Pagina 3 van 5
Geplaatst: 23.10.2008 - 14:13
door Johan
tvc15 schreef:@Volvopa: kijk eens naar de verandering in de verkoopaantallen van de BMW 5 diesels de laatste kwartalen. Je zult zien dat er een significante verschuiving richting de 2.0d 4 cylinder optreedt. Niet alleen vanwege de mindere kosten, maar omdat je tegenwoordig goed voor de dag kunt komen met "efficient dynamics".
Kun je even linken naar de bron hiervan want ik kan de europese verkoopaantallen per model en motortype niet vinden.
Ik geloof nml. niet zo in een "significante" verschuiving.
Van alle mensen die een S80/5-er/A6/E overwegen is er misschien maar 10% die net een dergelijke auto kan bekostigen en dus "veroordeeld" zijn tot het instapmodel en bijbehorende motorisering.
Het grote aandeel echter kiest voor een 6 cylinder diesel omdat je daarmee nu eenmaal een karakter krijgt wat past bij het model.
Dit is ook al omdat in dat segment er relatief veel automaten worden verkocht, waarbij een hoger koppel en vermogen net die rijeigenschappen geven die men verwacht in die budgetklasse.
Je ziet dus veel meer 2.7/3.0TDI's - 525D/530D/535D's - 280CDI/320CDI's rijden als de 4 cyl varianten daarvan.
Volvo's 3.2 benzine is eigenlijk al een beettje te mager en zou al iets meer vermogen en koppel mogen hebben. Voor de V8 is het de te trage automaat die hem de das omdoet tov de concurrentie, maar waar echt de meeste punten worden verloren is dus op de diesel.
Het is jammer dat er geen budget voorhanden is om dat aan te pakken. Die investering zou zich echt terug gaan zien in veel hogere verkoopaantallen.
Geplaatst: 23.10.2008 - 14:45
door bart simpson
In Nederland is 80% van de verkochte Audi A6 diesels een 2.0D, deze kost € 3.500,-- meer dan de S80 2.0D en heeft een gelijk vermogen.
(een A6 2.7D met 190pk presteert slechts marginaal beter dan een S80D5 en is toch € 4.500,-- duurder)
Geplaatst: 23.10.2008 - 17:37
door tvc15
@martijnXC70: De Powershift wordt geleverd door Getrag, een Duitse versnellingsbakkenleverancier.
@Volvopa: bij de introductie van de laatste BMW 2.0D upgrade van afgelopen september heeft er een artikeltje in een Duits blad gestaan, ik meen Auto Motor und Sport. Autorai.nl publiceert regelmatig excel sheets met verkopen in nederland, per model en type, ik kan op dit moment echter niets voor je vinden. J.D. Power en Global Insight verdienen hun brood met dit soort rapportages, die publiceren ze ook niet gratis.
Geplaatst: 25.10.2008 - 22:03
door HV
Ben het er ook mee eens dat er meer uit de D5 had moeten komen. Dat was juist krachtig geweest: 240 Pk uit 5 cylinder, en een 6 cylinder diesel (als weliswaar premium merk, maar ook een meer niche merk) achterwege laten. Dat laatste gebeurt dus nu wel, en ik begrijp dat op zich best; het gat naar de krachtige concurrentie blijft nu echter (te) groot. Dit voor de snelheidsliefhebbers onder ons (hoor ik ook bij), wellicht niet de geheel traditionele doelgroep voor Volvo, maar het is onterecht te zeggen dat Volvo zich daar niet op zou richten (wordt wat mij betreft al ontkracht sinds de komst van de 850 T5-R

).
Ook jammer is, dat het zo lang duurt voor powershift, dan wel anderssoortige dubbele koppelingsautomaat, in combinatie met krachige motoren wordt aangeboden door Volvo. Vindt zelf de automaten, zelfs ook nog de 6 traps geartronic, gewoon niet ech alert.
Kijk daarom ook heel regelmatig verlekkerd naar m.n. BMW en Audi, maar vermoed dat ik uiteindelijk toch altijd bij Volvo zal uitkomen, zowel door imago dat mij zeer aanspreekt als perfecte dealer (H Scholten Nijmegen). Laat ze maar niet meelezen

(ach ja, hebben voor aankomende januari al XC60 T6 in bestelling staan, dus dat zit wel goed).
Ik denk dan ook, voor diegenen die al die kritieken op Volvo maar vervelend vinden, dat we ervan uit mogen gaan dat die kritiek juist voortkomt uit sterke voorliefde voor Volvo!
Geplaatst: 26.10.2008 - 06:17
door Johan
..... en zo is het maar net ....
XC60 T6? Lekker, gefeliciteerd! Als je hem hebt foto's en rijervaring graag!
Geplaatst: 26.10.2008 - 12:35
door eddy3
k denk dan ook, voor diegenen die al die kritieken op Volvo maar vervelend vinden, dat we ervan uit mogen gaan dat die kritiek juist voortkomt uit sterke voorliefde voor Volvo!
HV,absoluut mee eens,kan het niet beter verwoorden,als men liefde voor Volvo niet zo groot was,zou het me geen barst kunnen schelenwat ze uitspoken,en zou ik hier ook niet meeklappen!
Geplaatst: 26.10.2008 - 13:05
door 945i
Na het verdwijnen van de achterwielaandrijving is Volvo geen Volvo meer.
Volvo's horen robuuste bakken te zijn die nooit stuk gaan. (ze rollen maar door)
helaas is daar tegenwoordig geen spraken meer van....
Ik denk dat we weinig belastingvrije s/v40's oid gaan tegenkomen. (sommige s/v 70 daargelaten..)
Let op, dit is slechts mijn mening...

Geplaatst: 26.10.2008 - 14:57
door Rene68
Tja het is jouw mening maar dat is net zoiets als dat tomaten geen tomaten meer zijn omdat ze in de kassen groeien ipv op het land.....
Geplaatst: 26.10.2008 - 15:23
door NielsPHEV
Ik denk inderdaad dat Volvo zich wat meer zou mogen toeleggen op reductie van het vebruik.
Een vermogen van meer dan 200 pk en meer dan 400 Nm trekkracht is in mijn beleving absolute onzi je krijgt het vermogen nl niet met goed fatsooen via de voorwielen op de weg.
BMW en MD hebben een voordeel via de achterwiel aandrijving. Uiteraard kan je uitwijken naar AWD maar dan kun je enig groen label wel vergeten.
MAW downsizen, de bestaande motoren verbeteren en een powershift ipv de geurtronic !
Geplaatst: 26.10.2008 - 16:08
door Rene68
Voordeel van de achterwielen? Dan heb jij zeker nog nooit in een auto met veel pk's gereden en achterwielaandrijving. Een 130i bijvoorbeeld. Zodra het geregend heb zul je heeeeeeeel erg op moeten passen dat je niet teveel gas geeft want je staat echt direct achterstevoren. Veel pk's op twee wielen is gewoon niet zo'n goede combinatie. Toch zijn er zat auto's die 300 pk hebben op de voorwielen en die heel erg goed van hun plek komen. En vergeet daar de functie van de banden niet. Onder mijn huidige auto heb ik Pirelli P Zero Rosso en die hebben altijd grip. Nou heb ik natuurlijk 200 pk maar door goede banden te gebruiken kun je al veel meer pk's o de weg krijgen.
En 4-wiel aandrijving schijnt nogal een problemen te geven bij Volvo (heb ik ik mij laten vertellen hoor......). Dat schijnt nogal vaak stuk te gaan.....
Geplaatst: 26.10.2008 - 16:21
door eddy3
Mijn achterwielaangedreven Volvos vond ik bij nat weer als op ijs rijden,dit is met de voorwieltraktie heeeel wat beter,het is met dank aan allerlei ESP,en andere dergelijke systemen dat de achterwielaandrijver de tijd overleefd heeft.Grootste voordeel bij achteraandrijving vind ik de besturing,is veel rustiger.
Geplaatst: 26.10.2008 - 16:37
door NielsPHEV
Rene,
Laat ik nu inderdaad met een 130i cup op zandvoort hebben gereden. Inderdaad oppassen maar de constructie van achterwielaadrijving maakt het wat makkelijker om meer vermogen op het asfalt te krijgen.
Als ik met mijn 185 pk D5 gas geef met dit miezer weer zou ik constant tegen de traction controll lampjes aan zitten te kijken. Zit hem overigens vooral in die 400 Nm denk ik.
Uiteraard helpt snelslijtrubber aanzienlijk als het gaat om grip
Geplaatst: 26.10.2008 - 18:23
door Rene68
Niels,
Als jij dezelfde banden hebt als ik bij mijn vorige V70 dan begrijp ik dat best. Maar dat ligt niet aan de voorwielaandrijving maar aan de ongelooflijke bout banden. Ik heb vaak genoeg gehad met regen dat ik nog in de derde versnelling aan het spinnen was met de voorbanden..... Echt geloof me, andere banden en je weet niet wat je meemaakt.
Even offtopic: wat vond je van de 130i? Wel indrukwekkend he? Ik vind het overigens nog steeds zoveel slechter rijden dan zijn concurrenten met 4-wielaandrijving (Audi S3/Golf r32). Maar lol kun je er zeker mee hebben!
Geplaatst: 26.10.2008 - 18:35
door NielsPHEV
Rene,
De standaard pirelli p6000 auto is nu ongeveer een jaar oud. Heb zelf altijd de michelin premacy laten monteren op mijn vorige auto's vond ik een goed compromis.
Die 130, ja dat was feest op het circuit geen auto voor mij overigens kost me m'n rijbewijs
Geplaatst: 26.10.2008 - 20:42
door Live
... tuurlijk, banden & voorwiel aandrijving.. kwestie van beiden!
Het is niks voor niks dat de sportauto's achterwiel aandrijving hebben. voorwielen moeten 400NM en sturen en remmen... no way dat ze dat aankunnen, te weinig grip
Geplaatst: 27.10.2008 - 09:53
door Poolrev
Pas nog met een MINI Cooper S JCW (210 pk op de voorwielen) gereden, en dat gaat heel best. Met een (electronisch) sperdifferentieel is het vermogen op enkel de voorwielen echt heel goed over te brengen, niks geen last van spinnende wielen bij goed optrekken en in bochten...
Geplaatst: 27.10.2008 - 11:47
door Ben
Mod break
Graag ON TOPIC blijven
Geplaatst: 09.11.2008 - 21:18
door gino1968
1. Heeft iemand al een proefrit gemaakt met de nieuwe D5 motor (420Nm/205pk) in de S80, nu deze in de prijslijst
NL /
BE staat?
Of eventueel een test hierover gelezen? Volgens de technische gegevens in de prijslijst zou deze zelfs minder verbruiken (gewogen totaalverbruik) als de 163pk versie.
2. Zijn er nog andere veranderingen aan het model 2009? Betere isolatie, zoals in sommige berichten vermeld wordt?
De Nederlandse prijslijst (november 2008: MY2009)
De Belgische prijslijst (november 2008: MY2009)
Geplaatst: 10.11.2008 - 04:52
door volvo708090
Wat mij een beetje ergert is dat mijn S80 2.4D Geartronic (163pk) haast een liter meer verbruikt dan de oude V70 D5 (toen nog 163 pk) automaat. Ligt dat aan de Geartronic, die lijkt me eerder op comfort gericht en die trager is van begrip dan de oude automaat? Met de oude v70 heb ik 220.000 km met veel plezier afgelegd en alhoewel de nieuwe S80 beter uitgerust is, stiller is en beter zit zijn er wel eens twijfels over de vervanging. Fiscaal is de 205 pk hier niet haalbaar, maar het is misschien het begin van een evolutie in de zin dat de 2.0D hopelijk later opgewaardeerd wordt naar 163 pk mét de Powershift. En dan zou Volvo in België heel hard gaan meespelen waar het nu veel terrein laat aan vooral de Audi A6. Blijkbaar is Nederland grotere motoren gunstiger gezind dan bij ons, ik ken enkele A6 rijders, zonder uitzondering met de tweeliter TDI van 140 pk. Die allen ook toegeven op een onbewaakt eerlijk moment dat er wat power ontbreekt. Leukere motoren worden fiscaal zo zwaar afgestraft dat deze in mijn kennissenkring niet te vinden zijn. Om nog even op de Geartronic terug te komen, alhoewel ik er maar zeer zelden de kans toe krijg om met de C70 2.0D Powershift van mijn vrouw te rijden en dan nog voor kleine afstanden, lijkt me deze combinatie zeer evenwichtig. Daarom mijn stille hoop dat er iemand bij Volvo op het idee zou kunnen komen deze motor en bak combinatie up te graden zoals hoger aangegeven, tvc15, wat zou de Powershift aankunnen?
Geplaatst: 10.11.2008 - 07:10
door Paul
Dan gaan we hier beetje off-topic, maar hoe erg is die fiscale schade?