector /omschakelrelai van deze instalatie is daar nogal gevoelig voor.
Probeer het anders koud eens door de stekkers van de gasinjectoren te lossen dan starten en rijden(slaat wel af na de drie min!)maar dan weet je of hij dan ook stottert ja of nee.
Geplaatst: 24.02.2009 - 22:45
door Ludo
hadico schreef:Vialle schakelt koud na 180sec over van benzine naar gas ,warm is dit 20sec
dat mag je zeker niet veralgemenen.
de vaste tijden zijn ook niet voor alle LPE's hetzelfde.
de overschakeling is in feite afhankelijk van het lambdasignaal.
enkel als er vóór de geprogrammeerde tijd geen lambdasignaal is afgegeven, zal de overschakeling op de max geprogrammeerde tijd gebeuren.
Geplaatst: 25.02.2009 - 17:12
door hadico
In koude toestand 7x wissel van lambda alleen zal deze op werktemperatuur moeten zijn om te gaan werken van vol hoog naar vol laag en dat duurt even.
Geplaatst: 31.03.2009 - 11:52
door Jooston
Ik heb met mijn S40 '96 1.8i LPI het probleem dat hij beroerd loopt op benzine maar zodra hij overschakelt loopt ie als een zonnetje. Dit probleem is pas naar voren gekomen na het vervangen van de uitlaat (vanaf de downpipe alles vervangen), bobine en 4 bougies, monteur bij de dealer dacht dat het misschien de lambdasonde was (auto liep heel rijk, zware benzinelucht maar maakt geen toeren). Overigens heeft het lambda-sonde-lampje nog nooit gebrand (gaat wel branden bij het op contact zetten). Hoort dit lampje aan te gaan als de sonde defect is?
Maar voordat ik nu dingen blijf vervangen tot de portemonnee leeg is wil ik eerst duidelijkheid hebben dat ik wel in de goede richting aan het zoeken ben. Zoals ik in dit topic las kan een lekkende gas-injector ook voor problemen zorgen. Zal eerst eens het lek bij een gasboer laten dichten, dat moet sowieso gebeuren en kijken welke mankementen er dan nog overblijven.
Geplaatst: 31.03.2009 - 12:19
door Ludo
het 'lambdalampje' gaat branden omdat de mengselverhouding niet juist is.
de fout hoeft daarom niet meteen bij de lambdasonde te liggen.
foutcodes uitlezen geeft een betere indicatie van het probleem.
Geplaatst: 31.03.2009 - 13:06
door Jooston
Zoals ik al zei is het emissiefout of lambdalampje nog nooit gaan branden, lampje zelf doet het wel. Zelfs toen ik op 2 of 3 pitten heb gereden (of poging gedaan tot) is ie niet gaan branden, en dat vind ik nogal verdacht.
Zal voor de duidelijkheid even in chronologische volgorde neerzetten wat er nu al aan de auto gedaan is:
Juli 2008 Grote beurt:
Koel- en ruitenvloeistof, motorolie ververst, oliefilter vervangen, 4 nieuwe bougies
Slecht lopen van de auto begin maart voor het eerst voorgekomen, door combinatie van verstopte uitlaat en stervende bobine.
Maart 2009 Uitlaat vervangen: (katalysator en einddemper kapot, middendemper verstopt)
Katalysator, midden- en einddemper vervangen
Na het vervangen hiervan constateerde ik dat de auto maar op 3 pitten liep
Bougiekabel (1) vervangen dit leek het probleem op te lossen maar kwam later toch nog terug.
Tijdens het rijden op 3 pitten viel de rechter bobine uit waardoor er maar 2 overbleven, bobine vervangen bij dealer.
Na vervangen bobine (vandaag) liep de auto heel onstabiel op benzine, bij intrappen gaspedaal zakte het toerental juist terug. Erg zware benzinelucht. Na een paar minuten schakelde de auto over op gas en liep meteen perfect.
Heb zojuist de benzinetank volgegooid, ging 54 liter in, en nu loopt de motor meteen goed op benzine hopelijk was dat het 'probleem' en komt het niet terug na een paar minuten rijden. Ik zal mijn bevindingen nog doorgeven zodra ik zeker weet of het probleem wel of niet terugkeert.
Geplaatst: 02.04.2009 - 11:08
door Jooston
Problemen zijn nietmeer terug gekomen, zal wel wat troep onderin de tank liggen of misschien is de benzine gewoon oud geworden.