Pagina 3 van 11
Geplaatst: 27.09.2008 - 08:43
door lkort
Naast het warmlopen blijkt de XC (90000km) de afgelopen 7500 km, 3 liter motorolie verbruikt te hebben. Lekken en roken doet hij echter niet. Voor mij wel een signaal dat er echt iets aan de hand is. Heet lopen als het omhoog gaat, minder vermogen, fors hoger dieselverbruik, een steeds sterker wordende bromtoon in de motor, een pikzwarte uitlaat.
Tot nu toe kan de dealer niks vinden omdat er geen foutmeldingen in de computer staan, ook een bij Volvo geopende zaak heeft nog niks opgeleverd.
Onlangs heb ik het probleem bij Volvo Nederland aangegeven en ben weer teruggebeld door de dealer. Probleem staat nog steeds open en afgelopen week heb ik een aantal vragen moeten beantwoorden als, hoe zwaar is de caravan, hoe warm was het buiten, hoe stond de airco ingesteld.
Geplaatst: 27.09.2008 - 10:25
door Hans
Ben wel erg benieuwd hoe dit verhaal af gaat lopen.
Het is wel heel erg duidelijk dat de 2.4D in jouw XC niet goed is.
Ze zullen toch met een oplosing moeten komen. Nieuw blok :roll:
Geplaatst: 27.09.2008 - 10:48
door mad
hans anesthesie schreef:Ben wel erg benieuwd hoe dit verhaal af gaat lopen.
Het is wel heel erg duidelijk dat de 2.4D in jouw XC niet goed is.
Ze zullen toch met een oplosing moeten komen. Nieuw blok :roll:
Eens, ben ook benieuwd hoe dit verhaal opgelost gaat worden, vast een maandagmorgenblok geweest. Ongelofelijk vreemd verhaal.
Geplaatst: 03.10.2008 - 21:09
door lkort
Vandaag weer gebeld door de dealer, er moet volgens Volvo weer (de 3e) een software update op om het warmlopen te voorkomen.
Ook het olieverbruik zou normaal zijn.
Ze gaan wel een test doen om te kijken of het geleverde vermogen goed is.
Komende woensdag een afspraak, ben benieuwd maar geloof er eigenlijk niet in dat dit nu ineens de oplossing is.
Geplaatst: 03.10.2008 - 22:23
door Gast
Een liter op 2500 km normaal?
Tja, 't is maar wat je normaal vindt. :?
Geplaatst: 03.10.2008 - 23:02
door Hans
Net als al die software updates...wat een gel*l. Ben je al eens heel erg boos geworden daar?
Geplaatst: 05.10.2008 - 11:21
door mad
hans anesthesie schreef:Net als al die software updates...wat een gel*l. Ben je al eens heel erg boos geworden daar?
Eens met Hans, ga eens lekker achter uit je strot....kan wonderen veroorzaken, en meldt vooral dat je volvo-forumlid bent en reclame kan maken voor ze -of niet...
Geplaatst: 05.10.2008 - 19:48
door asta
1 liter olie op 2500km is wel erg veel, je pleegt in mijn ogen dan bijna een milieu delict.
Ben geen automonteur maar ik heb een gevoel dat er wellicht in je blok een lekkage zit (pakking of iets in die richting).
Geplaatst: 05.10.2008 - 20:03
door lkort
Al een paar keer beetje boos geworden, dealer blijft van goede wil en zegt steeds dat ze het op willen lossen maar niet weten hoe. Ook Volvo Nederland heeft niets anders te melden dan een zoveelste software update. Schijnt dat ze er nu ineens achter zijn gekomen dat er verkeerde software op de auto zit.
Al met al ben ik het nu zo zat dat als deze software update niet helpt voor de klachten die ik nu heb, ik eens echt boos ga worden. De software updates tot nu toe hebben er voor gezorgd dat de auto langzamer is geworden en veel meer verbruikt, daarnaast zit er een irritante bromtoon in die als producteigenschap afgedaan wordt.
Het warmlopen blijft een probleem waarvan ik pas komende zomer weet of het opgelost is, verlengde garantie op motor en bak ga ik dus zeker als eis neerleggen. Ik kan er namelijk niks aan doen dat de Volvo organisatie 1 1/2 jaar nodig heeft om een probleem op te lossen.
Geplaatst: 06.10.2008 - 06:43
door mad
Doe het vooral (ook) schriftelijk, mocht je een juridische procedure moeten starten dan heb je documenten waaruit blijkt dat je al zó lang bezig bent. Bewaar alles wat je tot nu toe hebt inzake updates, testen, reparaties, overzicht bezoeken aan de garage, ofwel maak een dossier aan..ik zeg maar wat...het geheugen van garagehouders is niet altijd even goed.
Geplaatst: 06.10.2008 - 09:57
door VincentV70D5
Afgelopen zomer de Fernpass en Brenner gehad naar Italië. Temperatuur van mijn V70 D5 liep angstvallig hoog op en op een gegeven moment reed ik 30 - 40 tussen de vrachtwagens: dat had ik niet verwacht van de V70 (ik reed met een 1500kg caravan).
Op terugreis ging het veel beter: overgaan op handschakelen en bijna continu op 2500-2600 toeren gereden. Geen enkel probleem meer gehad. Mijn conclusie was dat ik teveel had over gelaten aan de geartronic. Bij Kassel (D) heb je mooie hellinkjes en reed daar in zijn 3 zo naar de 90-95 km/u, overschakelen naar 4 en vervolgens netjes 100 (met sticker) omhoog.
Hij kan het dus wel!
Geplaatst: 06.10.2008 - 10:09
door mad
Klopt, toeren maken!
Geplaatst: 06.10.2008 - 14:58
door lkort
In mijn geval helpt dat ook niet. Afgelopen zomer met 3500 toeren en 65 km per uur omhoog, bijna boven en aan de kant met meter in het rood en de melding motorservice vereist op de display. Zelfs zonder caravan gaat het niet goed. Die van mij kan het dus duidelijk niet. In mijn ogen is er toch echt meer aan de hand dan een software update.
Geplaatst: 06.10.2008 - 15:22
door mad
ik zat élke ochtend op de stoep van de garage als ik jou was...
Geplaatst: 06.10.2008 - 19:00
door Gast
Ik heb je verhaal al een poos mee gelezen en de opmerking 3500 toeren en 65 km/h bracht mij op het volgende.
Er zijn verhalen bekend dat er een schoep (cq schoepen) van de waterpomp is (zijn) afgebroken, alleen dan bij hogere km-standen.
Hierdoor in NL (vlak) geen probleem, maar als er iets meer vermogen moet worden geleverd, gaat het mis.
Waar de afgebroken delen dan blijven is mij nooit verteld. Verstopping?
Dit zou ik zeker na laten kijken (mag nu ook wel een keer) en laat ze ook even kijken naar het thermostaat, misschien gaat die wel niet helemaal open.
Ik ben het helemaal met je eens, dat er iets meer aan de hand is dan een software update.
Geplaatst: 06.10.2008 - 19:48
door Barry (Grillmeister)
lkort schreef:In mijn geval helpt dat ook niet. Afgelopen zomer met 3500 toeren en 65 km per uur omhoog, bijna boven en aan de kant met meter in het rood en de melding motorservice vereist op de display. Zelfs zonder caravan gaat het niet goed. Die van mij kan het dus duidelijk niet. In mijn ogen is er toch echt meer aan de hand dan een software update.
Lijkt me in ieder geval duidelijk dat dit van geen kanten klopt. laat de garage/dealer maar met de oplossing komen..
Geplaatst: 06.10.2008 - 19:54
door Barry (Grillmeister)
toppertje schreef:
het is natuurlijk nooit goed om na de klim je motor gelijk uit te zetten.
beter is om hem even een paar min. door te laten lopen,
om de motor enigzins te laten afkoelen

Zelfde geldt voor lengere stukken snelweg, zeker bij hogere snelheden en extreem lang door rijden.
Geplaatst: 06.10.2008 - 19:57
door lkort
Elke dag op de stoep zitten is voor mij geen optie, moet ook wel eens werken en de dealer zit 100 km verderop. Dat van die afgebroken schoep zou een oorzaak kunnen zijn van de eerste keer warmlopen.
Na 2 software updates en diverse keren warmlopen is er inmiddels duidelijk meer aan de hand. Het is begonnen met een lichte bromtoon die irritant werd bij 2800 toeren, ondertussen wordt dat steeds erger en is de bromtoon constant aanwezig, zeker als de auto moet werken. Daarnaast heb ik sinds de laatste update minder power, een aanzienlijk hoger dieselverbruik en een pikzwarte uitlaat. volgens de dealer heeft Volvo aangegeven dat het warmlopen in de motor gezocht moet worden. Komende woensdag ga ik eerst eens uitzoeken wat die 3e software update inhoud. Als dat niet bevredigend is zetten ze er maar een nieuwe motor in. Ik kan er tenslotte ook niks aan doen dat ze het euvel al 1 1/2 jaar lang niet kunnen vinden.
Als ik er met de dealer niet uitkom neem ik maar weer eens contact op met Beesd, ze zullen daar toch wel snappen dat het na 1 1/2 jaar proberen maar eens echt opgelost moet worden.
Geplaatst: 07.10.2008 - 08:49
door Hans
Het verhaal van Alex zou inderdaad hout kunnen snijden. Zeker icm het brommen in de moter.
We hebben dezelfde auto en de mijne bromt niet. Alleen vanaf ongeveer 110 km/uur krijg ik te maken met die typische D5 brom. Maar daar hebben ze allemaal last van. Ik heb op de zomermeeting die resonatie bij jou gehoord en die heb ik dus niet.
Ik denk dat het op een revisie van de moter zal uitdraaien, waarbij het blok eens helemaal opengeschroefd zal moeten worden.
Gelukkig voor jou zijn ze er bij Volvo ook van overtuigd dat dit niet goed is. Ik krijg tenminste niet het gevoel dat ze je in de kou laten staan.
Geplaatst: 07.10.2008 - 10:12
door V70Rene
lkort schreef:Elke dag op de stoep zitten is voor mij geen optie, moet ook wel eens werken en de dealer zit 100 km verderop. Dat van die afgebroken schoep zou een oorzaak kunnen zijn van de eerste keer warmlopen.
Na 2 software updates en diverse keren warmlopen is er inmiddels duidelijk meer aan de hand. Het is begonnen met een lichte bromtoon die irritant werd bij 2800 toeren, ondertussen wordt dat steeds erger en is de bromtoon constant aanwezig, zeker als de auto moet werken. Daarnaast heb ik sinds de laatste update minder power, een aanzienlijk hoger dieselverbruik en een pikzwarte uitlaat. volgens de dealer heeft Volvo aangegeven dat het warmlopen in de motor gezocht moet worden. Komende woensdag ga ik eerst eens uitzoeken wat die 3e software update inhoud. Als dat niet bevredigend is zetten ze er maar een nieuwe motor in. Ik kan er tenslotte ook niks aan doen dat ze het euvel al 1 1/2 jaar lang niet kunnen vinden.
Als ik er met de dealer niet uitkom neem ik maar weer eens contact op met Beesd, ze zullen daar toch wel snappen dat het na 1 1/2 jaar proberen maar eens echt opgelost moet worden.
Ik heb nog een mooie V70 die dit probleem dus niet heeft ......inruilen..?? Geintje hoor , maar ik hoop dat je eruit komt met de dealer . Ik zou er poepziek van worden , denk je een goede en degelijke auto te kopen heb je zoiets.....misschien kan je dit bij een goedkoop merk hebben maar toch niet bij een Volvo.