Voorop gesteld dat ik echt geen trekhaak heb, zal dat dus niet nodig zijn.
Het was een discussie enige tijd terug met een familielid die dus(omdat hij bij de politie werkt)overtuigd is van zijn gelijk, als ik op dat moment door was gegaan met ouwehoeren wordt de sfeer wat minder gezellig.
Ik was idd overtuigd van mijn gelijk zoals jij hier boven hebt beschreven, ik ga nog een keer op zoek naar de officiele documenten zodat ik hem nog wat kan uitleggen, zo ben ik dan ook wel weer.
S60 als caravantrekker
- diesel01
- Geartronic member
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Denk er aan dat het kogelgewicht van je caravangewicht af kan halen!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Tja, daar zijn ze op geselecteerd. :?diesel01 schreef:(omdat hij bij de politie werkt)overtuigd is van zijn gelijk.
Zeg maar dat hij ongelijk heeft en als hij dan zo zeker is dat hij dit incl. documentatie aan mag gaan tonen.
(Hij kan ook even informeren bij verkeerschool van de politie in Apeldoorn)
Natuurlijk is het heel vervelend als je, je ongelijk moet toegeven. Maar het maakt je wel een kerel!

Zit in de 5% (soms 10%) marge.Hans oet Twent schreef:Denk er aan dat het kogelgewicht van je caravangewicht af kan halen!
- knurfie
- 1st Gear member
Beste mensen, het gaat inderdaad om de toegestane massa van de aanhanger, zie artikel 5.18.18 van het voertuigregelement
(Onverminderd het bepaalde in artikel 5.12.7 (zie hieronder*) mag de totale massa van aanhangwagens niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig is vermeld. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. )
Oftewel in gewoon nederlands:
Er wordt niet gesproken over de totale toegestane massa van aanhangwagens. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1300 kg mag trekken gerust een lege dubbele paardentrailer die 2500 kg mag wegen – maar dat natuurlijk niet daadwerkelijk weegt – mag voortbewegen over ’s-Heerenwegen.
Ik ben reeds een keer aangehouden met mijn combinatie (v70-hobby 650kmfe met BE) en kon de heren van de politie ervan overtuigen dat dit echt wel was toegestaan. Aan hun houding kon ik toen al zien dat ze niet precies op de hoogte zijn van de regelgeving hierover.
Met vriendelijke groet, Knurfie
(Onverminderd het bepaalde in artikel 5.12.7 (zie hieronder*) mag de totale massa van aanhangwagens niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig is vermeld. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. )
Oftewel in gewoon nederlands:
Er wordt niet gesproken over de totale toegestane massa van aanhangwagens. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1300 kg mag trekken gerust een lege dubbele paardentrailer die 2500 kg mag wegen – maar dat natuurlijk niet daadwerkelijk weegt – mag voortbewegen over ’s-Heerenwegen.
Ik ben reeds een keer aangehouden met mijn combinatie (v70-hobby 650kmfe met BE) en kon de heren van de politie ervan overtuigen dat dit echt wel was toegestaan. Aan hun houding kon ik toen al zien dat ze niet precies op de hoogte zijn van de regelgeving hierover.
Met vriendelijke groet, Knurfie
V70 D5 AUT 2002, elegance line, comfort line, premium line, climate line, estate line, dark grey pearl, mesh inleg, volvo telefoon, standverwarming, 17'' Orpheus (winter), 17'' thor (zomer), trekhaak, xenon, sunblinds.
- marsm104
- 5th Gear member
- Contacteer:
Rijbewijs B = papieren & typeplaatjes. Maximale gewichten optellen.
Rijbewijs BE = 'op de weegbrug'
Rijbewijs BE = 'op de weegbrug'
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- Oceanracer
- Geartronic member
Met alles respect voor de meeste dienders, er zitten er altijd een paar tussen die de klok wel hebben horen luiden, maar geen idee hebben waar de bekende klepel hangt. Ik ken er hier ook eentje uit het dorp (En nee, we gaan hier geen namen noemen, hahaha) die beweert dat je sowieso geen aanhanger zwaarder dan 750 kilo mag trekken met alleen een B-rijbewijs. Kijk, met dat soort mensen ben ik dan binnen 1 minuut uitgepraat. En die zit al heul heul heul lang bij de politie! Maar er zijn ook zat rij-instructeurs die niet weten waar ze over praten.
Verder lijken hier inderdaad twee discussies door elkaar te lopen. Die van het rijbewijs BE (wel of niet nodig) en die van het maximaal aanhangergewicht (wat mag de auto trekken). En die twee moeten we natuurlijk niet met elkaar gaan verwarren.
Bij een verdenking van overgewicht geldt: meten is weten. Vaak wordt daar een zogenaamde tweepuntsmeting gehouden (aanhanger blijft dus aan auto gekoppeld) en zo kan er worden gecontroleerd of je niet meer trekt dan wat de auto toestaat. De kogeldruk wordt dan niet bij die massa opgeteld, dus in de praktijk kun je dus zonder problemen al 75 kilo meer meenemen dan toegestaan. Los daarvan zijn er ook nog de door AlexV70 aangegeven marges. Die staan nergens op papier, dus die geven je geen rechten! Maar met een TTM van je caravan van 1500 kilo kan je dus in totaal 1725 kilo verstouwen zonder het risico op een prent.
Of je een geldig rijbewijs hebt kan heel simpel via de papieren worden gecontroleerd.
Even voor de goede orde: Ik praat hier niet als de advocaat van de duivel. Ik lach de bestuurders van die volgeladen en dus doorgezakte stations met dito caravans altijd vierkant in hun gezicht uit en heb medelijden met passagiers. Overbelading is een onderschat risico van een groot aantal lieden die jaarlijks 4 dagen met een aanhanger op pad gaan en het raar vinden dat de handel is gaan slingeren en gaan scharen. Ik wijs hier slechts op de mogelijkheden en de mazen in de handhaving van de wet.
Verder lijken hier inderdaad twee discussies door elkaar te lopen. Die van het rijbewijs BE (wel of niet nodig) en die van het maximaal aanhangergewicht (wat mag de auto trekken). En die twee moeten we natuurlijk niet met elkaar gaan verwarren.
Bij een verdenking van overgewicht geldt: meten is weten. Vaak wordt daar een zogenaamde tweepuntsmeting gehouden (aanhanger blijft dus aan auto gekoppeld) en zo kan er worden gecontroleerd of je niet meer trekt dan wat de auto toestaat. De kogeldruk wordt dan niet bij die massa opgeteld, dus in de praktijk kun je dus zonder problemen al 75 kilo meer meenemen dan toegestaan. Los daarvan zijn er ook nog de door AlexV70 aangegeven marges. Die staan nergens op papier, dus die geven je geen rechten! Maar met een TTM van je caravan van 1500 kilo kan je dus in totaal 1725 kilo verstouwen zonder het risico op een prent.
Of je een geldig rijbewijs hebt kan heel simpel via de papieren worden gecontroleerd.
Even voor de goede orde: Ik praat hier niet als de advocaat van de duivel. Ik lach de bestuurders van die volgeladen en dus doorgezakte stations met dito caravans altijd vierkant in hun gezicht uit en heb medelijden met passagiers. Overbelading is een onderschat risico van een groot aantal lieden die jaarlijks 4 dagen met een aanhanger op pad gaan en het raar vinden dat de handel is gaan slingeren en gaan scharen. Ik wijs hier slechts op de mogelijkheden en de mazen in de handhaving van de wet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
Als je die 100 kilo naar beneden hebt laten schroeven en je laadt vervolgens wel tot de (voor de as) toegestane 1600 loop je juist de kans op een prent. Lekker zo houden en zorgen dat je E achter B hebt en er kan je niets gebeuren!bart simpson schreef:Je hebt in principe een combinatie die niet voldoet, dat hij mogelijk "net" wel voldoet moet jij dan gaan aantonen, dat lijkt mij een lastig verhaal.
Laadvermogen met -100kg aanpassen en je hebt een combi die formeel wel voldoet en die nooit voor discussies gaat zorgen, al helemaal niet in het buitenland
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
zou de politie in andere Europese landen ook deze Nederlandse wetgeving onderschrijven?
Volvo for life
Goed verhaal, alleen de 1725 begrijp ik niet helemaal.Oceanracer schreef:Los daarvan zijn er ook nog de door AlexV70 aangegeven marges. Die staan nergens op papier, dus die geven je geen rechten! Maar met een TTM van je caravan van 1500 kilo kan je dus in totaal 1725 kilo verstouwen zonder het risico op een prent.
Volgens mij is de marge bij verbaliseren 5% en dat is bij 1500 kg + 75kg dus = edit 1575 kg. Ik neem aan tikfout.

Zit je 10% of meer er boven, betekent ook nog eens uit laden en dan gaat die 5% niet meer op!!
Er zijn politie mensen die tot 10% aanhouden, voor ze gaan schrijven, die kijken dan (met kennis) ook naar de combinatie.
Bijvoorbeeld als de caravan met de overbelading heel ruim onder de max. massa trekkend voertuig bevindt.
Maarja.... wat al werd aangegeven, politiemensen met inzicht...............

NEE, daar kan je met je B rijbewijs wel eens tegen problemen aanlopen!bart simpson schreef:zou de politie in andere Europese landen ook deze Nederlandse wetgeving onderschrijven?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
en minus die 100kg (onbenutte) laadvermogen?
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
i rest my case
(je moet er zin in hebben op vakantie met buitenlandse politie in discussie te gaan)
(je moet er zin in hebben op vakantie met buitenlandse politie in discussie te gaan)
- Oceanracer
- Geartronic member
1500 kilo as, die dan ook op papier staat. 10% daarbij is 1650.AlexV70 schreef:Goed verhaal, alleen de 1725 begrijp ik niet helemaal
Maar aangezien de 75 kilo aan de kogel niet word gewogen, kun je die er dus eigenlijk ook bij optellen. Dus: 1500 + 150 (10%) + 75 (kogeldruk) maakt 1725.
- Oceanracer
- Geartronic member
In alle andere landen gelden de zelfde regels als voor anderen in Nederland:bart simpson schreef:i rest my case
- Het rijbewijs moet in het land van afgifte geldig zijn voor de combinatie (discussie wel of geen E achter B)
- De combinatie moet de weg op mogen in het land waar gereden wordt. De aanhanger mag dus nergens meer wegen (meten dus) dan wat de auto trekken mag. Wat ie op papier mag wegen, doet niet ter zake. Nergens niet.
Kogeldruk mag je er veelal niet bij optellen.Oceanracer schreef:1500 kilo as, die dan ook op papier staat. 10% daarbij is 1650.AlexV70 schreef:Goed verhaal, alleen de 1725 begrijp ik niet helemaal
Maar aangezien de 75 kilo aan de kogel niet word gewogen, kun je die er dus eigenlijk ook bij optellen. Dus: 1500 + 150 (10%) + 75 (kogeldruk) maakt 1725.
- Oceanracer
- Geartronic member
Je mag ook niet je caravan overladen. Ook niet met "maar" 5 of 10 procent. 

- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
dat is toch hetzelfde? Wat er op je kentekenbewijs staat komt uit de registers van het RDW en dat komt dan weer van de typegoedkeuring en de fabrieksopgaveAlexV70 schreef:Nee, helaas niet! Ze kijken op het type plaatje of in het register bij de RDW.VolvoMafia schreef:hmmm... Ik had het meer over B zonder E... ze houden altijd aan wat er op de kentekenbewijzen staat. Daar kan je sowieso vanuit gaan.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Je hebt het hier specifiek over BE? Onderhand snap ik het zelf niet meer geloof ik...Oceanracer schreef:Met alles respect voor <...> Ik wijs hier slechts op de mogelijkheden en de mazen in de handhaving van de wet.
Mijn casus: ik heb een rijbewijs B en een V70 met een eigen massa van 1558kg en een max toelaatbare massa van 2100kg. Wat mag ik wettelijk nu erachter koppelen? En hebben we het dan over aanhanger inclusief op dat moment aanwezige belading of de maximaal toelaatbare masse van die aanhanger?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!