Pagina 3 van 3
Geplaatst: 29.08.2008 - 09:46
door edraket
Je slaat de spijker op zijn kop Roel. Op één of andere manier heeft de diesel nog steeds het imago van betrouwbaar werkpaard, maar ik heb daar ook steeds meer vraagtekens bij door de complexe technieken en zeker ook het enorm toegenomen vermogen. Alhoewel mijn S60 D5 een heel stuk betrouwbaarder is dan mijn V70R classic kom ik toch een keer voor hele dure reparaties te staan. Injectoren die een keer gaan, of de inspuitpomp of turbo. Ik heb allang wel gezien dat je dan nog een trapje duurder uit bent dan een reparatie aan bijvoorbeeld de V70R. Ik rijd nu nog met volle tevredenheid in de D5, maar de volgende gaat denk ik echt geen diesel meer worden!
Geplaatst: 30.08.2008 - 13:32
door Thijs
Roel604, Maar een 2.4T heeft toch ook een turbo?? Die wordt toch ook zwaar, zoniet zwaarder (thermisch vooral op lpg) belast? Die kan dan toch ook stuk?
En vermogens van turbo benzine motoren gaan toch ook omhoog? Net als bij dieseltjes?
Alhoewel ik net ben overgestapt op een dieseltje denk ik dat mijn volgende ook (weer) een op lpg zal worden hoor, maar het turbo verhaal ben ik het niet zo mee eens. Idd de brandstofpomp is wat duurder bij diesel dan bij benzine, maar al met al weet ik niet of de auto aanzich op lpg goedkoper zal zijn dan een diesel...
Wat dat betreft is het ook mazzel hebben denk ik, toch? Neem mijn dieseltje, 320000 op de klok met originele uitlaat, koppeling, drukgroep, enjecteurs, brandstofpomp etc. Is toch ook niet slecht, toch?
Geplaatst: 31.08.2008 - 01:34
door Roel604
@Tarman T,
Om met het laatste te beginnen, zeker niet!
Een hoge druk commonrailpomp is niet wat duurder, maar een paar duizend euro ! En dan je verstuivers nog. Mijn sceptische benadering komt vooral omdat de betrouwbare en vooral probleemloze dieseltechniek van weleer niet meer is. En dat was altijd een van de redenen om geen benzineauto al dan niet op LPG te gaan rijden.
De trend om steeds meer koppel en vermogen te creeren heeft geresulteerd in een diesel die steeds meer dure en kwetsbaarder techniek heeft.
En natuurlijk heeft een 2.4T ook een turbo die stuk kan. En op LPG kans dat vroeg of laat een koprevisie noodzaak wordt. Alleen denk ik dat dit goedkoper is dan een hogedruk pomp met verstuivers.
En al zou dit niet zo zijn, maar vergelijkbaar qua kosten.Dan nog speelt het roetprobleem bij de diesels. Voor het milieu. Maar ook voor het hele in-(turbo)en uitlaattraject.Variabele turbos die vastroeten. EGR is funest,er zijn bij vooral diesels inlaatspruitstukken die na 40.000km voor 80% zijn dichtgeroet. En dan zeker in de randstad. Iets dat vaak niet even kan worden losgetrapt.
Roetfilters krijgen in NL met de vele files niet de kans voldoende te regeneren, en slippen dus ook dicht. En natuurlijk zal de ene diesel meer last hebben dan de andere.
De zg. vlinderkleppen in het inlaattraject gaan door roetvorming vastzitten(Audi, Peugeot Mercedes) Gevolg: Auto start niet door tekort luchtaanvoer.
Motor draait dan compressieloos rond, simpelweg omdat er geen lucht is om te comprimeren.
Verder het risico van verkeerd tanken. Dat overkomt mij niet? Niet als je benzine rijdt(of lpg), omdat het brede vulpistool van diesel niet in je benzineauto past. Maar andersom wel! Benzine in de diesel is zeer slecht voor de hoge druk pomp en verstuivers. Onder de hoge drukken (2000bar) zal de benzine verdampen (cavitatie) en de pomp onherstelbaar beschadigen.
Vuistregel: 1 keer een stuk gereden(20km) op een mengsel benzine-diesel resulteert in een afname van levensduur met 100.000 km!
Met de komst van Euro6 zal de commonraildruk rond de 2500 bar komen, dus een nog gevoeliger stuk techniek.
Overigens weet je als je tweedehands koopt nooit of de vorige eigenaar ooit verkeerd getankt heeft(en gereden)
Voorbeeld: Ford Focus Diesel. Levensduur inspuitpomp 200.000-240.000 km. Kosten : (geen commonrail) 1750 euro.
Opel Astra/Zafira:Levensduur inspuitpomp (geen commonrail)180.000-230.000km.Kosten 1300-1700 euro.
Mercedes: hogedrukpomp (CDI) met verstuivers 6000 euro.
Met al deze voorbeelden wil ik slechts aangeven dat het modale gezinnetje dat met zuurverdiende munten moet oppassen bij de aankoop van een tweedehands dieseltje. Met bijv. de Opel Zafira met 200.000 km (diesel)
Misschien zijn al deze voorbeelden voor sommigen een reden om LPG te heroverwegen. Los van de hoge dieselprijs.......
Geplaatst: 31.08.2008 - 11:30
door Quota
Leuk dat het hier over kosten gaat, maar ik hoor iedereen vooral praten over de kosten die zij zelf niet hebben....
Ik heb een diesel, en die is gekozen vanwege het feit dat ik veel kilometers maak, maar vooral ook omdat ik een diesel fijner vindt rijden. Geen zenuwachtig gedoe met toeren maken, maar gewoon robuust rollen. Ik heb gas overwogen maar wilde geen bagageruimte of reserveband opofferen. Ook het vooruitzicht om elke 400 km te moeten tanken vindt ik zonde van mijn tijd (met het meer en meer verdwijnen van de bemande pompstations verdwijnen er trouwens ook steeds meer punten waar LPG getankt kan worden). Euro 6 zal zijn nadelige gevolgen wel hebben, maar dat zal niet alleen voor de dieselmotor gelden, maar ook voor de benzine en gasgestookte motoren.
Mijn auto heeft bij 320 zijn tweede koppeling gekregen en gaat straks bij 335 ook nieuwe gloeigbougies krijgen. Ik vraag me af wat er duurder is, een kop revisie of gloei bougies...
Maar dat is voor mij allemaal niet relevant omdat ik liever op diesel rij en mijn budget het voorlopig niet toelaat een auto te kopen die aan de euro 5, laat staan de euro 6 norm moet voldoen. Dat zal nog wel een jaar of tien gaan duren.