Pagina 3 van 3

Geplaatst: 22.04.2009 - 13:26
door rene69
Net ff navraag gedaan bij de volvodealer over de stuurslagbegrenzers.
De huidige blokjes zullen wel versleten zijn en zal ik bij de komenede beurt laten vervangen.
Nu wees een medewerker me op een officiele brief van Volvo NL uit 2007 dat er wordt geadviseerd om nog een ander soort begrenzer te monteren.
Dit wordt dacht ik op de stuurkolom toegepast. Wel prijzig (rond de 300 euro excl.).
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Het aanlopen stoort me wel omdat het heel goed hoorbaar is.

Geplaatst: 22.04.2009 - 14:08
door jeroenburen
Ik heb een paar weken geleden mijn Nivomats bij de dealer laten omruilen met standaard schokbrekers (ze waren versleten na 200k) maar de dealer heeft de oude veren laten zitten. Hij zei dat het nummer van normale veren en Nivomat veren hetzelfde zou zijn. Nu vind ik de auto veel te slap achter. Met 200kg achterin hangt ie bijna op straat...

Dat klopt toch niet? Moeten er geen andere veren onder?

Groet Jeroen

Geplaatst: 22.04.2009 - 14:36
door edraket
Er moeten inderdaad andere veren onder. Beetje vaag van de dealer. Welk bouwjaar eb type is jouw auto?

Geplaatst: 22.04.2009 - 14:41
door jeroenburen
De auto is volgens mij modeljaar 2001. En het is een V70 2.4 170PK.

Geplaatst: 22.04.2009 - 20:16
door hadico
[quote="smalltownboy"]Net ff navraag gedaan bij de volvodealer over de stuurslagbegrenzers.
De huidige blokjes zullen wel versleten zijn en zal ik bij de komenede beurt laten vervangen.
Nu wees een medewerker me op een officiele brief van Volvo NL uit 2007 dat er wordt geadviseerd om nog een ander soort begrenzer te monteren.
Dit wordt dacht ik op de stuurkolom toegepast. Wel prijzig (rond de 300 euro excl.).
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Begrenzer voor de 18'' op het stuurhuis is een set nylon bussen welke op het stuurhuis zelf gemonteerd worden hiervoor moeten de binnenste stuurkogels los waarna de bussen op de as gemonteerd worden, deze begrenzen dus de draaicirkel via je stuurhuis ipv op de draagarm.

Geplaatst: 23.04.2009 - 19:03
door jeroenburen
@raket :-) Weet je toevalig waar ik informatie kan vinden over de twee verschillende typen veren?

Geplaatst: 23.04.2009 - 20:10
door edraket
Staat in het Volvo Vadis systeem. De veren werken met kleurcodes, maar daar heb je niet zoveel aan. Het is bekend dat de nivomats werken met erg lichte veren.
Je zult de veren moeten vervangen. Er is vast wel iemand die zijn auto heeft verlaagd en nog twee achterveren over heeft die je mag overnemen.
Is de auto origineel verlaagd?

Geplaatst: 23.04.2009 - 21:15
door jeroenburen
Nee, volgens mij is de auto niet verlaagd. Maar het is toch vreemd dat een officiele Volvo dealer zegt dat er geen verschil is tussen veren voor Nivomat schokbrekers en veren voor normale schokbrekers. Ik zal eens een andere dealer bellen...

Maar goed, is er misschien iemand die nog een setje normale achterveren heeft liggen.

Dus NIET voor Nivomat schokbrekers!

Geplaatst: 27.04.2009 - 18:24
door jeroenburen
Zojuist even nagevraagd bij een andere garage en die vertelde dat bij normale schokbrekers inderdaad andere veren worden gemonteerd (zg. verzwaarde veren) Prijsopgaaf was echter 400 euro ex BTW! :shock: Losse veren via internet 55 euro per stuk...

Is dit een klus die je zelf kunt doen? Dus zonder heel specifiek gereedschap?

Geplaatst: 27.04.2009 - 19:22
door Thijs
Veerklemmen zijn wel handig. Hiermee kan je de veren in elkaar drukken!

Geplaatst: 27.04.2009 - 20:43
door edraket
Veerklemmen achter werkt niet. Deze krijg je er simpelweg niet tussen.
Achter is erg lastig te doen. De draagarm moet aan de binnekant los zodat je de veer eruit kunt nemen. Staat aardig wat spanning op dus opnieuw monteren kan wel eens lastig zijn. 400 euro is een schandalig bedrag. Daarvoor kun je een complete verlagingset rondom laten monteren!

Geplaatst: 05.03.2010 - 16:16
door rene69
Zo ik rijd nu ongeveer een jaartje rond met de eibach pro kit en volvo sportschokbrekers.

Helaas heb ik het idee dat er aan de achterkant iets niet klopt. Of dit aan de montage van de veren ligt of aan de schokbrekers weet ik niet.
Ben nog in afwachting van een antwoord van eibach i.v.m. met een mogelijk verkeerde montage.

Eibach geeft aan dat de tekst op de veer leesbaar moet zijn bij montage.
Echter aan de achterkant lukte het niet om ze te monteren op deze manier.
Toen hebben we ze omgedraaid en lukte het wel.
Volgens mij zitten de windingen (progressieve gedeelte) aan de onderkant het dichtst op elkaar.

De schokbrekers heb ik toendertijd via ebay gekocht in de veronderstelling dat ze voor een V70 waren. Navraag bij Sachs leverde op dat ik een combinatie heb van voorschokbrekers van een S60 en achterschokbrekers van een S80. Of dit kwaad kan weet ik niet omdat ik niet weet of ook de aslast verschilt van deze schokbreker.

Wie kan mij meer info geven over de montage van de veren?
Kunnen ze eigenlijk wel op 2 manieren gemonteerd worden of past het sowieso maar op 1 manier?

Foto:

Afbeelding

Geplaatst: 05.03.2010 - 17:49
door Black 2.4T awd
rene69 schreef:.

De schokbrekers heb ik toendertijd via ebay gekocht in de veronderstelling dat ze voor een V70 waren. Navraag bij Sachs leverde op dat ik een combinatie heb van voorschokbrekers van een S60 en achterschokbrekers van een S80. Of dit kwaad kan weet ik niet omdat ik niet weet of ook de aslast verschilt van deze schokbreker.

Wie kan mij meer info geven over de montage van de veren?
Kunnen ze eigenlijk wel op 2 manieren gemonteerd worden of past het sowieso maar op 1 manier?
Je bent er bijna S60, S80 nu nog voor een V70. Maar volgens mij delen een V70 en S80 de bodemplaat, blijkbaar past het allemaal. Want anders had je denk ik problemen met de montage.

Geplaatst: 05.03.2010 - 20:30
door jpwg001
Vet hoor!

Geplaatst: 05.03.2010 - 21:33
door edraket
Het feit dat de V70, S60 en S80 het platform delen wil nog niet zeggen dat de ophanging identiek is. Enige mogelijkheid is denk ik andere veren scoren.

Geplaatst: 05.03.2010 - 21:39
door rene69
De schokdempers van S60/S80 en V70 zijn identiek, alleen de aslast is anders. Voor een V70 is het geloof ik 1170 en voor een S80 1090kg.

Misschien was mijn vraag niet duidelijk, maar is op de foto te zien of de veren er op de juiste manier onder zitten?
Volgens jou moet het progressieve gedeelte bovenaan zitten maar volgens mij zit het onderaan en heb ik de veren dus op de kop erin zitten.

Denk dat ik anders ga voor de koni FSD met behoud van de eibach veren.
Moet alleen nog weten of ze andersom moeten. Tekst van eibach staat nu immers op zijn kop.

Geplaatst: 05.03.2010 - 22:09
door edraket
Sorry, had even niet goed gelezen. Ik dacht dat je de veren van een S80 had aan de achterkant. De scholbrekers zijn ook identiek voor S80 en S60. Maar zoals ik al eerder had aangegeven moet de tekst op de veren leesbaar zijn. Heb je wel de juiste veren besteld? Welk nummer staat erop?

Hoe voelen de Sachs dempers aan overigens? Is dat nog een beetje comfortabel of puur op wegligging gericht?

Geplaatst: 05.03.2010 - 22:21
door rene69
Ik heb de juiste veren voor mijn auto.
Nummer weet ik zo niet maar deze horen bij de uitvoering.

Ik zou zeggen op wegligging gericht. Dacht in begin dat het wel comfortabel was maar nu een jaartje verder vind ik ze toch niet geschikt voor alledaagse ritten. Ik heb geen ervaring met andere merken maar heb dit van andere gebruikers ook gelezen over deze dempers.
Het is in ieder geval te hard naar mijn idee.