Pagina 3 van 3

Geplaatst: 03.03.2006 - 18:14
door BoyLovesGirl
zoals beloofd hierbij het resultaat. vancohtend heb ik het schakelbusje plus rubbertje laten vervangen. de uitdaging: een brug tot je beschikking krijgen/hebben. (of onder wagen rollen natuurlijk) vanaf nu kan iedereen dit zelf doen. zie bijgevoegde fotos.
stap 1.
haal een nieuw setje schakelbusje en toebehoren
stap 2.
neem een steeksleutel en schroef het boutje in los. schakelstang naar linksdanwel rechts en rustig laten zakken.
stap 3.
oude eruit.
stap 4.
nieuwe erin
stap 5.
schakelstang terug en bout aandraaien.

bij furness amsterdam iets van 12.93 (had wel een sproeier onderdeel teruggebracht). maar echt maar 15 minuten werk (5 minuten ouwehoeren) en foto's maken .

en hij schakelt als nieuw! cheers, BLG

Geplaatst: 05.03.2006 - 14:29
door thunderbird57
v40pokemon schreef:Ik heb de schakelbusjes ook al 'ns vervangen en verder ook het rubbertje in de pookstang(waar het busje in valt) en dit heeft verder niets aan bovenstaan probleem afgedaan. Het blijft gewoon moeilijk schakelen naar z'n 1e bij een koude motor. Maar voor die paar euro kun je de busjes altijd vervangen. werkje van nix en kost niet veel.

Enne hoe vervang je die busjes? is het zo eenvoudig :?:

Geplaatst: 05.03.2006 - 16:22
door joost
v40pokemon schreef:kun je ikea-meubelen monteren, dan lukt dit ook. (alleen worden hier je handen vies... :wink: )
Maar bij IKEA hou je toch altijd spullen over?? :D

Joost.

Geplaatst: 05.03.2006 - 16:42
door v40pokemon
thunderbird57 schreef: Enne hoe vervang je die busjes? is het zo eenvoudig :?:
De handleiding staat hierboven eigenlijk. Het is inderdaad zo eenvoudig!
joost schreef:Maar bij IKEA hou je toch altijd spullen over??
Ja, maar hier houd je toch ook iets over? de oude onderdelen...;-)

Geplaatst: 15.03.2006 - 14:53
door yerun
Heb ook problemen gehad.. naar zn 5 ging heel lastig en vaak ging ie dan naar 3 (leuk als je net de snelweg op rijdt).
Schakelbusjes vervangen of aangepast (weet niet meer precies) en nu gaat schakelen weer goed.. heel enkele keer gaat ie nog wel es naar 3 i.p.v. 5. En paar keer wou ie niet meer in 1 (leuk voor het stoplicht) maar dit gebeurt bijna nooit meer.

Geplaatst: 15.03.2006 - 18:49
door corhog
Ik ga ze vanavond vervangen plus het waterpijpje onderaan die van het koelwaterreservoir komt.De oude stalen(lees doorgerotte)word nu een aluminium piepje.Wish me luck.

Geplaatst: 15.03.2006 - 21:57
door corhog
Alles klaar.Het bakje roert weer als een zonnetje en er loopt geen koelvloeistof meer weg.

schakelbusjes

Geplaatst: 14.05.2006 - 13:35
door stief 'o
Waar het internet allemaal niet goed voor is....
Heb zelf (sinds kort) een v40 uit 1997 (1.8 16v) waarmee ik ook (af en toe) schakelproblemen heb. Vooral naar zijn 1 zetten geeft soms problemen. Gelukig heb ik hier veel mensen aangetroffen met dezelfde problemen maar ook met dezelfde oplossing... het vervangen van de schakelbusjes.
First thing morgen, schakelbusjes halen en het vervangen ervan.
Gezien de uitgebreide handleiding elders (waarvoor mijn dank) moet dit mij zelf ook wel lukken.

Mvrgrt,

stief

Geplaatst: 30.12.2006 - 17:19
door ldeboer
Jammer dat ik een Ph2 1.9D uit 2001 heb die dus blijkbaar geen schakelbusjes heeft, want ik heb hetzelfde probleem: soms heel stroef schakelen van de 5 terug naar de 3 of 2 (m.n. als íe een tijdje in de 5 heeft gestaan, dus als je van de snelweg komt bijv.). Olie is al vervangen maar dat leverde niets op, iemand anders suggestie wat wel te doen? (dealer weet het nl. niet...)
groet, Lucas

Geplaatst: 10.03.2007 - 22:00
door stief 'o
Moet wel zeggen dat die schakelbusjes een terugkerend probleem blijven geloof ik. Ik zie aan mijn bericht hierboven dat ik ze in mei 2006 heb vervangen, en nu merk ik dat vooral bij achteruit inparkeren het in zijn achteruit zetten soms weer problemen geeft. Heel soms zelfs ook naar zijn 1.

Geplaatst: 11.03.2007 - 09:10
door JoostVolvo
natuurlijk is het ook normaal dat een auto al rijdend moeilijk in zn 1 is te krijgen. de eerste versnelling is natuurlijk ook om vanaf stilstand tegaan rijden. Dat merk je ook bij het opkomen van de koppeling. Gewoon in z'n 2 laten staan en de koppeling zachtjes laten opkomen. Klaar is kees.

Geplaatst: 11.03.2007 - 09:45
door Oceanracer
JoostVolvo schreef: ... de eerste versnelling is natuurlijk ook om vanaf stilstand tegaan rijden ... Gewoon in z'n 2 laten staan en de koppeling zachtjes laten opkomen...
Heel goed! Wel bij 't aangrijpingspunt beetje gas bijgeven. Rijles, les 2. :)

Geplaatst: 01.08.2007 - 23:54
door DarknessAwaits
BoyLovesGirl schreef:zoals beloofd hierbij het resultaat. vancohtend heb ik het schakelbusje plus rubbertje laten vervangen. de uitdaging: een brug tot je beschikking krijgen/hebben. (of onder wagen rollen natuurlijk) vanaf nu kan iedereen dit zelf doen. zie bijgevoegde fotos.
stap 1.
haal een nieuw setje schakelbusje en toebehoren
stap 2.
neem een steeksleutel en schroef het boutje in los. schakelstang naar linksdanwel rechts en rustig laten zakken.
stap 3.
oude eruit.
stap 4.
nieuwe erin
stap 5.
schakelstang terug en bout aandraaien.

bij furness amsterdam iets van 12.93 (had wel een sproeier onderdeel teruggebracht). maar echt maar 15 minuten werk (5 minuten ouwehoeren) en foto's maken .

en hij schakelt als nieuw! cheers, BLG
Is het mogelijk om de foto's opnieuw te uploaden? Ik zou graag zien hoe het in z'n werk gaat, maar zoals bij vele topics hier werken de foto's helaas niet meer.

Geplaatst: 04.10.2007 - 19:42
door tim002
mzzzz

weet niet hoe het bij jullie was maar bij mij liep de bak een paar 1000 later in elkaar .
Nou kan dit natuurlijk een opzich zelf staant geval zijn he .

mvg

Geplaatst: 05.10.2007 - 10:44
door J
Ander vraagje, is dat bakolie vervangen een lastig werkje?
of kan dat ook redelijk makkelijk zelf gedaan worden?

Geplaatst: 16.10.2007 - 16:47
door super7
Mijn T4 uit 1999 heeft bij koude motor ook problemen met de 1e versnelling. Dit is een viertal jaren geleden bij de garage gemeld (viel nog onder garantie) en zij hebben dit 'verholpen' door een of andere goedje toe te voegen aan de versnellingsbak olie (terwijl ik had gevraagd om de olie te vervangen). Volgens hun zou dit het schakelprobleem verhelpen. De verbetering was voor mij niet merkbaar, dus ik vraag mij af of er wat aangedaan is.

Later zag ik bij Wheeler Dealer op tv dat het mogelijk aan versleten nylonbussen van de schakel linkage zou kunnen liggen (zoals hierboven ook al is opgemerkt), maar ik lees op dit forum ook dat dit niet geldt voor een T4 (hoe geschiedt het indrect schakelen dan wel?). Jaren lang een Rover SD1 gehad en daar zat je direct in de bak te roeren dus dat was simpel.

Toch maar de volgende keer bij de 120K beurt om vervanging van de versnellingsbak olie vragen?