Pagina 3 van 3

Geplaatst: 08.01.2009 - 10:27
door BarnOwl
Stuurbediening monteren is een fluitje van een cent, heb ik een paar weken geleden nog gedaan .
Dit topic verteld er alles over: KLIK

Geplaatst: 08.01.2009 - 11:09
door Geen164
Mn dealer kan dat vast wel... Laat het liever aan hem over dan er zelf aan te gaan knoeien...

Geplaatst: 14.01.2009 - 12:01
door wel406
Beste Geen164,

Zelf rij ik in een peugeot 406 break en in ons gezin is er ook een derde op komst. Was de reden voor aanschaf van een v70 de komst van de derde of had je ook nog wel met stoeltjes en maxi-cosis in de 406 kunnen doorrijden? Uit jouw beschrijving maak ik op dat de V70 niet overal ruimer is. De bagageruimte is volgens mij in een v70 kleiner.

Hoe is de overgang van 406 naar een v70? Ik ben benieuwd naar je reactie.

mvrgr. wel406

Geplaatst: 14.01.2009 - 12:36
door Geen164
Hallo wel406,
Leuk om je bericht te lezen. Wij hebben jarenlang met de 406break gereden. Met recht een loebas van een auto. Er is volgens mij geen grotere stationcar te vinden qua laadruimte. We hadden het geluk een redelijk degelijk exemplaar te hebben aangeschaft, zodat we betrekkelijk probleemloos kilometer na kilometer met de kar aflegden. Ik was er erg enthousiast over, maar mijn vrouw wilde een V70. Ik had zelf liever een 940, of nog liever een 960 gekocht, maar het moest iets moderners worden.
De afwegingen om uiteindelijk voor de V70 uit 2001 te gaan waren de volgende:
1) probleemloze degelijkheid
2) in de V70 passen drie kinderzitjes (kinderen van 4, 2 en nu bijna 1) nét wel naast elkaar, in de 406 nét niet, dan staat één van de stoeltjes een beetje scheef en dat is erg onprettig.
3) De 406 is ruimer qua instap achterin, omdat de achterportieren aanzienlijk groter zijn. Het middelste kind in de V70 plaatsen is echt proppen. Het is voor een deel ook een gevoel. Als je de achterklep van de 406 opendoet gaapte er echt een enorm gat je tegemoet. Dat is in de v70 allemaal wat minder.
Maar er zijn ook grote voordelen. Vooral het rijcomfort, de degelijkheid, de stilte (bij 120 draait de motor 2500 toeren en bij 140 iets meer dan 3000, dat laatste was bij onze 406 meer dan 4000). Verder vind ik dat de V70 erg plezierig en licht rijd. De keuze is dus voor een deel gevoel. Wij hebben nu bijna een jaar onze v70 en ik vind het een fantastische auto. Het is net allemaal een tandje mooier, beter, sterker, degelijker dan bij de 406. Maar ja, de kindjes geven de doorslag. Nu kunnen ze goed naast elkaar zitten en als ze groter zijn en niet meer in stoeltjes hoeven, zijn de zitverhogers op de beide buitenstoelen ook heel praktisch. Zowel de achterbank als de voorstoelen zitten fantastisch. Succes met je keuze, ik hoop dat ik je een beetje 'op weg' heb kunnen helpen.
P.S. Je moet erop rekenen dat een 406 break bij inruil niet echt veel opbrengt. De onze had 152.000 gedraaid (bouwjaar 2000; benzine) en we kregen er 3800 euro voor.

Geplaatst: 14.01.2009 - 13:40
door wel406
Beste Geen146,

Dank voor je snelle bericht. Een 940 of een 960 is natuurlijk ook een aantrekkelijk alternatief. Volgens mij zou mijn vrouw daar ook nog wel voor in zijn. Zij houdt gelukkig niet van Berlingo's, Scenic's, Espace's en dergelijken. Daar ben ik heel blij over want dat is ook niet mijn smaak.

Mijn 406 is uit 1999 heeft 186.000 op de teller en heeft zijn leven in Amsterdam doorgebracht, en dat zie je ook, dus ik maak mij niet al te veel zorgen over de inruilprijs. Ik maak mij daar trouwens ook geen illussies daarover. Wel een hele fijne auto. Weinig onderhoud. De auto reed destijds (4 jaar geleden) heel veel beter dan onze oude Clio.

Maar goed dit is het Volvoforum en niet het peugeot 406 forum. Wat is je ervaring wat betreft kosten. Verbruik, onderhoud, etc. Is dat veel duurder dan bij een 406?

Nog heel veel veilige kilometers toegewenst trouwens!

mvrgr. wel406

Geplaatst: 14.01.2009 - 14:02
door Geen164
Je kunt in NL - wij wonen in Twente, waar het misschien iets beter is dan in Amsterdam - niet echt hard meer rijden, dus met bezineverbruik met hoge snelheden heb ik, zeker op de lange afstand (de vakantie naar Zuid-Frankrijk volgt in juni) niet veel ervaring. Bij Hollandse snelheden moet je rekenen op zo'n 1:10,5. Er zit in de V70 een boordcomputer die je 'huidige brandstofverbruik' aangeeft, evenals het gemiddelde en nog een aantal andere zaken. Als je 1:10,5 aanvaardbaar vindt (ja, het is geen deux-chevaux!), dan heb jer een fantastische auto aan. Onderhoud doen wij bij een merkdealer, waar we hem ook gekocht hebben, wat we bij de Peugeot niet deden. Nog geen grote beurt gehad, maar dat zal wel even wennen worden. Het geeft echter wel een veel veiliger gevoel. Doen dus. Wegenbelasting is pittiger. verzekering is iets duurder, maar het is, door de bank genomen, ook een betere auto dan de 406. En dat is voor de 940/960 waarschijnlijk ook zo. Het zijn dus gedeeltelijk gevoelskeuzes. Tja, en wie mooi wil zijn moet pijn lijden, hahahaha. Succes, ook met de 3e.

Geplaatst: 14.01.2009 - 14:42
door JJDD
't Is inderdaad geen 406 forum, maar de 406 is/was toch wel 1 van de betere peugeots, in meerdere opzichten! Onderschat, gezien de inruilprijzen. Relatief grote station, relatief weinig storingen, vervangingsonderdelen niet te duur, veel motor keuzes. V70 is net weer wat nieuwer model, nog weer graadje degelijker. Betrouwbaarder durf ik nog niet direct te zeggen, gezien wat ik op het forum lees. Verbruik van mijn 140pk is bij rustig rijden (max 120/130, rustig acceleren, veel snelweg) 1 op 11,5. Bij een beetje doorrijden, en zeker met dakkoffer gaat t natuurlijk omhoog (of omlaag, tis maar hoe je t bekijkt)..

Geplaatst: 16.01.2009 - 09:36
door nootje63
Proficiat !!

en waar blijven de aanvullende foto's voor dit forum?

Geplaatst: 16.01.2009 - 20:17
door Bassie
Mooie wagen, kan niet anders zeggen want heb dezelfde onlangs aangeschaft :P Zelfs dezelfde kleur!!
Veel plezier met de nieuwe bolide!

Geplaatst: 16.01.2009 - 21:24
door Geen164
Ice blue is toch niet hetzelfde als Blue moondust metallic?
Maar t is een mooie auto, inderdaad.