Extra pk's zonder chip

Voor kenners: de "Roffel"
V70 classic
3rd Gear member

IkeV70 schreef:
edraket schreef:...
Eén van de belangrijkste bronnen voor de ECU is de luchtmassa meter (LMM). Deze meet de hoeveelheid aangezogen lucht, en doet dat door middel van weerstand verhogen of verlagen als functie van de gemeten hoeveelheid lucht. Wat zo'n powerbox doet is de waarde van de de lmm voor de gek houden waardoor de ECU denkt dat de hoeveelheid aangezogen lucht lager is dan in werkelijkheid. Op deze manier kun je de maximale laaddruk dus verhogen.
...
Ik dacht juist dat een powerbox de ECU laat denken dat de hoeveelheid aangezogen lucht hoger is dan in werkelijkheid zodat de ECU meer brandstof gaat inspuiten.
=D>
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
IkeV70
5th Gear member

IkeV70 schreef:
Ik dacht juist dat een powerbox de ECU laat denken dat de hoeveelheid aangezogen lucht hoger is dan in werkelijkheid zodat de ECU meer brandstof gaat inspuiten.
...of de luchttemperatuur onterecht als heel koud doorgeven zodat de ECU denkt dat de aangezogen lucht compact en zuurstofrijk is en daarom meer brandstof inspuit.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
edraket
7th Gear member

IkeV70 schreef:
edraket schreef:...
Eén van de belangrijkste bronnen voor de ECU is de luchtmassa meter (LMM). Deze meet de hoeveelheid aangezogen lucht, en doet dat door middel van weerstand verhogen of verlagen als functie van de gemeten hoeveelheid lucht. Wat zo'n powerbox doet is de waarde van de de lmm voor de gek houden waardoor de ECU denkt dat de hoeveelheid aangezogen lucht lager is dan in werkelijkheid. Op deze manier kun je de maximale laaddruk dus verhogen.
...
Je hebt gelijk. Er zijn inderdaad verschillende types, maar inderdaad verhoogt de "lmm powerbox" de hoeveelheid ingespoten brandstof door een hogere luchtopbrengst door te geven. De turbodruk blijft ongemoeid. Foutje van mijn kant.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
edraket
7th Gear member

Barry (Grillmeister) schreef:
edraket schreef: Het is heel simpel. Een mderne auto heeft software (in de ECU) om de verschillende parameters te besturen als turbo laaddruk, ingespoten hoeveelheid brandstof, ontstekingstijdstip en nog veel meer. Eén van de belangrijkste bronnen voor de ECU is de luchtmassa meter (LMM). Deze meet de hoeveelheid aangezogen lucht, en doet dat door middel van weerstand verhogen of verlagen als functie van de gemeten hoeveelheid lucht. Wat zo'n powerbox doet is de waarde van de de lmm voor de gek houden waardoor de ECU denkt dat de hoeveelheid aangezogen lucht lager is dan in werkelijkheid. Op deze manier kun je de maximale laaddruk dus verhogen. Je begrijpt dat de powerbox maar één parameter aanpast, maar dat er veel meer zijn. Om de motor betrouwbaar te laten werken is het gevaarlijk voor de techniek om alleen de laaddruk te verhogen. Dat kan alleen als de overige parameters worden aangepast. Een chiptuning programma past de overige waardes wel aan (als het goed is) wat een beter lopende motor oplevert en uieraard ook een betrouwbaarder.

Dus om antwoord te geven op je vragen: Dat je de weg kwijt bent ligt inderdaad aan jou, en ik denk dat ze de instellingen met hardware veranderen ipv met gebakken lucht :wink:

Je had inderdaad wat Tarman aangaf kunnen vragen hoe dat dan werkt. Komt wat "lekkerder" over!
Niet zo'n toontje he' komt namelijk ook niet echt "lekker" over, als ik de weg kwijt ben (komt dat mogelijk omdat ik geen iota verstand heb van techniek), als Tarman zo bijdehand bent was schrijft hij toch gewoon even uit wat er dan precies zou kunnen gebeuren. (zoals jij uiteindelijk gedaan hebt)

Nergens in zijn post heeft de topic starter het overigens zelf over de zgn powerbox gehad. Dus dat JIJ aanneemt dat het over een powerbox gaat betekent in dit geval dan ook niets. (Ik ga nooit ergens ergens zomaar van uit ik vind deze amerikaanse woordspeling dan ook altijd zeer toepasselijk: assume = making an ASS of U and ME)
Tarman T schreef:Nee, geen gebakken lucht..
De gemeten signalen worden aangepast, dus lucht, brandstof, uitlaatgassen, overal worden waarden toegekend die dus in het echt anders zijn.. Dit is slecht voor oa (benzine) je katalysator! Hij spuit in verhouding gewoon teveel benzine in omdat het signaal van oa dus de labdasonde gewoon wordt veranderd.
Beetje raare opmerking, gebakken lucht. Je kan dan beter gewoon vragen wat er precies gebeurd, komt wat beter over denk ik.
Beetje raar geschreven vind jij ook niet? De post waar ik op reageerde was gewoon wartaal man! Wel electronisch niet bla bla bla.... Wat jij neer zet is tenminste leesbaar, verder zie reply hierboven..
Het moet niet gekker worden. Wie begint er hier nu met een "toontje". En met jouw gebrek aan technische kennis trek je mijn stelling dat het zonder software aangepast kan worden in twijfel door over "gebakken lucht" te beginnen terwijl dit gewoon een feit is dat het zo werkt. En als ik dan uitleg geef over hoe e.e.a. werkt krijg ik hem keihard terug. Beetje vreemde gang van communicatie.

Maar goed, ik heb niet zo'n zin in Bart Simpson achtige discussies dus laten we het hier maar bij houden.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Hans
8th Gear member
Contacteer:

V70 classic schreef:
hans anesthesie schreef:Voor de knutselaars onder ons.

Pas op hé, niet voor vijfcilinders!
Wat doet dat hier dan?
Een volvo heeft een vijfcilinder ](*,) :-({|=
Dan ben jij slecht op de hoogte. Lang niet alle volvo's hebben een vijfcilinder \:D/
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

edraket schreef: Het moet niet gekker worden. Wie begint er hier nu met een "toontje". En met jouw gebrek aan technische kennis trek je mijn stelling dat het zonder software aangepast kan worden in twijfel door over "gebakken lucht" te beginnen terwijl dit gewoon een feit is dat het zo werkt. En als ik dan uitleg geef over hoe e.e.a. werkt krijg ik hem keihard terug. Beetje vreemde gang van communicatie.

Maar goed, ik heb niet zo'n zin in Bart Simpson achtige discussies dus laten we het hier maar bij houden.
Jouw tweede uiteenzetting is iig een behoorlijk stuk duidelijker dan de eerste (zelfs begrijpelijk voor mij en dat wil wat zeggen...) en voor de duidelijkheid, mijn reactie ging over de onleesbaarheid van het stuk wat jij in eerste instantie had neer getikt, wellicht heb jij mijn commentaar (te) persoonlijk opgevat maar duidelijk was dat iig niet.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
edraket
7th Gear member

Ok, zo zie je maar dat denken en schrijven bij een ander vaak heel anders over komt (op sommige forums aanleiding tot enorme ruzies!). Misverstand dus en opgelost :)
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
V70 classic
3rd Gear member

hans anesthesie schreef:
V70 classic schreef:
hans anesthesie schreef:Voor de knutselaars onder ons.

Pas op hé, niet voor vijfcilinders!
Wat doet dat hier dan?
Een volvo heeft een vijfcilinder ](*,) :-({|=
Dan ben jij slecht op de hoogte. Lang niet alle volvo's hebben een vijfcilinder \:D/
Jij hebt zo een focus zeker :-k
V70 T6 AWD MTE
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Ik weet niet wat je bedoeld meneer V70 classic. Maar grappig is het niet.
Als je gewoon even leest in mijn profiel ( dat gedeelte wat jij niet of nauwelijks hebt aangemaakt), zie je dat ik zeker niet zo een focus rijdt.

Maar om de zaak even te verduidelijken..een C30, S/V40, V50 en de V70 hebben naast de D5 ook gewone 4 cilinder diesels.

Volvo V40 D2 MY2013
V70 classic
3rd Gear member

hans anesthesie schreef:Ik weet niet wat je bedoeld meneer V70 classic. Maar grappig is het niet.
Als je gewoon even leest in mijn profiel ( dat gedeelte wat jij niet of nauwelijks hebt aangemaakt), zie je dat ik zeker niet zo een focus rijdt.

Maar om de zaak even te verduidelijken..een C30, S/V40, V50 en de V70 hebben naast de D5 ook gewone 4 cilinder diesels.
dat klopt die nieuwe zijn ook in 4 cilinder te krijgen,hier heb je een punt.
Maar als je een volvo koets op een focus onderstel pleurt is het voor mij een focus en daar heeft mijn profiel niets mee te maken.En als je niet tegen een grapje kunt ga dan ergens anders azijn pissen.
Terecht die opmerking over de nieuwe 4 cilinders maar mijn profiel is mijn zaak.
En of ik hier gelijk heb over deze stelling doet er eigenlijk niet toe want dan krijg je het gezeur van hoeveel onderdelen mag je gebruiken voordat je een ander merk/model hebt.
Overgins is met een focus weinig mis hoor.
Deze discussie is op dit en andere fora al genoeg gevoerd.
V70 T6 AWD MTE
raymond01
3rd Gear member

Gaan we elkaar in de haren vliegen.
Lekker zeg.
Het gaat inderdaad een beetje op B.S. geneuzel lijken.
Maar gaat het er niet om elkaar een beetje te helpen of om goedkoop punten te scoren.
:redhotevil:

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Hans
8th Gear member
Contacteer:

En als je niet tegen een grapje kunt ga dan ergens anders azijn pissen
Rare soort humor heb jij.
Enne...zullen we het hier een beetje leuk houden en aardig blijven doen?

Volvo V40 D2 MY2013
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

Ik volg al een paar dagen de discussie hier en mijns inziens zou het ook wel wat leuker kunnen? Toch.
Ik heb tot op dit moment altijd gedacht dat we eensgezinde mensen waren die op een leuke manier met elkaar omgaan. Maar ja wie ben ik?
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
raymond01
3rd Gear member

Kunnen we eigenlijk wel doen.
Azijn pissen niet maar wel bezine.

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Hans
8th Gear member
Contacteer:

:D
Azijn pissen niet maar wel bezine
Diesel dan hé! :drinking:

Volvo V40 D2 MY2013
raymond01
3rd Gear member

Nou ja wordt je dik van is zo VET.

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Hey..nieuwe avatar. Mooi!

Volvo V40 D2 MY2013
raymond01
3rd Gear member

Was die van mij een beetje zat.....Thanksss

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
raymond01
3rd Gear member

Hoe rijdt het karretje Hans.

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Om nog maar even off topic te blijven ;-)

Hij rijdt super! En sinds vandaag met twee nieuwe voorwiellagers nog beter en vooral stiller!

Volvo V40 D2 MY2013
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”