Geplaatst: 24.05.2009 - 16:04
Mag je ook een Volvo rijden omdat je het een mooie, karaktervolle auto vindt?wim de jong schreef:als je volvo rijdt niet alleen voor het milieu, waar dan voor?
Natuurlijk: de veiligheid!
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Mag je ook een Volvo rijden omdat je het een mooie, karaktervolle auto vindt?wim de jong schreef:als je volvo rijdt niet alleen voor het milieu, waar dan voor?
Natuurlijk: de veiligheid!
Lucas, gefeliciteerd !SAMENVATTING ONDERZOEKSRESULTATEN
Het onderzoek zoals u daaraan heeft geparticipeerd, is exact hetzelfde gehouden onder BMW rijders. In een notendop is het onderzoek bedoeld om te toetsen wat de invloed van de milieu programma’s van Volvo en BMW is op de relaties die toegewijde klanten met hun merk hebben. In het bijzonder is gekeken naar een bepaald facet binnen consument merk relaties, namelijk de associatieve waarde die het merk de consument biedt om zichzelf in sociale zin uit te drukken naar anderen. In andere woorden: ‘door het rijden van merk X laat ik zien dat ik een sportief type ben’ bijvoorbeeld. Uit het onderzoek blijkt dat de positionering van zowel Volvo als BMW onder de klantenkring duidelijk wordt herkend, zo wordt Volvo met name betiteld als een merk met een oprechte en verantwoorde persoonlijkheid, waar BMW wordt gezien als een merk met vooral sportieve en uitdagende persoonlijkheidskenmerken. Echter, Volvo en BMW vertonen ook karaktereigenschappen van elkaar, maar dan in mindere mate.
Eveneens laat het onderzoek zien dat de mate waarin respondenten vinden dat milieu gerelateerde zaken wel of niet bij hun merk passen, niet afhankelijk is van de persoonlijkheidskenmerken van het merk. Integendeel, beoordelingen van ‘fit’ tussen de merken en milieugerelateerde zaken hangen deels af van de mate waarin het merk de consument de mogelijkheid biedt te blijven consumeren zonder zich al te schuldig of verantwoordelijk te voelen over het milieu. Deze bevindingen gingen op voor zowel Volvo als BMW.
Tot slot: Volvo rijders zien de ‘milieuvriendelijke’ kant van Volvo als een geschikt verlengstuk van Volvo’s identiteit. Daarbij vinden zij het een waardevolle toevoeging aan het merk om zich mee te identificeren en naar anderen te communiceren dat zij zelf ook milieubewust zijn. BMW rijders vinden het even belangrijk dat men weet dat BMW er ook aan werkt om milieuvriendelijke auto’s te maken. Echter zien BMW rijders het niet als een geschikt ‘verlengde’ van BMW’s identiteit, en wensen zij hun persoonlijke milieuvriendelijkheid niet te uiten middels het rijden van een BMW; de bestaande persoonlijkheidskenmerken die met BMW geassocieerd worden vinden zij volstaan.
Komt dat erop neer dat Volvorijders op feestjes graag vertellen dat Volvo milieubewust bezig is (en zijzelf, door het rijden van een Volvo, dus ook), terwijl het BMWrijders eigenlijk geen bal kan schelen of anderen vinden dat ze het milieu verpesten door een BMW te rijden? (Ik zit even te denken aan de praktische implicaties van je onderzoek, cq de samenvatting voor dummies).Volvo rijders zien de ‘milieuvriendelijke’ kant van Volvo als een geschikt verlengstuk van Volvo’s identiteit. Daarbij vinden zij het een waardevolle toevoeging aan het merk om zich mee te identificeren en naar anderen te communiceren dat zij zelf ook milieubewust zijn. BMW rijders vinden het even belangrijk dat men weet dat BMW er ook aan werkt om milieuvriendelijke auto’s te maken. Echter zien BMW rijders het niet als een geschikt ‘verlengde’ van BMW’s identiteit, en wensen zij hun persoonlijke milieuvriendelijkheid niet te uiten middels het rijden van een BMW