Pagina 3 van 4
Geplaatst: 10.01.2006 - 20:37
door Hans
Om de discussie weer terug op te schroeven. Mijn vrouw wil graag gaan dieselen. Omdat de S60 D5 net ff te duur is moet er dus wat anders komen. Ze twijfelt ussen een 115 pk V40 diesel uit pakweg 2001. Deze kosten volgens autotrader zo rond de 9 en 10000 euro's.
Die alfa 1.9 Jtd is dus ook een goeie. Deze zijn zelfs nog iets goedkoper. Wat is wijsheid. Ik (we) hebben een groot Volvohart en eigenlijk vind ik het geen discussie, gewoon een V40 nemen. Maar ja zo'n 156 sportwagon is best heel mooi, maar wel Alfa :roll:
Kunnen jullie mij vertellen wanneer bijvoorbeeld in de V40 1.9 diesel met 115 pk de riemen vervangen moeten worden? En wat de specifieke (min)puntjes zijn??
Dank
Geplaatst: 10.01.2006 - 20:54
door Remon
@hans
De distributie riem moet iedere 120dkm vervangen worden. Persoonlijk zou ik niet snel een alfa kopen. De motoren zijn wel goed, maar de electronica en alles wat daar mee te maken heeft is vaak problematisch.
-van de v40/s40 diesel is dat deze iets hakeriger schakeld als een v70. Als je er aan gewend bent, schakelt het erg goed, maar het is gewoon iets anders. Ik heb het idee dat de 115pk versie dezelfde versnellingsbak heeft als de 2.0 benzine. Deze schakelt namelijk ook zo.
Nu ik er 4000km mee gerden heb kan ik niet anders zeggen dan dat deze auto mij erg goed bevalt. Zie het topic over `mijn auot'
Geplaatst: 10.01.2006 - 20:56
door menjo
De elektronika van een x40 is ook niet geweldig. Misschien dat het met een phase 2 allemaal opgelost is, dat weet ik niet.
Geplaatst: 10.01.2006 - 20:58
door Remon
Denk ik wel, want wij hebben een s40 en v40 beiden phase II en hebben nergens last van.
Geplaatst: 10.01.2006 - 21:30
door Hans
We hebben een V40 phase II gehad. Probleemloze auto. Alleen was het er een met een 1.8i GDI moter. Niet de beste keus.
Wat me toen heel erg stoorde was dat bij het aanzetten van de ECC je echt veel meer gas moest geven om weg te komen, anders sloeg ie gewoon af. En met de ECC aan op cruise control ging ie stotterend rijden. Ech niet lache meer.
Ik heb ook een Laguna 1.9 diesel gehad met 115 pk. Dit is toch dezelfde motor? Ik vond die mooi stil en soepel trekken.
Geplaatst: 11.01.2006 - 08:16
door exhonda
Oke een Alfa heeft zijn kwaaltjes(elektronica) maar als je de latere modellen hebt is dit al een stuk beter.
Als je van sportief rijden houdt zou ik voor een Alfa gaan
De diesel is zeer stil en goedkoper dan de Volvo in aanschaf.
Je betaald nu minder voor de Alfa maar je krijgt er straks ook minder voor terug, denk daar wel om.
Een V40 is meer een cruiser ,een hele fijne auto maar de Renault diesel vind ik niet erg stil en dat is een beetje jammer.
Beste optie een S60 D5 of een Alfa diesel natuurlijk

.
Geplaatst: 11.01.2006 - 09:18
door V480-S60
hans anesthesie schreef:We hebben een V40 phase II gehad. Probleemloze auto. Alleen was het er een met een 1.8i GDI moter. Niet de beste keus.
Wat me toen heel erg stoorde was dat bij het aanzetten van de ECC je echt veel meer gas moest geven om weg te komen, anders sloeg ie gewoon af. En met de ECC aan op cruise control ging ie stotterend rijden. Ech niet lache meer.
Ik heb ook een Laguna 1.9 diesel gehad met 115 pk. Dit is toch dezelfde motor? Ik vond die mooi stil en soepel trekken.
Dat eerste probleem had dus met de motor te maken idd. Helaas was de 1.8 GDI motor een slechte keus.
Die 1.9 Laguna diesel heeft inderdaad dezelfde motor als het de dCI is (vanaf ca 1999). Alleen heeft VOLVO er natuurlijk volgens eigen zeggen wat verbeteringen aan doorgevoerd.
De versnellingsbak is niet meer de oude versnellingsbak met stangen maar één met kabels (M56 volgens mij) Geeft veel minder problemen als bij vorige diesels en de zwakkere benzine motoren.
Exhonda vindt de 115 pk Renault te rumoerig. Dat kan. Als jij echter tevreden was over het geluid in een Laguna dan zul jij beter te spreken zijn over het geluid in een V40. (ook mijn eigen ervaring)
Daarnaast electronica problemen? Nooit van gehoord.
Moraal van dit verhaal:
Koop gewoon een V40 diesel 115 pk, blijf je lekker VOLVO rijden. (Je vrouw eigenlijk :twisted:

)
@Exhonda,
De beste optie zou zijn een V40 met de Alfa motor.
Geplaatst: 11.01.2006 - 10:15
door Hans
Ik denk ook dat het gewoon een Volvo wordt. De Laguna was er een uit 2001( zo'n grandtour) met een 1.9Dci moter. Die moter was dan ook het enige wat probleemloos functioneerde. Wel een keer een kapotte intercooler gehad. Geeft vermogensverlies. Is dit ook een voorkomend euvel bij de V40 uitvoering. Zal wel exemplarisch zijn.
Ik heb de Alfa optie al min of meer laten vallen :twisted:
V40 1.9d 115 pk sports edition phase II titanium grey leer of halfleer uit 2001/2002.
Lijkt jullie ook wel iets is het niet?

Geplaatst: 11.01.2006 - 10:25
door V480-S60
hans anesthesie schreef:V40 1.9d 115 pk sports edition phase II titanium grey leer of halfleer uit 2001/2002.
Lijkt jullie ook wel iets is het niet?

Is nie verkeert nie nee.
Maar ik denk dat ik nog minimaal 1,5 jaar in de mijne rijd (november 2000 met nu 261.000 km). En dan ga voor een C30 diesel.
(zoals vaker gezegd, die is ruim genoeg voor ons tweetjes)
En nog even iets over die kapotte Intercooler, dat is exemplarisch net zoals mijn kapotte turbo circa 1 jaar geleden.
Geplaatst: 11.01.2006 - 10:32
door Hans
De C30 wordt een hele mooie auto, maar voor mij geen nieuwe meer. Ik baal van de hoge afschrijving. Ik koop de mijne altijd een jaar of drie oud.
Die V40 mag iets ouder zijn (is toch niet voor mij :roll: )
Bedankt voor de reacties en ik houd jullie op de hoogte!
Geplaatst: 11.01.2006 - 10:59
door Richard
De C30 wordt een hele mooie auto, maar voor mij geen nieuwe meer. Ik baal van de hoge afschrijving. Ik koop de mijne altijd een jaar of drie oud.
Kan ik me helemaal in vinden. Als je naar een nieuwe V70 kijkt, wat die afschrijft dan schrik je best wel. ( met elke auto trouwens)
Als je dan een auto van 2 of 3 jaar oud koopt is de grootste afschrijving geweest en kun je nog jaren plezier hebben. Ik heb zelf in 2004 een nieuwe V40 gekocht toen ik met mijn bedrijf begon. Maar omdat de stoel voor mij te klein was (kort) en er te weinig ruimte in zat ben ik naar een andere auto gaan zoeken. Ik kwam overal op een afschrijving van rond de 8000,- Toen had mijn eigen dealer mijn huidige V70 staan en kon ik de afschrijving beperken tot 3500,-
Dus de volgende word weer een 2e hands.
En natuurlijk een D5

Geplaatst: 11.01.2006 - 11:03
door Hans
Als je de 2e hands prijzen van een V70 D5 bekijkt kom je uit op een afschrijving van gem. 1000 euro per maand de eerste drie jaar.....ik ben niet gek..ik moet 'm zelf betalen dus.....
Geplaatst: 11.01.2006 - 11:20
door Richard
Als je de 2e hands prijzen van een V70 D5 bekijkt kom je uit op een afschrijving van gem. 1000 euro per maand de eerste drie jaar.....
Klopt, als je dus 2e hands doet kun je dat mooi in je zak houden.
Kun je leuke andere dingen voor doen.
Ik moet hem ook zelf betalen. (eigenbedrijf, vestzak/broekzak

)
Dus ik denk ook wel even 2 keer na. En als het nou zo zou zijn dat die auto's na 5 jaar op zijn.
Maar je kunt er nog jaren plezier van hebben. Die van mij staat nu op 206.000. Heb een passat gehad die ging met 520.000 weg.
Dus in theorie kan ik nog ff

[/quote]
Geplaatst: 11.01.2006 - 11:24
door V480-S60
Wie heeft gezegd dat ik nieuw koop. Mijn huidige V40 heb ik gekocht toen die 3 jaar was en 150.000 op de teller had staan. Al mijn vorige auto's waren occasions.
Die C30 zal ik kopen als ie minimaal een jaar oud is. (Ik gaf ook al aan nog minimaal 1,5 jaar door te rijden, en dat wordt waarschijnlijk wel 2 jaar) Ik ben ook niet helemaal van lotje getikt door nieuw te gaan kopen. Ik moet het ook zelf betalen.
Maar dat ie komt is iets wat zeker is.
Geplaatst: 11.01.2006 - 12:55
door Hans
Sorry, niet goed opgelet. Het is me trouwens onschoten wanneer die C30 op de markt komt. Komt ie dan meteen met een D5??
Nieuw kopen is echt iets voor de leasemarkt. Kunnen wij als particuliere genieters weer van profiteren toch?

Geplaatst: 11.01.2006 - 13:43
door Richard
Had ik ook even overheen gelezen.
Zou mooi zijn als ie meteen met een D5 komt he
Dan is het een leuke auto.

(Zo ook natuurlijk)
Geplaatst: 11.01.2006 - 13:50
door V480-S60
hans anesthesie schreef:Sorry, niet goed opgelet. Het is me trouwens onschoten wanneer die C30 op de markt komt. Komt ie dan meteen met een D5??
Nieuw kopen is echt iets voor de leasemarkt. Kunnen wij als particuliere genieters weer van profiteren toch?

Was ook niet echt duidelijk van mijn kant.
Maar de verwachting is 3e-4e kwartaal dat de C30 komt. En ik hoop natuurlijk net zo als met de C70 direct met D5 Geartronic. Maar dat weet ik dus helaas niet.
BTW mijn huidige V40 is een voormalige leasebak van VOLVO Nederland.
Maar we zijn nu zwaar off topic. Verder bij de C30?.
Geplaatst: 11.01.2006 - 18:45
door Remon
Mijn s40 is ook een exlease. Er stond maar 100dkm op de teller. nieuw €30.000 ik heb er iets meer als het derde voor betaald. Das dus bijna €20.000 afschrijving in 4 jaar. :shock:
Geplaatst: 12.01.2006 - 18:15
door Hans
Dat schreef mijn V70 in de eerste drie jaar al af :twisted:
Geplaatst: 13.01.2006 - 14:05
door Remon
Met een nieuwe auto kopen ben je alleen goedkoop uit als je hem 10 jaar houd. Dan is de auto zo`n beetje afgeschreven en heb je relatief goedkoop gereden. Maar auto rijden blijft een dure hobby. Maar wel een erg leuke hobby