Pagina 3 van 4

Geplaatst: 06.01.2010 - 18:11
door diesel01
Voorop gesteld dat ik echt geen trekhaak heb, zal dat dus niet nodig zijn.
Het was een discussie enige tijd terug met een familielid die dus(omdat hij bij de politie werkt)overtuigd is van zijn gelijk, als ik op dat moment door was gegaan met ouwehoeren wordt de sfeer wat minder gezellig.
Ik was idd overtuigd van mijn gelijk zoals jij hier boven hebt beschreven, ik ga nog een keer op zoek naar de officiele documenten zodat ik hem nog wat kan uitleggen, zo ben ik dan ook wel weer.

Geplaatst: 06.01.2010 - 18:17
door Hans oet Twent
Denk er aan dat het kogelgewicht van je caravangewicht af kan halen!

Geplaatst: 06.01.2010 - 18:19
door Gast
diesel01 schreef:(omdat hij bij de politie werkt)overtuigd is van zijn gelijk.
Tja, daar zijn ze op geselecteerd. :?
Zeg maar dat hij ongelijk heeft en als hij dan zo zeker is dat hij dit incl. documentatie aan mag gaan tonen.
(Hij kan ook even informeren bij verkeerschool van de politie in Apeldoorn)
Natuurlijk is het heel vervelend als je, je ongelijk moet toegeven. Maar het maakt je wel een kerel! :P

Geplaatst: 06.01.2010 - 18:20
door Gast
Hans oet Twent schreef:Denk er aan dat het kogelgewicht van je caravangewicht af kan halen!
Zit in de 5% (soms 10%) marge.

Geplaatst: 06.01.2010 - 18:24
door knurfie
Beste mensen, het gaat inderdaad om de toegestane massa van de aanhanger, zie artikel 5.18.18 van het voertuigregelement

(Onverminderd het bepaalde in artikel 5.12.7 (zie hieronder*) mag de totale massa van aanhangwagens niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig is vermeld. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. )

Oftewel in gewoon nederlands:
Er wordt niet gesproken over de totale toegestane massa van aanhangwagens. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1300 kg mag trekken gerust een lege dubbele paardentrailer die 2500 kg mag wegen – maar dat natuurlijk niet daadwerkelijk weegt – mag voortbewegen over ’s-Heerenwegen.

Ik ben reeds een keer aangehouden met mijn combinatie (v70-hobby 650kmfe met BE) en kon de heren van de politie ervan overtuigen dat dit echt wel was toegestaan. Aan hun houding kon ik toen al zien dat ze niet precies op de hoogte zijn van de regelgeving hierover.
Met vriendelijke groet, Knurfie

Geplaatst: 06.01.2010 - 19:19
door marsm104
Rijbewijs B = papieren & typeplaatjes. Maximale gewichten optellen.
Rijbewijs BE = 'op de weegbrug'

Geplaatst: 06.01.2010 - 19:22
door Oceanracer
Met alles respect voor de meeste dienders, er zitten er altijd een paar tussen die de klok wel hebben horen luiden, maar geen idee hebben waar de bekende klepel hangt. Ik ken er hier ook eentje uit het dorp (En nee, we gaan hier geen namen noemen, hahaha) die beweert dat je sowieso geen aanhanger zwaarder dan 750 kilo mag trekken met alleen een B-rijbewijs. Kijk, met dat soort mensen ben ik dan binnen 1 minuut uitgepraat. En die zit al heul heul heul lang bij de politie! Maar er zijn ook zat rij-instructeurs die niet weten waar ze over praten.

Verder lijken hier inderdaad twee discussies door elkaar te lopen. Die van het rijbewijs BE (wel of niet nodig) en die van het maximaal aanhangergewicht (wat mag de auto trekken). En die twee moeten we natuurlijk niet met elkaar gaan verwarren.

Bij een verdenking van overgewicht geldt: meten is weten. Vaak wordt daar een zogenaamde tweepuntsmeting gehouden (aanhanger blijft dus aan auto gekoppeld) en zo kan er worden gecontroleerd of je niet meer trekt dan wat de auto toestaat. De kogeldruk wordt dan niet bij die massa opgeteld, dus in de praktijk kun je dus zonder problemen al 75 kilo meer meenemen dan toegestaan. Los daarvan zijn er ook nog de door AlexV70 aangegeven marges. Die staan nergens op papier, dus die geven je geen rechten! Maar met een TTM van je caravan van 1500 kilo kan je dus in totaal 1725 kilo verstouwen zonder het risico op een prent.

Of je een geldig rijbewijs hebt kan heel simpel via de papieren worden gecontroleerd.

Even voor de goede orde: Ik praat hier niet als de advocaat van de duivel. Ik lach de bestuurders van die volgeladen en dus doorgezakte stations met dito caravans altijd vierkant in hun gezicht uit en heb medelijden met passagiers. Overbelading is een onderschat risico van een groot aantal lieden die jaarlijks 4 dagen met een aanhanger op pad gaan en het raar vinden dat de handel is gaan slingeren en gaan scharen. Ik wijs hier slechts op de mogelijkheden en de mazen in de handhaving van de wet.

Geplaatst: 06.01.2010 - 19:25
door Oceanracer
bart simpson schreef:Je hebt in principe een combinatie die niet voldoet, dat hij mogelijk "net" wel voldoet moet jij dan gaan aantonen, dat lijkt mij een lastig verhaal.
Laadvermogen met -100kg aanpassen en je hebt een combi die formeel wel voldoet en die nooit voor discussies gaat zorgen, al helemaal niet in het buitenland
Als je die 100 kilo naar beneden hebt laten schroeven en je laadt vervolgens wel tot de (voor de as) toegestane 1600 loop je juist de kans op een prent. Lekker zo houden en zorgen dat je E achter B hebt en er kan je niets gebeuren!

Geplaatst: 06.01.2010 - 19:40
door bart simpson
zou de politie in andere Europese landen ook deze Nederlandse wetgeving onderschrijven?

Geplaatst: 06.01.2010 - 19:44
door Gast
Oceanracer schreef:Los daarvan zijn er ook nog de door AlexV70 aangegeven marges. Die staan nergens op papier, dus die geven je geen rechten! Maar met een TTM van je caravan van 1500 kilo kan je dus in totaal 1725 kilo verstouwen zonder het risico op een prent.
Goed verhaal, alleen de 1725 begrijp ik niet helemaal.

Volgens mij is de marge bij verbaliseren 5% en dat is bij 1500 kg + 75kg dus = edit 1575 kg. Ik neem aan tikfout. :P en idd geen recht!!
Zit je 10% of meer er boven, betekent ook nog eens uit laden en dan gaat die 5% niet meer op!!

Er zijn politie mensen die tot 10% aanhouden, voor ze gaan schrijven, die kijken dan (met kennis) ook naar de combinatie.
Bijvoorbeeld als de caravan met de overbelading heel ruim onder de max. massa trekkend voertuig bevindt.

Maarja.... wat al werd aangegeven, politiemensen met inzicht............... :P

Geplaatst: 06.01.2010 - 19:45
door Gast
bart simpson schreef:zou de politie in andere Europese landen ook deze Nederlandse wetgeving onderschrijven?
NEE, daar kan je met je B rijbewijs wel eens tegen problemen aanlopen!

Geplaatst: 06.01.2010 - 19:48
door bart simpson
en minus die 100kg (onbenutte) laadvermogen?

Geplaatst: 06.01.2010 - 19:50
door Gast
Ook in bijvoorbeeld Duitsland kijkt men naar de papieren.

Geplaatst: 06.01.2010 - 19:51
door bart simpson
i rest my case

(je moet er zin in hebben op vakantie met buitenlandse politie in discussie te gaan)

Geplaatst: 06.01.2010 - 19:54
door Oceanracer
AlexV70 schreef:Goed verhaal, alleen de 1725 begrijp ik niet helemaal
1500 kilo as, die dan ook op papier staat. 10% daarbij is 1650.

Maar aangezien de 75 kilo aan de kogel niet word gewogen, kun je die er dus eigenlijk ook bij optellen. Dus: 1500 + 150 (10%) + 75 (kogeldruk) maakt 1725.

Geplaatst: 06.01.2010 - 19:59
door Oceanracer
bart simpson schreef:i rest my case

(je moet er zin in hebben op vakantie met buitenlandse politie in discussie te gaan)
In alle andere landen gelden de zelfde regels als voor anderen in Nederland:

- Het rijbewijs moet in het land van afgifte geldig zijn voor de combinatie (discussie wel of geen E achter B)

- De combinatie moet de weg op mogen in het land waar gereden wordt. De aanhanger mag dus nergens meer wegen (meten dus) dan wat de auto trekken mag. Wat ie op papier mag wegen, doet niet ter zake. Nergens niet.

Geplaatst: 06.01.2010 - 20:28
door Gast
Oceanracer schreef:
AlexV70 schreef:Goed verhaal, alleen de 1725 begrijp ik niet helemaal
1500 kilo as, die dan ook op papier staat. 10% daarbij is 1650.

Maar aangezien de 75 kilo aan de kogel niet word gewogen, kun je die er dus eigenlijk ook bij optellen. Dus: 1500 + 150 (10%) + 75 (kogeldruk) maakt 1725.
Kogeldruk mag je er veelal niet bij optellen.

Geplaatst: 06.01.2010 - 20:31
door Oceanracer
Je mag ook niet je caravan overladen. Ook niet met "maar" 5 of 10 procent. :D

Geplaatst: 07.01.2010 - 08:12
door Walter
AlexV70 schreef:
VolvoMafia schreef:hmmm... Ik had het meer over B zonder E... ze houden altijd aan wat er op de kentekenbewijzen staat. Daar kan je sowieso vanuit gaan.
Nee, helaas niet! Ze kijken op het type plaatje of in het register bij de RDW.
dat is toch hetzelfde? Wat er op je kentekenbewijs staat komt uit de registers van het RDW en dat komt dan weer van de typegoedkeuring en de fabrieksopgave

Geplaatst: 07.01.2010 - 08:20
door Walter
Oceanracer schreef:Met alles respect voor <...> Ik wijs hier slechts op de mogelijkheden en de mazen in de handhaving van de wet.
Je hebt het hier specifiek over BE? Onderhand snap ik het zelf niet meer geloof ik...

Mijn casus: ik heb een rijbewijs B en een V70 met een eigen massa van 1558kg en een max toelaatbare massa van 2100kg. Wat mag ik wettelijk nu erachter koppelen? En hebben we het dan over aanhanger inclusief op dat moment aanwezige belading of de maximaal toelaatbare masse van die aanhanger?