Pagina 3 van 4
Geplaatst: 23.05.2009 - 00:31
door 24AB2
indien een koude start geen problemen oplevert kunt U ervan uitgaan dat indien het klepstelling probleem is de kleppen nog niet aan hun einde zijn
( ze komen tenslotte tot volledige sluiting )
als het een LMM probleem is kunt U wellicht met met Uw dealer/garage tot een No Cure No Pay afspraak komen in de trant van : nieuwe plaatsen - probleem opgelost : betalen ---- probleem niet opgelost : oude terug plaatsen
Geplaatst: 23.05.2009 - 11:22
door Beers!
Da's ergens goed nieuws, want een koude start is geen probleem. Ik ga maandag langs bij de dealer of ik een LMM kan krijgen om te testen.
Het idiote is dat de Volvo na een week baggergedrag sinds gisteravond ineens weer een héél stuk beter rijdt... Ik hoop dat ik dan maar onderscheid kan merken met die nieuwe LMM.
Geplaatst: 23.05.2009 - 13:05
door FrankS60
Als ie het soms wel een stuk beter doet dan kan het haast niet een kleppenprobleem zijn. Die zouden namelijk altijd dezelfde problemen moeten geven want die zitten niet ineens beter in hun zitting dan daarvoor ofzo.
Volgens mij moet je in de hoek van de electronica zitten zoals met LMM en niet de mechanische kant van het verhaal. Dat zou een constanter probleem moeten opleveren. Suc6!
Geplaatst: 28.05.2009 - 22:47
door Beers!
Cilinderlektest: compressie OK. Klepspeling controle: op de minimale waarden, dus klepstellen is aan de orde. Dinsdag naar de dealer.
Ik heb er een nieuwe LMM in gehad. Leek beter, maar aan de andere kant reed ie sowieso af en toe beter en dan weer slechter. De toerentaldrop bleef in ieder geval wel bij een nieuwe LMM.
Nu het klepstellen afwachten. Wellicht dat het afstellen van de G3 installatie ook wel eens gecontroleerd mag worden.
Geplaatst: 29.05.2009 - 00:10
door 24AB2
Als ie het soms wel een stuk beter doet dan kan het haast niet een kleppenprobleem zijn. Die zouden namelijk altijd dezelfde problemen moeten geven want die zitten niet ineens beter in hun zitting dan daarvoor ofzo.
stel : één of meerdere kleppen zitten tegen de grens aan
( uitlaatkleppen worden doorgaans heter , hebben derhalve een grotere speling nodig )
motor op bedrijfstemp. - 1 uitlaatklep sluit niet volledig - geen volledige verbranding - sondes in het uitlaatsysteem registeren dat - motormanagement past de brandstof toevoer aan - vermogensdrop - motor word weer wat kouder ( er zijn meerdere gevolgtrekkingen mogelijk ) - situatie hersteld zich etc etc
daarnaast is de bedrijfstemp niet een constante ( denk alleen maar aan de oploping van de temp. wanner de AC in werking is of wanneer je in de file staat ( koelingsthermostaat kent een min/max waarde , geld eveneens voor elect. koeling fans )
Geplaatst: 29.05.2009 - 00:37
door Gast
Beers! schreef:Cilinderlektest: compressie OK. Klepspeling controle: op de minimale waarden, dus klepstellen is aan de orde. Dinsdag naar de dealer.
Ik heb er een nieuwe LMM in gehad. Leek beter, maar aan de andere kant reed ie sowieso af en toe beter en dan weer slechter. De toerentaldrop bleef in ieder geval wel bij een nieuwe LMM.
Nu het klepstellen afwachten. Wellicht dat het afstellen van de G3 installatie ook wel eens gecontroleerd mag worden.
Laat de uitlaat kleppen zo ruim mogelijk zetten. Tikken is niet erg.
Geplaatst: 29.05.2009 - 07:16
door quattroman
zou het ook geen etm probleem kunnen zijn?
gr,Q
Geplaatst: 29.05.2009 - 08:39
door Beers!
quattroman schreef:zou het ook geen etm probleem kunnen zijn?
gr,Q
Neeeee....! Dat was de eerste gedachte en aanslag op mijn portomonnee. Geen succes, wel nieuwe ETM.
De auto moet nog dik 60k km mee, dan staat ie op de nominatie om te vervangen.
@24AB2: mooi verhaal, dat kan dus zeker betekenen dat ik strax van de ellende af ben. Dat hoop ik echt, want ik vind mijn auto zeer fijn voor mijn oog, comfortwens en lengte (2 mtr). En 1:10 op LPG is lekker goedkoop, maar dan moeten die reparaties wel minder worden...
Geplaatst: 29.05.2009 - 11:40
door FrankS60
24AB2 schreef:Als ie het soms wel een stuk beter doet dan kan het haast niet een kleppenprobleem zijn. Die zouden namelijk altijd dezelfde problemen moeten geven want die zitten niet ineens beter in hun zitting dan daarvoor ofzo.
stel : één of meerdere kleppen zitten tegen de grens aan
( uitlaatkleppen worden doorgaans heter , hebben derhalve een grotere speling nodig )
motor op bedrijfstemp. - 1 uitlaatklep sluit niet volledig - geen volledige verbranding - sondes in het uitlaatsysteem registeren dat - motormanagement past de brandstof toevoer aan - vermogensdrop - motor word weer wat kouder ( er zijn meerdere gevolgtrekkingen mogelijk ) - situatie hersteld zich etc etc
daarnaast is de bedrijfstemp niet een constante ( denk alleen maar aan de oploping van de temp. wanner de AC in werking is of wanneer je in de file staat ( koelingsthermostaat kent een min/max waarde , geld eveneens voor elect. koeling fans )
Dan zou het wel redelijk constant moeten gebeuren, als de motor bijvoorbeeld op gemiddelde bedrijfstemp + 10 komt ofzo. Het zou dan per rit een aantal malen voor kunnen komen en weer kunnen verdwijnen. De TS heeft echter aangegeven dat het soms dagen weg is en dan weer langere tijd aanwezig.
Beers! schreef:Geen lichtpuntje, het is allemaal niet opgelost... Vandaag deed ie weer inhouden, stotteren en stoten met gas loslaten en schakelen Het meest rare is het onderuitgaan van toeren en onregelmatig lopen.
Maargoed, het blijft speculeren als je niet zelf bij de motor kunt kijken, ik hoop voor de TS dat je gelijk hebt en dat het over is na kleppen stellen!
Geplaatst: 04.06.2009 - 18:19
door Beers!
Ik ben er helemaal zat van. ETM nieuw, bougies nieuw, nieuwe software, kleppen gesteld, nieuwe LMM geprobeerd.... en nog stoten, inhouden en toerentaldrop waardoor optrekken soms echt een ramp is.
Ik weet het niet meer...
Geplaatst: 04.06.2009 - 19:09
door Gast
Ook op benzine?
Start goed?
Staat de nokkenastiming wel goed?
Is namelijk een precies werkje! Ondanks dat de distributieriem op de juiste punten staat, kan toch de inlaatnokkenas door de variabele kleptiming niet goed staan.
Vraag even of ze het inlaat nokkenastandwiel van de nokkenas hebben gehad met het stellen van de kleppen.
Denk het wel, anders wordt het een beetje moeilijk met monteren ivm de nokkenaskering.
Of vervuiling in de nokkenastiming, nieuwe pakking met filtertje gemonteerd?
Geplaatst: 04.06.2009 - 19:23
door Beers!
Start soms wat slechter, dan moet je even doorstarten. Daarna loopt ie meteen goed. Met de eerste kilometer op benzine is ook niet goed. Soms heb ik wel het idee dat de benzine snel op gaat in verhouding met gas. Maar aan de andere kant zijn het ook onzuinige meters met accelereren en een koude motor.
Het idiote is dat het van de ene seconde naar de andere seconde slechter en beter gaat. Als ik het gas loslaat remt ie vaak veel te erg af op de motor en dan bij stilstand dropt het toerental naar 5 à 600 toeren en krikt dan weer naar 850 ofzo. Bij optrekken daarna moet ik de koppeling wat extra laten slippen en trekt ie niet zoals hoort. Maar het kan ook ineens zijn dat ik een duwtje voel en de auto goed rijdt.
Van het weekend reed ik op de middag weg, eerste keer rijden die dag, en met de 30 graden reed ie de eerste paar honderd meter enorm bokkig. Ik durfde het gaspedaal niet echt te trappen, slechts heel voorzichtig. Na die paar honderd meter reed ie weer zoals "normaal": zeg maar half goed...
Geplaatst: 04.06.2009 - 19:42
door steven460
MAP sensor, deze zit aan de bovenrand bij de ventilator.
Trek deze slang eens los, kijk of je verschil merkt.
Indien los getrokken zal het mengsel rijker moeten worden en direct een Motorstoring lampje gaan branden. (Slang los = detectie vol gas)
Nokken-as sensor en vliegwiel sensor.
Deze moeten ook goed zijn anders weet de computer niet meer waar het blok is. Echter zouden daarvan storingcodes opgeslagen moeten zijn als daar iets mis mee is.
Geplaatst: 04.06.2009 - 23:21
door Gast
Beers! schreef:Ik ben er helemaal zat van. ETM nieuw, ...
Is dit een nieuwe ETM origineel van Volvo geweest?
of
Is dit een gereviseerde ETM van (bijvoorbeeld) ACTronics geweest?
Geplaatst: 05.06.2009 - 12:00
door MaickelS60
En de volvo dealer ook niet meer??? :-x
Geplaatst: 05.06.2009 - 19:21
door Beers!
AlexV70 schreef:Beers! schreef:Ik ben er helemaal zat van. ETM nieuw, ...
Is dit een nieuwe ETM origineel van Volvo geweest?
of
Is dit een gereviseerde ETM van (bijvoorbeeld) ACTronics geweest?
ETM fonkelnieuw door de dealert geplaatst...
Geplaatst: 05.06.2009 - 19:34
door steven460
en, opgelost?
Geplaatst: 05.06.2009 - 21:51
door Beers!
Nee joh, dat heb ik weken geleden al gedaan. Dat was de eerste actie...
Geplaatst: 05.06.2009 - 22:13
door steven460
oops, mijn fout.
Wat nog steeds kritisch kan zijn is de nokkenas sensor en het vliegwiel sensortje. Deze geven geen storingscodes?
Geplaatst: 05.06.2009 - 22:38
door Beers!
Geen storingscodes...en aan de computer blinkt alles groen.