Pagina 3 van 3

Geplaatst: 24.05.2009 - 16:04
door geestschrijver
wim de jong schreef:als je volvo rijdt niet alleen voor het milieu, waar dan voor?

Natuurlijk: de veiligheid!
Mag je ook een Volvo rijden omdat je het een mooie, karaktervolle auto vindt?

Geplaatst: 24.05.2009 - 19:56
door Gast
Omdat IK Volvo wil rijden. :P Milieu is bij mij (eerlijk) van minder belang. Sorry! :oops:

Geplaatst: 25.05.2009 - 13:54
door ALF
niks om voor te schamen ALexV70, ik zelf rijd ook geen volvo voor het milieu. Het liefst mag het van mij allemaal zo lang mogelijk duren voordat we echt helemaal over zijn op elektrische auto's, ik wil lekker het grommen van de motor horen als ik aan het autorijden ben....

Geplaatst: 25.05.2009 - 14:31
door Stinky
net zoals digitale camera's het geluid van een sluiter nog nadoen,
zullen er ook in electrische auto's geluidseffecten worden ingebouwd.
ja mensen, we zijn een bijzonder soort en dat zijn we.

Geplaatst: 25.05.2009 - 14:42
door geestschrijver
Gelukkig kunnen voor het gegrom nu nog een Volvo 460 1.8i AUT-CVT kopen.

Geplaatst: 25.05.2009 - 21:12
door Gast
Altijd fijn om medestanders te hebben. :P

Geplaatst: 01.06.2009 - 11:42
door DouweS40
Ook even ingevuld, interessante enquete.

Geplaatst: 02.06.2009 - 20:39
door Ben
De enquete is nu gesloten.
Er zijn veel meer vragenlijsten ingevuld dan verwacht.
Namens Lucas, dank voor het meedoen.

Hij gaat zelf contact opnemen met de winnaar van de bubbels.

De resultaten zullen tzt hier gemeld worden.

Geplaatst: 29.08.2009 - 11:56
door Ben
Gisteren heb ik mijn scriptie verdedigd, en het eindresultaat is beloond met een 8! Via deze weg wil ik u wederom bedanken voor al uw hulp, de meer dan 250 respondenten waren zeer waardevol voor mijn onderzoek. De flessen champagne zijn inmiddels verstuurd onder de winnaars (Michael Oudman en Gert de Haan). Bijgevoegd vindt u een korte savenvatting van mijn bevindignen in het Nederlands. Nogmaals bedankt, ook aan alle respondenten, mede dankzij jullie heb ik mijn studie succesvol kunnen afronden.

Met vriendelijke groet,

Lucas van Schijndel
SAMENVATTING ONDERZOEKSRESULTATEN
Het onderzoek zoals u daaraan heeft geparticipeerd, is exact hetzelfde gehouden onder BMW rijders. In een notendop is het onderzoek bedoeld om te toetsen wat de invloed van de milieu programma’s van Volvo en BMW is op de relaties die toegewijde klanten met hun merk hebben. In het bijzonder is gekeken naar een bepaald facet binnen consument merk relaties, namelijk de associatieve waarde die het merk de consument biedt om zichzelf in sociale zin uit te drukken naar anderen. In andere woorden: ‘door het rijden van merk X laat ik zien dat ik een sportief type ben’ bijvoorbeeld. Uit het onderzoek blijkt dat de positionering van zowel Volvo als BMW onder de klantenkring duidelijk wordt herkend, zo wordt Volvo met name betiteld als een merk met een oprechte en verantwoorde persoonlijkheid, waar BMW wordt gezien als een merk met vooral sportieve en uitdagende persoonlijkheidskenmerken. Echter, Volvo en BMW vertonen ook karaktereigenschappen van elkaar, maar dan in mindere mate.
Eveneens laat het onderzoek zien dat de mate waarin respondenten vinden dat milieu gerelateerde zaken wel of niet bij hun merk passen, niet afhankelijk is van de persoonlijkheidskenmerken van het merk. Integendeel, beoordelingen van ‘fit’ tussen de merken en milieugerelateerde zaken hangen deels af van de mate waarin het merk de consument de mogelijkheid biedt te blijven consumeren zonder zich al te schuldig of verantwoordelijk te voelen over het milieu. Deze bevindingen gingen op voor zowel Volvo als BMW.
Tot slot: Volvo rijders zien de ‘milieuvriendelijke’ kant van Volvo als een geschikt verlengstuk van Volvo’s identiteit. Daarbij vinden zij het een waardevolle toevoeging aan het merk om zich mee te identificeren en naar anderen te communiceren dat zij zelf ook milieubewust zijn. BMW rijders vinden het even belangrijk dat men weet dat BMW er ook aan werkt om milieuvriendelijke auto’s te maken. Echter zien BMW rijders het niet als een geschikt ‘verlengde’ van BMW’s identiteit, en wensen zij hun persoonlijke milieuvriendelijkheid niet te uiten middels het rijden van een BMW; de bestaande persoonlijkheidskenmerken die met BMW geassocieerd worden vinden zij volstaan.
Lucas, gefeliciteerd !

Geplaatst: 29.08.2009 - 12:47
door D'n Gooische Boer
Beste Lucas, gefeliciteerd uiteraard (nog net dit jaar afgestudeerd!). Toch nog een vraag:
Volvo rijders zien de ‘milieuvriendelijke’ kant van Volvo als een geschikt verlengstuk van Volvo’s identiteit. Daarbij vinden zij het een waardevolle toevoeging aan het merk om zich mee te identificeren en naar anderen te communiceren dat zij zelf ook milieubewust zijn. BMW rijders vinden het even belangrijk dat men weet dat BMW er ook aan werkt om milieuvriendelijke auto’s te maken. Echter zien BMW rijders het niet als een geschikt ‘verlengde’ van BMW’s identiteit, en wensen zij hun persoonlijke milieuvriendelijkheid niet te uiten middels het rijden van een BMW
Komt dat erop neer dat Volvorijders op feestjes graag vertellen dat Volvo milieubewust bezig is (en zijzelf, door het rijden van een Volvo, dus ook), terwijl het BMWrijders eigenlijk geen bal kan schelen of anderen vinden dat ze het milieu verpesten door een BMW te rijden? (Ik zit even te denken aan de praktische implicaties van je onderzoek, cq de samenvatting voor dummies).

Geplaatst: 29.08.2009 - 17:39
door Stinky
Zoals wel vaker met onderzoekjes, is ook nu de uitslag nauwelijks verrassend.

Geplaatst: 01.09.2009 - 23:21
door Michael Oud
Nou, de Moet ligt koud!

Bedankt!