Pagina 3 van 3
Geplaatst: 16.04.2010 - 17:19
door bart simpson
"nee" dus, we zijn het helemaal eens....
Geplaatst: 16.04.2010 - 17:43
door bart simpson
Nog even terugkomende op het vergelijk tussen een Kia Sorento een XC90:
Kia 2.2 CRDi AWD aut model: 9/2009 -
Massa leeg 1785kg
Max toelaatbare massa 2510kg
Max aanhanger geremd 2000kg
Versus Volvo XC90 D5 aut model: 5/2006-
Massa leeg 2044kg
Max toelaatbare massa 2750kg
Max aanhanger geremd 2250kg
bron: autoweek
Men neme nu b.v. een Kabe Royal 780TDL, bron: www.caravantrekker.nl
1) Trekt u met de Kia Sorento II - 2.2 CRDi [4WD] een beladen Kabe Royal 780 TDL van 2000 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 100%. Dit betekent dat de caravan (veel) te zwaar is en dit voor grotere afstanden een af te raden combinatie is!
U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u goed bruikbaar zal zijn.
Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op steile hellingen heeft u meer dan voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u meer dan voldoende kracht om weg te komen en is de hoeveelheid tractie bepalend.
Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een BE - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport)
2) Trekt u met de Volvo XC90 - D5 aut. een beladen Kabe Royal 780 TDL van 2000 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 91%. Dit betekent dat de caravan aan de zware kant is, en u uw snelheid en belading (en bandenspanning, ook van de auto!) heel goed in de gaten moet houden. Het vervoer van bijvoorbeeld fietsen achterop is niet aan te raden. De stabiliteit van de combinatie zal niet onder alle omstandigheden optimaal zijn. Tijdens afdalingen moet u beslist uw snelheid heel goed in de gaten houden.
U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u goed bruikbaar zal zijn.
Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op steile hellingen heeft u meer dan voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u meer dan voldoende kracht om weg te komen en is de hoeveelheid tractie bepalend.
Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een BE - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport)
Men meent hier dat er tussen de massa ven het trekkende voertuig en het getrokken object toch een zekere relatie bestaat.
Geplaatst: 16.04.2010 - 18:28
door 945i
Is toch een rare tekst, bij de Kia eerst zeggen dat het geen goeie combi is, om daarna alleen maar positieve dingen op te noemen....( als eerste boven bij Luik..

)
Ook het fietsen verhaal ontbreekt....
Geplaatst: 16.04.2010 - 19:49
door bart simpson
Eens dat tekst wat eigenaardig is, maar deze Kia Sorento wordt een tikkie minder ingeschaalt dan een XC90
Geplaatst: 16.04.2010 - 20:35
door 945i
Ja, had het vreemd gevonden als ze dat niet deden..Toch qua bouwkwaliteit een beetje appels met peren..
Geplaatst: 18.04.2010 - 22:29
door kalleveen
ik zal je het nog sterker vertellen als je met meer dan 3500 kg rijdt, en dan bedoel ik met de mogelijkheid voor meer dan 3500 kg (dus een trekhaak gemonteerd, er hoeft niet eens iets achter te hangen) zal je in duitsland een tachograaf moeten voeren !
uitzondering is dat als het hobbymatig gebeurd het niet hoeft , dus met een boottrailer of caravan zal je wel geen probleem hebben, maar heb je een zeilenaanhanger erachter met spullen erin die op handel oid lijken dan ben je de sjaak
ik wilde het als wetenswaardigheidje maar even laten weten ......