Pagina 3 van 3
Geplaatst: 11.05.2009 - 11:31
door Wolfs XC
koster schreef:Hallo allemaal,
Politierubbers en taxirubbers, dat zegt mij helemaal niets.
Waarom heet dat zo en zijn deze rubbers beter of stugger?
Welke verdient de voorkeur, of gewoon standaart , en welke zijn dat dan?
De politie rubbers zijn een stuk stugger en daardoor minder hevig aan slijtage als ik het goed begrijp. Meningen lopen nogal uiteen over welke te nemen. Ik ben er derhalve ook nog niet uit.
Geplaatst: 05.06.2009 - 17:50
door BarnOwl
Ik wil hier toch nog even op terugkomen: Heb ongeveer een maandje gebonk rechtsvoor bij extreme veeruitslag (Klinkerweg of rechts in de berm rijden). Zaken die inmiddels vervangen/uitgesloten zijn:
-Veerisolatoren (Nieuw)
-Stabistangen (Nieuw)
-Fuseekogels (Nieuw)
-Remblokken (Nieuw en geluid zet door bij remmen)
Blijft eigenlijk alleen nog de draagarmrubber over. Het vreemde is eigenlijk dat de wagen zo strak stuurt als wat en zeer goed uitgelijnd is. Verder zit er wel iets speling in de rubbers maar ik had uit een ander topic begrepen dat dat normaal is (verticale speling ca 1mm, horizontale 3mm).
Het is wel het gebonk van metaal op metaal, een zwaar bonken in het ritme van de vering.
Geplaatst: 05.06.2009 - 20:28
door edraket
Kijk ook even naar de grote stabilisator (de horizontale). Soms wil daar ook wel eens speling op komen.
Geplaatst: 05.06.2009 - 22:58
door FrankS60
En naar die bovenste rubber veerschotel om het zo maar te noemen. IPD heeft er ook een vervanging voor gemaakt die beter is dan het origineel. Zie ook
www.ipdusa.com . Weet niet of ze in nederland te krijgen zijn via European Tuning ofzo, ik haal alles uit de USA.
Geplaatst: 05.06.2009 - 23:23
door edraket
Volgens mij is die al vervangen (veerisolator).
Geplaatst: 06.06.2009 - 09:38
door BarnOwl
Bedankt voor de suggesties, ik zal ze zeker bekijken!
Ed: Ik heb de onderste isolatoren vervangen, niet de bovenste rubber veerschotels.Deze zouden dus ook de oorzaak kunnen zijn (Bedankt voor de link Frank):

Geplaatst: 06.06.2009 - 12:49
door BarnOwl
Nee, deze zijn het ook niet...... Ik heb net de garage gebeld omdat de veerpoten uit elkaar gehaald zijn een paar weken geleden toen de onderste isolatoren vervangen zijn. De bovenste rubbers zijn toen bekeken en er is niets mee aan de hand.
Weer iets dat weggestreept kan worden.
Ik heb net wel even de krik eronder gehad en het enige dat speling heeft en rammelt als je het op- en neer beweegt is het binnenste stuurkogeltje.
Als ik de halfronde armpjes die naar de fussekogeltjes gaan op- en neer beweeg hoor ik een metaalgeluid. Maar dit is ook zo aan de linkerkant waar ik het gerammel niet hoor tijdens het rijden.
Is het normaal dat die stuurarmen op-en neer kunnen bewegen en dat je daarbij bij de binnenkant een geluid hoort?

Geplaatst: 06.06.2009 - 13:39
door FrankS60
Ja toch schijnen die dingen niet eens echt stuk te hoeven zijn om het geluid te veroorzaken. Als je het echt niet meer weet kun je het altijd nog wagen om ze te vervangen. Van die stuurarmen weet ik zo snel niet. Suc6!
Geplaatst: 09.06.2009 - 11:03
door BarnOwl
Opgelost! Het is inderdaad de rechter stuurkogel die kleppert bij heftige veerbeweging. Deze wordt zsm vervangen.