Pagina 3 van 12
Geplaatst: 29.11.2008 - 12:23
door Koidream
Cavallino schreef:1 liter op 10,3 km of 10,3 liter op 100 km?
Lijkt mij hoe dan ook erg veel.... korte stukjes?
1 liter op 10,3 km is niet 10,3 liter op 100 km, maar 9,7 liter op 100km :oops:
Geplaatst: 29.11.2008 - 13:14
door Cavallino
Koidream schreef:Cavallino schreef:1 liter op 10,3 km of 10,3 liter op 100 km?
Lijkt mij hoe dan ook erg veel.... korte stukjes?
1 liter op 10,3 km is niet 10,3 liter op 100 km, maar 9,7 liter op 100km :oops:
...daarom juist, stel ik die vraag.
Maar wat het ook is, ik vind het fors!
Geplaatst: 10.12.2008 - 10:04
door PeeJay
Met 4100km op te teller, verbruikt mijn auto met 130 op de CC ongeveer 6,5l/100km.
Hoe is dat bij jullie?
In het LIV magazine stond idd iemand die 4,3l/100km nodig had. Met als uitleg dat zijn auto op de snelweg (in de 5e versnelling) maar 1760 toeren draaide. Dat is maar 88km/h! Op de snelweg :shock:
Geplaatst: 10.12.2008 - 10:06
door Paul
Ja nu stond mijne 2 weken geleden nog op gemiddeld 6.1l/100km met alleen maar snelweg. Nu heb ik de afgelopen 2 weken vooral thuis gewerkt en korte stukjes gereden (uit de parkeergarage buiten zetten, even naar de Appie...)
Staat nu dus op 7.0l/100km gemiddeld.
Geplaatst: 10.12.2008 - 11:31
door RampantBunny
Na een halve tank, gemiddeld rijden, met een aantal files

...
5.2L/100km (1.6D, 21000km op de teller)
Geplaatst: 10.12.2008 - 11:52
door PeeJay
Wat is het 'huidige' verbruik (dus niet het gemiddelde

) bij 130km/h bij jullie?
Geplaatst: 10.12.2008 - 20:56
door RampantBunny
PeeJay schreef:Wat is het 'huidige' verbruik (dus niet het gemiddelde

) bij 130km/h bij jullie?
Ik heb het vandaag proberen te testen, maar dat ging niet echt geweldig (iets te druk op die A1 vandaag

) ik zat rond de 5,8/5.9 per 100 km
Geplaatst: 10.12.2008 - 22:28
door Paul
Ik kan het pas vrijdag testen. Dus ik kom er op terug!
Geplaatst: 10.12.2008 - 23:29
door cierske
gemiddeld verbruik van de laatste 10 000 km
6,4 liter
61 km/h
niet veel snelwegen, meestal ritjes van 20-30 km
37 000 kilometer op de teller
2.0D
Geplaatst: 11.12.2008 - 21:58
door Stevys88
Het vreemde bij mij is dat hij in zijn 5 zuiniger is bij 120 dan in zijn 6, echt heel stom.
Verbruik is overigens laatste tijd erg hoog vind ik, 80 in 5 is nu 4.9 was 3.8.
(alles met huidige verbruik)
Geplaatst: 11.12.2008 - 23:43
door RampantBunny
Ik heb iets geks ontdekt bij mijn 1.6 D ( of misschien niet zo gek

)
Tussen de 1800 en 200 toeren lijkt hij het zuinigst te lopen, dus in een lagere versnelling in de stad is zuiniger dan in de hoogst mogelijke, is het logisch dat een diesel een dergelijke sweetspot heeft bij een bepaald toerental, of is dat mijn BC die me fopt? :shock:
Geplaatst: 12.12.2008 - 08:31
door Hulsberry
Dat is me ook al eens opgevallen, schakel je terug en de BC geeft een zuiniger verbruik aan. Mijn autotechniek is niet zodanig dat ik dat kan verklaren. Als dit zo is, zou het overigens een deel van de principes van " het nieuwe rijden" in de prullenbak gooien (niet dat ik dat doe overigens, daar vind ik autorijden veel te leuk voor)....
Geplaatst: 12.12.2008 - 10:10
door PeeJay
Buitentemperatuur/luchtvochtigheid lijkt ook invloed te hebben?
Na een half uurtje had ik bij 130 op de CC een (huidig) verbruik van 7,4L/100km. En een klein uur later had ik bij dezelfde omstandigheden een (huidig) verbruik van 6,4L/100km.
Groot verschil :?
Geplaatst: 12.12.2008 - 15:34
door Paul
Mijn wagentje doet 6.1l/100km maar begon ook met 7.2l/100km
Geplaatst: 12.12.2008 - 15:35
door Paul
Overigens is mijn verbruik afgelopen week van 6,7 naar 7.3l/100km gegaan.
Geplaatst: 12.12.2008 - 15:57
door Graph-x
De boardcomputer geeft bij huidig gebruik,de berekening op dat moment aan.
Trouwens ja, tuurlijk zakt je verbruik na een poosje rijden de motor is op temp, de olie en het koelwater.Het metertje in je dash geeft alleen de temp van het water aan.De motor olie heeft meer tijd nodig en dus de motor ook.
S,winters is de luchtkoeling ook erg hoog dus verbruikt hij zo ie zo meer.
Daar komt ook nog eens bij dat je op cruise zuiniger rijdt dan zonder, als je voet maar iets verder na beneden gaat verbruik je meer.
ook bij een bocht eenheuveltje.
Kortom de fabrieks opgave haal je alleen bij perfecte omstandigheden.
Geplaatst: 12.12.2008 - 15:58
door Pritchard
Stevys88 schreef:Het vreemde bij mij is dat hij in zijn 5 zuiniger is bij 120 dan in zijn 6, echt heel stom.
Verbruik is overigens laatste tijd erg hoog vind ik, 80 in 5 is nu 4.9 was 3.8.
(alles met huidige verbruik)
Heb ik ook met mijn V50 2.0d, trek me er niks meer van aan en rijd nu toch in zijn 6e, na 55.000 km in zijn 5e te hebben gereden...
Geplaatst: 12.12.2008 - 16:31
door Graph-x
Let op, ik heb me ook laten vertellen dat diesel op het moment erg vlokkerig is hierdoor zou ook het verbruik kunnen stijgen.De samenstelling is niet optimaal.
Dit kon nog wel eens kloppen ook want ik heb pas mijn brandstoffilter vervangen en daar zat wel de nodige drap in. Was de vorige keer bij de beurt niet.
Ik heb hem puur uit nieuw gierigheid deze keer ook vervangen dit hoeft maar om de 60dkm, ik heb het dus na 20dkm gedaan deze keer.
Geplaatst: 12.12.2008 - 16:40
door PeeJay
Graph-x schreef:De boardcomputer geeft bij huidig gebruik,de berekening op dat moment aan.
Klopt en dat is de beste manier om te zien wat de auto verbruikt bij een bepaalde snelheid.
Trouwens ja, tuurlijk zakt je verbruik na een poosje rijden de motor is op temp, de olie en het koelwater.Het metertje in je dash geeft alleen de temp van het water aan.De motor olie heeft meer tijd nodig en dus de motor ook.
Ik verwacht weinig verschil in temperatuur na een half uur of na anderhalf uur.
Daar komt ook nog eens bij dat je op cruise zuiniger rijdt dan zonder, als je voet maar iets verder na beneden gaat verbruik je meer.
ook bij een bocht eenheuveltje.
Kortom de fabrieks opgave haal je alleen bij perfecte omstandigheden.
Bij mij was het op de cruise control. Beste manier om te checken. Weg was vlak en recht.
Toch is het verbruik er grillig. Eergisteren liep het verbruik steeds verder op, terwijl de snelheid constant 130 was (CC). Het liep zelfs op tot 8,8L/100km. Toen ik 10 minuten later het nogmaals bekeek, was het verbruik gedaald tot 6,1L/100km. Ik had op dat moment al meer dan 100km van mijn gebruikelijk route afgelegd.
Geplaatst: 12.12.2008 - 17:06
door Graph-x
Ja, dan word het moeilijk te verkleren als er ook geen wind was.
Misschien kun je het dit keer beter na rekenen, ddor de km te delen met het aantal liters.Misschien heb je een storing in de boardcomp.
Anders weet ik het ook niet meer